از راهکار رفع مشکل دریافت مجوز مزارع زیر یک هکتار پرورش ماهی تا تعیین دقیق جمعیت عشایری

در سفر یک روزه مدیران خانواده وزارت جهاد کشاورزی در گیلان به فومن چه گذشت+ تصاویر

در راستای اجرای دستورالعمل سفرهای شهرستانی مدیران کل، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان، مدیرکل دامپزشکی گیلان، مدیرکل تعاون روستایی گیلان و معاون مدیرکل شیلات گیلان در شهرستان فومن حضور یافتند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در راستای اجرای دستورالعمل سفرهای شهرستانی مدیران کل، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان، مدیرکل دامپزشکی گیلان، مدیرکل تعاون روستایی گیلان و معاون مدیرکل شیلات گیلان در شهرستان فومن حضور یافتند.

در نشست جمع بندی نتایج این سفر که پس از ملاقات مردمی و بازدید از پروژه‌ها و مناطق پیشنهادی صورت گرفت، محمود قاسم نژاد فرماندار شهرستان فومن با بیان اینکه ابلاغیه استاندار گیلان مبنی بر نحوه سفر مدیران کل به شهرستانها سبب هدفمند کردن حضور مدیران و قانونمند تر شدن تعهدات شده است، یادآور شد: اگرچه مدیران دستگاههای اجرایی همواره در تلاش برای خدمت رسانی به مردم هستند اما این بخشنامه بروکراسی اداری را کاهش داده و سبب می‌شود که مسائل و موضوعات مغفول مانده در نشستها به طور جدی مطرح و راهکارهای لازم برای حل مشکلات ارائه شود تا شاهد خدمت رسانی بهتر و بیشتر به مردم باشیم.
نماینده عالی دولت در شهرستان فومن با اشاره به موضوعات مرتبط با حوزه شیلات در این شهرستان اظهار کرد: بررسی چگونگی رفع مشکل دریافت پروانه بهره برداری دو مزرعه سردآبی در روستای گوشلوندان از جمله موارد است.

قاسم نژاد به مشکل دریافت مجوز برای مزارع زیر یک هکتار که با مخالفت دامپزشکی رو به رو می‌شود، اشاره کرد و گقت: پرورش دام و طیور یکی از منابع درآمدی روستائیان است. چه اشکالی دارد کشاورز وقتی مرغ و طیور نگهداری می کند، ماهی هم پرورش دهد؟! بارها اعلام شده که یکی از مشکلات عمده کوچ روستائیان به شهرها عدم وجود اشتغال و درآمد مناسب است که در این زمینه باید با کاهش بروکراسی اداری و رفع موانع راهکارهای لازم جهت افزایش درآمد روستائیان برای ماندگاری در روستا اتخاذ شود.

وی خواستار تسریع در صدور مجوز آبزی پروری و رفع موازی کاری در این زمینه شد و گفت: مرجع صدور مجوز باید از سرمایه گذار حمایت کند و برای فعالسازی آن دسته از مزارع که به دلیل نقدینگی پرورش ماهی را متوقف کرده اند جهت دریافت تسهیلات به شیلات معرفی میشوند.
قاسم نژاد خواستار تامین سموم برای مبارزه با بیماری دام و طیور و همجنین رفع مشکلات مایه کوبی دامها شد و درخصوص پیگیری وضعیت جاده‌های ییلاقی اظهار کرد: باتوجه به صعب العبور بودن راههای دسترسی به این مناطق جهت حضور اکیپ های عملیاتی مایه کوبی دامهای سبک نیازمند بازسازی ایل راه ها هستیم.

وی یادآور شد: عشایر فومن نقش بزرگی در تولیدات لبنی دارند و کمترین خدماتی که میتوان به آنها ارائه کرد بحث راه و رفع مشکل آب آنها است که در صورت اینکه جزو مناطق حفاظت شده چهارگانه نباشند خدمات لازم به آنها داده می شود.

فرماندار شهرستان فومن اظهار کرد: برای مقابله با آفت پروانه سفید اشجار تونل سبز فومن نیز سموم لازم به همراه دستگاه سمپاش توسط جهاد کشاورزی تامین میشود.

فرماندار شهرستان فومن با اشاره به عدم تخصیص درست آب در طرح های تجهیز و نوسازی روستاها و کاستی های برخی از این طرح ها از جمله شن ریزی نشدن جاده ها افزود: تغییر سیستم زهکشی موجب سهولت در آبرسانی نشده است و نیازمند بازنگری است.

در ادامه، قاسم نژاد با اشاره به مشکلات و محدودیت های فعالان واحدهای کوچک دامداری برای دریافت مجوز دام در سامانه پنجره خواستار ارائه راهکاری برای رفع مشکلات این واحدها شد که در این زمینه مقرر گردید مشکلات این دسته از دامداران به طور مجدد مورد بررسی بیشتر قرار گیرد.

نماینده عالی دولت در شهرستان در ادامه این جلسه با اشاره به لزوم آبرسانی به عشایر، به مشکلات این حوزه پرداخت و نیاز به افزایش اعتبار برای افزایش خدمات به عشایر شهرستان را مورد توجه قرار داد و خواستار حمایت بیشتری از عشایر شهرستان شد.

قاسم نژاد با اشاره به لزوم تأمین آب برای عشایر، بر تصمیم گیری مؤثر در این زمینه تأکید کرد و گفت: وجود چشمه و منابع آبی مناسب در شهرستان، توسط دستگاه متولی شهرستان معرفی شود و پس تأمین و تخصیص اعتبارات ملی توسط جهاد استان، نسبت به انتخاب مشاور و اجرایی شدن پروژه اقدام شود.

در ادامه، فرماندار شهرستان به مطالبه برخی فعالان بخش کشاورزی برای واگذاری اراضی شیبدار جهت بهره برداری اقتصادی به کشاورزان برای کشت درختان، داروهای گیاهی پرداخت و پیشنهاد داد که فعالیت در این حوزه به شرکت توسعه عمران شهرستان سپرده شود.

فرماندار شهرستان فومن با اشاره به یکی دیگر از مطالبات بخش کشاورزی شهرستان به مسأله لاینینگ انهار درجه سه و چهار در مزارع پرداخت و افزود: بخشی از مزارع از انهار درجه سه و چهار مشروب می شوند و نیازمند بتنی کردن کانال های آبرسان در بافت مزارع در سطح شهرستان هستیم.
وی در این راستا خواهان همکاری بیشتر جهاد کشاورزی استان در اقدامی هم افزایانه برای لاینینگ انهار به صورت بتنی شد. در این جلسه مقرر گردید اعتبار لازم برای این پروژه ها در کمیته برنامه ریزی سال جاری افزایش یابد.
نماینده عالی دولت در شهرستان همچنین مشکل بسیاری از سکنه روستایی شهرستان را در زمینه احداث منازل مسکونی در بافت روستا در داخل و خارج از محدوده طرح هادی مطرح کرد و افزود: منازل با قدمت بالای ۱۰ سال موجود در روستاها و خارج از طرح هادی نیازمند مساعدت جهت رفع موانع و مشکلات حقوق خود است و باید به این منظور برای رفع مشکلات مردم چاره ای اندیشیده شود.

فرماندار با بیان این که خانوارها برای ماندگاری در روستا نیازمند سیاست های حمایتی در ساخت و ساز در محل اقامت خود از جانب مراجع دولتی هستند، خواهان تلاش بیشتر دستگاه های مسئول در تسهیل شرایط اقامت و تسریع در بازنگری در طرح های هادی شد.

تسطیح اراضی بیش از ۵۰ درصد از اراضی شهرستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با اشاره به این که بیش از ۵۰ درصد از اراضی شهرستان تجهیز و نوسازی شده و بیش از ۶ هزار خانوار از آن بهره مند شده اند، افزود: یکجا کشتی، بهروری بالاتر در آبرسانی، استفاده از ظرفیت نوسازی و… از مزایای این طرح است.
پس از بحث و تبادل نظر در این خصوص مقرر گردید با بررسی بیشتر مواردی که نواقصی در آن وجود دارد، راهکارهای لازم در جلسات تخصصی مورد تصمیم گیری قرار گیرد.

درجانی با اشاره به محدودیت های ناشی از دستورالعمل ها افزود: تنها آن دسته از زمین های منابع ملی قابل واگذاری است که بیشتر از ۵ درصد پوشش جنگلی نداشته باشد و فقط شورای عالی جنگل می تواند این مناطق را خارج از طرح کند. تنها از این طریق می توان بخشی از زمین ها را به باغات مثمر تبدیل کرد.

درجانی در پایان، ضمن تأکید بر پیگیری مصوبات این جلسه به طور جدی توسط جهاد کشاورزی شهرستان، افزود: به زودی گزارشی از حصول نتیجه این بازدید و مذاکرات آن به فرمانداری ارائه خواهد شد.

راهکار رفع مشکل دریافت مجوز برای مزارع زیر یک هکتار

واعظی معاون مدیرکل شیلات گیلان در این نشست با بیان اینکه در برخی پروژه ها مشکل از کمکاری خود افراد بوده است، یادآور شد: در روستای چپول بدون هیچ دلیل موجهی کار تعطیل شده است زیرا مشکلات مرتبط با دارایی و مالیات به هیچ وجه مانع از بهره برداری و پرورش ماهی نیست.

وی با بیان اینکه سازمان شیلات هنگام پرورش ماهی آب بندان ها و در مرتبه اول به صورت مشارکتی و با تامین بچه ماهی از سرمایه گذران حمایت می کند، تصریح کرد: در حوزه آلودگی آب رودخانه ها و ورود فاضلاب بالادست که منجر به آلودگی آب پایین دست می شود از سازمان محیط زیست انتظار داریم که جلوی تخلفات را بگیرد و آب سالم در اختیار پرورش دهنده ماهی قرار دهد.

مدیرکل دامپزشکی گیلان نیز درخصوص مشکل دریافت مجوز برای مزارع زیر یک هکتار گفت: باتجه به اینکه پرروش ماهی در این زمینها در اقتصاد خانوار روستایی نقش عمده ای دارد در این حوزه به دلیل موانع موجود و ضوابط نباید به دنبال کسب مجوز بهره برداری باشیم بلکه سازمان شیلات، دامپزشکی و نظام مهندسی شیلات می توانند با برگزاری نشست مشترکی راهکار لازم جهت رفع این مشکل را یکبار برای همیشه برطرف کنند.
سهراب عاقبتی با بیان اینکه مایه کوبی دامهای سبک به طور معمول در حال جریان است، افزود: واکسن دامها نیز به طور رایگان تامین می شود.

بارنگری در ارکان شرکتهای تعاونی تعطیل شده

رامین گیلانشاهی مدیر تعاون روستایی استان گیلان نیز در این نشست درباره ایجاد کارخانجات چایسازی، صنایع وابسته و کارخانه شالیکوبی در انبار سرپوشیده واقع در روستای پیش حصار توضیحاتی ارائه کرد و گفت: فرآیند ایجاد واحدهای تولیدی توسط تعاون روستایی تابع ضوابط خاصی است که این مضوع نیز مطابق با همان ضوابط عمل خواهد شد و مشکلی در یان زمینه وجود ندارد.

وی در خصوص شعبات تعطیل شده و غیرفعال تعاون روستایی در شهرستان نیز اظهار کرد: با بارنگری در ارکان شرکتهای تعاونی و انتخاب مدیرعامل و هیات مدیره جدید این شرکتها بار دیگر احیا خواهند شد.
گیلانشاهی درباره توزیع اقلام سهمیه ای نظیر آرد، روغن، شکر و گوشت اظهار کرد: در حوزه توزیع آرد دولتی همچنان نرخ مطابق با چندسال گذشته محاسبه می شود که در این زمنیه نیز بازنگری صورت می گیرد.
وی همچنین از تعاون روستایی به عنوان مباشر در حوزه توزیع شکر نام برد و گفت: در حوزه نهاده های کشاورزی نیز ۹۰ درصد نهاده ها تامین شده است.

لزوم تعیین دقیق جمعیت عشایر شهرستان فومن

هادی زاده رئیس اداره عشایری سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان نیز در این جلسه با بیان این که متمرکز کردن جمعیت عشایری در دو شهرستان تالش و رودبار آسیب بزرگی به عشایر استان زده است، افزود: استان گیلان دارای ۵ هزار خانوار عشایری متشکل از ۱۴ هزار نفر جمعیت می باشد.
وی با اعلام این که اعتبارات عشایری در سال ۱۳۹۷ محدودتر شد، بر لزوم سیاستگذاری حمایتی بیشتر به ویژه در کمیته برنامه ریزی در شهرستان و همچنین اقدامات حمایتی از استان تأکید کرد و خواهان همکاری در زمینه تعیین دقیق جمعیت عشایر شهرستان شد و افزود: ابتدا باید ابهامات و خلا آماری عشایر رفع شود تا بتوان تسهیلات و حمایت های لازم را به این خانوارها ارائه کرد.

حجت الاسلام افتخاری نماینده مردم شهرستان های فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با بیان این که جهاد کشاورزی به عنوان متولی کشاورزی، شیلات و دامداری می تواند بسیار موثر باشد، از رویکرد این سازمان حمایت کرد و افزود: جهاد کشاورزی می تواند به واسطه ظرفیت های گسترده خود، در شرایط تحریم اقتصادی کشور بسیار موثر باشد.
وی ضمن انتقاد از تعطیلی واحدهای تولیدی در این حوزه، از آمادگی برای استفاده از قابلیت نیروهای جوان تحصیلکرده در سطح شهرستان به منظور احیای ظرفیت ها و زیرساخت های قبلی موجود در شهرستان در صورت کاهش موانع اداری خبر داد و تأکید کرد که حمایت از کارآفرینان کشاورزی باید بسیار سریع باشد تا بازار و رقابت را از دست ندهند.

گفتنی است پیش از نشست جمع بندی از هر یک از مدیران کل باهمراهی معاونین و بخشداران شهرستان از پروژه های مختلف بازدید کردند.

Share