تجلیل اهالی فرهنگ و ادب از عنایت سمیعی

برگزاری نخستین برنامه «پاسداشت» به همت خانه فرهنگ گیلان

lراسم نکوداشت « عنایت سمیعی» شاعر و منتقد پیشکسوت گیلانی با حضور اهالی فرهنگ و ادب در سالن اجتماعات ساختمان نظام‌ مهندسی گیلان برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نخستین برنامه «پاسداشت» به همت خانه فرهنگ گیلان، عصر پنج‌شنبه ۲۷ دی‌ ۹۷ برگزار شد.

این برنامه که به پاسداشتِ عنایت سمیعی، به‌پاس بیش پنج دهه حضور و فعالیتِ مستمر وی در زمینه‌ فرهنگ و هنر و نقد اختصاص داشت، در سالن اجتماعات سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان، با حضور پرشور علاقه‌مندان برگزار شد.

در ابتدای نشست پیام صوتی منتقدان جوان، امیر احمدی ‌آریان، برای حضار پخش شد و سپس امین حق‌ره، مجری برنامه، پشت تریبون رفت و پس از معرفی روندِ برنامه، از حافظ موسوی دعوت کرد تا به‌عنوان نخستین سخنران پشتِ تریبون حاضر شود.

موسوی در دو بخش جداگانه به بررسی جایگاه عنایت سمیعی به‌عنوان منتقد و شاعر پرداخت و به‌ویژه شجاعت و بی‌پروایی وی را در زمینه‌ نقد ستود.

در ادامه م. موید، شاعر سرشناس کشور، پس از تجلیل از جایگاه و شانِ عنایت سمیعی شعری را به او تقدیم کرد و خواند.

پس از آن پیام ویدیویی شمس لنگرودی، دیگر شاعر و منتقد نامدار گیلانی، در سالن پخش شد. شمس از عدم حضورش در مراسم ابراز ناراحتی و به ویژه به ابعاد غزل‌سرایی فعالیتِ سمیعی اشاره کرد.

در میانه‌ این شب که به پاسداشتِ جایگاه عنایت سمیعی اختصاص داشت، فیلم مستندِ کوتاهی تحت عنوانِ «فرزندِ زمانِ خویشتن» پخش شد. این فیلم ۳۰ دقیقه‌ای که توسط خانه فرهنگ گیلان در پاییز و زمستان ۹۷ ساخته شده بود، به ابعاد مختلف زندگی سمیعی می‌پرداخت.

در بخش دوم نشست، به‌ترتیب محمدرضا پورجعفری، داستان‌نویس و مترجم، و دکتر علیرضا نیکویی، منتقد و استاد دانشگاه گیلان، مقالات خود در ارتباط با بررسی آثار و جایگاهِ سمیعی به‌عنوان منتقد و شاعر خواندند.

پس از آن، سیدفرزام حسینی، شاعر و روزنامه‌نگار جوان، پشت تریبون رفت و به ابعاد متفاوتی از زندگی عنایت سمیعی اشاره کرد. حسینی، رابطه‌ خودش با سمیعی را مثالی از ارتباط او با نسل جوان دانست و نقش او را در زندگی هم‌نسلانش مانند معلمی دلسوز توصیف کرد که علاوه‌ بر ادبیات بر جنبه‌های مختلف زندگی آن‌ها نیز تاثیر گذاشته است.

بخش پایانی شبِ عنایت سمیعی به تقدیر از او اختصاص داشت. در این بخش از خودِ سمیعی دعوت شد تا برای حاضرین در سالن سخنرانی کند و او پس از تشکر به نقل چند خاطره‌ کوتاه پرداخت.

اهدای پرتره‌ای از عنایت سمیعی که توسط سیاوش یحیی‌زاده کشیده شده بود، تندیس خانه فرهنگ گیلان و هدیه‌ یادبودی از طرف خانه فرهنگ گیلان، توسط آقایان یحیی‌زاده، م. مؤید و طاهر طاهری، از دوستان قدیمی عنایت سمیعی، پایان‌بخش این شب زیبا و به‌یادماندنی بود.

عنایت‌الله نجدی سمیعی، متولد ۱۳۲۳ در رشت، محله‌ی ساغری‌سازان، پس از گذراندن دوره‌ی سربازی به تهران رفت در وزارت فرهنگ‌وهنر استخدام شد. از سال‌های دهه‌ی ۳۰ به هنر و ادبیات گرایش پیدا کرد و در محافل هنری رشت حضوری فعال داشت، از دهه‌ی چهل در نشریات مطرح ایران شعر و نقد منتشر کرد، اما فعالیت اصلی و مستمرش از سال‌های پس از انقلاب آغاز شد و به‌واسطه‌ی تعدد مقالات انتقادی‌اش در مطبوعات دهه‌ی ۶۰ تا به امروز شناخته شد و امروز از او به‌عنوان یکی از مهم‌ترین منتقدان ادبی ایران یاد می‌کنیم که توانست با آثار انتقادی‌اش تاثیرات به‌سزایی در تعالی ادبیات ایران بگذارد.

عکسها از: ایلیا میرزانژاد موحد

Share