اسماعیل شاد، کاندیدای ریاست هیأت فوتبال گیلان در گفتگو با دیارمیرزا:

با تفکر فعلی، فوتبال گیلان نمی‌تواند از بن‌بست خارج شود | نیازمند هوا، خون و تفکر تازه‌ای هستیم

کاندیدای ریاست هیأت فوتبال استان گیلان اظهار کرد: با این تفکر فوتبالی بسته که در حال حاضر در استان حاکم است، دیگر فوتبال گیلان نمی‌تواند از این بن‌بست خارج شود پس باید یک هوا، خون و تفکر تازه به فوتبال گیلان داده شود.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، انتخابات ریاست هیات فوتبال استان گیلان در حالی برگزار می‌شود که در ابتدا ۹ نفر از جمله قربانعلی الماسخاله، اسماعیل شاد، فرهاد خراسانی، افشین ناظمی، فرزاد داداش‌زاده، امیر فرحسینی، علی‌اصغر مکرم‌رفتاری، پیام باقری‌دوست و محمود یوسفی‌فر برای رسیدن به این پست کاندیدا شده بودند(اینجا را بخوانید) و پس از بررسی صلاحیت‌ها ابتدا فدراسیون فوتبال در بحث مدیریتی آقایان قربانعلی الماسخاله، اسماعیل شاد و امیر فرحسینی مورد تأیید قرار داد(اینجا بخوانید) اما پس از مدتی صلاحیت افشین ناظمی نیز توسط فدراسیون فوتبال تأیید شد و مشخص که ۴ نفر برای ریاست هیات فوتبال گیلان با هم باید رقابت کنند(اینجا بخوانید).

در این راستا دیارمیرزا در مصاحبه‌هایی جداگانه با ۴ کاندیدای نهایی ریاست هیأت فوتبال استان گیلان به بررسی برنامه‌ها و اهداف آنها می‌پردازد.

اسماعیل شاد که مدیرعاملی موسسه فرهنگی و ورزشی پگاه کشور در کارنامه خود دارد، دارای مدرک تحصیلی دکتری مدیریت استراتژیک است و بیش از سه دهه در کارخانجات شاخص صنعتی و دارویی گیلان سابقه مدیریتی دارد. نائب قهرمانی در جام حذفی و صعود به لیگ برتر با تیم فوتبال پگاه گیلان از جمله عملکرد مدیریتی او در عرصه ورزشی است.

میانگین توسعه فوتبال کشور بسیار بالاتر از فوتبال گیلان است

اسماعیل شاد در ابتدای گفتگوی خود با اشاره به اینکه از دیارمیرزا تشکر می‌کنم که این وقت را به بنده و سایر کاندیدای ریاست هیأت فوتبال برای شفاف‌سازی قرار داده اید، اضافه کرد: اینکه هر چهار کاندیدا بتوانند برنامه‌های خود را ارائه کنند، می‌تواند تأثیر مثبتی در ورزش استان بگذارد.

وی اظهار داشت: در گیلان زندگی می‌کنم و عرق این استان را دارم و چون مدتی در فوتبال مدیریت کردم، دغدغه فوتبال گیلان را دارم و برای من بسیار مهم است که چه برسر فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی ما می‌آید.

نمی‌شود به سبکی که فوتبال گیلان مدیریت می‌شود به فوتبال کمک کرد

شاد با بیان اینکه احساس می‌کنم که میانگین توسعه فوتبال کشور بسیار بالاتر از فوتبال گیلان است، افزود: این موضوع مرا عذاب می‌دهد، استان  گیلانی که یک زمانی در لیگ‌های قدس و سال‌های نه‌چندان دور شانه‌به‌شانه تیم‌های بزرگ تهران، خوزستان، مازندران و… خودی نشان می‌داد، امروز از جایگاه میانگین کشوری پایین‌تر است و این موضوع نشان می‌دهد که جا برای انجام کار زیاد است و دیگر الان نمی‌شود به سبکی که فوتبال گیلان مدیریت می‌شود به فوتبال کمک کرد.

مدیرعامل سابق باشگاه پگاه گیلان با اشاره به اینکه هیأت فوتبال نامش برای روی آن است پس با رییس یک واحد، یک صنعت و یک اداره متفاوت است، افزود: شما باید بتوانید از خرد جمعی، افراد صاحب نظر، پیشکسوتان و جوانان با انگیزه در جهت توسعه فوتبال استفاده کنید.

صندلی ریاست برای این نیست که خودمان براساس سلایق شخصی، تصمیم بگیریم

وی همچنین در گفتگو با دیارمیرزا، ادامه داد: فوتبال برای مردم است و مردم از فوتبال لذت می‌برند، ما حق نداریم این لذت را از مردم بگیریم، ما باید به‌گونه‌ای مدیریت کنیم که مردم بیشتر از فوتبال لذت ببرند زیرا هر موقع فوتبال ما چه در سطح کشوری و چه استانی خوب کار کردند، ما شادابی و سرزندگی را بیشتر در جامعه دیدیم و باید یادمان باشد که صندلی ریاست برای این نیست که خودمان براساس سلایق شخصی، تصمیم بگیریم زیرا برای یک بازی فوتبال بدون اینکه دعوت رسمی کنید، هزاران نفر به ورزشگاه می‌آیند و تیم مورد علاقه خود را حمایت می‌کنند.

شاد با اشاره به اینکه باید در حوزه مدیریت فوتبال عملکرد مناسبی در زمینه فوتبال، فوتسال، فوتبال ساحلی و بانوان داشته باشم، اظهار کرد: در استان گیلان به حوزه فوتبال بانوان بسیار اندک پرداخته می‌شود.

وی با بیان اینکه در چند سال گذشته همیشه بازیکنان زیادی از شهرهای مختلف استان به‌خصوص رشت و انزلی در تیم‌های ملی پایه داشتیم، افزود: در حال حاضر وقتی نگاه می‌کنیم فاقد یک بازیکن هستیم.

ما همیشه داد پول را می‌زنیم و می‌گوییم که پول نداریم، مگر تیم‌های پایه پول می‌خواهند!؟

کاندیدای ریاست هیأت فوتبال استان گیلان اظهار کرد: ما همیشه داد پول را می‌زنیم و می‌گوییم که پول نداریم، مگر تیم‌های پایه پول می‌خواهد!؟ تیم‌های پایه با اندک پول یعنی با لباس، توپ و زمین که همه‌جا موجود است، رشد و ارتقاء پیدا می‌کنند اما در این بحث نیز نتوانستیم سازماندهی درستی انجام دهیم و به اعتقاد من استان گیلان در این مسئله تهی شده است و با سایر استان‌ها فاصله زیادی داریم و نمی‌دانم چرا به این موضوع پرداخته نمی‌شود.

شاد در ادامه گفتگو به خبرنگار دیارمیرزا، گفت: استان گیلان جای زیادی برای ارتقاء در فوتبال دارد اما قدم‌های لازم و با برنامه‌ریزی و استراتژی مشخص مبتنی بر اینکه کجا هستیم و به کجا می‌خواهیم برویم وجود ندارد.

با تفکر فعلی، فوتبال گیلان نمی‌تواند از بن‌بست خارج شود

وی «آگاهی از شرایط موجود به سمت شرایط مطلوب» را برنامه کار خود عنوان کرد و اضافه کرد: نقشه راه بین «شرایط موجود» تا رسیدن به «شرایط مطلوب» باید ترسیم شود تا بتوانیم به شرایط مناسب خود برسیم که به اعتقاد بنده حق استان گیلان نیز هست.

مدیرعامل سابق باشگاه پگاه گیلان همچنین ادامه داد: با این تفکر فوتبالی بسته که در حال حاضر در استان حاکم است، دیگر فوتبال گیلان نمی‌تواند از این بن‌بست خارج شود پس باید یک هوا، خون و تفکر تازه به فوتبال گیلان داده شود.

وی استفاده از همه گروه‌هایی که می‌توانند کمک بکنند از قبیل نهادهای مرتبط با ورزش، هیأت‌های شهرستانی، رسانه‌ها، پیشکسوتان و باشگاه‌ها را مهم دانست و افزود: راهکارهای اجرایی بهمراه برنامه‌ریزی مدون جهت توسعه فوتبال گیلان باید به راه بیافتد و بتوانیم از ظرفیت فوتبال با قدرت هیأت فوتبال به حق استان برسیم.

شاد تظهار کرد: اگر بخواهید آیین‌نامه فدراسیون فوتبال را نگاه بکنید یکی از بخش‌های بسیار مهم این است که باید بر اسپانسرهایی که برای باشگاه انتخاب می‌شوند نظارت داشته باشیم  تا ببینیم اهلیت دارند یا خیر، گفت: همه ما می‌دانیم اسپانسر برای فوتبال در کشور ما وجود دارد، اتفاقا برای استان ما هم که استانی پرتماشاگر است، همیشه بوده است اما اینکه ما چطور با اسپانسرها برخورد بکنیم و از آنها چگونه استفاده کنیم و اینکه دنبال چه چیزی هستیم، آیا برای خودمان هستیم یا برای فوتبال هستیم بحث‌های مهمی است.

خانه از پای بست ویران است | نتوانستیم از قدرت هیأت فوتبال در جهت رشد فوتبال استان استفاده کنیم

کاندیدای ریاست هیأت فوتبال استان گیلان با بیان اینکه «خانه از پای بست ویران است»، گفت: قبول دارم که ما استان کاملا صنعتی نیستیم و شاید پایین‌تر از نیمه صنعتی نیز باشیم اما تلاش‌های ما باید معطوف به جذب سرمایه و اسپانسرها و کمک به باشگاه باشد.

مدیرعامل سابق باشگاه پگاه گیلان در ادامه گفتگو با دیارمیرزا با اشاره به اینکه ما نمی‌توانیم بگوییم که وضع امروز سپیدرود، داماش، ملوان، شهرداری آستارا، چوکای تالش، شهرداری فومن و شهرهایی که فوتبال ندارند، به ما ارتباطی ندارد، تصریح کرد: اگر این موارد به ما ارتباطی ندارد پس هیأت فوتبال متولی چیست!؟ آیا هیأت فوتبال فقط مسئول صدور کارت و برگزاری مدرسه‌های فوتبال است!؟ نه اینها نیست زیرا فدراسیو‎‌ن‌های فوتبال اینقدر در کشورها قوی هستند که دستور خودشان را از فیفا می‌گیرند و به تبع آن هیأت فوتبال نیز قدرت بزرگی در استان‌ها دارند ولی ما نتوانستیم از این قدرتی که یک هیأت فوتبال دارد در جهت رشد و ارتقاء فوتبال استان خودمان استفاده کنیم.

شاد افزود: برخی از استان‌ها از قدرت هیأت فوتبال‌ها بهره بردند، منظورم این نیست که مثل اصفهان باشیم که دوتا تیم با اسپانسرهای فوق‌العاده قوی دارند البته باید بگویم هیأت فوتبال استان اصفهان کار سختی ندارد بلکه ما هستیم که کار سختی داریم و باید در کنار خانواده فوتبال باشیم.

وی با اشاره به اینکه تیم‌های استان گیلان یکی یکی از رده خارج می‌شوند، اظهار کرد: با وجود ۲۷۰ کیلومتر مرز آبی ما سه تیم فوتبال ساحلی در استان داشتیم که الان به یک مورد تقلیل پیدا کرده است و آن نیز در رودسر به سخت‌ترین شرایط امرارمعاش می‌کند در صورتی که ما می‌توانیم در کنارشان باشیم و بیشتر از این به آنها کمک کنیم.

یعنی هیأت فوتبال هیچ مسئولیتی در قبال واگذاری ملوان به غیراهل در سال جاری نداشت!؟

کاندیدای ریاست هیأت فوتبال استان گیلان گفت: مگر استان‌های دیگر همه متمول هستند!؟ پول بخشی از کار است البته پول حلال مشکلات است، من نیز قبول دارم اما یک زمانی همین تیم‌ها در لیگ بودند، پول زیادی نداشتند اما سالیان سال در لیگ برتر بودند، یعنی ما هیچ مسئولیتی در قبال واگذاری ملوان به غیراهل در سال جاری نداشتیم!؟ یعنی هیچ‌جایی از ما نظر خواسته نشده و اصلا پیش‌بینی نشده که ما باید نظر دهیم!؟ این نقل و انتقالات می‌توانست انجام نشود!؟ مگر ما نباید نظر بدهیم!؟

شاد با اشاره به اینکه میتوان کمک زیادی به فوتبال گیلان کرد، افزود: ما باید از پایه باید شروع کنیم تا تیم‌هایی که در رده‌های بالا هستند. اگر بررسی کنیم متوجه می‌شویم از آستانه‌اشرفیه تا چابکسر یک تیم فوتبال نداریم، یک بازیکن ملی‌پوش نداریم. بعد از رفتن جاوید جهانگیری، حمیدرضا منصوری، آقای قوی‌پنجه و فیضی‌مقدم دیگر فوتبالیستی در آن مناطق ندیدیم؛ یعنی واقعا استعداد وجود ندارد!؟ نه استعداد وجود دارد اما آن اهمیت موضوع و اینکه ما به دنبال چه چیزی هستیم بسیار مهم است.

وی اظهار داشت: بنده کاری به این ندارم که دوستان چه کردند و چه نکردند و این برنامه بنده این است که از پایه شروع کنم و مطمئن باشید در کنار همه خواهیم بود و نقشه‌هایی برای تیم‌های پایه داریم و با کمک هیأت‌های فوتبال شهرستان‌ها استعدادها را شناسایی می‌کنیم و براساس آن برنامه‌ریزی می‌کنیم و تعاملی که با مسئولین شهرستان برقرار می‌کنیم که آنها نیز سعی می‌کنند ماندگار باشند و نامی از آنها باقی بماند و حتما سرمایه‌های پایدار از این کانال برای همان شهر تولید خواهیم کرد و در این موضوع شک نکنید و بدانید حداقل از این وضعیتی که در حال حاضر است بیشتر تلاش خواهد شد.

شاد با بیان اینکه اگر احساس و مطالعه نمی‌کردم که می‌شود از این وضعیتی که هست به نقاط مطلوب‌تری رسید، هرگز ورود نمی‌کردم، گفت: به اعتقاد بنده گیلان پتانسیل رشد و توسعه بیشتری را در حوزه فوتبال دارد و تا الان نتوانستیم از این ظرفیت استفاده کنیم و حتی از دوستانی که می‌توانستند کمک بکنند نیز بهره نگرفتیم.

وی تأکید کرد: هیأت فوتبال باید بتواند از همه افرادی که در هیأت سهیم هستند، استفاده کند.

الماسخاله هرچه در توانش بود برای فوتبال گیلان انجام داد

کاندیدای ریاست هیأت فوتبال استان گیلان در گفتگو با دیارمیرزا با اشاره به اینکه آقای الماسخاله دوست ما است و بنده به ایشان هم علاقه و هم ارادت دارم، گفت: به اعتقاد بنده هر آن چیزی که در توان آقای الماسخاله بود در مدت زمان حضورش در فوتبال گیلان برای استان زحمت کشید و اهالی فوتبال باید قضاوت کنند که فوتبال ما کجا بود و الان کجا هست؟

وی با بیان اینکه انتخابات باید در یک شرایط یکسان برگزار شود، اظهار کرد: زمان ریاست هیأت فوتبال استان گیلان ۲۶ شهریور تمام شد و الان هیأت فوتبال به دفتر کار دوستان تبدیل شده است و از آن دفتر برای کارهای تبلیغاتی استفاده می‌شود زیرا از ۲۷ شهریور هیچ سمتی در هیأت فوتبال ندارند و این قانون انتخاب است.

آیین‌نامه در مجموع اشکال دارد | اگر تلاش مضاعف نشود دوستان مادام العمر در هیأت فوتبال باقی می‌مانند

شاد همچنین ادامه داد: در هیأت فوتبال استان گیلان باید سرپرست می‌گذاشتند، که نگذاشتند و موضوع بعدی این است که روز انتخابات خود رییس هیأت مثل بنده یکی از کاندیدا است اما ایشان یک حق رأی دارد و اگر قرار است اینگونه باشد باید سایر کاندیدا نیز برای خود حق رأی داشته باشند و یکی از ۳۸ رأی توسط رییس هیأت به خودش داده می‌شود و الان رییس هیأت یک است و بقیه صفر!

وی افزود: مسئله دیگر این است که تمامی عزل و نصب‌ها در ۱۶ هیأت توسط خود ریاست هیأت انجام شده است و طبیعتاً آنها منتخب این دوستان هستند و به سمت آنها هستند و حق هم دارند و بنده نمی‌توانم به آنها اشکال بگیرم بنابراین واقعا یک انتخابات نابرابری است که این اشکال از شخص نیست بلکه از آیین‌نامه فدراسیون فوتبال است، نه تقصیر آقای الماسخاله‌ است و نه تقصیر فردی دیگر، نه خود ایشان این آیین‌نامه را تنظیم کردند نه کسی در استان گیلان؛ این آیین‌نامه در مجموع اشکال دارد که از قبل هم به آن پرداختند و از نظر بنده تا اصلاح نشود تقریبا می‌شود گفت که اگر تلاش مضاعف نشود دوستان مادام العمر در هیأت فوتبال باقی می‌مانند.

می‌توانیم در انتخابات موفق باشیم

کاندیدای ریاست هیأت فوتبال استان گیلان در پایان ضمن تشکر مجدد از دیارمیرزا، گفت: احساس می‌کنم به لطف خداوند و یاری دوستان ما می‌توانیم در انتخابات موفق باشیم.

Share