جدیدترین اظهارات مدیرکل محیط‌ زیست گیلان:

انتقال پسماند پتروشیمی به گیلان بلامانع است|کلانتری اصلاً با خبر نیست و انتقادات کاملاً سیاسی است

مدیرکل محیط‌زیست گیلان انتقال پسماند پتروشیمی از جنوب کشور به استان را بلامانع برشمرد و گفت: فرایند انتقال پسماند پتروشیمی به گیلان تحت کنترل است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، قربانعلی محمدپور با اشاره به موضوع انتقال پسماند پتروشیمی از جنوب کشور به موضوع گیلان اظهار کرد: این سایت دارای مجوز قانونی بوده و مورد تأیید سازمان حفاظت از محیط‌زیست است.

وی با بیان اینکه انتقال پسماند پتروشیمی به گیلان دارای استانداردهای لازم سازمان حفاظت از محیط‌زیست کشور است، افزود: تمامی اقدامات مرتبط با انتقال پسماند از جنوب کشور به گیلان دارای ضوابط زیست‌محیطی و استانداردهای لازم است و منعی بر اساس قوانین جاری سازمان برای انتقال وجود ندارد.

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان گیلان با تأکید بر اینکه تمامی فعالیت‌های شرکت منتقل‌کننده پسماند از جنوب کشور به گیلان تحت نظر کارشناسان محیط‌زیست است، گفت: شرکت مرتبط بالغ‌بر ۳۰ سال گذشته با مجوز، پسماند را از مکانی دیگر به گیلان منتقل می‌کرده و چه‌بسا آسیب‌های زیست‌محیطی در آن زمان به‌مراتب بیشتر از شرایط کنونی بوده است.

محمدپور با اشاره به برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه به‌جای انتقال پسماند از استان دیگر به گیلان چرا محیط‌زیست با احداث پتروشیمی در گیلان مخالفت می‌کند، بیان کرد: سازمان محیط‌زیست مطابق مصوبه هیئت دولت احداث ساختمان فیزیکی برای پتروشیمی در منطقه لوشان گیلان را بلامانع می‌داند.

وی همچنین در پاسخ به اینکه انتقال پسماند از جنوب کشور به گیلان منجر به مخالفت شدید مجمع نمایندگان مجلس، مردم و سمن‌های زیست‌محیطی روبه‌رو بوده، گفت: مجمع نمایندگان، اعضای شورای اسلامی شهر و روستا، مردم و سمن‌ها که دغدغه زیست‌محیطی دارند برای ما قابل‌احترام هستند و فرصتی مغتنم برای سازمان محیط‌زیست به شمار می‌روند تا بهتر کار کند اما آنچه برای این سازمان محیط‌زیست شاخص و ملاک است، قانون و مصوبات هیئت دولت است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان در پاسخ به اینکه گفته می‌شود انتقال پسماند از جنوب کشور به گیلان منطبق بر نظرات کارشناسان محیط‌زیست نبوده و صرفاً دستور رئیس سازمان بنا بر انتقال است، افزود: رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست کشور از موضوع انتقال پسماند از جنوب به گیلان اصلاً با خبر نیست و مباحث مطروحه در فضای مجازی و حقیقی کاملاً سیاسی است.

محمدپور با بیان اینکه در جریان انتقال پسماند به گیلان هیچ‌گونه دفن و امحای پتروشیمی صورت نمی‌گیرد، تصریح کرد: فرایند انتقال پسماند از جنوب کشور به گیلان بر اساس تکنولوژی و دانش فنی روز موجود در بین جوانان متخصص گیلانی شرکت منتقل‌کننده و همچنین بر اساس ضوابط زیست‌محیطی کشور انجام می‌شود و در جریان آن شغل نیز ایجاد شده است.

وی با تأکید بر اینکه مدیریت پسماند صنایع بر عهده تولیدکننده است، گفت: شرکت پتروشیمی در جنوب کشور بر اساس مناقصه، مدیریت پسماند خود را به شرکت در حال فعالیت فعلی سپرده است.

Share