مدیریت ویترینی؛ ریای خالصانه مدیران
طبق فرمایش ولی امر مسلمین امام خامنهای عزیز، ” همه مسئولین باید در خدمت به مردم از یکدیگر سبقت بگیرند و یک نهضت خدمت خدمت به مردم راه بیندازند.
تمرکز این سبک بر نمایش (show) عملکرد هست؛ و آنچه بیشتر موردتوجه قرار میگیرد شاخصهای ظاهری و عملکرد در معرض دید است. مدیران این سبک به تزئین ویترین عملکرد خود میپردازند درحالیکه در درون سازمان، کارکنان و مشتریان اثری از بهبود را مشاهده و احساس نمیکنند.
در این سبک معضلاتی همچون آمار سازی، چاپلوسی، تملق پروری، فساد اداری، باندبازی و … در سازمان به وقوع میپیوندد.
دلایل بروز این سبک عبارتند از:
ضعف ساختار سازمانی، نبود خط مشی و استراتژی، فقدان نظام ارزیابی عملکرد، بوروکراسی شدید اداری، ورود افراد فاقد صلاحیت به پستهای مدیریتی و ….
اعمالی که بر اثر این سبک در سازمان انجام میگیرد نیز شامل: بستن تفاهم نامههای متعدد، ملاقات با اشخاص نامدار، مصاحبههای آب و تاب دار مطبوعاتی، گرفتن عکس با افراد مشهور، دادن وعدههای مدیریتی حیرت انگیز بلندمدت، و هزینه کرد های وحشتناک هست.
در خصوص هریک از موضوعات فوق توجه به نکات ذیل خالی از لطف نیست.
با نگاهی گذرا به رسانههای نوشتاری و مجازی حجم انبوهی از انواع گزارش و مصاحبه از مدیران سازمان را مشاهده میکنیم درحالیکه در روند خدمت به مردم تأثیر چندانی نداشته و ندارند و روز به روز بر نارضایتی از عملکرد سازمانها و مسئولین آنها میافزایند.
در قسمت آمار سازی اوضاع به همین منوال است به طور مثال در ایام الله دهه مبارک فجر، گزارشات عریض و طویلی از اقدامات صورت پذیرفته توسط دستگاهها و سازمانها را میبینید اما برآیند آن در زندگی مردم محدود بوده و هست طبق فرمایش مقام معظم رهبری “خدمت باید محسوس و ملموس برای مردم باشد ” البته ذکر این نکته مهم بوده که کسی منکر خدمات انجام شده پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیست اما با توجه به توانمندی و امکانات و منابع انسانی و مادی موجود، سرعت رشد، پیشرفت و توسعه قابل قبول نیست.
در باب تملق و چاپلوسی با اینکه احادیث و روایات متعددی در نکوهش آن به ما رسیده و امیرالمؤمنین در حدیثی چاپلوسی را از نشانهها و صفات منافقین برشمرده است اما در ادارات و سازمانها خصوصاً در بخش دولتی به عینه قابل مشاهده است و این خود یکی از عوامل اصلی ورود افراد فاقد صلاحیت به پستهای مدیریتی هست افرادی که از کمترین میزان تخصص، تعهد و شایستگی برخوردار بوده، تنها به دلیل ارتباطات گروهی و منافع باندی و جناحی، میز خدمت را به اشغال خود درآورده و نه تنها در عملکرد هیچگونه منفعتی برای سازمان و مردم ایجاد نمیکند بلکه باعث نارضایتی و بدبینی مردم نسبت به نظام و انقلاب شده و تخم یاس و نومیدی را در جامعه میکارد.
یکی دیگر از مهمترین مسائلی که در مدیریت ویترینی وجود داشته و خود دلیل بسیاری از مسائل و نواقص سازمان میگردد ارزیابی عملکرد است.
اگر ارزیابی عملکرد به صورت اثربخش انجام نگیرد، نه تنها هیچ انگیزهای در کارکنان ایجاد نمیکند بلکه هیچ ن ع آموزش یا پیشرفتی را نیز در سازمان، سامان نمیدهد.
در نتیجه این ارزیابی عملکرد غلط شاهد خواهیم بود که تفاوتی در میزان پرداخت کارکنان با عملکرد و کارایی بالا با فردی که نسبت به انجام وظایف خویش هیچ احساس مسئولیتی نمیکند، وجود نخواهد داشت که این موضوع خود معضلاتی را برای سازمان به همراه دارد.
حال برای برون رفت از این موارد و چنین فضایی تنها راه حل استفاده صحیح، علمی و منطقی از تمامی منابع انسانی و مادی موجودهمراه با یک برنامه و استراتژی مدون هست اصول مدیریت اسلامی باید به صورت جدی در سازمانها و ادارات به شکل واقعی و حقیقی خود موردتوجه و عمل قرار گیرد.
مخلص کلام اینکه طبق فرمایش ولی امر مسلمین امام خامنهای عزیز، ” همه مسئولین باید در خدمت به مردم از یکدیگر سبقت بگیرند و یک نهضت خدمت خدمت به مردم راه بیندازند.
آرمین عموزاد
پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای منتشر میشود.
دیدگاه