گفتگو با عروس ۹ ساله مشهدی: دوس ندارم برم پیش مامانم

عروس کوچک ۹ ساله مشهدی فرزند طلاق است. مادرش بی‌خبر از مراسم ازدواج کودکش، در تهران عروس خانواده دیگری شده. پدرش هم به اندازه فاصله ایران با افغانستان بین خود و دخترش فاصله انداخته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از روزنامه ایران، عروس کوچک ۹ ساله مشهدی فرزند طلاق است. مادرش بی‌خبر از مراسم ازدواج کودکش، در تهران عروس خانواده دیگری شده. پدرش هم به اندازه فاصله ایران با افغانستان بین خود و دخترش فاصله انداخته است.

او جمعه پس از متارکه با همسرش از ایران رفت و هرگز به نگاه‌های پرتمنای دختر خود نگاه نکرد. سه روز پیش، طی گزارشی، جزئیات ازدواج این عروس ۹ ساله را با مرد ۳۶ ساله افغان منتشر شد و حالا گفت‌و‌گوی این کودک با مددکاران و مشاوران پس از فسخ عقد ازدواج جنجال برانگیزش جزئیات جدید تری در اختیار رسانه‌ها می‌گذارد.

تاجایی که «غلامحسین حقدادی»، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی خراسان رضوی هم در مورد مصاحبه این مددکاران با کودک ۹ ساله می‌گوید: «مددکاران و روانشناسان بهزیستی وضعیت روانشناختی، توانمندی‌های ذهنی، ارتباطی، کلامی و شناختی این کودک نرمال را ارزیابی کردند اما معتقدند، حواشی اخیر این عروسی جنجال برانگیز باعث ایجاد ترس و نگرانی در روحیه این کودک شده است. البته، این عروسی آنطور که در رسانه‌ها گفته شد در همان شب متوقف نشد. شب عروسی دادستانی و مأموران اورژانس اجتماعی از خانواده تعهد گرفتند تا از کودک تا فردا صبح محافظت کنند و فردا پس از معاینات پزشکی قانونی صیغه عقد باطل و کودک روانه بهزیستی می‌شود.»

گفت‌و‌گویی که در زیر می‌خوانید ماحصل سؤالات روزنامه ایران از طریق مددکار بهزیستی از این کودک است. چراکه، آنها اجازه ندادند مستقیم با این کودک گفت‌و‌گو کنند. همچنین، در این گفت‌و‌گو از یک اسم مستعار استفاده می شود.

درس می‌خونی؟ نه مدرسه نرفتم. خوندن و نوشتن بلد نیستم.

داماد رو از قبل می‌شناختی؟ داماد فامیل ما بود. بعد اینکه اومدن خونه مون و با هم حرف زدیم از هم خوشمون اومد.

رحیمه می‌دونی ازدواج یعنی چی؟

فکر کنم یعنی لباس عروس پوشیدن، خانه‌داری و آشپزی کردن.

به آشپزی و خانه‌داری علاقه داری؟

آره خیلی.

بابات کجاست؟ ازش خبری داری؟

نه وقتی مامان و بابام از هم جدا شدن بابام رفت افغانستان و دیگه نیومد. دیگه خبری ازش ندارم.

مامانت کجاست؟ چرا با مادرت زندگی نمی‌کنی؟

مامانم رفته تهران. اونجا شوهر کرده. دوس ندارم برم پیشش.

چرا؟

از بچگی باهام خوب نبود. باهام بدرفتاری می‌کرد و بهم توجهی نداشت. خیلی اذیتم می‌کرد واسه همینم نمیخوام برم پیشش.

مامان بزرگت هم باهات بدرفتاری می‌کنه؟

نه مامان بزرگم باهام همیشه مهربونه و به حرف هام گوش می ده. من با عمه و مادر بزرگم زندگی می‌کنم.

وضعیت مالی خانواده کودک مناسب است

هرچند، طی روزهای اخیر و به گفته مسئولان گفته شد که خانواده این کودک دچار مشکل اقتصادی هستند اما معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی می‌گوید: طی بررسی‌هایی که انجام دادیم کودک با مادربزرگ‌اش زندگی می‌کرده و مادر بزرگ او مشکل اقتصادی ندارد و شاید دلیل این ازدواج مسائل فرهنگی باشد. حقدادی به تماس تلفنی مادر کودک با بهزیستی هم اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: پدر و مادر این کودک هم متارکه کرده‌اند و پدر به افغانستان بازگشته است.

مادر این کودک هم ساکن تهران است و دوباره ازدواج کرده و در روزهای اخیر، طی تماس تلفنی با بهزیستی اعلام کرده که از ماجرا بی‌خبر بوده و می‌خواهد او را نزد خود ببرد.هرچند، این کودک ۹ ساله در گفت‌و‌گو با مددکاران ما گفت که رابطه عاطفی خوبی با مادرش ندارد و مادرش او را بارها مورد اذیت و آزار قرار داده است. به همین علت، اگر مادر به ما برای گرفتن کودک مراجعه کند در ابتدا باید صلاحیت او برای حضانت فرزندش تأیید شود.

Share