در نشست هم‌اندیشی ارزشیابی آموزشی مطرح شد؛

معدل دیپلم ایرانی‌ها اعلام شد | بحران در حوزه «آموزش» کشور

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش گفت: معدل دیپلم دانش‌آموزان ایرانی بین ۱۱.۵ تا ۱۲ است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از مهر، عبدالرسول عمادی رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سئوال که قرار است ارزیابی از دانش‌آموزان در چه زمان‌هایی انجام شود، گفت: در سند ۲-۱۹سند بنیادین، گذر از دوره‌ها در پایان دوره‌ها باید نتیجه‌محور باشد که البته این موضوع به برنامه‌ریزی در شورای عالی موکول شد.

وی با اشاره به اینکه آزمون نهایی و آزمون جامع دو راه سنجش هستند، اضافه کرد: من معتقدم که باید در گذر از دوره، آزمون جامعی خارج از فرایند مدرسه ترتیب بدهیم تا بتوانیم کل نظام آموزش و  دانش‌آموزان را بسنجیم که چقدر اهداف نظام تعلیم و تربیت را محقق کردند.

عمادی با بیان اینکه لزوما نباید همه دانش‌آموزان در این آزمون شرکت کنند، ادامه داد: ما سال‌ها است در سنجش، شاخص‌های کیفی را تصویب کرده‌ایم و شاخص‌های کمی ما کم‌تر از ۲۰عنوان است.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: ما اعتقاد نداریم که در کار معلم و مدرسه دخالت کنیم. امتحان نهایی نمی‌تواند نقش آزمون جامع را ایفا کند چون امتحان نهایی از منابع خاص است و در واقع نمی‌شود تحقق اهداف را سنجید. نهایتا امتحان نهایی می‌تواند نشان دهد که میزان توزیع فرصت‌های آموزشی چگونه بوده است.

عمادی با اشاره به اینکه معدل دیپلم در کشور ۱۲است، ادامه داد: در ۵-۴سال اخیری که در سازمان سنجش هستم نتایج امتحانات نهایی را بررسی کرده‌ایم. ما وضعیت نامتوازنی در کشور داریم مناطقی در کشور وجود دارد که که میانگین نمره امتحان نهایی ۲.۷۵ است. این موضوع نشان می‌دهد ما از یک وضعیت بسیار نامناسبی از نظر توسعه فرصت‌های آموزشی، فضا، امکانات و معلم برخوردار هستیم.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش گفت: امتحان نهایی بنظر من برای پایه دوازدهم است و من مدافع آزمون جامع برای گذر از دوره‌ها هستم. البته باید در شورای عالی تصویب شود که امتحانات نهایی برای چه دوره‎هایی باشد اما طبق قانون فعلی، سنجش ۳ سال متوسطه دوم در کنکور لحاظ می‌شود.

وی در پایان گفت: پیشنهاد ما این است که مداخله مستقیم در امر آموزش و اقدامات معلم نکنیم و این ارزشیابی‌ها، درون ساختار جاگذاری و آزمون‌های جامع برای گذر از دوره برگزار شود.

شرایط آموزشی کشور بحرانی است

ابراهیم طلایی مدیر گروه روش‌شناسی پژوهش انجمن مطالعات برنامه درسی ایران، در جمع‌بندی مباحث مطرح شده در پایان این همایش گفت که ما آزمون‌های مختلفی برگزار می‌کنیم اما هیچ کارکردی برای تحلیل ندارند، اما عمادی در پاسخ به او اظهار کرد: ما چهارسال است که این باکس‌های تحلیلی برای امتحانات نهایی داریم و نتایج آن در مقیاس مدرسه، شهرستان، استان و ملی به تفکیک مدارس دولتی، غیردولتی، نمونه دولتی و خاص و دیگر مدارس بررسی می‌شود.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش همچنین اضافه کرد: همه مدیران کشور را دعوت کردیم و نرم‌افزار تحلیل نتایج را به آن‌ها آموزش دادیم و این اقدام قرار است تا سطح مدرسه پیش برود.

در ادامه طلایی در پاسخ به سئوال یکی از افراد حاضر در نشست، گفت: هلند هم ارزشیابی دارد اما به‌شدت در فرایند آموزش حل شده و فرایند teaching to the test با استفاده ازتست خوب، موفق عمل کرده است. فرایند ما در کنکور چهار جوابی، حذف است نه فهم، اگرنه سایر کشورها هم ارزشیابی دارند.

وی ادامه داد: یک روند ارزشیابی آموزشی در کشورهای دیگر وجود دارد که طی آن هرچیزی که که سنجیده می‌شود عمق دارد. مثلا برای بررسی ادبیات معیارهایی مثل نوع فهم دانش‌آموز را به جای نمره بررسی می‌کنند.

مدیر گروه روش‌شناسی پژوهش انجمن مطالعات برنامه درسی ایران معتقد است: ما باید سنجش را از ۱۰-۲۰ درجه به سنجش ۱۸۰درجه برسانیم که حداقل عین برنامه درسی را بررسی کنیم.الان سنجش ما در حدود ۲۰تا ۲۵درجه است.

نوع سنجش در کشور ما به شدت تک بعدی است

طلایی گفت: نوع سنجش در کشور ما به شدت تک بعدی است و فقط با یک روش این کار انجام می‌شود این در حالی است که بعضی از دانش‌ها با این مدل سنجش هویدا نمی‌شوند و ما باید بپذیریم که دانش فنی و تخصص این کار در ایران وجود ندارد.

وی ادامه داد: نگاه ذره‌گرایانه خلاف آموزش است. ما آموزش را کل‌نگر میبینیم اما در سنجیدن فقط به یک گزینه توجه می‌کنیم. زمانی که بچه‌ها با معدل ۱۲ دیپلم می‌گیرند باید قبول کنیم که شرایط کشور در حوزه نظام آموزشی بحرانی است.

Share