استاندار گیلان در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان؛

شهرداران موظف به ایفای نقش در حوزه ترویج فرهنگ مطالعه هستند

نماینده عالی دولت در گیلان گفت: علاوه بر سهم نیم درصدی شهرداری ها به کتابخانه‌های عمومی، شهرداران موظف به ایفای نقش در حوزه ترویج فرهنگ مطالعه هستند لذا باید نسبت به این مهم توجه ویژه ای داشته باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، ارسلان زارع در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان گیلان به اهمیت و ارزش کتاب در همه ادوار تاریخی اشاره کرد و گفت: نقش کتاب در ارتقای فرهنگ جامعه بی‌بدیل است‌.

وی با تاکید بر لزوم اهتمام ویژه برای توسعه فرهنگ کتابخوانی، اظهار داشت: خانواده‌ها و مدارس مشوق خوبی برای این مهم هستند.

نماینده عالی دولت در گیلان خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم تا کتاب و کتابخوانی به یک ارزش بالا در جامعه تبدیل شود و در این راه توسعه مراکز فرهنگی و کتابخانه ها در مناطق محروم باید مورد توجه قرار گیرد.

وی بهره گیری از ظرفیت کتابخانه های سیار و حضور سفیران کتاب در مناطق محروم و روستاها را اقدامی مناسب در جهت تحقق ترویج کتابخوانی دانست.

زارع گفت: لازم است تا تدابیر ویژه ای به منظور انس بیشتر نوجوانان و جوانان با کتاب اندیشیده شود که در این میان برگزاری نشست کتابخوانی می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

استاندار گیلان تاکید کرد: بخاطر داشته باشیم که اقدامات این حوزه باید توأم با ابتکار، اندیشه، خلاقیت و نوگرایی باشد؛ زیرا افزایش مهارت های فردی، سواد اجتماعی، تقویت دانش عمومی و بهبود سبک زندگی کودکان با روش های خلاقانه و مبتکرانه امکان پذیر است.

وی برنامه‌ریزی در جهت تقویت فرهنگ مطالعه را امری ضروری خواند و یادآور شد: در جهت اجرای این سیاست از سازمان‌های مردم‌نهاد استفاده بیشتری شود.

زارع به توسعه روز افزون شبکه های ارتباطی در بستر اینترنت و نیز علاقه مندی نسل جوان به استفاده از این ابزارهای هوشمند اشاره و تصریح کرد: باید از این فضا برای جلب توجه جوانان به کتابخوانی با تولید نرم افزارهای کتابخوانی، جستجوی آسان کتاب، تسهیل در تهیه کتاب، یافتن کتاب های الکترونیک و بهره گیری از نرم افزار جامع مدیریت کتابخانه ها اقدامات بیشتری صورت گیرد.

استاندار گیلان افزود: برنامه‌ریزی‌ها باید به گونه ای باشد که کتابخوانی برای نسل جوان امید آفرین و نشاط بخش باشد.

وی با بیان اینکه احداث کتابخانه ها و توجه به توسعه فضاهای فیزیکی تنها یکی از راه های ترویج مطالعه است، خاطرنشان کرد: باید برای ترویج کتابخوانی از ظرفیت های مختلف استفاده شود.

نماینده عالی دولت در گیلان گفت: علاوه بر سهم نیم درصدی شهرداری ها به کتابخانه‌های عمومی، شهرداران موظف به ایفای نقش در حوزه ترویج فرهنگ مطالعه هستند لذا باید نسبت به این مهم توجه ویژه ای داشته باشند.

گفتنی است؛ گیلان از ۹۹ باب کتابخانه عمومی و مشارکتی برخوردار است که هفتاد هزار نفر در آن عضویت دارند. تعداد منابع کتابخانه های استان یک میلیون و ۴۶ هزار و ۷۹۳ نسخه کتاب گزارش شده است.

Share