پیشنهاد تعیین عوارض بر سوخت بهجای عوارض بزرگراهها
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به روند ورود فاینانس به کشور برای پروژههای عمرانی گفت: بعد از امضای فاینانس باید ۱۵درصد به شرکت پرداخت شود که ریالی از آن در بودجه پیشبینی نشده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خانه ملت، جلسه فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی صبح امروز(دوشنبه، ۲۹ آبان ماه) با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، کاظم جلالی، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی رئیس و نایب رئیس این فراکسیون و سایر اعضای آن در مجلس برگزار شد.
آخوندی: طرح مسکن اجتماعی بهعلت نبود اعتبار اجرایی نشد/ ضرورت تشکیل صندوق توسعه حمل و نقل
عباس آخوندی در این دیدار با اشاره به خواسته های نمایندگان که اغلب در حوزه سرمایه گذاری و اتمام پروژه های عمرانی بود، گفت: حوزه سرمایه گذاری اعم از آزاد و فاینانس خارجی است که به دولت باز می گردد و پروژه های نیمه تمام عمرانی نیز از مهم ترین خواسته هاست که مردم از نمایندگان پیگیری میکنند که البته از فاینانس نمیتوان برای این پروژه ها و تملک اراضی بین شهری استفاده کرد.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به وضعیت نامساعد وزارتخانه در حوزه طرحهای عمرانی عنوان کرد: پروژه های راه سازی تا رسیدن به تملکها انجام میشود، اما خرید املاک مردم نیاز به اعتبار دارد که به علت عدم وجود این اعتبار، پروژهها روی زمین می ماند البته قوانینی در زمینههای مختلف راه سازی تصویب شد اما اجرایی نمی شود.
وی بر همین اساس یادآور شد: در قانون مقرر شده بود ۲۰ درصد درآمد حاصل از فروش گازوئیل و ۱۰ درصد حاصل از فروش بنزین به وزارت راه و شهرسازی اختصاص یابد اما تا کنون ریالی از محل این درآمدها به وزارتخانه نرسیده است.
آخوندی در ادامه در خصوص فاینانس اظهار داشت: وقتی فاینانس امضا میشود باید ۱۵ درصد به شرکت مربوطه داده تا کار آغاز شود اما ریالی برای این کار در بودجه پیش بینی نشده است لذا باید تصمیماتی به صورت خرد و کلان گرفته شود که البته هزینههایی خواهد داشت، هزینههایی اجتماعی که هیچ کس نیز آن را نمیپذیرد.
وزیر راه در ادامه با یادآور این مطلب که با ساختار بودجه فعلی امکان ادامه راه وجود ندارد، خاطرنشان کرد: هزینه جاری ما بیش از درآمد کل دولت است لذا نیازمند اصلاحاتی هستیم که قطعا هزینه اجتماعی دارد و باید آن را پذیرفت.
وی در ادامه با بیان اینکه برای اتمام پروژههای ریلی نیاز به ۲۸ میلیارد دلار سرمایه گذاری داریم که ظرف ۵ سال پروژه ها به اتمام برسد، ابراز داشت: برای این سرمایهگذاری نیازمند اختصاص ۱۵ درصد به شرکتهای سرمایه گذاری هستیم که میتواند از محل صندوق توسعه ملی اختصاص یابد چرا که به علت خارجی بودن با سیاستها تطابق دارد.
آخوندی همچنین با اشاره به پیشنهادات برخی نمایندگان مبنی بر دریافت عوارض در بزرگراه ها همچون آزادراه ها، خاطرنشان کرد: این امکان وجود ندارد چرا که باید از ۷۵ درصد حمل و نقل عوارض دریافت کرد که عملی نیست اما این عوارض می تواند همانند سایر کشورها بر سوخت قرار گیرد چنانچه در حال حاضر برای گازوئیل ۲۰ درصد عوارض قرار دادهایم اما برای بنزین این عوارض وجود ندارد.
این وزیر کابینه دوازدهم ادامه داد: از طرف دیگر لازم است صندوق توسعه حمل و نقل که تأسیس آن در برنامه ششم توسعه به تصویب رسید ایجاد شود اما در بودجه هیچ اعتباری برای آن اندیشیده نشده است که باید در بودجه سال ۹۷ این اتفاق بیفتد.
وزیر راه و شهرسازی در پایان در خصوص نحوه خانه دار شدن اقشار مختلف جامعه عنوان کرد: افرادی که واقعا پس انداز کننده باشند می توانند خانه دار شوند اما برای افراد کم درآمد جامعه وزارت راه، طرح مسکن اجتماعی را ارائه کرده بود که به علت عدم اختصاص ریالی در بودجه نتوانستیم آن را اجرایی کنیم.
دیدگاه