مجلس کارگاه آموزشی نیست | برخی بهدنبال تصویب طرحهایی در مجلس هستند که آبروریزی است
برخیها مطلبی را مطرح کرده و درصد تصویب آن هستند که آبروریزی است. مشخص است پیشنهاد دهنده طرح حتی یکبار قانون اساسی را نخوانده است و قوه قضاییه را نمیشناسد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا «غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی»، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، در گفتگویی تفصیلی با برنا در خصوص همدلی بیشتر مجلس و دولت در شرایط فعلی، تحریم ها، فشارهای اقتصادی و طرح استانی شدن انتخابات سخن گفت.
متن مصاحبه «غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی» به شرح زیر است:
*در شرایطی که باید همدلی بین مجلس و دولت باشدبرای کاهش مشکلات مردم، چه کاری باید انجام داد؟
یک واقعیت انکارناپذیر وجود دارد و آن اینکه دشمنان تصور می کنند که فشارهای اقتصادی میتواند پاشنه آشیل این انقلاب،نظام و مردم باشد. یعنی فکر می کنند در صورت ایجاد نارضایتی، فاصله بین حاکمیت و مردم تشدید می شود. ازلحاظ تئوریک قابل قبول است و از این شکاف می توانند رخنه و اختلافات را تشدید کنند. ما ارزش هایی در انقلاب داریم که حالا یا این فاصله به وجود نخواهد آمد یا امکان دارد که غیر منقطع به وجود بیاید. قبول داریم که ضعف هایی در داخل وجود دارد. فکر می کنم در چنین شرایطی که جنگ بی صدا و ناملموس است و ما دشمن را نمی بینیم، بیشتر به ما آسیب خواهند زد. اولین دولت، دولت ترامپ است که اعلام می کند نباید مردم را دو دسته کنم. اینکه می تواند اقداماتی انجام دهد نباید نفی کرد زیرا ما با دنیا در ارتباط هستیم و داد و ستد می کنیم. طبیعی است که دولت آمریکا می تواند در آنجا به ماضربه هایی بزند. وقتی فشار بیرونی مضاعف می شود باید انسجام داخلی متعاقب آن اضافه شود. متأسفانه تا به امروز نتوانستیم به وفاق، انسجام و همدلی برسیم.
کماکان مدیران و مسئولین ما فکر می کنند که فراغ بال داریم و در آن فراغ بال می توانیم دعواهای سیاسی را به سرانجام برسانیم. اما دعواهای سیاسی به شدت به ما ضربه خواهد زد و این اتفاق هم خواهد افتاد. اگر مخالفت ها را کنار نگذاریم و دور هم جمع نشویم، قطعا ضربه خواهیم خورد. مردم فشارهای اقتصادی را تحمل می کنند اما از این طرفی می بینند که یک عده دعوا بر سر داستان دیگری دارند که این همان نمک روی زخم پاشیدن است. باید این موضوعات را حل کنیم زیرا پیام خوبی به بیرون منعکس نمی کند.
*برخی در اظهارات خود در خصوص فتنه سال ۹۸سخن می گویند، نظر شما در این باره چیست؟
از سال ۱۳۵۷ منافع آمریکایی ها، غربی و شرقی ها در ایران به مخاطره افتاد که طبیعی است. آنها از انجام مخاصمه و دشمنی بر علیه ما کوتاه نخواهند آمد؛ که این یک داستان بوده و داستان فتنه سازی چیز دیگری است. یک عده دنبال این هستند که کشور را ملتهب نگه دارند. اگر کسی هم اطلاعی دارد به دستگاه های امنیتی گزارش دهد اما اینکه مرتب بخواهند به کشور شوک بدهند و بترسانند آن هم در شرایطی که دشمنان ما در بیرون از مرزها هستند، اصلا و ابدا کار درستی نیست.مطمئنم زیر سایه رهبری در این کشور عقلانیتی به وجود آمده و باتجربه تلخی که از سال ۸۸ به دست آمده، دیگر شاهد این اتفاق نخواهیم بود.
*مهمترین اتفاقات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی سال ۹۷ به نظر شما کدام ها هستند؟
در حوزه سیاسی مهمترین اتفاق هوشیاری رهبری و انسجام مردم است. انشالله کسانی که مسئولیتی در این کشور دارند بتوانند پاسخی مثبت به این ایستادگی مردم بدهند. ترامپ چندین بار تاریخ سقوط نظام را تمدید کرد، یک بار گفت ژانویه و بعد گفت نوامبر که سرانجام به ۴۰ سالگی انقلاب رسید و همین طور تاریخ را جلومی برد که به خودی خود شکست برای آمریکا محسوب می شود.
همچنین ترامپ مدعی شد که فروش نفت ایران را به صفر میرسانند وقتی اوپک را نگاه می کنیم می بینیم که ایران هم چنان نفت می فروشد. فروش نفت ایران کاهش پیدا کرده اما به صفر نرسیده است.
راهپیمایی های سیاسی ۲۲ بهمن و روز قدس با حضوراکثریتی مردم و شکستن حرف های ترامپ، از دیگر اتفاق هایخوب سال ۹۷ بود. هرچند در حوزه اقتصادی فشارهایی را که از نظر پولی و مالی وارد کرده و ضعف هایی که وجود دارد را منکر نمی شویم.
۱۵۹ قانون در مجلس در سال ۹۷ تصویب شد
*مهمترین مصوبات مجلس در سال ۹۷ کدام ها بودند؟
مجلس در سال ۹۷ در حدود ۱۵۹ قانون تصویب کرد که یکی از آنها برنامه ششم بود که امسال تصویب شد. درباره تصویب قانون منع به کارگیری بازنشستگان، تنها من بعنوان مخالف صحبت کردم و دیدید که رهبری هم گلایه کردند. به نظرمن، اگرهمه بازنشستگان ذیل قانون بیرون بروند، کلا بین ۳۰۰ تا۱۲۰۰نفر می شود. نباید در مقطعی که در جنگ اقتصادی قرار داریم احساسی برخورد کنیم. از ۳۱ استان ۱۷ استان زمین زده شد و وزرا و معاونین، احساسی عمل کردند. می توانستیم برای اجرای این قانون، آرام تر حرکت کنیم، در حالیکه هیجانی عمل شد. بازنشستگان سرمایه ما هستند آن روز در مخالفت با این قانون، به من هجمه وارد شد. متاسفانه ما یک مقدار در تصویب قوانین با عجله عمل می کنیم. بنابراین نمی توانم بگویم، قانون منبع بکارگیری بازنشستگان بهترین قانون بود که اگر بود، رهبری گلایه نمی کردند. با اجرایی شدن این قانون تعدادی از سرمایه های کشور خانه نشین شدند و شما حتی یک نفر را هم نمی توانید اسم ببرید که جای آن نیروی جوان جذب شد. امروز مشکل جوانان ما پست، مقام و سمت نیست. در کل حل معضل بیکاری ربطی به این قانون نداشت.
*انتخابات سال آینده مجلس را چگونه می بینید؟
انتخابات ما حزبی نبوده و لیستی است. شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مردم در این موضوع اثرگذار است. یکسال مانده و نمی شود درباره آن قضاوت کرد. اصولگرایان امیدوار هستند که در دوره بعدی مجلس را تصاحب می کنند.
مجلس کارگاه آموزشی برای نمایندگان نیست
*استانی شدن انتخابات چه مزایا و معایبی دارد؟
در مورد استانی شدن انتخابات خیلی کم لطفی می شود. مخالفان قانون را نخوانده اند، ما یک پارلمان قوی می خواهیم و از این طرف پرداختن به مسایل کوچه و بازار باعث شده که موضوعات کلان کشور رها شود و افراد نتوانند مسایل را ملی و بزرگ ببینند.
افرادی باید وارد مجلس شوند که سوابق اجرایی و کاری محکمی برای انتخابات دارند. نباید مجلس به کارگاه آموزشی تبدیل شود.هر کسی دوره اولش تمام می شود و در انتخابات دور دوم وعده میدهد که “مردم تازه کار مجلس را یاد گرفته امدوباره به من رأی بدهید”. ۴ سال از عمر مجلس را می گیرند تاکار یاد بگیرید. باید فردی انتخاب شود که از روز اول آن قدر مسلط، توانمند و قوی بوده و آشنایی با کارنمایندگی دارد. برخی نمایندگان بعد از ۴ سال بسیاری از مسائل را نمی دانند که این مسئله به ضرر کشور است. فردی که در چند استان استاندار بوده و فردی که چندین شهرستان فرماندار بوده آیا از کسی که جراح فک و دندان بوده هرچند که قابل احترام است، بهتر نیست؟ زیرا در حوزه اجرایی کار کرده و می داند آب وخاک چیست. می داند رودخانه، شهر، ترافیک و مسکن چیست وشریان های ارتباطی را می داند و آمایش سرزمین را می فهمد. قصد تعرض به تخصصی را ندارم اما مجلس جای این افراد نیست، مجلس الفبایی از حقوق و الفبایی از تقلید است. برخیها مطلبی را مطرح کرده و درصد تصویب آن هستند که آبروریزی است. مشخص است پیشنهاد دهنده طرح حتی یکبار قانون اساسی را نخوانده است و قوه قضاییه را نمیشناسد، همچنین قوه مقننه و مجریه را نمی شناسد و ارتباط را بلد نیست و خودش باید تلاش کند تا آموزش ببیند.
کسانی که در شهر خودشان انتخاب می شوند باید عدد و حد نصابی را کسب کنند و سپس مجبورند که همان ارتباطات قدیمی را با مردم داشته باشند. انشالله با آمدن آدم های بزرگ که سوابق بزرگ و مدیریتی و مدیریت استان، سازمان های بزرگ و تسلط بر امور قضایی و اجرایی داشته باشند، مفید خواهد بود.
مسئولین خاکی تر باشند
من ناراحتی های مردم را قبول دارم. واقعیت امر این است که یک عده از مدیران ما به سمت اشرافی گری رفتند. از آرمانهای نظام و انقلاب فاصله گرفته و اصلا نوع مدل زندگی مسئولین و مدیران ما تغییر کرد و این موضوع ارتباط صمیمی و صادقانه ملت و حاکمیت را خدشه دار کرد. سپس حقوق نجومی و داستان های مختلف ساخته شد. دشمن یک پروژه فسادسازی را ایجاد کرد یعنی توانست با ابزارهایی که دردست دارد به ذهن مردم بقبولاند که سیستم حکومتی شما فاسد است و مدیران این حاکمیت خوب نیستند و دزد هستند. اما واقعا به این شکل نیست و بخش کمکی از مسئولان اینگونه هستند.
فکر می کنم باید همه یک اصلاحی در خودمان انجام دهیم و تا فاصله با مردم به حداق برسد. نمی گویم حتما سال ۵۷ شود امازندگی غربی در زندگی همه رسوخ کرده است. حداقل از برخی مسئولین انتظار نمی رفت که این قدر تند و وابسته به اشرافیگری باشند. فاصله ایجاد شده باید سریعا کمتر شود و مسئولین قدری خاکی تر باشند و در بین مردم حضور پیدا کنند.
اتفاق تلخ در سال ۹۷، شکاف بین ملت و مسئولین و بدبینی کهدر ذهن مردم به وجود آمد، است. سال ۹۸ را مردمی تر ورود کرده و تعامل با مردم را بیشتر کنیم. دوری از اشرافی گری وکاهش هزینه ها برای ایجاد امنیت و آرامش بین مردم ضروری است. وقتی همه با هم کار کنند، سختی کار کمتر می شود.
دیدگاه