آیت‌الله اشکوری در جمع طلاب و اساتید گیلان مقیم قم؛

در این ۲۰ سال اخیر هرگاه مردم به صحنه آمده‌اند، بلافاصله پشت دست مردم را داغ کرده‌اند

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه مسئولان باید قدر مردم وفادار را بدانند گفت: نظام به کارگزارانی وظیفه‌شناس و دلسوز نیازمند است و مسئولان باید از اغراض و منازعات شخصی پرهیز کنند و در خدمت مردم باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، آیت‌الله سیدعلی حسینی‌اشکوری در جمع طلاب و اساتید گیلان مقیم قم در مدرسه مبارکه فیضیه با بیان اینکه حرکت انبیاء الهی در پایه جهاد است اظهار داشت: جهاد به معنای واسع کلمه است و ما در زیارت امین‌الله که برای همه ائمه معصوم(ع) وارد است می‌خوانیم که من شهادت می‌دهم که در راه خدا جهاد کردید، حق جهادش را و وظیفه ما به‌عنوان پیروان ایشان جهاد است.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: فرق میان جهاد ما و جهاد معصومین(ع) در “حق جهاده” است، در جهاد ما هر کسی به‌اندازه وسع خود و احیانا کمتر از وسع خودش این کار را انجام می‌دهد اما به هر حال پایه اصلی آن جهاد است.

وی ادامه داد: جهاد به معنای واسع جهاد با مال و نفس است، جهاد با نفس، بخش تبلیغ و ترویج را نیز شامل می‌شود که از وقت و عمر خود برای رضای خدا و در ترویج دین مایه می‌گذارید چرا که این دین الهی به وسیله جهاد برپا شده است.

حسینی‌اشکوری با بیان اینکه ادامه و استمرار دین براساس جهاد بوده است گفت: جهاد به معنای تلاش و کوشش است، جهاد نفس به معنای جهاد در جنگ و جبهه است، اما جهاد معنای واسعی دارد و به این تعابیر ختم نمی‌شود، افرادی که قدرت مالی داشته باشند، با مال خود جهاد می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه جهاد برای صیانت دین است تأکید کرد: دین باید از انحرافات و خطرات مصون باشد، خطر هم انواعی دارد که شامل خطر داخلی، خارجی، فرسودگی، بروز بدعت‌ها و موارد دیگر می‌شود، گاهی اوقات خطر از درون است.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: کسانی که متولی امور دین و رهبری جامعه هستند در قبال همه این خطرات مسئولیت دارند، دفاع در برابر خطر و هجومی است که از ناحیه دشمن علیه جامعه و دین ایجاد شده است، گاهی خطر بالفعل و گاهی بالقوه است، جامعه اسلامی براساس حکم عقل و قرآن که همان ارشاد به حکم عقل می‌کند موظف است که خودش را مسلح کند و این سلاح هم به معنای واسع است.

وی خاطرنشان کرد: مسلح به معنای واسع یعنی اینکه در بعد دفع شبهات، توجیه کردن و آگاهی دادن به مردم ورود شود، یکی از حقوق متقابل رهبری و امت اسلامی این است که رهبری نظام جامعه، خطرات و مشکلاتی را که ممکن است جامعه با آن روبه‌رو شود گوشزد کند.

حسینی‌اشکوری با بیان اینکه گوشزد کردن خطرات از سوی رهبر جامعه بسیار مهم است تأکید کرد: داشتن رهبری دلسوز، آگاه و مسئولیت‌پذیر که به‌موقع زنگ خطر را به‌صدا درآورد یک نعمت است و برعهده مردم و ملت است که هشدارهای رهبر دلسوز خود را در نظر بگیرند به‌ویژه هشدارهایی که ایشان برای رفع و دفع خطر به مسئولان و کارگزاران نظام می‌دهند.

وی با تأکید براینکه مسئولان نباید این هشدارها را پشت گوش بیندازند، ادامه داد: دشمن و دشمن‌شناسی از مواردی است که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید می‌کنند و رسانه‌های خارجی هم به این تأکید رهبری حساس هستند، این حاشیه سازی‌هایی که درباره بیانات رهبر انقلاب درباره دشمن و دشمن‌شناسی در داخل و خارج مطرح می‌شود ناشی از جهل یک عده و عناد افراد دیگر است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه شناخت دشمن و به‌موقع هشدار دادن و حرکت کردن و در مقابل دشمن ایستادن، بسیار مهم است، افزود: نباید در خواب غفلت باشیم و اجازه دهیم که دشمنان ما بیایند و نقشه‌های خود را اجرایی کنند، آن شخصیتی که مسئولیت صیانت جامعه را دارد باید به‌موقع هشدار دهد.

وی در ادامه از گوناگونی فتنه، نقشه و مکر دشمن سخن گفت و افزود: از صدر اسلام به‌همین شکل بوده است و گوناگونی فتنه‌های دشمنان، تازگی ندارد، نسبت به همین انقلاب از تهدید، ترور، بمب‌گذاری، تبلیغ و تطمیع و بسیاری اقدامات دیگر استفاده کرده و از هیچ‌کاری کوتاه نیامدند، گاهی مکر دشمن بسیار خطرناک است و اگر رهبر و پیشرو هشدار ندهد، عوام و خواص فریب می‌خورند.

حسینی‌اشکوری با عنوان این مطلب که گاهی مکر دشمن، کوه را جابه‌جا می‌کند، گفت: نباید فتنه‌های دشمن را دست‌کم بگیریم، در فتنه اخیر هم شاهد بودید که می‌خواستند به بهانه گرانی، مشکلات اقتصادی و خواسته‌های به‌حق مردم فتنه بزرگی به‌پا کنند.

وی اظهار داشت: اگر جلوی فتنه‌های دشمن گرفته نشود، صدمات جبران ناپذیری بر پیکر نظام وارد می‌شود و مردم باید نسبت به داشتن رهبری که به‌موقع هشدار می‌دهد شکرگزار خداوند باشند.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: رهبر انقلاب هم فرمودند که نه یک مرتبه بلکه هزار بار باید شکرگزار این مردم باشیم که ۴۰ سال است مظلومانه پای این انقلاب و نظام ایستاده‌اند، یکی از حقوق متقابل رهبر و امت این است که اگر رهبری از آن‌ها استمداد کرد، ملت هم پاسخگو باشند در واقع هشدار دادن حقی بر گردن رهبری و استمداد کردن، حقی بر گردن مردم است.

وی با بیان اینکه مسئولان نظام باید شکرگزار عملی باشند، تصریح کرد: متأسفانه در این ۲۰ سال اخیر هرگاه مردم به صحنه آمده‌اند و برای این نظام وظیفه خود را انجام داده‌اند، بلافاصله پشت دست مردم را داغ کرده‌اند، بعد از انتخابات که عامه مردم به‌شکل گسترده شرکت کردند، تورم و گرانی ایجاد شده است، مردم مستحق چنین اقداماتی نیستند.

حسینی‌اشکوری ادامه داد: مسئولان نباید به مردم ظلم کنند و نظام به کارگزارانی وظیفه‌شناس و دلسوز نیازمند است، مسئولان باید از اغراض و منازعات شخصی پرهیز کنند و در خدمت مردم باشند، مردمی که این گونه پای نظام ایستاده‌اند باید قدر آن‌ها را بدانند و چنین مردمی باوفایی نعمت هستند.

وی با اشاره به حضور طلاب در شهر مقدس قم، خطاب به طلاب گیلانی گفت: قم مقر و مستقر شما نیست در گیلان حدود ۷۰۰ مسجد وجود دارد که فقط ۳۰۰ مسجد آن فعال و بقیه تعطیل است از این ۳۰۰ مسجد نیز فقط ۱۷۰ مسجد فعالیت خوبی دارند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه شما حامل پرچم جهاد هستید اظهار کرد: این نظام و انقلاب حفظ نمی‌شود مگر با حضور متولیان دین در سطوح و اماکن مختلف که شامل مساجد، حسینیه، پایگاه و میان مردم می‌شود.

Share