مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان:

تهدیدات انسان ساخت، پویا و متغیر هستند|افکار و ذهن مردم به مثابه دارایی حیاتی کشور

محمدپور یکی از ویژگی های شبکه های اجتماعی را نبود تسلط و کاهش نفوذ دولت ها در این فضا دانست و گفت: دیتا های شبکه های اجتماعی در خارج کشور قرار دارد و دولت ها هیچ اشراف و کنترلی بر آنها ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا امیر محمدپور مدیرکل پدافند غیر عامل استانداری گیلان صبح امروز در سومین جلسه شورای پدافند غیرعامل شهرستان فومن ضمن گرامی داشت یاد و خاطره ۴۰۵ شهید شهرستان فومن  اظهار داشت: ما در چهل سالگی انقلاب درگیر یک سناریوی جدید علیه جمهوری اسلامی  هستیم اما بلطف هدایت های مقام معظم رهبری و تدابیر دولت خدمتگذار و جان فشانی نیروهای مسلح در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی در حداکثر قدرت دفاعی و امنیتی در سطح منطقه هستیم. اما  استراتژی جدید دشمن  پیچیده و گسترده است و حوزه این استراتژی مردم هستند

وی ادامه داد  راهبرد اصلی دشمنان از طریق عملیات روانی دنبال میشود به همین دلیل با ابزار رسانه به دنبال هدایت افکار عمومی هستند.

افکار و ذهن مردم  به مثابه یک دارایی حیاتی کشور

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان  افکار عمومی را برای کشور ما حیاتی و در مقیاس امنیت ملی دانست و تصریح کرد: همه کشورها از افکار عمومی خود حفاظت و حراست می کنند و آن را به مثابه یک دارایی حیاتی کشور می دانند.

وی ادامه داد: پدافند غیر عامل مجموعه اقداماتی است که با به‌کارگیری آن می توان موجب کاهش آسیب پذیری، ایجاد تاب آوری و تداوم کارکرد های زیر ساختها در مقابل تهدیدات دشمن می باشد

محمدپور تهدیدات را به دو دسته انسان‌ساخت و طبیعی تقسیم کرد و اظهار داشت تهدیدات طبیعی منشاء طبیعی دارند مانند سیل زلزله و ماهیت آنها در طول زمان تغییر نمی کند در این تهدیدات خصومت و دشمنی وجود ندارد و دانش بشری به دلیل  ثابت بودن این بلایا می‌تواند برای کاهش اثرات آن راهکارهایی را پیش بینی کند به عنوان مثال با رعایت اصول مهندسی می توان از آسیب های زلزله و سیل تا حدودی کنترول کرده و پیامد های آن را کاهش داد.

تهدیدات انسان ساخت، پویا و متغیر هستند

محمدپور دسته دوم تهدیدات را تهدیدات انسان ساخت دانست و گفت: در تهدیدات انسان‌ساخت منشاء آن تفکر، اندیشه و خصومت وجود دارد به همین دلیل از دکترین و استراتژی خاصی برخوردار هستند، دانش و تکنولوژی تهدیدات انسان را ایجاد می کنند و تفکر و استراتژی بر نوع تهدید تاثیر گذار است.

وی افزود: در پدافند غیر عامل تلاش داریم تا تاثیر و پیامدهای تهدیدات انسان ساز را بر زیرساخت ها و منابع انسانی کشور کاهش دهیم به همین دلیل باید به مولفه های انسانی یعنی استراتژی‌های دشمن و به دانش و تکنولوژی مورد استفاده دشمنان توجه داشت. تهدیدات انسان ساخت، پویا و متغیر هستند، یعنی همواره در حال تغییر و پیشرفت هستند و با استفاده از تکنولوژی های جدید تهدیدات نیز تغییر کرده ویژگی های جدیدی را پیدا می‌کند.

دبیر شورای پدافند غیرعامل استان گیلان گفت : تهدیدات انسان ساز با رشد تکنولوژی تغییر می کند به همین دلیل تهدیداتی که در چند سال گذشته شاید متوجه کشور نبودند، امروز می تواند کشور را تهدید کند به عنوان مثال شاید چند سال پیش تهدیدات سایبری چندان متوجه کشور نبود اما امروز سایبر و فضای سایبر عرصه جدیدی برای مقابله با دشمنان شده است.

هوشمند سازی اشیا یکی از عرصه های نوین تهدیدات است

وی هوشمند سازی اشیا را یکی دیگر از عرصه های نوین تهدید دانست و گفت: اینترنت اشیا وقتی در زیرساخت‌ها به کار گرفته می شود اگرچه قابلیت‌های ویژه ای به زیرساختها می‌دهد اما می‌تواند با نفوذ  دسترسی به شبکه وسامانه ها می تواند مورد استفاده دشمنان قرار گیرد.

تغییر فناوری‌ها و تداخل آنها با یکدیگر، تهدیدات را گسترش و تغییر داده است

محمدپور گفت: تغییر فناوری‌ها و تداخل آنها با یکدیگر، تهدیدات را گسترش و تغییر داده است، به عنوان مثال خانه های هوشمند اگر چه کارکرد های بسیار مثبتی را با خود به همراه آورده است اما در کنار آن فضای تهدیدآمیز ایجاد کرده‌اند که دیگران می‌توانند با نفوذ به شبکه کنترل اما برای ما مشکلاتی را ایجاد کند. برای مقابله با تهدیدات باید در ابتدا فناوری را بشناسیم و تهدیدات موجود در آن را شناسایی و زیرساخت‌ها برای مقابله با آن تهدیدات آماده کنیم.

تهدیدی به نام «مدیریت مردم» در شبکه های اجتماعی

وی ادامه داد: اینترنت و مردم حوزه جدیدی است که فرصت ها و تهدیدات زیادی را خلق کرده  است. یعنی مدیریت بر مردم و افکار عمومی و اداره آنها که انواع مختلفی دارد و ما نمونه های آن را در حوادث و اتفاقات  سال گذشته دیدیم.

معاون هماهنگ کننده قرارگاه پدافند سایبری گیلان اظهار داشت: گوشی های تلفن همراه به دلیل ابزارهای پیشرفته ای که در آن وجود دارد به وسیله برنامه های متعددی که بر روی آنها قابل استفاده است، به اطلاعات مردم دسترسی دارند. در واقع دشمن مدیریت و کنترل مردم را روی گوشی ها آورده  است و ما به عنوان یک مدل وارد این چرخه می شویم. آنها این اطلاعات را تجزیه و تحلیل کرده و به راحتی می توانند شخصیت سیاسی و داده های ما را تحلیل کنند و به اشراف اطلاعاتی کامل از افراد مختلف برسند.

برای مقابله با تهدیدات و ایمن‌سازی زیرساخت‌های باید بر لبه علم جهان حرکت کرد

وی ادامه داد: دشمنان در فضای سایبر با پیشرفته ترین سلاح های سایبری برگرفته از پیشرفته‌ترین علوم جهان به ما حمله می کنند، پس باید با پیشرفته ترین علوم به مقابله با آن پرداخت، البته مسئله قابل توجه این است دشمنان دانش مقابله با تهدیدات سایبری و نوین را به ما نمی دهند و ما خود باید به این دانش و توان دفاعی دست بیابیم و این امر مهم تنها با اتکا بر دانش و توان داخلی و همکاری با مراکز دانش بنیان و دانشگاه ها به دست می آید.

محمدپور یکی از ویژگی های شبکه های اجتماعی را نبود تسلط و کاهش نفوذ دولت ها در این فضا دانست و گفت: دیتا های شبکه های اجتماعی در خارج کشور قرار دارد و دولت ها هیچ اشراف و کنترلی بر آنها ندارد این شبکه‌های اجتماعی به دنبال ایجاد قدرتی در داخل دولتها هستند و به اعتقاد بسیاری ،گسترش فضای سایبر می توانند منجر به زوال حکومت های سنتی شود.

وی در ادامه به چالش کشور های اروپایی با شبکه های اجتماعی که دیتا های آن در داخل اروپا نیست اشاره کرد و گفت: دلیل چالش اروپا با این شبکه های اجتماعی این است که این شبکه ها می توانند بر جامعه تاثیر بگذارند به همین دلیل به دنبال اینترنت ملی هستند. چین نیز به همین دلیل اینترنت ملی ایجاد کرده تا بتوانند از حاکمیت ملی و اطلاعات مردم در برابر تهدیدات احتمال آمریکا دفاع کنند.

نیازمند ایجاد قلمرو سرزمینی در حوزه سایبر هستیم

محمدپور گفت: در کشور نیازمند ایجاد قلمرو سرزمینی در حوزه سایبر هستیم، چینی‌ها این مسیر را پیش از ما طی کرده‌اند و اروپایی‌ها نیز به دنبال ایجاد اینترنت ملی هستند پس کشور ما نیز باید به دنبال ایجاد اینترنت ملی باشد.

وی در پایان به تهدیدات حوزه سایبر برای امنیت ملی کشور اشاره کرد و گفت: شبکه های اجتماعی می توانند معماری حکومت کنند و امنیت ملی کشورها را تهدید و به نوعی استقلال کشور را دچار چالش کند. دشمنان با استفاده از شبکه های اجتماعی به دنبال ایجاد ناآرامی و تهدید امنیت ملی کشور هستند.

در ابتدای این جلسه روسا و دبیران کمیته های پنچ گانه شورای پدافند غیرعامل شهرستان فومن گزارشات کمیته های تخصصی خود را  ارائه نمودند.

Share