معاون سازمان محیط زیست کشور:

تاوان ظلم به تالاب انزلی را خواهیم داد | به کلمه کلیدی عدالت زیست محیطی دقت کنیم

معاون امور تالاب ها و پارک های ملی دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تاوان ظلم ناشی از ورود آلاینده ها و پسماندها و ایجاد مشکل برای تالاب انزلی را خواهیم داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، مسعود باقرزاده کریمی پنجشنبه شب در آیین اختتامیه جشنواره تالاب دوخان با هدف جلب توجه به لزوم احیای تالاب انزلی با اشاره به ویژگی سیل گیر بودن تالاب انزلی افزود: ۱۱ رودخانه به تالاب انزلی می ریزد و از آنجا به دریا می رود و اگر تالاب نبود سیل شهر انزلی را می شست و به دریا می ریخت.

وی اظهار داشت: ۹۰ درصد مشکلات تالاب انزلی مربوط به بیرون از حوزه این تالاب است اما نمی خواهیم مسئولیت خودمان را بپذیریم.

کریمی با تاکید بر این که تالاب مزاحم ما نیست خاطرنشان کرد: از کوچکتر کردن تالاب و گسترش شهر خوشحال نشویم بلکه انس و الفت و سازگاری بین توسعه شهر و تالاب ایجاد کنیم.

وی با یاداوری این که ۳۵ سال پیش با ایجاد پارک ملی دریاچه ارومیه را قرق کردیم بی خبر از این که از بیرون دارند آن را خراب می کنند افزود: سال ۷۹ تا ۸۲ دوره اول ریاست خانم ابتکار بر

سازمان محیط زیست چندین بار مکاتبه کردیم که دریاچه ارومیه رو به قهقراست اما فایده ای نداشت و به اسم توسعه، کشاورزی توسعه و صید همه را از بین بردیم حالا داریم بر عکس عمل می کنیم و هزینه می دهیم.

معاون سازمان محیط زیست با بیان این که تالاب نه تنها ارزش محلی، بلکه ملی و جهانی دارد، متذکر شد: پرندگان مهاجر کوچ می کنند و جوجه آوری می کنند و در این مسیر اگر تالاب کشوری آسیب ببیند مسیر مهاجرت از بین می رود.

معاون سازمان محیط زیست کشور با ابراز تاسف گفت: حدود سه دهه پیش ۱۲ درنای سیبری به آب بندانهای فریدون کنار می آمدند و زمستان گذرانی می کردند واز شرق مازندران به سیبری باز می گشتند امروز تنها یک درنا به نام امید مانده است.

وی خاطرنشان کرد: تالاب انزلی و مشکل عدم مدیریت فاضلاب و پسماند و رسوبات آن تنها دغدغه ما نیست چرا که این تالاب مال جهانیان است.

کریمی یاداور شد: دوم فوریه سال ۱۹۷۱ از هشت کشور در ایران جمع شدند و برای حفاظت از تالابها تحت عنوان کنوانسیون رامسر هم قسم شدند.

وی افزود: امروز تعداد اعضای کنوانسیون رامسر که با افتخار به اسم ما شروع شد از هشت کشور به ۱۷۰ کشور رسیده است.

این مسئول سازمان محیط زیست اظهار داشت: ۵۰ سال قبل فهمیدیم تالابها برای جهان کارکرد دارد با اینحال متاسفانه شرایط تالاب انزلی مناسب نیست.

وی تاکید کرد: وضعیت اکنون تالاب انزلی شایسته کشوری که پیشتاز محافظت از تالابها بوده نیست.

این مسئول با بیان این که تالاب انزلی علاوه بر محل زمستان گذرانی پرندگان مهاجر و تاثیر بر اقلیم و معیشت محلی و سیل گیر بودن بانک ژن بی نظیری از گونه های گیاهی هستند تاکید کرد: باید ظرفیت تالاب را در جهت توسعه به کار ببریم.

وی اظهار داشت: باید هم افزایی و هم اهنگی ایجاد شده برای احیای تالاب را افزایش دهیم و توسعه را با حفاظت از تالاب موزون کنیم.

کریمی با بیان این که تالاب انزلی بخشی از هویت و تاریخ ما است گفت: شعر و ادبیات و موسیقی و هنر ما وابسته به ریشه های تاریخی و جغرافیایی ما است و باید این ریشه ها را حفظ کنیم.

وی در ادامه گفت: موضوع حفاظت از محیط زیست نه فقط یک مساله فنی و مهندسی بلکه یک موضوع اخلاقی است و اگر اخلاقیات را وارد مدیریت کنیم جایگاه محیط زیست را نیز می توانیم حفظ کنیم.

این مسئول تالاب‌های کشور خاطرنشان کرد: باید به کلمه کلیدی عدالت زیست محیطی دقت کنیم. صیاد باید بتواند معیشتش را از تالاب تامین کند، کشاورز از آب آن استفاده کند ومعیشیت محلی از تالاب تامین شود اما نه به قیمت از بین رفتن گونه های ارزشمند موجود در آن.

کریمی گفت: کمیته مدیریت تالاب انزلی شکل گرفته است که استاندار گیلان مسئول این کمیته است و تنها مسئولیت دبیرخانه کمیته با اداره محیط زیست است.

وی خاطرنشان کرد: باید به ظرفیتی که بعنوان منطقه آزاد انزلی ایجاد شده بعنوان فرصتی برای تالاب نگاه کنیم.

معاون سازمان محیط زیست کشور گفت: روش کار ما مشارکت حداکثری با حضور مردم و سمن ها برای مدیریت و حفاظت از تالاب‌هاست.

وی در خاتمه با اشاره به انتخاب چهار شهر کشور بعنوان شهرهای تالابی اظهار داشت: شهر رشت باتالاب عینک، ورزنه با تالاب گاوخونی، مریوان با تالاب زریوارو شهر گندمان با تالاب گندمان به عنوان شهر تالابی به کنواسیون معرفی شده‌اند ولی متاسفانه انزلی معرفی نشد.

Share