مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری گیلان:

استفاده از ظرفیت‌های بانوان نیازمند تقدم شایسته سالاری بر مصلحت اندیشی و مباحث جنسیتی است

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری گیلان استفاده از ظرفیت های بانوان را نیازمند تقدم شایسته سالاری بر مصلحت اندیشی و مباحث جنسیتی دانست و گفت: باید سقف های شیشه ای که مانع پیشرفت می شوند، برداشته شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، فاطمه رفیعی به ابلاغ بخشنامه رئیس جمهوری در خصوص اعطای ۳۰ درصدی پست های مدیریتی به بانوان تا پایان برنامه ششم توسعه و ابلاغیه استاندار گیلان برای ارتقاء مدیریتی جوانان و بانوان اشاره و اضافه کرد: پیگیری های متعددی انجام شده تا این سهم، تحقق یابد و در حال حاضر بخشی از این پست ها در سطح معاونت مدیران، ریاست اداره ها و موسسه های تحقیقی انجام شده و در تلاش هستیم تا در بخشداری، معاونت فرمانداری و مدیرکلی نیز شاهد این تحولات باشیم.

وی ادامه داد: برای تحقق سیاست های کلی نظام و دولت تدبیر و امید در حوزه بانوان، لازم است پذیرش شایستگی، توانایی، قدرت مدیریت و کارآیی بانوان در فاعلیت های گوناگون به باور و اعتقاد بین مسئولان و سطوح مختلف جامعه تبدیل شود.

رفیعی با تاکید بر ضرورت تقویت خودباوری بانوان توانمند بیان داشت: برای استفاده از ظرفیت های بانوان بایستی شایسته سالاری تقدم بر مصلحت اندیشی و مباحث جنسیتی قرار گیرد و زمینه حضور فعال بانوان در حوزه های مختلف تسهیل و تسریع شود تا سقف های شیشه ای که مانع پیشرفت می شوند، برداشته شوند.

وی گفت: آنچه از آموزه های دینی و فرمایشات امام (ره) و رهبری به ما رسیده؛ حضور زنان در تمامی عرصه های مدیریتی و فعالیت های اجتماعی – اقتصادی و سیاسی با حفظ بنیان خانواده بلااشکال است و حتی برای دستیابی به توسعه، ضروری هم هست.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری گیلان یادآور شد: زنان ایرانی و گیلانی در طول انقلاب و دوران پرافتخار دفاع مقدس، این مهم را به خوبی اثبات کرده اند و همراه با آرمان های انقلاب، مدافع راستین برای نظام و پیشرفت کشور بوده و هستند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اعلام بالاتر بودن نرخ مشارکت اقتصادی بانوان گیلان از نرخ کشوری گفت: رتبه مشارکت بانوان گیلانی نسبت به کل کشور ۱۹ و سه دهم و رتبه سوم بین استان ها در سال ۹۳ است که در مجموع، نرخ مشارکت اقتصادی بانوان همواره بالاتر از کشور است.

وی اضافه کرد: بانوان گیلان در سال ۹۳ رتبه نخست و در سال ۹۴ رتبه دوم بیشترین سهم شاغلان با ساعت کار افزون بر ۵۰ ساعت را دارا هستند که این امر، نشانه پویایی و تلاش قابل توجه بانوان استان است.

وی تصریح کرد: همچنین بانوان گیلانی در بخش کشاورزی در سال ۹۴ دارای رتبه ۹ کشوری و در بخش صنعت، رتبه ۲۶ کشوری را کسب کرده اند.

به گفته رفیعی، مردان و زنان گیلان به ترتیب با ۷۰ و یک دهم درصد و ۱۹ و سه دهم درصد رتبه های چهاردهم و سوم بیشترین نرخ مشارکت اقتصادی را در کشور دارا هستند.

وی ادامه داد: بر اساس ماده ۲۳ قانون برنامه پنجم توسعه، دولت موظف شده با همکاری دستگاه های اجرایی ازجمله معاونت امور زنان و خانواده، با هدف تقویت نهاد خانواده و جایگاه زن در عرصه های اجتماعی و استیفای حقوق شرعی و قانونی زنان در همه زمینه ها، به تصویب برنامه جامع توسعه امور زنان و خانواده بپردازد و تمامی سیاست هایی که در حال حاضر نسبت به زنان در حال وقوع است، پایه و مبنایش این ماده قانونیست.

وی تحکیم بنیان خانواده، بازنگری قوانین و مقررات مربوطه، پیشگیری از آسیب های اجتماعی ، توسعه و ساماندهی امور اقتصادی و معیشتی با اولویت مشاغل خانگی برای زنان سرپرست خانوار و زنان بد سرپرست و تامین اجتماعی را ازجمله محورهای ماده ۲۳ قانون برنامه پنجم توسعه عنوان کرد.

رفیعی افزود: همچنین اوقات فراغت پژوهش، گسترش فرهنگ عفاف و حجاب، ارتقای سلامت و توسعه توانایی سازمان های مردم نهاد، ارتقای توانمندی های زنان مدیر و نخبه، توسعه تحولات بین المللی و تامین باورهای دینی و اصلاح ساختارهای اداری و تشکیلاتی زنان و خانواده از دیگر محورهای ماده ۲۳ قانون برنامه پنجم توسعه می باشد.

وی خاطرنشان کرد: در استان گیلان نیز در راستای تحقق این محورها و تقویت نهاد خانواده و جایگاه زن، اقداماتی انجام و بررسی موارد اساسی و مهم در کارگروه تخصصی زنان و خانواده و کمیته های کاری شش گانه در دفتر امور بانوان و خانواده تشکیل شده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده این اداره کل از دولت یازدهم تاکنون، توانمندسازی زنان سرپرست خانوار با همکاری دستگاه های ذیربط ، هماهنگی برای اجرای طرح اشتغال پایدار با تاکید بر دختران فارغ التحصیل دانشگاهی و زنان سرپرست خانوار و همکاری در برگزاری همایش ملی کار آفرینی با رویکرد محیط زیست، هماهنگی جامع حمایتی زنان شاغل از جمله تقلیل ساعت کاری بانوان شاغل دارای شرایط خاص و همچنین استفاده از مرخصی زایمان در اکثر دستگاه های اجرایی را گوشه ای از اقدامات انجام شده دفتر بانوان و خانواده استانداری گیلان ذکر کرد.

وی بانوان گیلانی در بخش های مختلف ورزشی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را حائز رتبه در کشور دانست و گفت: بانوان گیلانی با تلاش و حضور موثر خود در مجامع مختلف هر ساله رشد و ارتقاء می یابند به طور مثال طی سال های ۹۵ و ۹۶ تعداد ورزشکاران زن به بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته یا تعداد قهرمانان آسیایی از سال ۹۵ به ۹۶ ، افزون بر ۵۰ درصد افزایش یافته است.

بر اساس سالنامه آماری سال ۹۵، گیلان بیش از ۲ میلون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که از این تعداد، افزون بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر زن هستند.

Share