۳۰ ویژگی جامعهای که در آن رقابت کمیاب است
افراد، شخصیت واقعی خود را در لایههای تو در تو پنهان میکنند؛ حفظ سِمَت بر کیفیت عملکرد مدیران اولویت پیدا میکند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا دکتر محمود سریعالقلم، استاد علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی، در نوشتاری در وبسایت شخصیاش ۳۰ ویژگی جوامعی را که در آن رقابت کمیاب است، چنین برشمرد:
۱- افراد اول دیگران را تمجید میکنند، بعد شاید تحلیل کنند.
۲- صنعت تملق ناخواسته تسرّی پیدا میکند.
۳- مناسبات فردی بر سیستمسازی اولویت پیدا میکند.
۴- افراد واژههایی را استفاده میکنند که صاحبان سِمَت خوششان بیاید.
۵- حفظ سِمَت بر کیفیت عملکرد مدیران اولویت پیدا میکند.
۶- در ناخودآگاهِ افراد، راستگو نبودن حالت عادی پیدا میکند.
۷- کسانی که توانایی، تخصص و شخصیت دارند به حاشیه رانده میشوند.
۸- دستیابی به سِمَت بسیار سهل میشود.
۹- رؤیاپردازی و تخیلات جای تحلیلهای مبتنی بر fact را میگیرند.
۱۰- افراد میآموزند ۱۰ درصد حقیقت را بگویند، ۹۰ درصد تزئین کنند.
۱۱- حیلهگری برای رسیدن به پول و سِمَت بسیار فعال میشود.
۱۲- افراد میآموزند با واژهها، حداقل برای مدتی میتوانند دیگران را فریب دهند.
۱۳- دسترسی به رانت بسیار راحت میشود.
۱۴- فیالبداهه بودن (Arbitrariness) قاعده میشود.
۱۵- پیشبینی رفتار و افکار واقعی افراد، ناممکن میشود.
۱۶- افراد در طول یک روز بنا به ضرورت و نوع مخاطبین، چند بار جهانبینی عوض میکنند.
۱۷- وفای به عهد، معنای خود را از دست میدهد.
۱۸- افراد، شخصیت واقعی خود را در لایههای تو در تو پنهان میکنند.
۱۹- افراد در توجیهِ طرحهایی که کارآمدی ندارند، حرفهای میشوند.
۲۰- برنامهریزی با موانع جدی روبهرو میشود.
۲۱- به سختی میشود روی قول، سخن و دیدگاه افراد حساب کرد.
۲۲- عمده نوآوریها در حفظ سِمَت خود را نشان میدهند.
۲۳- مسئولیت و اعتبار اظهار نظر کردن به شدت کاهش پیدا میکند.
۲۴- موضوع کارآمدی صرفاً در سخنرانیها و همایشها بحث میشود.
۲۵- اهمیت ثانیه، دقیقه و زمان به حداقل خود میرسند.
۲۶- کار جّدی و درازمدت، بسیار سخت میشود.
۲۷- افراد خورجینی از شخصیتهای مختلف در اختیار دارند که به تناسب شرایط، از شخصیت مناسب استفاده میکنند.
۲۸- ارتقا افراد عمدتاً با سنجش میزان ارادت آنها تعیین میشود.
۲۹- کشورهای دیگر و بنگاههای خارجی به سختی بتوانند با این جامعه به توافقِ پایدار برسند.
۳۰- جامعه و کشور به تدریج، اثرگذاری و مزیت نسبی خود را در سطح بینالمللی از دست میدهند.
دیدگاه