سوغاتی از روسیه

قلعه‌رودخان این بار با طعم بستنی سرخ شده | گردشگری غذا در فومن رونق یافته است

رحمت قاصد نودهی یک کارآفرین حوزه گردشگری است که در زمینه خوراک و مواد غذایی فعالیت می‌کند.وی از اردیبهشت ماه سال جاری با سرمایه ۲۵میلیون تومانی خود،اقدام به راه‌اندازی مرکز تولید بستنی سرخ شده در منطقه قلعه‌رودخان فومن کرده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سالیان سال است که اقتصادانان به دنبال جایگزینی مناسب برای اقتصاد نفتی کشورهای وابسته به این صنعت هستند،سرمایه‌ای که روزی به اتمام خواهد رسید.گردشگری حوزه‌ای است که این متخصصان امید زیادی به آن بسته‌اند و در پی آن‌اند که این صنعت را آرام آرام تبدیل به قوی‌ترین صنعت پول‌ساز جهان کنند،چیزی که راه گریزی از آن نیست.گرچه به نظر می‌رسد کشور ما در ابتدای الفبای این راه بوده و این مسیر را لاک‌پشتی طی می‌کند اما به ناچار برای رسیدن به اهداف تحقق عدم وابستگی به اقتصاد نفتی و ایجاد اشتغال برای جوانان باید گذران از این جاده را سرعت بخشیده و به ابزارهای مناسب‌تری برای این امر بیندیشیم.

ایسنا در ادامه نوشت: استفاده از ظرفیت‌های بومی و محلی،بهره‌گیری از دانش و تخصص نیروهای جوان و نخبه،فراهم کردن زمینه‌های مالی و تسهیل وصول تسهیلات بخش دولتی و تشویق بخش خصوصی به این امر می‌تواند از جمله راهکارهای رونق و گسترش صنعت گردشگری در کشور باشد.

گاه نیروی پرهیجان و خلاقانه چند جوان می‌تواند ایده‌ای را در این زمینه به ظهور برساند که شاید سرمایه ‌گذاری طولانی مدت نتواند این کار را انجام دهد.مانند ایده بستنی سرخ شده که اکنون چند جوان خلاق آن را در قلعه‌‌رودخان فومن به کار بسته‌اند و از این طریق چندین نفر صاحب کار شده و چندین نفر نان سر سفره خانواده می‌برند.

بستنی سرخ شده دارای خواص دارویی و درمانی است

رحمت قاصد نودهی یک کارآفرین حوزه گردشگری است که در زمینه خوراک و مواد غذایی فعالیت می‌کند.وی از اردیبهشت ماه سال جاری با سرمایه ۲۵میلیون تومانی خود،اقدام به راه‌اندازی مرکز تولید بستنی سرخ شده در منطقه قلعه‌رودخان فومن کرده است، وی، بستنی سرخ شده را محصولی متعلق به روسیه دانست و اظهار کرد:بدلیل برودت هوا در سرزمین روسیه،خوردن بستنی در این کشور باعث می‌شود زبان دچار شوک شود اما در این نوع بستنی هنگام مصرف وضعیت دما به تدریج از گرما به سرما تغییر کرده و مصرف آن شرایط مطلوبی را فراهم می‌کند.

وی به ارزش غذایی فراوان این محصول اشاره کرد و افزود:مواد تشکیل دهنده این بستنی سرشار از خواص دارویی و درمانی است.

قاصد نودهی با بیان اینکه مواد بیرونی این بستنی از غلات تشکیل شده است،خاطرنشان کرد:مواد بیرونی این بستنی متشکل از غلاتی چون ذرت،قهوه،کاکائو،نارگیل و…است.

وی ادامه داد:ترکیب غلات مذکور با فرمول‌های تخصصی به تولید بستنی سرخ کرده منجر می‌شود.

قاصد نودهی با بیان اینکه این محصول بدلیل استفاده از  ذرت در رشد مفاصل کودکان موثر است،تصریح کرد:جنسینگ به عنوان یکی از مواد بکار رفته در این بستنی حاوی ۱۱۰خاصیت دارویی و درمانی است.

عرضه بستنی سرخ کرده برای اولین بار در قلعه‌رودخان فومن

وی با بیان اینکه آرامش بخشیدن به روح و جسم از دیگر مزایای استفاده از این بستنی است،گفت:با توجه به مواد بکار رفته در این محصول،مصرف‌کنندگان متوجه احساس آرامش و شادابی می‌شوند.

مدیر واحد بستنی سرخ کرده با بیان اینکه بستنی سرخ کرده دارای چربی نیست،یادآور شد:یکی از مزیت‌های این بستنی عدم جذب روغن است.

وی با اشاره بر اینکه این بستنی به صورت اسکوپ و به صورت ۱۵۰ گرمی با قیمت هفت هزار تومان عرضه می‌شود،یادآور شد:بدلیل استفاده از مواد مقوی در تولید این بستنی؛مواد بیرونی این محصول در سازمان فائو درجه کیفی A را به خود اختصاص داده است.

قاصد نودهی با بیان اینکه ایده تولید بستنی سرخ کرده توسط یکی از دوستان دانشجوی مقیم اتریش به بنده ارائه شده است،ابراز کرد:برای نخستین بار این بستنی در استان گیلان در قلعه‌رودخان تولید و عرضه می‌شود.غیر از قلعه‌رودخان این بستنی در اصفهان،مازندران و شیراز عرضه می‌شود.

وی به تولید و عرضه این بستنی در تعدادی از شهرها اشاره کرد و گفت: تفاوت بستنی سرخ شده با سایر بستنی‌های مشابه ارائه شده در شهرهای دیگر در کیفیت آن و استفاده از آرد سوخاری است.

قاصد نودهی دلیل انتخاب مسیر قلعه‌رودخان به عنوان نخستین محل عرضه بستنی سرخ شده در استان گیلان را گردش‌پذیر بودن این منطقه دانست و عنوان کرد:این منطقه از ظرفیت و پتانسیل بالایی برخوردار است و همواره در طول سال پذیرای مسافران و گردشگران بسیاری از اقصی نقاط کشور و خارج از کشور است.

راه‌اندازی کسب و کار با سرمایه اندک 

وی با بیان اینکه طبیعت بکر و دست‌نخورده قلعه‌رودخان و تلفیق آن با تاریخ موجب جذب گردشگران به این منطقه شده است،خاطرنشان کرد:با توجه به جاذبه‌های توریستی این منطقه و تبلیغات گسترده می‌توان قلعه‌رودخان را به عنوان قطب گردشگری استان و کشور معرفی کرد.

قاصد نودهی با بیان اینکه راه‌اندازی این واحد برای ۴نفر به طور مستقیم شغل ایجاد کرده و موجب کسب درآمد برای چندین نفر شده است،افزود:با توجه به استقبال چشمگیر و تماس‌های مکرر علاقه‌مندان از استان‌هایی نظیر تبریز،یزد،تهران و سایر شهرها برای یادگیری و نحوه تولید این بستنی بنا است به زودی فرآیند چگونگی تهیه و تولید این محصول را آموزش دهیم.

وی با بیان اینکه مسلما با آموزش در هر واحد ایجاد شده اشتغالزایی صورت می‌گیرد،متذکر شد:با داشتن سرمایه‌ای اندک می‌توان ایجاد شغل نمود.البته موفقیت در عملی کردن ایده و خلاقیت نیازمند حمایت مسئولین است.

راه‌اندازی تعداد شعبات در شهرهای گیلان 

قاصد نودهی با بیان اینکه گیلانیان خوش خوراک‌ترین مردم ایران هستند،گفت:بنا داریم چند محصول ابداعی دیگر از از ایالات متحده و اسکاتلند را در آینده در این واحد ارائه دهیم.

مدیر واحد فروش بستنی سرخ کرده در پایان با بیان اینکه راه‌اندازی شعباتی در شهرهای استان گیلان و مسیر گردشگری ماسوله از برنامه‌های پیش رو ما است،تاکید کرد:نیاز است مسئولین از ایده و خلاقیت جوانان در راستای کاهش بیکاری و رونق بخشیدن به بازار حمایت کنند.

بخشی از درآمد گردشگری به صنعت غذا بر می‌گردد

در ادامه سید محمدعلی حسینی‌نسب رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع‌دستی و گردشگری فومن، با بیان اینکه شهرستان فومن در بحث گردشگری تاریخی دارای جذابیت و پیش درآمد در این حوزه است،اظهار کرد:حوزه گردشگری تاریخی در این شهرستان موجب شده شاخه‌های دیگر گردشگری نظیر طبیعت‌گردی و گردشگری سلامت در این شهرستان رونق یابد.

وی با بیان اینکه طبیعت‌گردی در صنعت گردشگری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و ایران نیز در حال تمرکز در جذب گردشگران طبیعت است،افزود:در  افق ۱۴۱۰اتفاقات خوبی در حوزه گردشگری طبیعت رخ داده است به شرطی که مردم از طبیعت و محیط‌زیست خود حمایت و نگهداری کنند.علاوه بر این شاهد رونق خدماتی در حوزه گردشگری از نظر اقامت و پذیرایی با غذاهای مختلف محلی خواهیم بود.

حسینی‌نسب با اشاره به فعالیت رستوران‌ها و واحدهای پذیرایی در فومن خاطرنشان کرد: یکی از بخش‌های درآمدی گردشگری صنعت غذا است.ارائه غذاهای محلی با کیفیت و قیمت مطلوب در تعدادی از رستوران‌ها موجب جذب گردشگران و مشتریان خاص شده است.

بحث غذا در گیلان مرزبندی ندارد

وی با بیان اینکه ترویج بوم‌گردی یکی از شاخصه‌های مورد نظر سازمان میراث فرهنگی کشور در حوزه گردشگری روستایی است و رونق خوبی هم برای آن متصور است،گفت:در ترویج بوم‌گردی علاوه بر احیای سازه‌های سنتی روستایی و اقتصاد ساکنین روستا بحث رونق و پذیرایی غذاهای سنتی مدنظر است تا افراد ساکن در روستاها و نقاط مختلف کشور غذاهای مختلف را طبخ و در اختیار مسافران و گردشگران قرار دهند.

رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع‌دستی و گردشگری فومن با یادآوری اینکه رشت به عنوان شهر خلاق غذا در یونسکو ثبت شده است،ابراز کرد:گیلان از نظر تنوع غذایی حرف اول را می‌زند.ثبت شدن استان گیلان به نمایندگی رشت به عنوان شهر خلاق خوراک تجلی این موضوع است که بحث غذا در استان گیلان مرزبندی ندارد و اکثر غذاها از نظر کیفیت مشترک است.

گردشگری غذا در فومن رونق یافته است

وی با بیان اینکه سالیان سال است که غذاهای بومی محلی در استان با بهترین تنوع و مواد اولیه طبیعی تهیه می‌شود،ادامه داد:بخش اعظمی از گردشگران با حضور در استان غیر از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بیشترین تمرکزشان بر بحث خوراک است.

حسینی‌نسب با اشاره بر اینکه گردشگری غذا در شهرهای چون لاهیجان،انزلی،رشت و فومن رونق یافته است،اضافه کرد:تردد گردشگران در فومن موجب افزایش تعداد رستوران‌ها در قلعه‌رودخان،ماسوله و…شده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به مجوزهای صادر شده در خصوص راه‌اندازی رستوران‌ و واحدهای پذیرایی بین‌راهی چند سال آینده، شهرستان فومن به یکی از قطب‌های گردشگری غذا تبدیل خواهد شد

حسینی‌نسب افزود:با توجه به تنوع غذایی در استان گیلان و فصول مختلف از نظر غذاهای گیاهی،آبزی و گوشتی تمرکز اقتصادی گسترده‌ای در این زمینه وجود دارد.

وی با بیان اینکه در شهرستان فومن بالغ بر ۸۰واحد رستوران و…در حوزه تغذیه دارای مجوز در حال فعالیت هستند،تصریح کرد:غیر از بحث غذای اصلی نظیر ترشه‌تره،مُتِن‌جون،اناربیج،ماهی فیبیج،خشکابیج،آلومسما،کولی‌به ترش،باقلاقاتق در فومن،میان‌وعده‌ها و پیش‌غذاها و شیرینی‌هایی چون آگرده،کاکا،سوهان عسلی،کلوچه فومن،پالوده،ترشی هفت بیجار بخش مهمی را به خود اختصاص داده‌اند.تنوع غذای اصلی و میان‌وعده‌ای و دورچین موجب تقویت غذای غنی گیلان و شهرستان و جذب گردشگران می‌شود.

غذاهای بومی-محلی در جذب گردشگر اثرگذار است

این مسئول ابراز کرد:اگرچه ممکن است مصرف غذاهای محلی در استان و فومن برای افراد غیربومی از نظر ذائقه آشنا نباشد اما همین تنوع رفت و آمد و حضور گردشگران باعث شده است افراد غیربومی راغب به مصرف بسیاری از غذاهایی چون ماهی شور و اشپل شوند.این مهم موجب انتقال فرهنگ ما به سایر استان‌ها شده است به گونه‌ای که شاهد سرو غذای محلی گیلان در بسیاری از رستوران‌ها در خارج از استان می‌باشیم.

وی به نوع و تنوع پخت غذا در استان اشاره کرد و گفت:در برخی از فرهنگ‌ها غذاهای شیرین،ترش،ملس مورد توجه است.این تضارب آرا،علائق و نظرات به نوعی موجب شده علاوه بر گردشگران داخلی گردشگران خارجی هم به بحث خوراک در استان گیلان توجه داشته باشند.

غذاهای بومی-محلی معرف فرهنگ و تمدن منطقه است

حسینی‌نسب با بیان اینکه غذاهای سالم گیلان که اصولا پایه آن گیاهی است بسیار مورد توجه توریست‌های خارجی قرار می‌گیرد،یادآور شد:بسترها برای ورود به بحث گردشگری غذا که یکی از اهداف توسعه گردشگری پایدار در کشور است در استان گیلان و شهرستان فومن آماده است.

وی با بیان اینکه غذاهای بومی-محلی معرف فرهنگ و تمدن است و  نقش مهمی در ماندگاری مسافران دارد،متذکر شد:غذاهای بومی-محلی نقش مهمی در توسعه و جذب گردشگر دارد.برگزاری جشنواره‌های غذایی و شرکت در این جشنواره‌ها از راه‌های معرفی و شناساندن غذاهای بومی-محلی است.

رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع‌دستی و گردشگری فومن با بیان اینکه استان گیلان همواره در جشنواره های غذایی کشوری و استانی پیشتاز بوده است،خاطرنشان کرد: حضور در جشنواره‌های غذایی در آشنایی افراد با فرهنگ‌های مختلف اثرگذار است.افرادی که در حوزه غذایی ورود می‌کنند باید جامعه هدف خود را مشخص کنند که صرفا هدفشان از ارائه غذا سیر کردن است یا اینکه تمرکزشان بر این است که هنر آشپزی و هنر عرضه غذا به عنوان یک جاذبه در اختیار گردشگر قرار گیرد.

وی به درخواست راه‌اندازی رستوران‌های دریایی در فومن با منوی غذاهای دریایی که بخشی از جاذبه‌های گردشگری خواهد بود اشاره کرد و افزود:در کنار فعالیت‌های جذب گردشگر بحث گردشگری سلامت که شامل شاخه‌های مختلفی نظیر سلامت،آرامش،اقامتی،آسایش،سکوت و آلودگی است مطرح می‌شود.فومن یک قطب گردشگری از نظر کاهش آلودگی،سر و صدا و عرضه غذاهای سالم و…است که این مهم در آینده گردشگری غذای شهرستان می‌تواند مفید و موثر باشد.

حسینی‌نسب با بیان اینکه بحث خوراک شامل انواع دسر،کلوچه،انواع شیرینی،ترشیجات،نان‌های محلی است،ادامه داد:بخش مهمی از درآمد در فومن ناشی از کلوچه فومن است که نقش مهمی را در گردش مالی برعهده دارد.

وی با بیان اینکه کلوچه فومن زبانزد و یک برند کشوری است،اضافه کرد: تعداد واحدهای در حال فعالیت کلوچه‌پزی در این شهرستان قریب بر۱۲۰ واحد است که با توجه به شهرت نام این کلوچه با نام شهرستان فومن لزوم نظارت و رعایت کیفیت و سلامت محصول نهایی را دو چندان خواهد کرد.

بستنی سرخ کرده می‌تواند یک جاذبه غذایی باشد

حسینی‌نسب به راه‌اندازی مرکز تولید بستنی شرخ شده در قلعه‌رودخان فومن توسط چند جوان اشاره کرد و گفت:غذاها و تنقلاتی همچون  بستنی سرخ شده محصولی بومی نیست. این محصول از منطقه سردسیر روسیه الگو گرفته شده است.بستنی سرخ شده به علت اینکه از نظر بسیاری یک مورد خاص است مورد توجه قرار گرفته و رونق پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه بستنی سرخ شده محصولی بومی و سنتی نیست،تاکید کرد:این محصول می‌تواند یک جاذبه غذایی باشد اما توجه به متریال و سلامت در تهیه و عرضه آن مهم و حائز اهمیت است.این محصول با توجه به اینکه در منطقه جغرافیایی گرم قرار داریم سرو آن برای ما جالب و جدید است.

رئیس اداره میرث فرهنگی،صنایع‌دستی و گردشگری فومن در پایان با تاکید بر اینکه هر چیز جدیدی  به سرعت دیده می شود و مورد توجه قرار می گیرد،اظهار کرد:ادامه و قبول هر محصولی در جامعه ما احتیاج به زمان دارد اینکه در بستر جامعه می‌نشیند و یا اینکه گذرا خواهد بود.

Share