گفتگوی تفصیلی امید هرندی با دیارمیرزا در خصوص علل ناکامی فوتبال گیلان؛

همه در سقوط سپیدرود مقصر هستند | شانش بد فروزان این بود که در رشت اشتباه کرد

هرندی گفت: من رشتی هستم و عاشق رشتم، نفس و زندگی من رشت است، من تیم ملی کشورم را به خاطر باشگاه خودم در رشت ول کردم و خط خوردم ولی از ملوان حمایت می‌کنم به عنوان یک تیمی که سابقه دارد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، امید هرندی، پیشکسوت فوتبال گیلان در گفتگو با خبرنگار دیارمیرزا پیرامون عوامل ناکامی تیم‌های گیلانی گفت: هم‌اکنون خوزستان این تعداد تیم در سطح اول فوتبال ایران دارد، آیا واقعا اختلاف گیلان با خوزستان اینقدر زیاد است!؟

وی گفت: در مسابقات سراسری منتخب در دهه ۶۰ شما ببینید گیلان و خوزستان در کجا بودند؟ همیشه گیلان جزو چهار تیمی نهایی این مسابقات بود، چطور است که الان گیلان همیشه تیم‌های آخر جدول است؟ به دلیل اینکه آنجا بودجه دارند، امکانات دارند و گیلان متأسفانه فقط درخت، سبزه و غذا دارد.

هرندی همچنین افزود: بهترین بازیکنان ما از گیلان کوچ می‌کنند و به استان‌های خوزستان، تهران، اصفهان و… می‌روند.

مگر می‌شود یک شکستی رخ دهد و یک عده خودشان را کنار بکشند؟

این پیشکسوت فوتبال در خصوص نقش هیأت فوتبال و اداره کل ورزش و جوانان استان گیلان در ناکامی‌های فوتبال گیلان به دیارمیرزا گفت: مگر می‌شود یک شکستی رخ دهد و یک عده خودشان را کنار بکشند؟ تمام ارگان‌هایی که در فوتبال و ورزش دخالت دارند و دستی بر آتش دارند در پیروزی‌ها و شکست‌ها نقش اساسی دارند؛ تیم اگر صعود کند آن‌ها نقش خواهند داشت، تیم اگر سقوط نیز بکند آن‌ها نقش خواهند داشت و هیچ وقت هیچکس خودش را نمی‌تواند کنار بکشد. مثل این می‌ماند که تیم سقوط بکند سرمربی بگوید که من مقصر نیستم، بازیکنان بگویند ما مقصر نیستیم، مربیان بگویند ما مقصر نیستیم، تیم وقتی سقوط می‌کند از مدیرعامل تا تدارکات تیم در آن نقش دارند.

آنهایی که این مدیرعامل‌ها را می‌گذارند بیایند جوابگو بشوند

وی ادامه داد: بنابراین هیأت فوتبال و اداره کل ورزش و جوانان گیلان در بخش مدیریتی با نقش‌آفرینی کنند، چطور می‌شود باشگاهی مثل سپیدرود از شروع فصل دو مدیرعامل و دو تیم مختلف دارد که جداگانه تمرین می‌کنند؟ این مدیرعامل‌ها را چه کسی می‌گذارد؟ آنهایی که این مدیرعامل‌ها را می‌گذارند بیایند جوابگو بشوند.

این بازیکن اسبق تیم ملی فوتبال ایران افزود: تیم سپیدرود، داماش، شهرداری فومن، چوکای تالش دست چه کسی است؟ وقتی بخش مدیریت را آن‌ها انتخاب می‌کنند آن بخش از قضیه را که بخش مدیریتی است باید پاسخگو باشند بنابراین امکان ندارد که هیأت فوتبال یا اداره کل ورزش و جوانان خودشان را کنار بکشند و بگویند فوتبال یک بخش خصوصی است و به ما ارتباطی ندارد!

سرمربی اسبق داماش گیلان اظهار کرد: تنها بخشی که در شهر رشت، انزلی، فومن و تمام شهرهای فوتبالی گیلان در باخت‌ها نقشی ندارند و می‌توانیم آن‌ها را مبرا کنیم، طرفداران و مردم هستند که عاشقانه همه آمدند تا دقیقه آخر همه تیم‌ها را تشویق کردند، اما سایر قسمت‌ها در این شکست‌ها نقش دارند.

چطور ممکن است هیات فوتبال در ارتباط با فوتبال نقشی نداشته باشد؟

وی در واکنش به برخی اظهارات مبنی بر اینکه هیأت فوتبال نقشی در سقوط سپیدرود ندارد، اظهار داشت: آقای الماسخاله رئیس کجاست؟ ایشان رئیس هیات فوتبال است چطور ممکن است هیات فوتبال در ارتباط با فوتبال نقشی نداشته باشد؟ اصلا امکانش نیست، آقای الماسخاله یک زمان خودشان فوتبالیست بودند، هافبک وسط بودند و با من همبازی بودند و یکی از هافبک‌های خوب این شهر بودند، چطور الان می‌گویند به من ارتباطی ندارد؟ مگر می‌شود به ایشان ارتباطی نداشته باشد؟ ایشان در خیلی از بخش‌ها می‌تواند ورود بکند. چطور یک آدمی را می‌گذارند مدیر یک تیم فوتبال و منِ رئیس هیأت فوتبال نمی‌توانم دخالت بکنم؟ مگر می‌شود در این بخش من ورود نکنم!؟ چطور سپیدرود بارها مشکلاتی داشته و خود هیأت فوتبال آقای شهاب مؤمنی را کردند به عنوان مدیر باشگاه! پس چطور می‌شود آقای شهاب مؤمنی را می‌کنند مدیرعامل باشگاه!؟ چه کسی ایشان را مدیرعامل باشگاه کرده است؟

این پیشکسوت فوتبال گیلان با اشاره به اینکه اصلا نمی‌‌خواهم شکست را گردن کسی بیاندازم به دیارمیرزا گفت: اگر این کار را بکنیم باز هم شکست خواهیم خورد، ما می‌گوییم در پیروزی‌ها و در شکست‌ها همه نقش دارند و هیأت فوتبال نیز نقش دارد و اینکه من بگویم ورود نکردم اصلا معنی نمی‌دهد، چطور مدیرعامل باشگاه همین چندوقت پیش آقای شهاب مؤمنی بوده، چه کسی ایشان را گذاشته؟ بنابراین هیأت فوتبال و اداره کل ورزش و جوانان نقش دارند.

چطور آدمی که بارها توسط ارتباطات تیم گرفته و تیم‌ها را سقوط داده است را سرمربی می‌کنیم؟

هرندی در ادامه به دیارمیرزا گفت: زمانی که می‌خواهند مدیر باشگاه و یا سرمربی تیم را انتخاب کنند باید دقت بکنند، چطور نمی‌آیند کارنامه یک مربی را ببینند و او را سرمربی یک تیم می‌گذارند؟ چطور آدمی که بارها بارها با ارتباطات تیم گرفته و تیم‌ها را سقوط داده است، او را سرمربی یک تیم می‌کنیم؟ چه‌جوری این کار را می‌کنیم و چه کسی این کار را می‌کند؟ کدام مدیرعامل این کار را می‌کند؟ چطور مربیانی که در این استان کارنامه دارند، مگر نباید در رابطه با هرکاری باید آدم کارنامه داشته باشد؟ مگر می‌شود آدم کاری انجام نداد و هرلحظه پست بالاتر به وی داده شود؟ پس یک جای کار می‌لنگد! اما وقتی که شما کارنامه‌ها نمی‌بینید یعنی ما در این شهر مربی کارنامه‌دار نداریم؟ پرسپولیس را چه کسی ده نفره در رشت شکست داد؟ چه کسی به پیکان پنج گل زد؟ مگر در سال ۹۱ با تیم داماش بدون پول بدون امکانات این کارها را نکردیم؟ چه کسی آن زمان به ما کمک کردند؟ منِ امید هرندی یک نمونه از خروارها مربیانی هستم که در این شهر وجود دارد، ما مربیان زیادی در این شهر داریم، چه قرمز چه آبی فرقی نمی‌کند رنگ پیراهن مهم نیست.

می‌رویم امثال خداد عزیزی را بیاوریم اینجا که چه بشود؟

وی با اسم بردن از مربیان فوتبال استان گیلان، اظهار داشت: این افراد مربیانی هستند که در این شهر کار کردند، چرا این وقت را به این افراد نمی‌دهیم و می‌رویم امثال خداد عزیزی را بیاوریم اینجا که چه بشود؟همه حتی بنده‌ی امید هرندی نیز در باخت تیم سپیدرود و داماش مقصر هستم زیرا تمام آن افرادی که فوتبالی هستند چه مطبوعات چه صداوسیما و هیأت فوتبال زمانی که تیم سقوط می‌کند نقش خود را ببینند چه بوده و زمانی که تیم صعود می‌کند نقش خودشان را ببینند و هیچکس نمی‌تواند به تنهایی بگوید بنده در صعود یا سقوط یک تیم نقش داشته باشم.

این بازیکن اسبق تیم ملی فوتبال ایران با اشاره به اینکه «گذشته، گذشته است» گفت: باید ببینیم الان باید چه کاری بکنیم، الان چه مسیری را باید برویم تا جلوگیری کنیم از مشکلات بعدی سپیدرود، داماش، شهرداری فومن و ملوان؟

وی ادامه داد: دو ماه دیگر لیگ شروع می‎شود و ما باید برویم به سمت اینکه کارگروهی تشکیل شود نه اینکه بگویم من مقصر نبودم و من هیچکاره بودم زیرا این کارها دردی را دوا نمی‌کند.

مطبوعات و رسانه یکی از بدنه‌های ورزش هستند | متولی فوتبال گیلان می‌گوید من دخالتی ندارم!

هرندی ضمن تشکر از رسانه‌ها به دیارمیرزا گفت: مطبوعات و رسانه یکی از بدنه‌های ورزش هستند که همیشه زحمت می‌کشند و همیشه چوب دوسر نجس هستند و همیشه این چوب را خوردند اما بنده به عنوان یک فوتبالیست و مربی، به عنوان کسی که سال‌ها در سطح تیم ملی فوتبال ایران فوتبال کردم از سال ۵۷ در تیم‌ملی جوانان، امید، بزرگسالان و ارتش بودم و در باشگاه‌های مختلف کار کردم، زحمات بچه‌های مطبوعات را دیدم و از شما ممنونم پیگیر هستید فقط خواهش می‌کنم به سمت این موضوع نروید که چرا این فرد می‌گوید من مقصر نیستم بلکه به سمت این موضوع برویم که چطور می‌توانیم این مشکلات را رفع کنیم زیرا کسی تقصیر را به تن خود نمی‌گیرد و همین الان متولی فوتبال گیلان می‌گوید من دخالتی ندارم! ورزش و جوانان می‌گویند ما اصلا هیچکاره هستیم! بنابراین برویم به سمتی که تیم را از این وضعیت نجات دهیم و این تیم‌ها در سال جدید سهمیه بگیرند و بیایند بالا، چه کار می‌توانیم بکنیم که بازهم ۲۰ سال-۳۰ سال طول نکشد تا سپیدرود بیاید بالا.

وی در خصوص ناداوری‌هایی که علیه تیم‌های گیلانی می‌شود نیز گفت: به من بگویید نقش مدیرکل ورزش و جوانان و هیأت فوتبال در این ارتباط چیست؟ آیا اینجا فوتبالیست و مربی باید بروند و حق خودشان را بگیرند!؟ اینکه بعضی دوستان می‌گویند ما مقصر نیستیم، باید ببینیم ما کجاها می‌توانستیم کمک کنیم ما انتظار داریم که در این مواقع به تیم کمک بکنند، حق تیم را می‌خورند به تیم کمک بکنند، اخطارهای بیخود به بازیکنان می‌دهند، به تیم کمک بکنند و در مصاحبه‌های خود به تیم کمک بکنند، نمونه بارز این موضوع نیز علی دایی است، ایشان در مصاحبه‌هایی که می‌کنند وقتی برایشان یک پنالتی یا آفساید نمی‌گیرند، ببینید علی دایی در مطبوعات چقدر شلوغ می‌کند ببنید مدیرعامل‌های باشگاه‌ها چگونه مصاحبه می‌کنند و از حق تیم‌های خود دفاع می‌کنند، روسای هیأت فوتبال درست است که نقش مستقیم نمی‌توانند داشته باشند و باشگاه‌ها یک بخش خصوصی هستند آیا به نظر شما تیم سپیدرود که در رشت دارد کار می‌کند چند بار هیأت فوتبال به این تیم کمک کرده است؟ بارها بارها تیم داشت پاشیده می‌شد هیأت فوتبال تیم را جمع کرد و شهاب مؤمنی را مدیرعامل کرد تا تیم بهم نریزد بنابراین هیأت فوتبال در بسیاری از موارد می‌تواند نقش داشته باشد و ورود بکند، آنجاهایی که حق تیم‌های مارا می‌خورند جایی است که هیأت فوتبال و مسئولین ما می‌توانند کمک بکنند.

هرندی ادامه داد: بارها مشاهده شده برای انتقال یک تیم از یک شهر به شهر دیگر نمایندگان مجلس ورود کرده‌اند البته نمی‌گویم که این کار درست است ولی خیلی زمان‌ها نمایندگان می‌آیند و به تیم‌ها کمک می‌کنند برای مثال در همین قضیه باشگاه تراکتورسازی ببینید که نمایندگان آذری زبان خون به‌پا کردند.

این پیشکسوت فوتبال گیلان در خصوص امضای عجیب نماینده مردم رشت زیر نامه استیضاح وزیر ورزش و جوانان بخاطر باشگاه تراکتورسازی نیز گفت: اگر این موضوع عکسش نیز اتفاق می‌افتاد آیا ما می‌توانستیم چنین نقشی را ایفا کنیم؟ الان در مورد داماش این مسائل پیش آمد کدام کارگروهی، کدام نماینده‌ای، کدام شورایی آمدند این کار را کردند؟ چه کسی آمد به غیر از اینکه دو عدد مصاحبه انجام دادند و نظر مردم را به سمت خودشان بیاورند، چه کسی آمد یک کار عملی انجام داد؟

وی اظهار داشت: تراکتورسازی آمد در رشت و دروزاه‌بان آنها دو اشتباه فنی کرد و ربطی به مسائل دیگر ندارد چگونه در بوق و کرنا کردند؟

شک نکنید اشتباهات محسن فروزان فنی بوده است | شانش بد فروزان این بود که در رشت اشتباه کرد

 دروازه‌بان اسبق تیم ملی ایران در خصوص محسن فروزان و اینکه اشتباه او عمدی بود یا فنی نیز به دیارمیرزا گفت: شک نکنید اشتباهات محسن فروزان فنی بوده است، مگر می‌شود یک دروزاه‌بان با آبرو، حیثیت و شخصیت خودش بازی بکند!؟ آقای فروزان در تمام بازی‌های قبل از بازی سپیدرود یکی از بهترین بازیکنان این تیم بود با کمترین گل خورده. حالا ببینید بعد از فروزان چه شد؟ چند بازی را تراکتورسازی باخت چرا نرفتند یقه کسی را بگیرند؟ چرا نگفتند دروازه‌بان دیگر تیم تراکتورسازی تبانی کرده است؟ مگر بالافاصله هفته بعد از بازی سپیدرود دروازه‌بان دیگر تراکتورسازی اشتباه نکرد و بدترین گل را نخورد که در تبریز شکست خوردند؟

وی ادامه داد: محسن فروزان احتیاجی به این کارهای ندارد و قرارداد خوبی با باشگاه داشته باشد، شانش بد فروزان این بود که در رشت اشتباه کرد و ایشان چون یک گیلانی است این شبهه را ایجاد کردند که ایشان تبانی کرده است و برخی نیز سوءاستفاده کردند که باخت را گردن فروزان بیاندازند اما خدا بالا هست و می‌بیند، خداوند جای حق نشسته است. شما ببینید بعد از آن تراکتور همه بازی‌ها را مشکل داشت بنابراین نشان داد که مشکل جای دیگه است و باخت را نباید گردن این و آن بندازیم.

لطفا سهم‌خواهی نکنند و تنها کمک بکنند

هرندی با بیان اینکه هیأت فوتبال و مدیرکل ورزش و جوانان خیلی می‌توانند به تیم‌های گیلانی کمک کنند، تصریح کرد: لطفا سهم‌خواهی نکنند و تنها کمک بکنند.

وی ادامه داد: وقتی که داورها، فدراسیون، تیم‌های دیگر بدانند یک شهر پشت یک تیم است، به راحتی نمی‌توانند سر یک تیم را ببرند، به راحتی نمی‌توانند گل دوم یک تیم را مردود اعلام کنند و مانع صعود یک تیم با آن همه هزینه بشوند.

این پیشکسوت فوتبال گیلان گفت: آقای اسماعیل حاجی‌پور، عضو شورای شهر رشت و آقای الطافی که یکی از قدیمی‌های فوتبال هستند و سایر عزیزان تیم داماش، چقدر برای تیم داماش زحمت کشیدند اما با یک اشتباه صددرصد داوری تیم نتوانست به لیگ بالاتر صعود نماید.

اشتباهات داوری طبیعی است اما می‌توان آن را کم کرد

وی اشتباهات داوری به ضد تیم‌های گیلانی را طبیعی دانست و افزود: این طبیعی بودن می‌تواند کمتر شود، شما وقتی که هیأت فوتبال و اداره کل ورزش و جوانان استان به همراه مسئولین یک شهر بر روی یک موضوع تمرکز نمایند و آن را بزرگ کنند بقیه داورها سعی می‌کنند هر زمان آن تیم بازی دارد بیشتر دقت نمایند و خود کمیته داوران نیز داوران بهتری را برای آن تیم می‌گذارد اما وقتی که شما اقدامی نکنید، هیچکس هیچکاری نمی‌کند.

دروازه‌بان اسبق تیم ملی ایران گفت: ما الان نمی‌گویم هیأت فوتبال و نمایندگان پیگیری کنند که رأی بازی برگردد زیرا رأی به هیچ عنوان برنمی‌گردد ولی این موضوع باعث می‌شود آن‌هایی که می‌خواهند داور را برای تیم‌های گیلانی بگذارند دقت بیشتری بکنند و آن داور هم حواس خود را جمع می‌کند که زیر ذره‌بین هستم و اشتباه خود را کم بکنم ولی کسی اگر پیگیری نکند بازهم همین آش می‌شود همین کاسه! پس اینجاها است که هیأت فوتبال، نمایندگان محترم مجلس و اداره کل ورزش و جوانان می‌توانند کمک بکنند.

 کسانی که سقوط تیم‌های گیلانی برای آنها مهم نیست بگذارند و بروند خانه‌هایشان! | نباید از کارهای ناهنجار دفاع کنیم

هرندی ادامه داد: منی که ۴۰ سال در این فوتبال هستم، خواهش می‌کنم که کسی نیاید و نگوید به من هیچ ارتباطی ندارد یعنی چی که به ما ارتباطی ندارد!؟ برای کسانی که این مسائل مهم نیست بگذارند و بروند خانه‌هایشان!

وی همچنین با بیان اینکه بعضی اوقات یکسری از صحبت‌ها از مسئولین ورزشی و غیرورزشی استان گفته می‌شود که جالب نیست و ما نباید از کارهای ناهنجار دفاع کنیم، گفت: الان آقای فروزان اشتباهات وحشتناکی را انجام داد و یا داوری آسیب زیادی به تیم داماش زده است حالا منِ ورزشکار بیایم بگویم که این‌ها همه عمدی بود، این صحبت‌ها آسیب‌های زیادی به جامعه می‌زند و ما باید از ورزش سالم این مملکت دفاع کنیم و راه‌های اشتباه را حل کنیم.

هرندی افزود: ما نباید بگویم کسی که با مشت به دماغ یک نفر زد چقدر کار خوبی کرد و نگویم کاری که آقای فروزان کرده است صددرصد تبانی است زیرا در جامعه ما اثر خواهد گذاشت و باید جلوی این کارها را به صورت اصولی بگیریم.

این پیشکسوت فوتبال گیلان اظهار داشت: نباید بگردیم ببینم چه کسی سبب شکست تیم‌های گیلانی شده‌اند بلکه باید دلایل شکست تیم‌ها مورد بررسی قرار گیرد و به برویم به سوی کمک به این تیم‌ها.

وی به اثرگذاری مطبوعات و رسانه در حوزه ورزش اشاره کرد و تأکید کرد: خبرها و گزارش‌های خبرنگاران بر روی عوامل ورزش تأثیر می‌گذارد.

نفس و زندگی من رشت است اما از ملوان حمایت می‌کنم

هرندی گفت: من رشتی هستم و عاشق رشتم، نفس و زندگی من رشت است، من تیم ملی کشورم را به خاطر باشگاه خودم در رشت ول کردم و خط خوردم ولی از ملوان حمایت می‌کنم به عنوان یک تیمی که سابقه دارد و افتخاری است برای استان گیلان ولی زمانی که با ملوان بازی دارم بصورت روبرو من یک رشتی‌ام و جلویشان با آن‌ها مبارزه می‌کنم ولی با آن‌ها روبرو نیستم. باید از ملوان، شهرداری فومن، چوکای تالش حمایت بکنم و این موضوعی است که می‌تواند به استان ما کمک بکند و از نظر من هیچ ایرادی ندارد که آن‌هایی که طرفداران تیم‌های مختلف گیلان هستند به یکدیگر کمک بکنند تا ما بتوانیم مجددا در سال بعد در لیگ برتر تیم داشته باشیم زیرا حیف است این تماشاچی، این مردم و این عاشقان در لیگ برتر تیم نداشته باشند.

دروازه‌بان اسبق تیم ملی ایران اظهار داشت: ما چندین تیم از جنوب کشور داریم داریم و این باید ریشه‌یابی نماییم و ببینیم که چرا این اتفاقات می‌افتد و بخشی از آن درآمدهای نفتی و بخشی دیگر نیز هیأت فوتبال، اداره کل ورزش جوانان و انتخاب افراد مناسب در باشگاه‌ها است.

وی با بیان اینکه اسم‌ها نمی‌توانند برای تیم‌های ما کار بکنند باید برویم به دنبال کسانی که کارنامه دارند، تأکید کرد: اگر می‌خواهیم فوتبال این شهر و استان درست بشود باید برویم به دنبال کسانی که کارنامه دارند و سعی کنیم محیط ورزشگاه‌ها را از این طریق درست نماییم.

مربی که در مورد بیل و کلنگ در صداوسیما صحبت می‌کند باعث جنجال در ورزشگاه‌ها می‌شود

 هرندی در ادامه گفتگوی خود با دیارمیرزا ادامه داد: مربی می‌آید در مورد بیل و کلنگ در صداوسیما صحبت می‌کنند. این مربیان هستند که باعث جار و جنجال در ورزشگاه‌ها می‌شوند و این وضع استادیوم‌های ما است و متأسفانه ما عاشق همان‌ها هستیم و می‌رویم به دنبال همان آدم‌ها و این ایراد کار ما است، چرا به دنبال مربی‌های باشخصیت نمی‌رویم؟ چرا به دنبال مربیانی نمی‌رویم که واقعا باشعور هستند و اصل ورزش برای آن‌ها مهم است، مولا برایشان مهم هست و حضرت علی(ع) مقتدای آن‌ها است؟ این مربیان کسانی هستند که می‌خواهند دل بسوزانند و خطشان را هرگز عوض نمی‌کنند بنابراین برویم به سمت کسانی که کارنامه دارند و مطمئن باشید در این استان مربی‌هایی داریم که می‌توانند تیم‌های گیلانی را موفق کنند.

در استان گیلان احتیاجی به غیربومی نداریم

وی در پایان با بیان اینکه ما در استان گیلان احتیاجی به غیربومی مگر در موارد خاص مانند بدنساز که در استان کم داریم، اظهار کرد: اگر همه به هم کمک کنیم و کسی شانه خالی نکند و نگوید به ما ارتباطی ندارد مسلما می‌توانیم تیم‌های گیلانی را در سطح اول فوتبال ببینم. چه صعود و چه سقوط به همه ارتباط دارد نه اینکه زمان بردن همه نگویند ما بودیم و زمان شکست خودمان را مخفی نماییم.

Share