محمود صادقی: نقش فراکسیون امید در مدیریت مجلس زیر صفر است

مردم از اوضاع کشور راضی نیستند | دولت روحانی به هم افزایی اعتقادی ندارد

نماینده اصلاح طلب مجلس دهم شورای اسلامی می گوید شبکه‌های اجتماعی ظرفیت بزرگی برسر راه افراد قرار داده که در آن تمامی قواعد و چهارچوب‌های سنتی شکسته شده است و هر فرد به‌تنهایی می‌تواند یک رسانه باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  به نقل از خانه ملت؛ (گفت‌وگو از نسترن دقیقی) نیمه اسفند ماه سال ۹۷ من، فاطمه ضرغامی(خبرنگار)، علی اصغر نظام پور(دبیر گروه اقتصادی) و فواد فاضلی(عکاس) برای گفت‌وگوی پایان سال به دفتر نماینده تهران در طبقه هفتم ساختمان نمایندگان رفتیم، آقای یعقوبی مسئول دفتر محمود صادقی به گرمی از ما استقبال می کند و می گوید دکتر نماز می خواند، از شلوغی اتاق یکه می خوریم، کتابخانه مملو از پرونده است و میز بهم ریخته است، این نماینده اصلاح طلب دستی به موهایش می کشد و می گوید تصور نمی کرد برای مصاحبه عکاس هم حضور داشته باشد و با خونسردی کمی سر و وضع خود را مرتب می کند و آماده گفتگو می شود. در این مصاحبه به موضوعات مختلفی پرداختیم از صراحتش در نطق هایش تا فعالیتش در فضای مجازی. علت رسانه ای نبودنش را جویا می شویم و نقدهایی که به اصلاح طلبان وارد بوده را مطرح کردیم، در پایان صادقی از عملکرد اصلاح طلبان در انتخابات شورای شهر دفاع می کند و می گوید مراوده مالی در کار نبوده است.

گفت‌وگو از آنجایی شروع شد که عکاس خانه ملت، زوایای مختلف اتاق نماینده را بررسی می کرد تا عکس های مناسبی بگیرد، محمود صادقی با خنده گفت: عده ای می گویند بنده با خیلی چیزها زاویه دارم، عیبی ندارد شما هم برای عکاسی زاویه را بررسی کنید. همین صحبت بهانه ای شد تا بپرسم شما را نماینده صریح‌الهجه‌ی تهرانی، فعال توییتر و نماینده‌ای که شاید با همه چیز هم زاویه دارد، می شناسیم.

صادقی می گوید:”این‌ موارد داوری‌هاییست که از سمت دیگران در مورد من می‌شود و نباید در مورد آن‌ها چیزی بگویم اما درباره صراحت، کوشش می‌کنم صداقت را با آن بیامیزم” و به گفته ی دکتر شریعتی  سه “ص” صداقت، صراحت و صمیمیت را هر کسی داشته باشد می‌تواند تاثیرگذار باشد.

نماینده باید زبان گویای مردم باشد

محمود صادقی

وی در ادامه همین مبحث می افزاید: نطق‌کردن یکی از کارکردهای نماینده است، حرف زدن و نطق کردن بسیار مهم است، در قانون اساسی به آن اهمیت داده شده و نماینده می‌تواند در تمامی مسائل سیاسی و داخلی و خارجی اظهارنظر کند و به دلیل این نظرات هرگز نمی‌توان او را تحت‌تعقیب قرار داد، بنابراین حرف‌زدن، نطق‌کردن، تذکردادن و سوال‌کردن همگی از خصلت‌های بیان انسان است.

صادقی با بیان اینکه شاید نطق کردن در مسئولیت‌های اجرایی اهمیت نداشته باشد چراکه از دید او بهتر این است مسئولین اجرایی زیاد حرف نزنند، تاکید می کند نماینده باید زبان گویای مردم باشد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس می افزاید: من کوشش کردم این کار را انجام دهم، بدون تعارف، مجامله و ابهام سخن بگویم؛ منتها تلاش کرده‌ام حرف‌هایم دارای چهارچوب باشد چراکه چهارچوب‌های اعتقادی، اخلاقی، قانونی و حقوقی دارم.

وی تاکید می کند که چارچوب ها را برای خود تعریف کرده که یک نماینده باید چگونه باشد و می گوید: سعی کرده‌ام در این حیطه‌ها بیش‌ترین استفاده‌ را از نطق کنم.

به صادقی می گویم اما به نظر می‌رسد چهارچوب‌های شما چندان به ذائقه‌ی برخی از مسئولین خوش نیامده است، که تاکید می کند: آنها به چهارچوب‌های مطابق با موازین عادت نکرده‌اند. کار من براساس موازین قانونی است، اما چون از این اختیارات کم‎‌تر استفاده شده برای آن‌ها مرسوم نیست بنابراین امکان دارد نتوانند تحمل کنند.

محمود صادقی

نماینده تهران تحصیلات حوزوی هم داشته است و نطق کردن هایش را به این سابقه مرتبط می دانیم، او این برداشت را تصحیح می کند و می گوید: من روی سخنوری تاکید نکردم چراکه سخنوری خود یک حرفه‌ است شاید سخنور خوبی نباشم، شاید ندانم چگونه خطابه بگویم. صادقی که استاد دانشگاه است نطق کردن های خود را مرتبط به معلمی می داند و ادامه می دهد: یکی از کارهای استاد دانشگاه و معلم سخن گفتن و ارائه‌ی دروس در کلاس و محافل علمی است، البته من پیشینه‌ی سخنرانی مذهبی هم داشته‌ام.

این اصلاح طلب به عملکرد حوزوی خود اشاره می کند و می گوید: من در راستای انجام وظیفه‌ی طلبگی برای تبلیغ به روستاها و شهرهای مختلف رفته‌ام، اما سخنرانی هایم بیشتر در محیط‌های دانشگاهی بوده است، در هر صورت من خود را  کسی که به فنون خطابه آشنا باشد نمی‌دانم و بیش‌تر محتوای اظهارات برایم اهمیت دارد.

صادقی تاکید می کند که به گمانش یکی از چشم‌داشت‌های مردم همین نطق کردن است و می افزاید: گاهی من به مردم می‌گویم چقدر حرف بزنیم، اما جامعه هنگامی که می‌بیند حرفشان زده می‌شود احساس رضایت می کنند، بنابراین نطق کردن بسیار مهم بوده و یکی از کارهایی است که به نمایندگی از مردم باید انجام شود.

وی درباره صراحتش می گوید: این صراحتی که شما می گویید من دارم از دید مردم کافی نیست و دوست دارند بیش‌ از این باشد و می گویند در برخی موارد خواسته‌های آنها به صورت کامل گفته نمی‌شود.

در شبکه های اجتماعی چارچوب های سنتی شکسته می شود

محمود صادقی

نماینده تهران که در توییتر فعال است، درباره این موضوع اینگونه توضیح می دهد: در مورد شبکه‌های اجتماعی باید بگویم که این شبکه‌ها ظرفیت بزرگی برسر راه افراد قرار داده که در آن تمامی قواعد و چهارچوب‌های سنتی شکسته شده است و هر فرد به‌تنهایی می‌تواند یک رسانه باشد.

صادقی تاکید می کند که در واقع افراد شنونده‌ی رسانه‌ها نیستند و ادامه می دهد: در واقع افراد خودشان به  رسانه تبدیل شده‌اند و اگر از این فضا خوب استفاده کنند می‌توانند بدون هزینه و تشکیلات پیام خود را منتقل کنند که گاهی یک سازمان بزرگ نمی تواند این کار را انجام دهد.

قبح گناه استفاده از فیلتر شکن در کشور ریخته شده است

تا می گوید از مرداد ۹۵ حساب توییتری خود را باز کرده است، سوال می کنم با فیلترشکن؟ و ادامه می دهد استفاده از فیلتر شکن از گناهانی است که قبح آن در کشور ریخته شده. به میان حرف هایش می روم و اشاره می کنم که در اینستاگرام هم صفحه دارد. صادقی درباره مدیریت این دو صفحه اجتماعی می گوید: راستش من تیم خاصی ندارم اما در اینستا به صورت مستقیم کاری انجام نمی‌دهم. اینستاگرام بیش‌تر یک شبکه‌ی تصویری و براساس عکس است. از این رو مبنا را بر توییتر گذاشته‌ام و از آن‌جا مطالب را به اینستاگرام منتقل می‌کنم.

“سلام” توییتری که دیده شد

شاید بتوان گفت صادقی با توییت هایش شناخته شده است، از این رو می خواهیم از نگاه خود جنجالی‌ترین توییتش را بگوید؛ تاکید می کند واژه جنجالی را دوست ندارد و ادامه می دهد: چند توییت بیش‌تر از دیگران دیده شده یکی از آن‌ها توییت تک واژه‌ای “سلام” بود که همین یک واژه بازتاب فراوانی داشت. حتما می‌دانید که با اقتباس از آیه‌ی شریفه‌ی إِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا بود، سلام را در پاسخ به برخی از اشخاص که سخنان نامربوطی گفته بودند بیان کردم.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی می افزاید: توییت بعدی که بازخورد فراوانی برای خودم داشت و دچار چالشم کرد در مورد کنوانسیون خزر بود و شاید این دو توییت از باقی توییت‌ها بارزتر باشد.موضوع بازداشت‌ها هم به دلیل چند توییتی که همان شب زده بودم، دیده شد.

با اشاره به یکی از توییت‌های صادقی که کامنت یکی از مخاطبانش در انتقاد به عملکرد مجلس را بازنشر داده بود، می پرسم از کامنت های تند و تیز در توییتر یا انیستاگرامش ناراحت نمی شود، که صادقی می گوید: اگر ناراحت می‌شدم که نمی‌نوشتم من هیچ یک از بخش‌های اینستا یا توییتر را نمی‌بندم و همه باز هستند، این ظرفیتی است که یک نماینده و مسئول می‌تواند به واسطه آن نبض جامعه را در دست داشته باشد. البته برای جامعه هم باتوجه به ویژگی‌هایی که دارد نباید مغالطه به‌وجود آید.

این نماینده تاکید می کند: من به‌‍ویژه در توییتر دایرکت‌ها را نگاه می‌کنم، خواسته‌ها فراوان است، کامنت ها را می‌بینم، به دفتر می‌فرستم تا پیگیری شود.

مراجعان صادقی بیشتر دایرکتی است

صادقی با بیان اینکه بسیاری از مراجعانش از راه دایرکت‌ توییتر هستند، عنوان می کند: قصد داشتم هر بار یکی از این دایرکت‌ها به‌عنوان صدای مردم اسکرین گرفته و آن را توییت کنم. تنها مورد انتقادی از مجلس نبود که توئییت کرده ام، برای نمونه کارمند شهرداری فلان شهر دایرکت داده بود که ما چهار ماه است حقوق نگرفته‌ایم آن را توییت کردم، این موارد و سخنان مردم برای من مفید است.

آن طور که این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از فعالیتش در توییتر می گوید، این سوال پیش می آید که روزانه چندساعت برای حضور در فضای مجازی وقت می گذارد که می گوید: زمان زیادی نمی گذارم معمولا آخر شب‌ها یا روزهای تعطیل و روزهایی که مجلس جلسه ندارد و گاهی نیز در مسیر رفت‌وآمد این کار را انجام می‌دهم.

می پرسم استفاده از فیلترشکن غیرقانونی نیست و صادقی که حقوقدان است پاسخ می دهد: استفاده از فیلترشکن را هیچ قانونی منع نکرده و در گذشته در مورد مباحث حقوقی آن بحث کرده‌ام. در ادامه که گفته می شود با فیلتر شکن باب مسائل زیادی در گوشی های تلفن همراه باز شده است، می گوید: از دید من فیلترکردن سبب  بروز این اشکال شد چون در کنار برخی از فیلترشکن‌ها بدافزارهایی وجود دارد که دارای محتویات تبلیغاتی –تجاری و بعضا غیراخلاقی هستند و این‌گونه ممکن است افراد را به سایت‌های مستهجن رهنمون کند و این جزو تبعات بد این کار است.

وی در دفاع از فعالیتش در توییتر به صفحه تعدادی از مسئولان در این شبکه اجتماعی اشاره می کند و در ادامه تاکید می کند: این دوگانگی‌ که مردم مشاهده می‌کنند اصلا خوب نیست یعنی از یک سو فیلتر و از سوی دیگر بیش‌ترین بهره‌برداری از توییتر و فضاهای اجتماعی انجام می شود.

محافظه کاری یا حساسیت‌زدایی؟

صادقی برخلاف آنکه مباحث جنجال برانگیز را دنبال می کند اما شخصیتی آرام دارد، با این حال وقتی فعالیت او را با سال اول نمایندگی اش مقایسه می کنیم، متوجه می‌شویم که سکوت بیش‌تری اختیار می‌کند، از این رو از نماینده تهران پرسیدیم، محتاط یا محافظه‌کار شدید؟ و جواب می دهد: مردم هم همین را می‌پرسند اما من این‌گونه فکر نمی‌کنم.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی توضیح می دهد: از فرصت‌هایی که فراهم می‌شود استفاده می‌کنم افراد زیادی این سوال را پرسیده اند گمان می‌کنم در سال نخست حساسیت‌های بیش‌تری نسبت به نطق‌ها و حرف‌ها وجود داشت اما اکنون این‌گونه نیست، شاید حرف‌های تندتری هم زده شود اما اتفاقی نمی‌افتد. در واقع حساسیت‌زدایی شده است.

به کمک او می روم تا منظورش را کامل کند و می پرسم، یعنی فضا بازتر شده است، تاکید می کند: بله تابوشکنی و حساسیت‎زدایی شده است.

این نماینده اصلاح طلب را خیلی اهل رسانه نمی دانم او برخلاف سایر نمایندگان تمایل زیادی برای حضور در لابی مجلس و جمع خبرنگاران ندارد، در این باره می گوید: اتفاقا من مصاحبه زیاد می‌کنم، با این حال تجربه‌ی تغییر در محتوا را دارم، به همین دلیل کوشش کرده‌ام خبرنگار و رسانه را بشناسم و تلاش می‌کنم بیش‌تر با افراد حرفه‌ای گفت‌وگو کنم. حتی خبرنگاران بسیاری از خبرگزاری‌ها اصول اخلاقی را رعایت نمی‌کنند و من به این موضوع اهمیت می‌دهم،  بنابراین تلفن شخصی خبرنگار مورد نظر را ذخیره می‌کنم تا اگر تماس گرفت متوجه شوم چه کسی است و شاید به این دلیل ارتباطم با رسانه‌ها کم شده است.

وی با اشاره به صفحات شبکه های اجتماعی اش می افزاید: البته رسانه‌ی شخصی‌ام این نقش را ایفا می‌کند و مطالبم را از راه توییتر و تلگرام بیان می‌کنم.

پسرم دنباله‌روی من نیست

با وجود اینکه نمی پسندد درباره خانواده اش سوال کنم، اما فعالیت فضای مجازی پسرش را در کنار علاقه او به شبکه اجتماعی می گذارم و می پرسم آقازاده از شما الگو برداری می کند؟ که با تعجب می پرسد آیا پسرش را می شناسم و ادامه می دهد: سعید فعال دانش‌جویی و عضو انجمن اسلامی دانشگاه تهران است پیش‌تر دانشگاه فنی و اکنون برای ارشد حقوق می‌خواند. به سیاست علاقه دارد و شاید من بیش‌تر از او الگو می‌گیرم، سعید بسیار هم مستقل است و دنباله‌روی من نیست.

می خواهم سایتم را اتوماتیک کنم و به‌محض این‌که در صحن علنی به هر موضوعی رای می‌دهم آن‌جا منعکس شود

به میانه گفت‌وگو که می رسیم ناخودآگاه کمی استراحت می کنیم و همین فاصله فرصتی را فراهم می کند تا صادقی از عکاس بخواهد عکس هایش را به او بدهد تا در سایتش استفاده کند، از او می پرسم فعال کردن دوباره سایت به معنی فعالیت انتخاباتی است، توضیح می دهد: می خواهم سایتم را اتوماتیک کنم و به‌محض این‌که در صحن علنی به هر موضوعی رای می‌دهم آن‌جا منعکس شود البته چندان به فکر انتخابات بعدی نیستم و برای آن دغدغه ندارم.

کار تبلیغاتی به ضرر نماینده فعال تمام خواهد شد

می گویم حالا که به قول خودتان تابوها را شکسته اید چرا نمی خواهید در انتخابت آتی مجلس حضور پیدا کنید، صادقی می گوید: نگفتم نمی‌خواهم اما جزو دغدغه‌هایم نیست که بخواهم نگران باشم و کار خاصی برای آن انجام دهم؛ اگر بتوانم کار خود را انجام دهم نیازی به تبلیغات نیست مردم می‌بینند و به‌شدت قدرشناسند.

اگر یک نماینده کار خود را انجام دهد نباید دغدغه‌ی تبلیغات را داشته باشد

و در باب قدرشناسی مردم مثالی می آورد و ادامه می دهد: مثلا چند شب پیش برای رفتن به اهواز با سرعت به سمت فرودگاه می رفتم که کسی شیشه را پایین داد و مرا صدا می‌کرد؛ در واقع می‌خواهم بگویم مردم قدرشناسند، در خیابان، دانشگاه و مکان‌های گوناگون مرا می‌بینند و بازخورد می‌گیرم. از دید من اگر یک نماینده کار خود را انجام دهد نباید دغدغه‌ی تبلیغات را داشته باشد و کار تبلیغاتی به ضررش تمام خواهد شد.

حرفی نزده‌ام یا کاری انجام نداده‌ام که با صلاحیتم منافی باشد.

صادقی یکبار طعم رد صلاحیت را چشیده است، با این حال درباره احتمال رد صلاحیت توسط شورای نگهبان در انتخابات سال آینده به دلیل توییت هایش، می گوید: در همین دوره برای ورود به مجلس(اشاره به مجلس دهم) بود که رد صلاحیت شدم و دفاع کردم و خوشبختانه تایید کردند اما همان‌گونه که گفتم برای خودم چهارچوب‌های اخلاقی و حقوقی قرار داده‌ام، بنابراین دیدگاهم این است که حرفی نزده‌ام یا کاری انجام نداده‌ام که با صلاحیتم منافی باشد.

با کسی تعارف ندارم

وی ادامه می دهد: با کسی تعارف ندارم، من چهارچوب‌های نظام را قبول دارم، به ولایت فقیه معتقدم و البته موردی هم نیست که بخواهم این باور را برای کسی ابراز کنم از اصول تعاریفی دارم و از دید خودم هر حرفی هم زده‌ام در همین چهارچوب بوده است. ممکن است تفسیر دوستان از این چهارچوب مضیق‌تر باشد برهمین اساس اصلا نگرانی خاصی ندارم و اگر هم حرفی بزنم حتما آن‌ها را قابل دفاع می‌دانم.

نماینده اصلاح طلب خود را جای اعضای شورای نگهبان می گذارد و می گوید: وقتی به جای یک فقیه یا حقوق‌دان شورای نگهبان آن مواضعم را مورد بررسی قرار می دهم، می بینیم هیچ‌یک از چهارچوب حقوقی و قانونی جمهوری اسلامی خارج نبوده و تمامی آن‌‎ها نخست در چهارچوب وظایف نمایندگی انجام شده و  همچنین تمام چهارچوب‌های قانونی و حقوقی نظام را رعایت کرده‌ام.

نارضایتی بسیار گسترده است

صادقی در پاسخ به این سوال که آیا مردم را از شرایط راضی می داند، می گوید: نه، البته من آمار ندارم و تنها نظرسنجی‌ها را دنبال کرده‌ام اما براساس مشاهدات میدانی‌ که دارم مردم از اوضاع راضی نیستند. الان بحران عدم اعتماد در کشور وجود دارد.

صادقی درباره تاثیرات این بحران بر فضای اقتصادی عنوان کرد: به‌ هرروی معیشت نارضایتی را بیشتر می‌کند. در سخنرانی‌که با چهلمین سالگرد انقلاب مقارن بود هنگامی‌که دستاوردهای انقلاب بیان می‌شد مردم آن‌ها را تحمل نمی‌کردند برای نمونه من می‌گویم سن امید به زندگی از ۵۴ و ۵۵ به بالای ۷۰ تا ۷۵ رسیده است بعد مردم، به من می‌گویند وارد خیابان شوید و از مردم بپرسید ببینید به زندگی امید دارند درصورتی‌که اصطلاح امید به زندگی تعریف خود را دارد اما مردم این را به همه چیز تعمیم می‌دهند.

بحران عدم اعتماد نسبت به حاکمیت و مجموعه‌ی نهادهای حاکیمیتی وجود دارد.​

به نماینده تهران می گویم شاید مردم در مورد تعاریف عملی و دانشگاهی اطلاعاتی ندارند و اظهار می کند: این‌گونه نیست؛ مردم برای تمام موارد مثال نقض آن را مطرح می کنند البته بخشی از جامعه راضی هستند؛ بحثی هم که اخیرا باب شده این است که جناح‌های گوناگون برای تخریب رقیب، دیگری را ویران می کنند و به تعبیر اصولی اجماع مرکبی به‌وجود آمده و ترکیبی از این دو که همه چیز زیرسوال رفته ، به هر حال از دید من نارضایتی بسیار گسترده است.

فراکسیون امید انتظارات مردم را برآورد نکرده است

محمود صادقی

حالا که حرف از رضایت و امید مردم شد گفت‌وگو با عضو فراکسیون امید مجلس را به این سمت می برم که آیا مردم به خصوص مردم تهران از فراکسیون امید راضی هستند که با تاکید براینکه ارزیابی زیادی نکرده است، می گوید: اما احساس نمی‌کنم انتظاراتشان برآورده شده باشد.

فقر، سیاست را اولویت چندم می کند

صادقی در ادامه به تاثیر مشکلات اقتصادی و تاثیر آن بر نارضایتی ها اشاره می کند و می افزاید: تنگناهای اقتصادی همواره تاثیرگذار است، شرایط کشور مصداق بارز “من لا معاش له لا معاد له” است  یعنی کسی که معاش ندارد به معاد هم نمی‌اندیشد یا فقر که از در وارد شود ایمان از پنجره خارج می‌شود، بنابراین اولویت‌ها تغییر کرده و سیاست به اولویت چندم تبدیل شده است.

 نماینده تهران با بین اینکه دیکته‌ی نانوشته خطایی هم ندارد، بیان می کند: زمانی  برای مردم مهم بود که چه تعداد نماینده‌ی اصلاح‌طلب در مجلس حضور داشته باشند اما اکنون می‌گویند فلانی که اصلاح‌طلب است برای ما چه کاری انجام داده؟ به قول معروف وقتی دیکته نوشته شود خطاها مشخص می‌شود به‌ویژه که ما سطح انتظارات را بالا  می‌بردیم، مردم می‌بینند چشم‌داشت‌هایشان برآورده نشده است.

صادقی درباره افزایش سطح انتظارات، مثال می زند: برای نمونه با تبلیغات ریاست جمهوری یا انتخابات مجلس سطح چشم‌داشت‌ها بالا می رود اما به دلیل محدودیت‌ها انتظارات برآورده نمی شود، در این بین کسانی با برنامه‌ریزی و با هدف ناامیدکردن مردم از صندوق‌های رای؛ نقیض آن‌چه مردم می‌خواستند را به صورت آن‌ها کوبیدند.

مجلس نتوانسته به چشم داشت های مردم پاسخ دهد

این نماینده ادامه می دهد: یعنی مردم فلان چیز را خواستند اما دائم مانع از تحقق آن می‌شوند و در عمل به مردم فهمانده می‌شود که راه حل آن‌ها انتخاب‌کردن و رای‌دادن نیست، مسئله دیگر ضعف‌های درونی ماست. این مسئله از دید من بسیار مهم است و مجلس در کلان خود چه اصول‌گرا و چه اصلاح‌طلب و مستقل نتوانسته به چشم‌داشت‌ها پاسخ دهد، در مجموع مجلس چندان کارآمد نبوده است.

عضو فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه فراکسیون‌ها هم نتوانسته‌اند به چشم‌داشت های مردم پاسخ دهند، تاکید می کنند: بر روی فراکسیون امید هجمه‌، مهندسی تبلیغاتی و در واقع جنگ روانی وجود داشت شما تیتر همین امروز(۱۵ اسفندماه) روزنامه‌ی کیهان را ببینید که گفته عامل تمامی نابسامانی‌ها “تَکرار” است.

روزنامه کیهان کاملا با صداوسیما در ارتباط است

به او می گوییم چرا اصلاح‌طلبان از مهندسی رسانه‌ای استفاده نمی‌کنند و صادقی توضیح می دهد: اصلاح‌طلبان هم از رسانه‌ها در حد خودشان استفاده می‌کنند، اما رسانه‌ای مانند کیهان کاملا با صداوسیما در ارتباط است و درواقع به عامه‌ی مردم آسان‌تر دسترسی دارد.کیهان یک نمونه است و این سیاست کیهان در صداوسیما هم جاری است، رسانه‌های اصلاح‌طلبان محدودند البته این رسانه ها در قشر متوسط و نخبه‌ی جامعه تاثیر خود را دارند، اما در میان قشر پایین که دسترسی و فرصت استفاده از توییتر و شبکه‌های اجتماعی را ندارند و تنها به تلویزیون و رادیو دسترسی دارند به‌ صورت حرفه‌ای ذهنیتشان تخریب می‌شود.

نقش فراکسیون امید در مدیریت مجلس زیر صفر است

صادقی با انتقاد از عملکرد گزینشی صدا و سیما در انعکاس اخبار و فعالیت های نمایندگان در مجلس می گوید: هر جایی که دستاورد خوبی وجود دارد، با آقایان فلانی و فلانی از مجلس مصاحبه می‌کنند و در واقع صداوسیما به صورت گزینشی مصاحبه می‌کند و دقیقا به مردم القاء می‌کند که کار خوب برای این افراد بود و جایی که بد است چیز دیگری را نشان می‌دهد و این‌گونه حرفه‌ای عمل می‌کند و در جای خود تمامی ضعف‌ها و ناکارآمدی‌ها را تنها برعهده‎‌ی یک طیف می‌گذارد، در حالی که شما می‌دانید که نقش طیف اصلاح‌طلب در مدیریت مجلس زیر صفر است.

محمود صادقی

وی می‌افزاید: شما می‌توانید ببینید اصلاح‌طلبان چه اندازه در انتخاب‌ معاونت‌ها، زیرمجموعه‌ها و چینش کمیسیون‌های مجلس نقش دارند. به‌ هر روی کارهایی انجام می‌شود که مجلس آرایشی پیدا می‌کند بخشی از این آرایش نیز به دلیل کم ‎‌تجربگی و انفعال فراکسیون امید هم بوده است.

بارها از مدیریت آقای لاریجانی تعریف و حتی تمجید کرده‌ام

این نماینده مجلس به خبرگزاری خانه ملت، اشاره می کند و می گوید: البته وضعیت خانه‌ی ملت را روبه‌بهبود دیدم، درواقع در ابتدا خیلی بدبین بودم و به همین شکل هم تحلیل می‌کردم، البته من همه چیز را سیاه و سفید نمی‌بینم؛ اگر نقد می‌کنم همیشه مزیت‌ها و خوبی‌ها را نیز بیان می‌کنم بارها و بارها از مدیریت آقای لاریجانی تعریف و حتی تمجید کرده‌ام  و تلاش شده سازوکارهای داخلی مجلس نیز از لحاظ آیین‌نامه دموکراتیک باشد یعنی همه چیز انتخابی است، دائم در کمیسیون‌ها رای‌گیری می‌شود و هر سال درباره هیئت رئیسه رای‌گیری می‎شود اما مدل اثرگذاری که باید وجود داشته باشد، وجود ندارد که نمونه آن انتخاب رئیس مرکز پژوهش‌ها است.

از عملکرد آقای عارف در این رابطه می پرسم کسی که به هر حال تلاش داشت رئیس جمهور شود؛ در این باره می گوید: باید از خودشان بپرسید من نباید به جای کسی چیزی بگویم، اما از نگاه من بخشی از آن به شخصیت و ویژگی شخصی فرد مربوط می شود او فردی ساکت، آرام  است.

حادثه هفتم تیر و نزدیکان شهید صادقی

گفت‌وگو به این سمت می رود که اصالتا اهل کجاست، صادقی لر بختیاری است که در قم به دنیا آمده اما بیشتر در تهران مقیم بوده و می افزاید: پدرم جزو مبارزان پیش از انقلاب بود، به شجاعت و نترسی مشهور بودند اگر چند نطق ایشان را ببینید، متوجه این روحیه می شوید.

حالا که صحبت از شهید صادقی می شود، خاطرات حادثه هفتم تیر را مرور می کنیم، صادقی می گوید که پدرش نماینده مردم ازنا و دورود در مجلس اول بود و ادامه می دهد: پدرم از میان نمایندگان با شهید دانش نماینده‌ی دزفول و شهید صادقی نماینده‌ی مشهد و شهید پاک‌نژاد نماینده‌ی یزد و شهید حیدری نماینده‌ی نهاوند مانوس‌تر بودند.

رابطه خوب شهید صادقی با رهبری

این نماینده مجلس درباره ارتباط پدر با شخصیت هایی که اکنون در قید حیات هستند، می افزاید: ما با آقای کروبی ارتباط داشتیم هنگامی‌که من نوجوان و گمان می‌کنم دوم راهنمایی بودم به یاد دارم آقای کروبی زندان بود و پدرشان به خانه‌ی ما در قم  ‌آمده بود و در این شهر انقلابی به‌وجود آورد. یا با مقام معظم رهبری(رئیس جمهور وقت) رابطه‌ی خوبی داشتیم، روز پیش از رخداد هفتم تیر، حادثه‌ی مسجد ابوذر اتفاق افتاده بود و پدرم مدام تماس می‌گرفت و حال رهبری را می‌پرسید و شاید بیش‌ترین نگرانی پدرم حال آقای خامنه‌ای بود.

آقازاده‌ای که فرصت آقازادگی پیدا نکرده است

با این اوصاف می توان گفت صادقی آقازاده است، با اشاره به این نکته، تاکید می کند: “آقازاده‌ای که فرصت آقازادگی پیدا نکرده است” و ادامه می دهد: خوشبختانه یا متاسفانه پدرم به فاصله‌ی یک سال از پذیرش مسئولیت، شهید شد و پس از آن ما با قدرت رابطه‌ای نداشتیم ما هنوز سال پدرم را نگرفته بودیم که در جبهه حضور پیدا کردم، من در عملیات بیت‌المقدس حاضر بودم و به فاصله‌ی دو سال بعد در جبهه مجروح شدم، البته تنها من نبودم بسیاری از فرزندان مسئولان جمهوری اسلامی در جبهه حضور داشتند و مردم تعجب می‌کردند بنابراین خوشبختانه فرصت آقازادگی‌کردن  پیدا نکردیم.

صادقی حتی تاکید دارد فرزندانش هم علاقه ای به آقازادگی ندارند چرا که روحیه خاصی دارند و می گوید: دو پسر و یک دختر دارم و همه‌ی آن‌ها از این فضاها دوری می‌کنند برای نمونه سعید هنوز و پس از سه سال به مجلس نیامده است.

ورود به حریم خانواده، ممنوع

این نماینده مجلس اجازه نمی‌دهد درباره خانواده اش سوال کنیم و اشاره می کند: دوست ندارم وارد حریم خصوصی خانواده‌ام شوم؛ خودشان هم دوست ندارند و آنها مرا نیز از کاندیداتوری به دلیل این موضوع منع می‌کردند. می‌گفتند استاد دانشگاه و وکیل دادگستری هستی و با نمایندگی خلوت خانواده برهم می‌خورد و راضی نبودند، پس از آن نیز تلاش کردند آقازاده به مفهوم مصطلح خود نباشند.

او درباره جوسازی که علیه پسر بزرگش در توییتر شده بود، توضیح داد: علیه ش جوسازی کردند که ببینید آقازاده‌ای چنین حرفی می‌زند. حالا سوال این است که اگر کسی آقازاده شد نباید حرف بزند و باید از هویت خود خارج شود؟ من به فرزندانم می‌گویم شما هویت خود را داشته باشید من به خودم اجازه نمی‌دهم که چون نماینده شده‌ام متعرض هویت آن‌ها شوم اما گاهی هم از یکدیگر انتقاد می‌کنیم که فلان جا حرفی که زدید تند بود و نباید این‌گونه می‌گفتید.

محمود صادقی

صادقی درمقابل این سوال که آیا از دید شما در حال حاضر برای مردم بحث معیشت بالاترین اولویت نیست؟ توضیح می‌دهد: مسائل متنوعند برخی از مسائل سیاسی است و برخی دیگر اقتصادی؛ طبعا هنگامی‌که معیشت مردم سخت می شود ممکن است بگوییم معیشت واقتصاد اهمیت بیش‌تری پیدا می کند.

وی با بیان اینکه تمامی این‌ موارد هم جزو دغدغه ها است، ادامه می‌دهد: دغدغه‌های فراکسیون در برنامه‌ی ۱۲۶ بندی نوشته شده  که دارای ۵ محور اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و زیست‌محیطی است.

این نماینده اصلاح طلب در برابر این سوال که در کدام حوزه در این سه سال بیش‌از دیگر حوزه ها موفق بوده‌اید؟ توضیح می دهد: بیش‌تر حوزه‌هایی که مدنظر شماست به دستگاه‌های اجرایی مربوط است مجلس چه اندازه می تواند کار کند؟

درپاسخ به سوال نماینده می گویم شما می توانستید با دولت تعامل داشته باشید چون به‌هرروی جزوی از شما هستند و صادقی ادامه می دهد: اتفاقا یکی از موانع موفقیت مجلس این است که تعامل میان دولت و مجلس و تعامل میان دستگاه‌های اجرایی ضعیف بوده است.

صادقی این ضعف را دو سویه می داند و نمی تواند کسی را متهم کند اما تاکید می کند”بیش‌تر از سمت دولت است”.

صادقی می گوید در حال حاضر نمایندگان عضو فراکسیون امید در شهرستان‌ها از رفتار دولت ناراضی‌اند و می‌گویند دولت برای راضی‌کردن نماینده‌های اصول‌گرا بیش‌تر با آن‌ها تعامل می‌کند تا ما.

صادقی علت تعامل دولت با اصولگرایان را زور بیشتر آنها می داند و می افزاید: دولت اصوالگرایان را مانند پول تو جیبی می‌داند یعنی همیشه هستند و شما هر چه بگویید این افراد رای خود را می‌دهند. به‌تازگی هم هنگامی‌که انتقاد می‎‌کنیم آقای واعظی حرف زشتی می‌زند و می‌گوید علت انتقاد اصلاح طلبان تبلیغات انتخاباتی است.

دولت روحانی به هم افزایی اعتقادی ندارد

صادقی با بیان اینکه مجلس ششم کارآمد بوده است، می گوید: جدا از عقاید سیاسی‌ام، مجلس ششم بسیار کارآمد بود این مجلس در عرصه‌های گوناگون پروژه‌های مختلفی داشته و بسیاری از قوانین خوب در آن زمان تصویب شده است برای نمونه قانون برگزاری مناقصات، قانون استخوان‌داری که در پیش‌گیری از فساد بسیار موثر بود. دلیل دیگری که آن مجلس این اندازه کارا بود این است که با دولت هم‌افزایی داشتند. هم‌افزایی دولت و مجلس می‌تواند در کارآمدی هر دو بسیار موثر باشد. از دید من دولت آقای روحانی به‌ویژه با طیف اصلاح‌طلب و فراکسیون امید هم‌افزایی ندارد.

از او می پرسم یعنی دولت تنها برای کسب رأی از حمایت شما استفاده کرده است که بیان می کند: اهرم های اجرایی و منابع مالی در بدنه‌ و سطح کشور با دولت است چراکه مجلس اختیار اجرایی چندانی ندارد و از سوی دیگر دستگاه عریض و طویل کارشناسی‌ای که دارد مگر برای یک لایحه و طرح و توان یک نماینده چه اندازه است، اما در دستگاه اجرایی پشتوانه و عقبه وجود دارد که اگر با آن هماهنگ شود حتی دولت برای پیش‌برد کارها و لوایح خود، همکاری و هم‌فکری و هم‌افزایی نمی‌کند. از پیش اعلام نمی‌کند تا هم‌اندیشی صورت گیرد که فلان لایحه وجود دارد و ما ناگهان می‌بینیم لایحه در صحن است یعنی از پیش با کسی صحبتی نشده است حتی در مورد لوایحی که حاد شده مانند FATF نیز دولت چنان‌که باید و شاید تلاشی برای تبیین و توضیح این‌ها با کل مجلس یا فراکسیون نکرده است.

می گویم شاید علت کم رنگ شدن رابطه دولت و مجلس محدود شدن این رابطه به معاون پارلمانی باشد که پاسخ می دهد: در کل دولت در زمینه ارتباط ضعیف است، در کنار تمامی ضعف‌هایی که دولت دارد ضعف تعامل با مجلس یکی از ضعف‌های مهم آن است.

محمود صادقی

صادقب تاکید می کند: باور دارم باوجود آسیبی که این استراتژی دیده است اما هنگامی که فضا انتخاباتی شود و وقتی مردم مسائل را کنار هم می‌گذارند، مجدد انتخاب می کنند، اگر البته گزینه‌ای وجود داشته باشد چراکه شاید مردم مانند همیشه نخواهند میان بد و بدتر یکی را انتخاب کنند به‌هرروی اگر به مردم امکان دهند در روز واقعه(اشاره به روز انتخابات) کار خود را انجام می‌دهند.

پولی بودن لیست امید را روزنامه کیهان راه انداخته است

به صادقی می گویم با وجود انتقادی که به پولی بودن لیست امید وجود دارد باز هم به پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات امیدوارید؟ که می پرسد: آیا این پرسش حقیقی است؟ آیا به‌راستی برای شما استفهام به‌وجود آمده؟ توضیح می دهم که گفته می شود یکی از اعضای فراکسیون امید با پرداخت پول وارد لیست شده است و این می تواند مشت نمونه ای از خروار باشد.

صادقی توضیح می دهد: این مسئله را کیهان به راه انداخته است خانم کولایی در مورد بحث شورای شهر مصاحبه‌ای کرد و مصاحبه‌ی دیگری خانم دانشور با روزنامه‌ای مستقل انجام داده است در این گفت‌‎وگوها حرف دیگری زده شده و کیهان مانند همیشه به شکل دیگری عنوان و تحلیل کرده است و باید توضیح دهم هنگامی‌که می‌گویم کیهان در کنارش رسانه های دیگر هم وجود دارد. این رسانه‌ها این مسئله را عنوان کردند و دیگران هم آن را واگو کردند و روزنامه‌های مستقل هم به دلایلی به این امر دامن زده اند.

برای رفتن به لیست هیچ رابطه‌ی مالی‌ای وجود نداشت

وی تاکید می کند: نه در مجلس برای بستن فهرست امید و نه در انتخابات شورای شهر که من از نزدیک در آن حضور داشتم و عضو شورای سیاست‌گذاری بودم مطلقا برای رفتن به لیست هیچ رابطه‌ی مالی‌ای وجود نداشت. در بحث لیست امید هیچ‌کس تا روز پیش از آن نمی‌دانست چه کسی در این فهرست قرار دارد. هنگامی‌که فهرست بسته شد  و پس از اعلام نام افراد، چیزی که گفته شد این بود که باید در هزینه‌های تبلیغاتی مشارکت داشته باشند.

نماینده اصلاح‌طلب مجلس بیان می کند: می‌دانید که چون برخی از صلاحیت‌ها تایید نشد، ما عقب‌تر بودیم و آن‌ها(اشاره به اصولگرایان) تمام شهر را با پلاکاردهای زرد و رنگ‌های خودشان پوشانده بودند و مردم می‌گفتند شما کجا هستید؟ چراکه تکلیف ما هنوز مشخص نبود و تا نهایی شدن صلاحیت ما دو یا سه روز از تبلیغات گذشته بود.

۵۰ میلیون تومان هزینه تبلیغات انتخاباتی

وی ادامه داد: به ما گفتند برای خرج انتخاباتی هر کسی باید ۵۰ میلیون تومان در تبلیغات مشارکت کند و همان را هم پیگیری نمی‌کردند که چه کسی پرداخت کرد و چه کسی این کار را نکرد. من هم ۴۰ میلیون تومان پرداخت کردم.

صادقی عنوان کرد: بعدها از برخی از دوستانم پرسیدم که آیا دیگران هم پول دادند، متوجه شدم بسیاری اصلا پولی پرداخت نکردند و کسی هم برای این امر مواخذه نشد برخی هم می‌گفتند ما ۱۰ یا ۲۰ میلیون تومان پرداخت کردیم. اما پیش از بستن لیست به‌هیچ‌وجه این مناسبات وجود نداشت.

نماینده مردم تهران با توضیح اینکه لیست امید با گزینش از ۲۰۰ نفر به ۳۰ نفر رسید، می افزاید: برای تهیه لیست شاخص‌های فراوان هم گذاشته بودند در شورای شهر هم به همین شکل بود و امتیازبندی می‌کردند و در این امتیازها بخشی به معرف‌ها مربوط بود و طبیعی است معرف می‌تواند موثر باشد.

عضو فراکسیون امید می گوید معرفی نداشته است و بیان می کند: از طرف انجمن مدرسین برای حضور در لیست امید معرفی شده ام چون همه اعضای  شورای مرکزی رد صلاحیت شدند از جمله آقای دکتر نجف‌قلی حبیبی و آقای دکتر رهامی،  تنها من  و یک تن دیگر باقی مانده بودیم. اما مناسبات ناسالم در این امر موثر نبوده است.

عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان درباره انتخابات شورای شهر نیز توضیح می دهد: در شورای شهر چون محدودیت‌های صلاحیتی از لحاظ گزینش کم‌تر بود مشکلات بیش‌تری داشتیم. آن‌جا هم شوخی می‌کردند و می‌گفتند شورای نگهبان در انتخابات مجلس مشکل ما را حل کرد و اینقدر رد صلاحیت کرده که مدعی چندانی باقی نمانده بود. چون شورای نگهبان در شورای شهر نقشی نداشت جزو مصائب شیرین بود همه افراد استخوان‌داری بودند که تایید شدند و حال باید از میان آن‌ها انتخاب می‌کردیم که کار بسیار دشواری بود.

وی ادامه می دهد: خانم دانشور پیش از بستن فهرست ادعایی کرده بود که حزب کارگزاران و فلان آقا گفته برای این‌که شما را به‌عنوان کاندیدای خودمان معرفی کنیم و چون تبلیغات خرج دارد باید در آن مشارکت کنید. چون من در کمیته‌ی داوری بودم بررسی کردیم و متوجه شدیم چیزی در حد یک گفت‌وگو بوده است. به او گفته بودند اگر وارد لیست شدید باید برای تبلیغات فلان مقدار هزینه کنید. ایشان می‌گفت به من مبلغ ۲ میلیارد تومان را گفته‌اند و پس از بررسی متوجه شدیم ۵۰۰ میلیون تومان خواسته بودند که ما همین را نیز می‌گفتیم حرف بدی بوده است و به همین دلیل نیز فردی که این حرف را زده بود مواخذه کردیم و درواقع نمره‌ی منفی‌ای برایش شد، با این‌که عضو شورای پیشین و کارآمد هم بود حذف شد و در لیست وارد نشد در واقع ما این اندازه حساسیت داشتیم.

این نماینده اصلاح طلب با اشاره به این دید وبازدید پایان سال اصلاح‌طلبان با آقای خاتمی می گوید که به دلیل سفر به اهواز در جلسه حضور نداشته اما توضیح می دهد: هر سال به مناسبت سالگرد انتخابات این دیدار برگزار می شود این دیدار نیز در همان چهارچوب هم بود و آقای کواکبیان و دیگران در مورد آن جلسه توضیحاتی داده‌اند، البته کیهان نام آن را دورهمی گذاشته  و به‌راستی هم این‌گونه بوده است و در این جلسه مباحث جدی چندانی صورت نمی‌گیرد و دغدغه‌ی اصلی مسئله‌ی معیشت مردم است و این موضوع دغدغه‌ی اصلی همه است و تبعا در آن‌جا نیز همین مسئله و تنگناهای اقتصادی سال آینده مطرح بوده است. کیهان نوشته این‌ها(اصلاح طلبان) نگران انتخابات و رای بودند.

در بخش پایانی گفت‌وگو سوال های تک کلمه ای و جواب های تک کلمه ای خواستیم، ابتدا محمود صادقی موافق این بخش نبود اما متقاعد شد این سوال و جواب ها برای مردم جذاب است.

 کوچک‌زاده

صادقی: جایش خالیست

جهانگیری

صادقی: ارز ۴۲۰۰ تومانی

سیاست‌مدار مورد علاقه داخلی

صادقی: میرحسین موسوی

سیاست‌مدار مورد علاقه در عرصه بین‌المللی

صادقی: نلسون ماندلا

محسن اسماعیلی

صادقی: یک رفیق خوب و قدیمی بی‌وفا

پزشکیان

صادقی: راوی نهج البلاغه

 باهنر

صادقی: بیش‌ترین ویژگی او لابی‌من بودن است

دوست داشتم شرایط به‌گونه‌ای بود که رقابت خوبی در انتخابات شکل می‌گرفت که ژنرال‌های اصول‌گرا هم حضور می‌داشتند به قول فردی که گفته اش را توییت کرده ام در انتخابات شورای نگهبان ژنرال‌های اصلاح‌طلب را حذف کرد و ژنرال‌های اصول‌گرایان را مردم.

کریمی قدوسی

صادقی: برایم پرونده می‌شود(با خنده)

دوست اصول‌گرایتان در مجلس کیست؟

صادقی: آقای دهقان

مبارزه با فساد

صادقی: نیاز و اولویت نخست کشور

تیم فوتبال مورد علاقه

صادقی: استقلال

حجاب

صادقی: یک انتخاب برای عزت نفس

گوشت قرمز

صادقی: بازیابی صف

پراید

صادقی: عامل تصادف جاده‌ای

فیلم

صادقی: قیصر

بازیگر محبوب

صادقی: پرویز پرستویی و خسرو شکیبایی

خواننده مورد علاقه

صادقی: طبعا ما سنتی گوش می‌کنیم

ما شما را مدرن نیز می‌دانیم

صادقی: من به موسیقی آقای ناظری بسیار علاقه‌مندم و در دوره‌ای مختاباد را خیلی دوست داشتم در میان جوان‌ها رضا صادقی را دوست دارم چون بچه‌ها در خانه زیاد گوش می‌کنند.

Share