محمدحسین قربانی مطرح کرد:

استحصال خاویار ایرانی به کمتر از ۲۰۰ کیلوگرم در سال رسید

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس با بیان اینکه سالانه کمتر از ۲۰۰ کیلوگرم خاویار از دریای خزر استحصال می‌شود گفت: این موضوع نشان می‌دهد برای حفظ ذخایر دریای خزر اقدامی انجام نشده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، محمدحسین قربانی اظهار داشت: در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی و تا قبل از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سالانه ۳ هزار تن خاویار توسط ایران از دریای خزر استحصال می‌شد در حالی‌که این میزان امروز به کمتر از ۲۰۰ کیلوگرم در سال کاهش پیدا کرده است.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس علت کاهش استحصال خاویار ایرانی از دریای خزر را عدم اجرای درست برنامه‌ حفظ ذخایر دریا دانست و عنوان کرد: صیدهای بی‌رویه و خارج از ضابطه در کنار اعمال تصمیمات جزیره‌ای و غیرمنطقی از مهم‌ترین عوامل این موضوع به شمار می‌رود.

قربانی با بیان اینکه افزایش تعداد پره‌های صیادی،‌ صیدهای غیرمجاز و تراکم انسانی بالای هر کدام از شرکت‌های تعاونی پره ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر را به نابودی کشاند گفت: در حال حاضر شرایط به گونه‌ای وخیم شده که دیگر فرآیند تکثیر ماهیان دریای خزر به طور طبیعی انجام نمی‌شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تکثیر بیش از ۱۵۰ میلیون قطعه بچه‌ماهی و رهاسازی آن در دریای خزر توسط شیلات را مورد اشاره قرار داد و بیان دا‌شت: اگر سیاست‌ها و قوانین اتخاذ شده دولت و مجلس نبود صنعت صید و صیادی دریای خزر به کلی نابود می‌شد و از بین می‌رفت.

وی محورهای توسعه‌ای که می‌تواند شرایط گیلان را به لحاظ اقتصادی به نحو مطلوبی دگرگون سازد را برشمرد و خاطرنشان کرد: صنعت کشاورزی،‌ توریسم و آبزی‌پروری از جمله این محورها هستند که در سال‌های اخیر برای تغییر جایگاه و نقش آن‌ها در استان گیلان اقداماتی انجام شده است.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس اجرای طرح‌های آبزی‌پروری را از مزیت‌های گیلان برای سرمایه‌گذاری اعلام کرد و گفت: علاوه بر دریای خزر وجود پهنه‌های آبی در گیلان شامل رودخانه‌های متعدد و آب‌بندان‌ها شرایط را برای توسعه صنعت آبزی‌پروری در استان فراهم کرده است.

قربانی با انتقاد از نحوه اجرای طرح‌های پرورش ماهی در قفس گیلان اظهار داشت: ۳۷ کیلومتر ساحل در آستانه‌ اشرفیه وجود دارد اما با تمام حمایت‌های سازمان شیلات و فعالیت‌های بخش خصوصی صنعت پرورش ماهی در قفس در این شهرستان همانند کل استان گیلان توسعه چندانی نداشته است.

Share