کولهپشتی ۹ کیلویی دانشآموز ابتدایی جایی برای آموزشهای اجتماعی و خانوادگی نمیگذارد
نایب رئیس فراکسیون نمایندگان مستقلین ولایی با اشاره به حضور وزیر آموزش در فراکسیون متبوعش، تاکید کرد: نمایندگان مجلس از حذف آزمون ورودی مدارس و کتب کمک درسی حمایت میکنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خانه ملت، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در خصوص تشریح نشست نمایندگان فراکسیون مستقلین ولایی با وزیر آموزش و پرورش، گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی مسائلی از جمله مطالبات فرهنگیان، سرانه مدارس شبانه روزی را در این جلسه مطرح کردند.
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بالا بودن حقوق در مدارس نسبت به کارکنان اداری موجب عدم تمایل فرهنگیان به کار در امور اداری شده است که این افراد تمایل زیادی برای انتقال به مدارس دارند زیرا اگر از بخش اداری به مدارس منتقل شوند حقوقشان افزایش مییابد.
جعفرزاده بیان کرد: ساماندهی و تعیین تکلیف نیروها، محاسبه کسورات بازنشستگی فرهنگیان برای نیروهای حق التدریس، مسائل اقتصادی وزراتخانه مانند بودجه و کسری اعتبار مانع برنامه ریزی میشود، عدم پرداخت مطالبات فرهنگیان موجبات عدم انگیزه در فرهنگیان می شود از جمله مسائلی است که در این جلسه توسط نمایندگان مطرح شد.
وی اظهار کرد: نمایندگان انتصاب افراد بر اساس شایسته سالاری را الزامی دانستند و از وزیر خواستند به گروههای مختلف صنفی در انتصابات اجازه دخالت ندهد؛ از نظر نمایندگان، آموزش وپرورش نقش خوبی در بودجه ۹۷ نداشته است به این معنا که این وزارتخانه ارتباط مناسبی با کمیسیون تلفیق برای افزایش بودجه خود برقرار نکرد.
جعفرزاده با اشاره به صحبت های وزیر آموزش و پرورش گفت: آقای بطحایی هدف اصلی خود را ایجاد علاقه در دانشآموزان برای حضور در مدرسه دانست و گفت عواملی که باعث بروز ترس و دلهره در دانشآموزان میشود باید برداشته شود.
نایب رئیس فراکسیون نمایندگان مستقلین ولایی ادامه داد: وزیر آموزش و پرورش در این جلسه به برنامههای خود اشاره کرد؛ اینکه اولین برنامه تحول محتوایی است؛ یک دانشآموز ابتدایی ۱۶ مرحله در سال آموزش تستزنی میبیند در صورتی که این بچه میبایست آموزشهای اجتماعی و خانوادگی را بیاموزد؛ دانشآموز سوم ابتدایی کولهپشتی ۹ کیلو و ۲۰۰ گرمی حمل میکند در حالی که حداقل ۴ کیلو از آن کتابهای کمک آموزشی است.
نایب رئیس فراکسیون نمایندگان مستقلین ولایی در توضیح ادامه صحبت های وزیر اظهار داشت: ۲۵۰ هزار دانشآموز در آزمون ورودی مدارس خاص شرکت میکنند که ۱۵ هزار نفر از آنها قبول میشوند و ردشدگان انگ بیعرضگی خورده و افسرده میشوند.
وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس از حذف آزمون ورودی مدارس و کتب کمک درسی حمایت میکنند، افزود: وزیر تاکید کرد که مصوبه حذف مدارس غیردولتی، نمونه دولتی، سمپاد، هیات امنایی، انرژی اتمی و… در راستای کاهش فشار روانی بر دانش آموزان است.
جعفرزاده گفت: وزیر آموزش و پرورش در دومین محور از برنامه های خود اصلاح روشهای اداره این وزارتخانه مطرح کرد و بیان داشت سلسله مراتب در آموزش و پرورش بسیار طولانی است؛ ارتقای شایستگی مدیران مدارس، افزایش تواناییها و صلاحیتها برای قبول مسئولیت در آموزش و پرورش احراز می شود.
جعفرزاده در ادامه گفت: آقای بطحایی در این جلسه مطرح کرد که به دنبال تفویض اختیار است؛ کوچکسازی ساختارهای اداری به نحوی که بتوان تفویض اختیار را محقق کرد یکی از اهداف آموزش و پرورش است و نظام تضمین و کنترل کیفیت مدارس یکی از برنامه هایی است که در آن میتوان رتبه مدارس دولتی را به خوبی مشخص کرد تا اولیا بتوانند مدارس فرزندانشان را رصد کنند.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر تشریح کرد که ساختار بودجهریزی در آموزش و پرورش از قدیم با اختلال روبرو بوده است، چرا که تخصیص بودجه براساس مصوبات سال های قبل است، در حالی که در این وزارتخانه کسری بودجه وجود دارد و باید بودجه براساس عملکرد لحاظ شود؛ ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت مطالبات در خزانه وجود دارد، اما خزانه پولی برای پرداخت آن ندارد.
جعفرزاده در پایان با اشاره به صحبت های وزیر درباره حق التدریسانی که به دنبال محاسبه سنوات خود هستند، گفت: وزیر عنوان کرد که صندوق بازنشستگی به استناد مصوبه سال ۹۴ مجلس بیان میکند مطالبه پرداخت حق التدریس باید به روز و ۲۴ درصد باشد که با اداره استخدامی صحبت کردیم که مصوبه مجلس درخصوص حق التدریسان پاره وقت است نه تمام وقت؛ صندوق بازنشستگی به رأی وحدت رویه دیوان عدالت اداری اشاره کرده است که این رای بیان میکند کسورات پرداخت نشده حق التدریسان تمام وقت نیز باید به روز پرداخت شود.
نایب رئیس فراکسیون نمایندگان مستقلین ولایی در پایان با اشاره به صحبتهای وزیر بیان کرد: مسیر انتصاب مدیران در آموزش و پرورش به دقت بررسی میشود.
دیدگاه