تشریح دلایل تاخیر در اتمام راهآهن قزوین-رشت
در حالی معاون ساخت راهآهن شرکت ساخت از احتمال تأخیر در زمان اعلام شده برای تحویل این خط سخن می گوید که پیشتر زمان تحویل این پروژه پایان تابستان اعلام شده بود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، جبارعلی ذاکری با اشاره به دلایل تأخیر در تکمیل راهآهن قزوین ـ رشت اظهار داشت: به دلیل عبور پل کیلومتر ۵۵ راهآهن قزوین ـ رشت از روی جاده و مسیر ۴۰ کیلومتری دوخطه با شیب و فراز ۳۰ در ۱۰۰۰ در همان نقطه باید این پل در ابعاد کوچکتر در کمترین وزن ممکن و با استفاده از فولادی با ضخامت بالا ساخته میشد. لذا تأمین فولاد SD۵۲ که توسط طراح پل در نظر گفتهشده بود طی سه ما اخیر با مشکل مواجه شد.
وی افزود: از ۹ دهانه پل مذکور تاکنون ۵ دهانه تکمیلشده و فقط ۴ دهانه باقیمانده است و طی ۲ هفته اخیر یکسوم مصالح موردنیاز آن تأمین شده و در اختیار پیمانکار قرارگرفته است و امیدواریم در ۱۰ روز آینده، مصالح موردنیاز این پل تأمین شود.
ذاکری در ادامه به تشریح پروژه راهآهن قزوین-رشت پرداخت و گفت: این پروژه با پیشرفت فیزیکی ۹۴ درصد مهمترین قطعه کریدور شمال-جنوب است که علاوه بر اتصال مرکز استان گیلان به شبکه ریلی کشور نقش محوری در ترانزیت کالا از کشورهای روسیه و آذربایجان به هند و جنوب شرق آسیا و بالعکس را بر عهد خواهد گرفت.
به گفته وی بر اساس پیشبینیها در زمان بهرهبرداری، سالانه حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر و نزدیک به ۵.۸ تا ۷ میلیون تن کالا توسط این خط جابه جا خواهد شود.
معاون ساخت و توسعه راهآهن بیان داشت: راهآهن قزوین ـ رشت به دلیل عبور از مناطق صعبالعبور کوهستانی و نیاز داشتن به ابنیه فنی متعدد یک پروژه سنگین محسوب میشود و به همین دلیل با مشکلاتی در حین اجرا مواجه شدیم.
شایان ذکر است خیرالله خادمی در سفر معاون اول رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که اولویت دولت در قبال این پروژه (راهآهن قزوین ـ رشت ـ آستارا )، تکمیل راه آهن قزوین ـ رشت، اتصال این خط به بندر انزلی، امتداد آن تا آستارا به طول ۱۸۵ کیلومتر با هزینهای معادل ۲۹۰۰ میلیارد تومان است که علاوه بر تامین منابع مالی باید به ارزش یک هزار میلیارد تومان به طور نقدی تملک اراضی صورت گیرد.
همچنین گفتنی است، تمام تلاش مسئولان در دولت یازدهم این بود که راهآهن قزوین ـ رشت تا پایان سال گذشته و نهایتاً در انتهای دولت یازدهم به بهرهبرداری برسد و ساخت این پروژه ملی در موعد مقرر هم از تأکیدات رئیس جمهور کشورمان است. از این رو دستگاههای متعدد از جمله وزارت راه و شهرسازی و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل و سازمان برنامه و بودجه تلاشهای ویژهای برای اتمام این پروژه و بهرهبرداری آن انجام دادهاند اما به دلیل مشکلات در تامین اعتبارات ساخت بخشی از این پروژه باقی مانده است علی رغم اینکه در همین دولت در سالهای ۹۳ تا ۹۵ بیش از هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان صرف این پروژه شد.
دیدگاه