مدیرعامل آبفای گیلان خبرداد:

کاهش هدر رفت آب به میزان ۳۶۰ لیتر در ثانیه | شناسائی مناطق دچار کمبود فشار آب در ایام پیک مصرف

مدیرعامل آبفای گیلان با اشاره اهم اقدامات آبفای گیلان جهت تأمین نیازهای آبی استان در زمان پیک مصرف آب گفت: افزایش تولید و کاهش هدررفت آب در راستای پیشگیری از کمبود فشار آب در ایام پیک مصرف جزو برنامه ها است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سید محسن حسینی رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گیلان در مصاحبه ای با روابط عمومی اهم اقدامات انجام شده در راستای تأمین نیازهای آبی استان با توجه به پیک مصرف آب و ورود گردشگران را تشریح کرد.

مدیرعامل آبفای گیلان با اشاره به متوسط تولید آب در استان اظهار داشت: متوسط تولید آب حدود ۵۱۱۵ لیتر بر ثانیه بوده که در لحظات اوج تقاضا، تمامی منابع تامین آب استان با ظرفیت کامل در مدار بهره­برداری قرار می گیرند و در حدود ۶۰۰۰ لیتر بر ثانیه آب را به شبکه تزریق می­ نمایند. با این وجود نقاطی از شهرهای پر تراکم استان با کمبود فشار و بعضاً قطع آب مواجه می گردند.

وی در ادامه افزود: به منظور آمادگی و رفع مشکل، شرکت آب و فاضلاب شهری استان گیلان، شناسائی نقاط ضعف شبکه و تبدیل آنها به نقاط قوت را در برنامه کاری خود قرار داد. در همین راستا ابتدا نقشه تراکم تماس های برقرار شده با واحد ۱۲۲ با موضوع کمبود فشار آب یا قطع آن تهیه شد که با این اقدام شناسائی مناطقی که بیشترین کاهش فشار در ایام پیک مصرف را دارند، میسر شد.

مدیر عامل آبفای گیلان افزایش تولید و کاهش هدررفت آب در سطح استان را از اهم اقدامات این شرکت برشمرد و تصریح کرد: جهت رفع مشکلات موجود و افزایش کیفیت خدمات ارائه شده به مشترکین، افزایش تولید منابع زیرسطحی موجود با ویدئو متری، لایروبی، بهسازی و مهندسی مجدد منصوبات چاهی به میزان ۳۸۰ لیتر بر ثانیه در سطح استان در دستور کار قرار گرفت که بهسازی، لایروبی و مهندسی مجدد منصوبات سر چاهی ۱۷ حلقه از چاه هایی را که با کاهش دبی مواجه شده بودند، بازسازی و بهسازی فیلترهای شنی ۵ باب تصفیه­ خانه، تحویل­ سه حلقه چاه از آبفار برای تحت پوشش قراردادن مناطق حاشیه شهر و تجهیز و راه ­اندازی سه حلقه چاه حفر شده انجام شد.

مهندس حسینی شناسائی نقاط هدر رفت آب را از دیگر اقدامات مهم آبفای گیلان برشمرد و گفت: با رفع این موارد، هدر رفت آب به میزان ۳۶۰ لیتر در ثانیه کاهش یافت و به منظور شناسایی نشت های موجود در شبکه توزیع آب اقدام به عقد قرارداد جهت استفاده از تجهیزات مدرن شد، نشت های خطوط بتنی از داخل لوله ها رفع شد و در شهرهای دارای اختلاف رقوم مانند ماسوله و دیلمان و … برنامه های مدون مدیریت فشار اعمال گردید.

وی همچنین اظهار داشت: با توجه به گرمای شدید هوا و افزایش مصارف شهروندان در حوزه انرژی در راستای تأمین انرژی برای تأمین آب استان، تجهیزات تامین برق اضطراری منابع تولید و ایستگاه­های پمپاژ آماده شد و بصورت دوره ­ای از دیزل ژنراتورها بازدید می شود و برای آمادگی کامل، مانور سراسری حفظ آماده به کار بودن تجهیزات تامین برق اضطراری انجام شد که این اقدامات در مجموع منجر به آماده به کار بودن ۹۰ دستگاه دیزل ژنراتور در تاسیسات شرکت شده است.

مدیرعامل آبفای گیلان در ادامه افزود: جهت تداوم خدمات­رسانی مطلوب به مشترکین به خصوص در شهر پر جمعیت و پرتراکمی مانند رشت پروژه­های اجرائی تعریف شده است، در شهر رشت به عنوان مرکز استان سه پروژه اساسی تعریف، اجرا و پیگیری شد: ابتدا بخشی از باقیمانده رینگ آبرسانی شهر رشت به طول ۲۵۰۰ متر جهت افزایش فشار منطقه شمال و شمال غربی شهر رشت و در راستای آن  ۲۰۰۰ متر پروژه تقویت خطوط آبرسان به محدوده پرتراکم و مرکزی شهر رشت اجرا شد و خطوط منتهی به محدوده جنوب شرقی رشت از مخزن ۳۰۰۰۰ متر مکعبی لاکان با اجرای ۷۷۰۰ متر ­ به شبکه موجود متصل شد و در مدار بهره برداری قرار خواهد گرفت.

وی در پایان یادآور شد: وظیفه ذاتی شرکت تامین آب شرب مورد نیاز شهروندان گیلانی است اما این منطقه خوش آب وهوا هموطنانمان را نیز به سوی خود می خواند که به همین سبب هرساله شاهد مسافرت آنان به گیلان هستیم. امیدواریم موضوع مصرف صحیح در دستور کار همه مردم باشد تا با حفظ طبیعت زیبا و منابع آبی این استان سرسبز، خاطره ای به یادماندنی در اذهانشان باقی بماند.

Share