کوچکی نژاد در سلسله نشست های مطالبه گری بسیج دانشجویی

کدام مغز معیوبی سراوان را به عنوان محل دفن پسماند انتخاب کرد؟!

کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، سراوان را بام رشت دانست و عنوان کرد: نمی دانیم کدام مغز علیلی سراوان را به عنوان محل دفن پسماند انتخاب کرد، زیرا بیش از یک میلیون نفر جمعیت در شهرستان رشت زندگی می کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا جبار کوچکی نژاد در سلسله نشست های مطالبه گری بسیج دانشجویی استان گیلان که تحت عنوان «به وقت مردم» برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب، دفاع مقدس و مدافع حرم، اظهار کرد: نقش امام خمینی(ره) در پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی ارزشمند و بی بدیل بود.

وی با بیان اینکه امروز انقلاب سی ونهمین سالگرد پیروزی خودش را جشن می گیرد، افزود: به زودی شاهد نیم قرن حضور انقلاب اسلامی در جهان هستیم لذا باید بتوانیم از این ودیعه الهی حفاظت و جشن یک قرنی آن را برگزار کنیم.

نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس، با اشاره به دستاوردهای انقلاب در این چهار دهه، تصریح کرد: نکات منفی نیز وجود دارد که بخش مهم آن مربوط به فساد اداری است لذا همه باید تلاش کنیم این لکه ننگ را برطف سازیم؛ خصوصا دانشجویان که ذهن بیدار دارند و عنصر خلاق، مطالبه گر و معترض به وضع موجود هستند می توانند در این بخش به نظام کمک کنند.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، با اشاره به مقوله اقتصاد کشاورزی، تاکید کرد: تولید سالانه چای در کشور حدود ۲۰ هزار تن و مصرف آن ۱۱۰ هزار تن است لذا نیازمند واردات هستیم، اما مجلس به دنبال افزایش مالیات و عوارض واردات چای است تا از این طریق تولید را تقویت کنیم.

وی با بیان اینکه تعیین هرگونه عوارض واردات بر عهده مجلس است، گفت: تعرفه واردات در میزان تولید و قاچاق کالا اثرگذار است. در واقع افزایش تعرفه واردات موجب افزایش قیمت کالای خارجی و تمایل مردم به سمت کالای داخلی می شود، اما افزایش قانونی تعرفه واردات منجر به افزایش قاچاق می شود.

کوچکی نژاد، واردات چای و برنج را بدون معافیت مالیاتی دانست و عنوان کرد: مجلس درخصوص افزایش تعرفه ها به دولت فشار می آورد، اما در بخش دولتی و بازرگانی مافیا وجود دارد که باعث می شود محصولات داخلی مانند چای، مرکبات و… با بحران رو به رو شوند.

نماینده رشت در مجلس، با بیان اینکه قانون تغییر کاربری اراضی کشاورزی را سخت گرفته است، اضافه کرد: متاسفانه در اجرا با مشکل مواجه هستیم و کسانی که قدرت دارند، مجوز تغییر کاربری دریافت می کنند.

وی مقوله محیط زیست در استان های شمالی را دارای حساسیت ویژه دانست و افزود: پسماند در شهرهای شمالی وضعیت بحرانی دارد و خطرناک ترین نوع پسماند مربوط به زباله های بیمارستانی است. دولت در بودجه سال آینده، ۷ هزار میلیارد تومان برای پسماند گذاشت که از طریق صندوق توسعه ملی تامین می شود؛ این در حالی است که صندوق توسعه ملی جزو سیاست های کلی نظام و برای حمایت از بخش خصوصی است لذا مجلس طبق قانون نمی تواند درخصوص صندوق توسعه ملی ورود کند.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، با بیان اینکه دولت موفق به برداشت ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی نشد، تصریح کرد: ردیف ۷ هزار میلیارد تومانی پسماند نیز در حال حاضر منتفی است.

کوچکی نژاد، سراوان را بام رشت دانست و عنوان کرد: نمی دانیم کدام مغز علیلی سراوان را به عنوان محل دفن پسماند انتخاب کرد، زیرا بیش از یک میلیون نفر جمعیت در شهرستان رشت زندگی می کنند و سراوان برای سلامتی آنان تهدید است. همچنین رودخانه های آلوده ناشی از سراوان تالاب انزلی را دچار بحران کرده اند.

نماینده رشت در مجلس، آلودگی آب و خاک را از جمله پیامدهای دفن پسماند در سراوان دانست و گفت: احشامی که از زباله های منطقه مصرف می کنند، در معرض آسیب قرار دارند. متاسفانه شهرداری رشت با وجود تخصیص اعتبار ۱۱ میلیارد تومانی هنوز کار ساخت زباله سوز را آغاز نکرده است؛ در حالی که ساری، نوشهر و چالوس پروژه را پیش برده اند و هر سال اعتبار دریافت می کنند لذا امیدواریم شهردار جدید بتواند راه اندازی زباله سوز را سرعت ببخشد.

وی در ادامه با بیان اینکه فساد اقتصادی و اداری در کشور روز به روز برجسته تر و گسترده تر می شود، خاطرنشان کرد: ایران در مقوله فساد اداری در دنیا رتبه دارد و لذا از بین بردن فساد در سیستم نظام مطالبه مقام معظم رهبری و توده های مردم است.

کوچکی نژاد، بخشی از فساد اقتصادی را مربوط به آلودگی قضات دانست و گفت: از دستگاه قضایی می خواهیم به سرعت با قضات متخلف برخورد کند. البته در دولت و مجلس نیز رانت هایی وجود دارد که باید با آنان برخورد شود.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، با بیان اینکه بروکراسی زشت اداری بر کشور حاکم است، یادآور شد: بروکراسی به فساد اداری کمک می کند لذا هرچه حجم دولت بیشتر باشد، بروکراسی بیشتر می شود. در برنامه ششم کاهش ۱۵ درصدی حجم دولت پیش بینی شده، اما در حال حاضر با افزایش ۱۵ درصدی حجم دولت و گسترش فساد اداری و نابودی بخش خصوصی به عنوان موتور محرک تولید مواجه هستیم.

وی با اشاره به اختلاس، انحراف و سوء استفاده ۱۵ هزار میلیاردی از صندوق ذخیره فرهنگیان، بیان کرد: مجلس طی ۹ ماه به بررسی موضوع پرداخت و اکنون گزارش آماده ارائه به دستگاه قضایی است که پس از بودجه در صحن مجلس مطرح خواهد شد.

نماینده رشت در مجلس، با بیان اینکه سازمان هدفمند کردن یارانه از سال ۸۹ درآمد ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی داشته است، اظهار کرد: مجلس تحقیق و تفحص در این خصوص را آغاز کرده تا مانع از رانت شود.

کوچکی نژاد، با اشاره به بازداشت برخی از مدیران متخلف گیلان، یادآور شد: دادگاه انقلاب باید نسبت به محاکمه مدیران متخلف و رانت خوار اقدام کند و حمایت کنندگاه از این افراد منفور مردم خواهند شد. البته مدیران پاکدست بسیاری داریم که در حال خدمتگزاری هستند.

وی برخی از مدیران متخلف در گیلان را مرتبط با مقوله برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه سپیدرود دانست و عنوان کرد: شن و ماسه ارزش بالایی دارد و برداشت بیش از حد برای حیات رودخانه مشکل ساز می شود لذا شورای شن و ماسه استان تشکیل شده و در این شورا نسبت به برداشت سالم و قانونی تصمیم گیری می شود تا بتوانیم از محیط زیست و بیت المال حفاظت کنیم.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، واردات بی رویه برنج را مخالف با سیاست های اقتصاد مقاومتی مد نظر رهبر انقلاب دانست و تصریح کرد: ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن برنج سفید در کشور تولید می شود، اما شورای تنظیم بازار سازمان صنعت، معدن و تجارت گاهی مجوز واردات می دهد لذا باید مانع از واردات شویم.

کوچکی نژاد، با بیان اینکه رکود بازار برنج و کاهش قیمت برای کشاورزان نگرانی ایجاد کرده است، گفت: مجلس پیگیر استیضاح وزیر جهادکشاورزی است و مسئله واردات باید از طریق این وزارتخانه حل شود تا کشاورزان را از بحران خارج کنیم.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،جبار کوچکی نژاد،مهرداد لاهوتی،حسن خسته بند،محمود شکری، ولی داداشی, محمدصادق حسنی, محمدمهدی افتخاری, کاظم دلخوش, منوچهر جمالی, اسدالله عباسی

Share