جهانی خبر داد:

پل خشتی لنگرود مرمت اصولی خواهد شد | برخورد قانونی با بر هم زنندگان کارگاه مرمت پل

جهانی اشاره کرد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان با اختصاص بودجه برای مرمت پل خشتی لنگرود، در سال ۹۶ اقدام به مرمت آن کرد که به دلیل ضعف‌هایی با اعتراض مردم شهر مواجه شد و مرمت آن به تعویق افتاد اما در بهار سال ۹۷ فاز دوم مرمت این اثر تاریخی آغاز شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سرپرست معاونت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان درمورد مراحل مرمت پل خشتی لنگرود بیان کرد: پل مذکور از معدود آثار ثبتی شهرستان لنگرود به شمار می‌رود که قدمت آن به دوران صفویه بازمی‌گردد و با شماره ۹۱۵ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

ولی جهانی افزود: این بنا از اهمیت بالایی در میان آثار فرهنگی استان گیلان برخوردار است. این پل تاریخی دو بار به شکل نامناسبی در دوران معاصر مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته بود که در این میان الحاقاتی نیز به آن اضافه شده بود؛ از آن‌ جمله می‌توان به مرمت دهه ۵۰ اشاره کرد که به علت جلوگیری از تردد خودرو روی سطح شیبدار و سنگفرش شده پل، پله ایجاد کرده بودند که در دهه ۷۰ مجددا با ایجاد سنگفرش جدید متشکل از قلوه سنگ‌های بزرگ و سیمان، روی پله‌های دو سوی این پل را از حالت پلکانی درآوردند که این مدعا در عکس‌های قدیمی پل کاملا مشهود است.

وی اشاره کرد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان با اختصاص بودجه برای مرمت این اثر تاریخی مهم، در سال ۹۶ اقدام به مرمت آن کرد که به دلیل ضعف‌هایی با اعتراض مردم شهر مواجه شد و مرمت آن به تعویق افتاد اما در بهار سال ۹۷ فاز دوم مرمت این اثر تاریخی آغاز شد.

ولی جهانی تاکید کرد: به دلیل الحاقاتی که پیشتر به آن اشاره شده بود، پل خشتی لنگرود بار اضافی بالغ بر ۱۰ تن را متحمل شده که باعت ایجاد فشار و ترک‌هایی در پل شده بود، بعلاوه اینکه در دهه ۷۰ از ملات سیمان که رطوبت را به خود جذب می‌کند و موجب آسیب به پل می‌شود استفاده شده بود. تیم مرمت این پل تاریخی متشکل از کارشناسان استانی و کشوری با انجام کار کارشناسی دقیق تصمیم به برداشتن الحاقات اضافی سطح پل گرفت تا ضمن رسیدن به بستر قدیمی پل، هم به حفظ اصالت آن کمک کند و هم وزن متحمل شده توسط پل را کاهش دهد.

وی ادامه داد: از طرفی مستندات حاکی از آن است که جانپناه پل نیز دارای بخشی مثلثی بوده که در سال‌های پیش از انقلاب اسلامی از آن جدا شده بود و اکنون دوباره باید به آن اضافه می‌شد تا هرچه بیشتر به حالت اولیه خود بازگردد. به این منظور از آجرهایی استفاده شد که وزنی در حدود دوکیلوگرم دارد و بار زیادی به این پل اضافه نخواهد کرد و ملات آن نیز برخلاف گذشته از آهک و ساروج خواهد بود.

جهانی در پایان ضمن قدردانی از پیگیری‌های مردم فرهنگ دوست شهر لنگرود از ایشان خواست تا با سعه صدر و منتشر نکرد اخبار کذب در فضای مجازی، از تشویش اذهان عمومی خوداری کرده و به ادامه روند مرمت پل خشتی کمک کنند و با حمایت معنوی خود از میراث فرهنگی، همچون گذشتگان، نامی نیک برای خود و شهر خود بجای گذارند. همچنین با بر هم زنندگان کارگاه مرمت پل برخورد شدید قانونی خواهد شد.

Share