ظریف، وزیر امور خارجه ایران:

هیچ توافق ۲۵ ساله‌ای با چین بسته نشده است | این مساله از اساس، نادرست است

وزیر امور خارجه ایران گفت: توافق راهبردی ۲۵ ساله میان کشورمان و چین در حد یک ایده پیشنهادی از سوی ایران بوده و هیچ توافقی وجود ندارد که بخواهد مفادی داشته باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، “محمد جواد ظریف” در پاسخ به پرسشی درباره شایعه برخی رسانه ها درباره توافق راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین و امتیازهای ویژه کشورمان برای این توافق، افزود: این مساله از اساس، نادرست است.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: صرفا پیشنهادی از سوی ایران برای روابط ۲۵ ساله مطرح شده است.

ظریف در پاسخ به این سوال که  آیا بندهای این توافق را آنگونه که برخی رسانه ها مدعی شده اند، نادرست می دانید و بندهای این توافق چه هستند؟ پاسخ داد:  در اصل، توافقی در کار نیست که بندهایی داشته باشد. یک پیشنهاد برای برنامه‌ای ۲۵ ساله است که تازه باید بنشینیم و شروع به نوشتن توافق کنیم.

براساس گزارشی در تارنمای پترولیوم اکونومیست( Petroleum Economist) در سفر وزیر امور خارجه ایران در اواخر ماه اوت، تهران و پکن توافقی را که در سال ۲۰۱۶ به نام “مشارکت جامع استراتژیک چین و ایران” امضا کرده بودند، توسعه داده و بندهای غیر علنی به آن افزوده‌اند که شامل تخفیف و امتیازهای بسیاری در زمینه سرمایه‌گذاری نفت و گاز ایران است.

پترولیوم اکونومیست، یک تارنمای انگلیسی است.

در گزارش بی پایه و اساس این تارنمای انگلیسی آمده بود که این توافق به چین تخفیف های بزرگی برای خرید نفت ارائه کرده و پکن می تواند پول محصول خریداری شده از ایران را حداکثر تا دو سال به این کشور پرداخت کند.

همچنین افزوده بود: از سویی دو طرف توافق کردند که چین پول خریدهای خود را به “یوآن” یا ارزهای دیگر به ایران پرداخت کند و این به معنای آن است که قرار نیست در مبادلات تجاری ایران و چین از دلار استفاده شود.

 به نظر می رسد انگیزه شایعات و خبر سازی درباره روابط ایران و چین، نگرانی پایتخت‌های غربی از روابط تجاری و اقتصادی دو کشور است.

Share