شمخانی مطرح کرد:

در سفرم به افغانستان، آمریکا برای مذاکره با ایران اعلام آمادگی کرد

دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد که دشمنان با استفاده از واژه‌ها و استعاره‌ها به اقدامات خود بار مثبت و به اقدامات ایران بار منفی می‌دهند .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، دریابان علی شمخانی در همایش بین‌المللی دفاع و امنیت در غرب آسیا، اظهار کرد: بعضی از مفاهیم و استعاره‌ها را عرض کنم که برداشت ما و دشمن‌های ما درباره آن چگونه است  که بار مثبت یک لغت را با به کار گیری واژه عکس به بار منفی تبدیل می‌کنند. آن ها اقدامات خود را می گویند تقویت حوزه نفوذ، اما وقتی ملت‌های منطقه اقدامی در جهت همبستگی انجام می‌دهند می‌گویند جاه‌طلبی منطقه‌ای.
وی ادامه داد: کمک‌های بشر دوستانه وقتی به ما می‌رسد می گویند هدر دادن سرمایه‌های کشور. مبلغ هنگفتی صرف این کار می‌کنند، اما کسر ناچیزی از این میزان را ملت‌های منطقه که هزینه می‌کنند می‌گویند هدر دادن منابع ملی.

دشمنان به اقدامات خود می‌گویند پاسخ‌گویی به ما می‌گویند نقض آزادی‌های مدنی

شمخانی گفت: به کارهای خودشان می‌گویند مسئولیت پذیری و پاسخ گویی، به دیگران که می رسد می‌گویند نقض آزادی های مدنی. به خودشان می‌گویند توانمندسازی جامعه مدنی، به ما می‌گویند دخالت در امور سیاسی.

وی تاکید کرد: باید به این استعاره سازی ها دقت کرد، به ویژه در فضای مجازی این موضوع را در نظر داشته باشند؛ چراکه اگر ملت آزاده‌ای عین همین اقدامات خودشان را انجام دهد با واژگانی رو به‌رو می شود که بازخورد منفی دارد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه سه سیاست اصلی در جمهوری اسلامی دنبال می‌شود، تشریح کرد: اولینش آن است که امنیت دسته جمعی توسط دولت‌های منطقه راه حل اساسی تولید پایدار در منطقه است. دومین سیاست مخالفت با تغییر مرزها و تجزیه کشورها است. سومین آن مخالفت با حضور نیروهای خارجی در منطقه است.

وی همچنین گفت: تامین امنیت در منطقه به جز این سه سیاست با مبارزه جدی با هر نوع تروریست ، تبادل نظر و انسجام با کشورها و توانمند سازی فرهنگی-اجتماعی منطقه به منظور خشکاندن ریشه های تروریسم در منطقه امکان پذیر خواهد بود.

فرصت اروپادر ارائه SPV  به پایان رسیده است

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پایان سخنرانی خود در همایش “بین‌المللی دفاع و امنیت در غرب آسیا” در پاسخ به سوال یکی از شرکت کنندگان در این جلسه مبنی بر این که شما گفتید فرصت اروپا به اتمام رسیده است آیا منظورتان در مورد SPV است، گفت: من منظورم در مورد تعهداتی که آنها نسبت به برجام داشته‌اند، است و SPV  نیز یکی از آنها است.

راهبرد مذاکراتی‌مان به مذاکره با داعش منجر نخواهد شد

 علی شمخانی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که شما در سخنان خود در ارتباط با مذاکره ایران با طالبان صحبت کردید، آیا راهبرد مذاکره با طالبان ممکن است به راهبرد مذاکره با دیگر گروه‌ها با مشخصات این چنینی منجر شود؟ اظهار کرد: اگر منظورتان داعش است حتما منجر به مذاکره با داعش و امثال آن نخواهد شد.

طالبان آمادگی دارد سلاحش را کنار بگذارد

وی همچنین در ادامه سخنان خود و در پاسخ به این سوال با اشاره به روند تحقق صلح در سوریه و گفت‌وگوهای دولت سوریه با گروه‌های مخالف غیر وابسته، اظهار کرد: دولت سوریه حتی با برخی از گروه های مخالف مسلحش نیز مذاکراتی را انجام داده است و ما آنها را در این زمینه  تشویق می‌کنیم. البته باید توجه داشته باشیم که در این زمینه  با دو گروه مسلح روبرو هستیم و منظور گروه های مسلحی است که آمادگی دارند سلاح خود را کنار بگذارند. طالبان این آمادگی را دارد.

شمخانی در ادامه‌ سخنان خود، به ارائه توضیحاتی در مورد مذاکرات دولت سوریه با معارضان سوری که در جهت تقویت دولت مرکزی حرکت می‌کند و همچنین روند آستانه پرداخت و گفت: در جریان مذاکرات هم در مورد سوریه و هم در مورد افغانستان ، دولت سوریه و افغانستان محور هستند.

دبیر شورای امنیت ملی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با تهدید نظامی علیه ایران در سال ۲۰۱۹ با اشاره به قدرت نظامی ایران و بازدارندگی که نیروهای مسلح ایران از آن برخوردار هستند، خاطر نشان کرد: با توجه به این موضوع و تجربیات پیشینی که دشمنان در این زمینه  به دست آورده اند کسی نمی‌تواند گزینه جنگ و یا گزینه نظامی را علیه ایران داشته باشد و این بر اساس ادراکات واقعی است. آنها این را می دانند که اقدام نظامی ولو کوچک علیه ایران ، کوچک نخواهد بود. قدرت بازدارندگی نیروهای مسلح ما پاسخگوی تهدیدات است.

ایران نیرویی در سطح منطقه ندارد که بخواهد آن را خارج کند

به گزارش ایسنا، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی همچنین در حاشیه همایش بین‌المللی دفاع و امنیت در غرب آسیا که در دانشگاه عالی دفاع ملی برگزار شد، در پاسخ به پرسشی درباره اعلام خروج آمریکا از سوریه با تاکید بر اینکه فهرستی از خروج آمریکایی‌ها از پیمان‌های مختلف بین‌المللی وجود دارد که هیچ کدام محقق نشده‌است، گفت: ایران نیرویی در سطح منطقه ندارد که بخواهد آن را خارج کند؛ نیروهای ما مستشاران نظامی بودند و تنها بحث مشاوره را انجام می‌دادند و ملت‌های منطقه در عراق، سوریه، افغانستان و یمن خود از کشورهایشان دفاع می‌کردند و ما هیچ نیرویی در منطقه نداریم.

ایران راهبرد عدم تسلیم در برابر آمریکا را اتخاذ کرده است

وی با بیان اینکه آمریکا با خصوصیات فعلی نمی‌تواند طرف مذاکره هیچ کشوری قرار بگیرد، اظهار کرد: ایران راهبرد عدم تسلیم در برابر آمریکا و مایوس سازی او را اتخاذ کرده است.

شمخانی با تاکید بر اینکه ایران هیچ سیگنال و پیامی برای مذاکره با آمریکا نداده است، گفت: آمریکایی‌ها ثابت کرده‌اند که قابل اعتماد نیستند و تاریخ مذاکرات نیز این موضوع را تائید می‌کند. امروز این آمریکایی‌ها هستند که پیام می‌دهند و برای مذاکره اعلام آمادگی می‌کنند، نه جمهوری اسلامی ایران.

 در سفرم به افغانستان، آمریکا برای مذاکره با ایران اعلام آمادگی کرد

وی در پاسخ به پرسشی درباره ارائه پیشنهاد آمریکا برای مذاکره با ایران در جریان سفر اخیر خود به افغانستان اظهار کرد: آنها توسط نمایندگانی به ما اعلام کردند که آماده مذاکره با ایران هستند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره مذاکرات ایران با طالبان و دولت افغانستان خاطر نشان کرد: به دنبال کمک به دولت افغانستان برای تحقق ثبات در این کشور هستیم. طالبان نیز به دنبال این هستند که بتوانند با دولت افغانستان به مصالحه برسند. در این راستا جمهوری اسلامی به دلیل نیات صلح طلبی و عدم سلطه‌گری می‌خواهد به دولت افغانستان کمک کند تا به یک فرمول  برای صلح و ثبات برسند.

شمخانی در پایان در پاسخ به پرسش دیگری درباره ائتلاف ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه و وضعیت شرق فرات، با تاکید بر اینکه این ائتلاف روند مذاکرات آستانه را دنبال می‌کند، اظهار کرد: بعد از سرکوب تروریست‌ها، کاری مشترک میان طرفین درحال اجراست تا بتوانند در روند تکمیل قانون اساسی و واگذاری قدرت و حق انتخاب به مردم همکاری داشته باشند؛ این همکاری به دلیل پیروزی‌های اخیر فراهم شده است. در شرق فرات موضوع پیچیده تر است و نیاز به مذاکرات بیشتری میان طرفین احساس می‌شد.

وی در پایان درباره اهمیت برگزاری «همایش بین‌المللی دفاع و امنیت در غرب آسیا» در تهران، تصریح کرد: حضور گسترده نمایندگان کشورهای مختلف در این همایش نشان دهنده عدم انزوا پذیری ایران و بهترین نمونه برای نشان دادن ناکارآمد بودن راهبرد آمریکا در انزوای ایران است.

این خبر تکمیل می‌شود.

Share