فرماندار شهرستان فومن:

فومن نیازمند دریافت اعتبارات از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای مقابله تهدیدات است

محمود قاسم نژاد فرماندار شهرستان فومن با تاکید بر لزوم پیگیری مسیر آموزش و اجرای اصول پدافند غیرعامل، خواستار استوار شدن برنامه های ادارات و مسئولین بر اساس این اصول شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا جلسه شورای پدافند غیرعامل شهرستان فومن با حضور محمود قاسم نژاد فرماندار شهرستان، امیر محمدپور مدیرکل پدافند غیرعامل استان و مسئولین و روسای ادارات در سالن اجتماعات فرمانداری شهرستان برگزار شد.

محمود قاسم نژاد فرماندار شهرستان فومن با تاکید بر لزوم پیگیری مسیر آموزش و اجرای اصول پدافند غیرعامل، خواستار استوار شدن برنامه های ادارات و مسئولین بر اساس این اصول شد.

وی با اشاره به این که با گذشت چندین سال از طرح مسائل پدافند غیرعامل در کشور هنوز نیازمند آموزش هستیم، بر استمرار پیگیری و آموزش در این حوزه تاکید کرد تا آمادگی و مهارت لازم کسب شود.

قاسم نژاد با اشاره به برگزاری سه جلسه پدافند غیرعامل و تصویب مصوبات مربوطه در حوزه های مختلف مرتبط با تهدیدات، فعالیت های انجام شده در این حوزه را مورد توجه قراز داد و افزود: تمهیدات لازم در اختیار ادارات گذاشته شد.

وی اعلام کرد: کمیته های مختلف فرعی شهرستانی تعیین و مسئولین آنان مشخص شدند.

فرماندار شهرستان با اظهار امیدواری در این خصوص که شهرستان فومن مورد توجه ویژه مدیرکل پدافند غیرعامل استان قرار بگیرد، افزود: در زمینه آسیب ها و تهدیدات در زمینه پدافند غیرعامل نیازمند دریافت اعتبارات لازم از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای مقابله هستیم و به منظور برخورداری از ابزار لازم برای مقابله با تهدیدات، نیازمند دفاع از جذب اعتبار لازم برای عملیات های خود می باشیم.

وی فراز آخر سخنان خود را به بحث کشاورزی اختصاص داد و با خاطرنشان ساختن این که علی رغم بارندگی به میزان مطلوب و میزان ۲۲۰ درصد بیشتر به نسبت زمان مشابه در سال گذشته، انتظار عملکرد بهینه در حوزه مدیریت منابع آبی داریم، از ادارات مسئول خواست تا به منظور جمع آوری آب های سطحی به ویژه استخرهای آب و آب بندان ها با توجه به ابلاغ شیوه نامه ساماندهی آب بندان ها اقدام لازم را انجام داده و سازوکار اجرایی مناسب در این زمینه اتخاذ شود.

قاسم نژاد با اشاره به این که سردهنه رودخانه های مورد استفاده برای کشاورزی در پی بروز سیل ماه های قبل، به شدت آسیب دیده است، افزود: نیازمند اتخاذ تصمیمات درست و تلاش روسای ادارات مربوطه برای دعوت از مدیران کل و برنامه ریزی برای رفع مشکلات هستیم.


در شهرستان فومن تهدیدات انسان ساز به ندرت وجود دارد

حمید رضایی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری فومن در جلسه شورای پدافند غیرعامل شهرستان، با اشاره به این که شورای پدافند غیرعامل شهرستان دارای چند کمیته است که یکی از مهمترین این کمیته ها، کمیته بیوتروریسم بوده و معاون سیاسی فرمانداری دبیر این کمیته است، به ارائه گزارش خود در این زمینه پرداخت و افزود: به منظور کاهش آسیب ها ، استمرار خدمات ، تسهیل در مدیریت بحران و پایداری کشور در برابر انواع تهدیدات باید اقداماتی انجام شود که در راستای اهداف پدافند غیرعامل است.

وی با اعلام این که طی جلسات مختلف در سال ۹۷ به مسائل مهمی در این رابطه پرداخته شده و تصمیمات لازم اتخاذ شده است، افزود: در شهرستان فومن تهدیدات انسان ساز به ندرت وجود دارد ولی تهدیدات و خطراتی ممکن است وجود داشته باشد که دشمن از آن برای ضربه زدن به ما استفاده کند. بنابراین بیشتر بر مسائلی باید تمرکز کرد که به طور بالقوه خطرآفرین هستند، نظیر شیوع آنفلوانزای پرندگان با ورود پرندگان مهاجر به منطقه که سلامت شهروندان و روستاییان را تهدید می کند. بنابراین جلساتی برگزار شد و شبکه بهداشت و دامپزشکی شهرستان، تمهیدات لازم را اندیشیده و اقدام کرده اند.
رضایی خاطرنشان ساخت: شهرستان فومن به دلیل گردشگر پذیری خود ممکن است با تهدیداتی مرتبط با تردد مسافران مواجه شود که این موضوع نیز در کمیته های مربوطه شورای پدافند شهرستان پیگیری شده است‌.
وی افزود: در راستای عملکرد بهتر برای نیل به اهداف عالی پدافند غیرعامل یک سری نیازها و تقاضاهایی وجود دارد و باید طرح هایی آماده کرد که البته نیازمند اعتبارات لازم است تا به عنوان سدی در برابر تهدیدات عمل کند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری فومن با اعلام این که آموزش از اولویت های مهم پدافند غیرعامل است و چشم انداز تخصصی تری به دستگاه ها و مسئولین و کارشناسان می دهد، اشاره کرد: بنابراین مرکز بهداشت شهرستان فومن در حوزه مربوطه خود آموزش های لازم را به گروههای هدف ارائه کرده و این اقدامات استمرار دارد.

رضایی در انتها اظهار کرد: تخصصی تر شدن این آموزش ها و برنامه ریزی زمانی منظم برای آن امری راهگشا و سبب بازدارنگی در مقابل تهدیدات و کاهش آسیب ها خواهد بود.

گزارش عملکرد مسئولین کمیته های تخصصی شورای پدافند غیرعامل شهرستان

در جلسه شورای پدافند غیرعامل شهرستان که در محل سالن اجتماعات فرمانداری شهرستان فومن برگزار شد، مسئولین کمیته های تخصصی شورای پدافند غیرعامل شهرستان، گزارشی از عملکرد کمیته خود ارائه کردند.

غلام نیا رئیس مخابرات شهرستان و دبیر کمیته ارتباطات شورای پدافند غیر عامل شهرستان در گزارش خود با اشاره به این که اهمیت پدافند غیر عامل کتمان ناپذیر است، دفاع از جان و مال افراد و حاکمیت ارضی را از وظایف مسئولین دانست.
وی با اشاره به این که جنگ سایبری و حملات دیحیتالی به سامانه ها و دستگاه های موجود و زیرساخت های مخابراتی، از تهدیدات عمده است، اقدامات انجام شده را به شرح زیر گزارش داد: برقراری ارتباطات فومن با استان و کشور از سه مسیر تا در صورت حمله، مسیرهای دیگر در دسترس باشند؛ اقدام در جهت کوچک سازی مرکز تلفن در فومن و تقسیم شماره ها بر اساس تراکم جمعیتی شهر تا اگر مرکز اصلی آسیب ببیند مراکز دیگر فعالیت را ادامه دهند.
وی با اعلام اینکه هیچ مشکل ارتباطی در شهرستان و نقطه کور ارتباطی نداریم، افزود: در صورت آسیب دیدگی بخشی از سیستم ها در شهرستان، ارتباطات به طور کلی متوقف نخواهد شد.
غلام نیا در انتها خواهان پیوستن کلیه ادارات به شبکه فیبر نوری شد تا ضریب ایمنی و کارایی ارتباطات افزایش یابد.
در ادامه، شهردار فومن و دبیر کمیته انرژی و پشتیبانی شهری و زیربنایی این شورا نیز با اشاره به وظایف خود در ایمن سازی شهر، فهرستی از اقدامات خود به این شرح ارائه کرد: ساماندهی کانال ها، انهار و نصب گاردریل و لوله گذاری در نقاط پرخطر شهر؛ برگزاری مانور پدافند غیر عامل توسط آتش نشانی؛ ایجاد رمپ و محل عبور ویژه معلولین و جانبازان؛ احداث ایستگاه فشار شکن گاز در لولمان و مسجدپیش آلیان؛ تجهیز کلیه جایگاه های سوخت شهر به ژنراتور دیزلی؛ تمهید برای تامین برق در شرایط اضطراری با کشیدن کابلهای زیرزمینی در شهرهای همجوار و در انتها، ذخیره سازی سوخت و همچنین نصب سیستم اطفای حریق در بازار ماسوله.
آقاجانی شهردار ماسوله نیز ضمن ارائه گزارش عملکرد خود افزود: مسیر پلکانی ماسوله در زمان حادثه، مانع مهمی است.
وی اضافه کرد: امسال توانستیم جایگاه اطفای حریق در ماسوله را از ۹ جایگاه به ۱۹ مورد برسانیم و ضمن ساماندهی مخاطرات ریزش سنگ های بزرگ از کوه، مشکل تامین برق شهر را با برنامه ریزی برای تولید برق از منبع خورشید با نصب پنلهای خورشیدی در آینده جبران کنیم.
آقاجانی در ادامه، از تخصیص سالن ورزشی و تامین گرمای آن برای اسکان مردم در زمان وقوع بحران خبر داد و افزود: در زمینه نصب دوربین در نقاط ضروری و توسعه آن و افزایش تعداد دوربین های چندمنظوره برای پوشش مسائل ترافیکی و غیره، اقدامات لازم انجام شده است.

Share