آینده پژوهی در حوزه تعلیم و تربیت مغفول مانده | مدرسه یک سازمان یادگیرنده و یاد دهنده است
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مغفول ماندن پژوهش در حوزه تعلیم و تربیت، گفت: باید با فضاسازی پژوهشی زمینه رشد فرزندان را فراهم کنیم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مجید قدمی ظهر پنجشنبه در مراسم گرامیداشت روز معلم که در دهکده ساحلی انزلی برگزار شد تربیت انسانها کار سهل و آسانی ندانست و اظهار کرد: برای تربیت دیگران ابتدای باید خود را بسازیم.
وی با اشاره به گسترش استفاده از فضای مجازی، افزود: انتقال دانش سطحی مهمترین معایب ابزارهای ارتباطی نوین است. استدلال و استحکام علمی کاهش انحرافها و آسیبهای اجتماعی را بهدنبال دارد.
معاون وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه تربیت عقلانی محوریت تربیت دینی است، گفت: باید آموزههای دینی محور تربیت کودکان قرار گیرد زیرا بدون داشتن علم کافی و مخاطبشناسی نمیتوان در امر تربیت موفق عمل کرد.
وی در ادامه به برخی ویژگیهای شخصیتی شهید مطهری نیز اشاره و آینده پژوهی یکی از این ویژگیهای دانست و تصریح کرد: متأسفانه امروز در حوزه تعلیم و تربیت به آینده پژوهی کم توجه میشود.
قدمی با بیان اینکه مدرسه یک سازمان یادگیرنده و یاد دهنده است، تأکید کرد: باید با فضاسازی پژوهشی زمینه رشد فرزندان را فراهم کنیم و در همین راستای میزان توجه به پژوهش باید یکی از شاخصهای ارزیابی معلمان مدنظر قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه روش آموزشی باید متکی بر پژوهش و روش حل مساله باشد، افزود: نظام آموزشی دارای مبانی و برنامه عملیاتی است که نیازمند مهارتهایی بوده و باید مورد توجه قرار گیرد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی خواستار برخورداری معلمان از مهارتهای لازم در حوزههای مرتبط شد و گفت: نداشتن تسلط کافی معلمان در روشهای تدریس سبب در یادگیری کودکان اخلال ایجاد میکند.
وی با بیان اینکه طبق آمار اعلام شده ۱۰ تا ۱۵ درصد فرزندان در پایه اول دچار اختلالات یادگیری میشوند، تأکید کرد: با توجه به این آمار باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد.
در پایان این مراسم از ۵۳ معلم برتر و نمونه استان گیلان تجلیل شد.
دیدگاه