یادداشت وارده

حمید رضایی؛ مدیری مردمی و فرمانداری قابل اتکا

رضایی برخلاف آن دسته از مدیران که در ظاهر شعارهای جذاب می دهند و در عمل توجهی به حقوق حقه مردم ندارند، به عنوان مدیری شجاع، مدافعی تمام قد از سیاست های جامعه محور دولت تدبیر و امید، قائل به اولویت تامین مطالبات صاحبان واقعی حکومت است و به مردم به منظور حل مشکلات خود راهکارهایی عملی می دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حمید رضایی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری شهرستان فومن که امروز با توجه به اعتماد استاندار گیلان در جایگاه سرپرست فرمانداری این شهرستان قرار گرفته است، در شرایطی مسئولیت مدیریت یکی از شهرستان های پرتحول استان را به عهده دارد که این شهرستان بیش از پیش به مدیری متخصص و توانمند در رفع مشکلات خود نیاز دارد.

نویسنده از آن جهت اقدام به نگارش این متن می کند که مدتی‌ است شاهد هجمه های ناجوانمردانه به یکی از مدیرانی‎ است که شناخت کاملی نسبت به ویژگی های شخصیتی و توانایی های وی دارد و نسبت به بی انصافی های روا داشته شد به رضایی نمی تواند سکوت کند و اطمینان دارد که هر شخص دیگری که با این مدیر خوش رو تجربه کاری داشته باشد نیز به طور قطع به شرافت وی گواه خواهد داد. باید به یاد داشت که چنین هجمه هایی در زمان انتصاب بحق وی به سمت معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری شهرستان فومن نیز مشاهده شده بود که با درایت مسئولین راه به جایی نبرد و چه جالب که پس از مدت کوتاهی با عملکرد مثبت او قضاوت مردم و حتی مخالفان وی تغیر کرد و به کاردانی و مدیریت رضایی اعتراف کردند.

 رضایی که در جایگاه بخشداری مردمی و معاونی قابل اتکاء، خود را وقف رسیدگی به نیازها و درخواست های مردم ناامید و خسته از پیچ و خم های اداری و کج خلقی های مدیران دیگر کرده، امروز در جایگاه سرپرستی فرمانداری شهرستانی قرار دارد که به داشتن فضای سیاسی پرتحولی مشهور است و چه جالب اگر بنگریم که دوستان وی در این عرصه هر روز بیشتر به توانایی ها و قابلیت های وی اذعان می کنند.

رضایی از آن دسته از مدیرانی مردمی است که که خود را در پیشگاه اعتماد عمومی به عنوان مدیری راهگشا و مسئولی پاسخگو به اثبات رسانده است. این امر در شرایطی صورت می پذیرد که مسئولین وزارت کشور با عنایت به اوضاع سیاسی و اجتماعی حاکم بر جامعه، در اظهارات خود بارها بر حداکثر تلاش مسئولین بر دادن پاسخ اقناعی و تعامل هرچه بیشتر با مردم و ارباب رجوع به منظور جلب رضایت ولی نعمتان حکومت تاکید می کنند.

وی با اعتقاد قلبی به جایگاه حقیقی و نقش مردم که مقام معظم رهبری در این خصوص فرموده اند «عزم، تصمیم، بصیرت و ایمان مردم می ‌تواند کشور را به نقطه مطلوب برساند»، تنها علاج مشکلات را خدمت رسانی بی شائبه به شهروندان می داند و همسو با فرموده رهبری که «علاج در داخل کشور و حل مشکلات به دست مردم است»، جلب رضایت مردم را هدف فعالیت خود می داند.

سرپرست کنونی فرمانداری شهرستان فومن به جهت شیوه کاری و اخلاق مداری خود بهترین مصداق برای چنین سبکی از مدیریت مردمدارانه و پاسخگو شناخته می شود. وی به جهت خستگی ناپذیری در تلاش و مبارزه جهت احقاق حق مردم به ویژه افرادی که در هزارتوی کاغذبازی اداری و پیچیدگی و نارسایی قوانین حاکم بر ادارات و دستگاه های اداری و اجرایی مختلف گرفتار می شوند و از سر ناامیدی به فرمانداری رجوع می کنند، به مدیری دلسوز و راهگشایی مسئول شهره است و چه در ماسال و چه در فومن شهروندان و روستاییان محترم زیادی وجود دارند که به انسانیت و اخلاق مداری وی گواه خواهند داد.

از ویژگی های وی می توان به تسلط مثال زدنی بر قوانین و مقررات، قابل اتکاء بودن برای مدیران مافوق در اجرای وظایف محوله و عبور از بحران های کوچک و بزرگ پیش روی شهرستان، مردمداری و تسخیر قلب مراجعین خود، تعامل بالا با اصحاب رسانه و روزنامه نگاران از هر طیف و جناحی و احترام به دیدگاه سیاسی افراد بر اساس نگرش تکثرگرایانه اشاره کرد و چه بسا همین ویژگی ها موجب حسادت از جانب مخالفان سیاسی رضایی شده است که ناجوانمردانه به او حمله می کنند و جز اشاره ای تکراری به حادثه ماسال هیچ چیزی علیه او ندارند؛ حادثه ای که به دلیل عاطفه پدری برای رضایی رخ داد و او به خاطر وقوع آن بارها فروتنانه عذرخواهی کرد و حتی با اخلاقی که از او سراغ داریم رضایت آن خانواده را جلب نمود و چه بسا ممکن است امروز همان خانواده نیز به دلیل استفاده ابزاری برخی رسانه ها و عقده گشایان از این موضوع ناراضی باشند.

مهم ترین اقدام وی در شهرستان فومن که گواهی روشن بر کارایی و اثرگذاری رضایی می باشد، گشودن گره ایجاد شده در امر انتخابات هیئت رئیسه اتاق اصناف شهرستان فومن بود که مدت ها در امور اقتصادی و صنفی شهرستان خلل ایجاد کرده بود و با وجود برگزاری ده ها جلسه و نشست در سطوح شهرستانی، استانی و کشوری، رفع آن تنها با مدیریت عمل گرایانه و ابتکار حمید رضایی ممکن شد. این درست همان الگویی است که وزارت کشور در شرایط فعلی سیاسی و اجتماعی گشور به آن احتیاج دارد: مدیران برخوردار از ابتکارات راهگشا که گره های اداری و تنش های اجتماعی را با درایت رفع کنند.

وی برخلاف آن دسته از مدیران که در ظاهر شعارهای جذاب می دهند و در عمل توجهی به حقوق حقه مردم ندارند، به عنوان مدیری شجاع در استیفای حقوق مردم در برابر سخت گیری های غیرضروری حقوقی – قضایی و مدافعی تمام قد از سیاست های جامعه محور دولت تدبیر و امید، قائل به اولویت تامین مطالبات صاحبان واقعی حکومت است و به مردم به منظور حل مشکلات خود راهکارهایی عملی می دهد.

با عنایت به این امر باید استنتاج کرد که هم اینک رضایی بیش از هر مدیر دیگری در خدمت اهداف نظام است. زیرا با توجه به وضعیت اجتماعی کشور در زمان حاضر، تنها مدیرانی از جنس رضایی قادر به کاهش فشار مطالبات اجتماعی و پاسخگویی اقناعی به مراجعینی خواهند بود که بارها از اتاق مدیران دیگر ناامید بیرون آمده اند و امیدی به گشایش در رفع مشکلات عدیده خود ندارند.

به عبارت دیگر، در شرایطی که برخی مدیران با افزایش نارضایتی مراجعین به تضعیف پیوند مردم و حکومت می پردازند، وی بیش از هر مدیر دیگری در خدمت اهداف و آرمان های مردمی نظام است و از این جهت، با درایت خود در رفع مطالبات مردمی و رسیدگی دلسوزانه به درخواست های مراجعین، از آن دسته از مدیرانی است که وزارت کشور به ویژه در دوره کنونی به جای عرصه دادن به مدیران سفارشی، به چنین چهره های مردمی و راهگشایی نیاز دارد.

Share