حافظ ناظری در رشت عنوان کرد:

بهترین خواننده جوان سنتی ایران از تحریر استفاده نمی کند|جامعه سالم به همه نوع موسیقی احتیاج دارد

حافظ ناظری جامعه سالم را جامعه ای تعریف کرد که به همه نوع موسیقی احتیاج دارد و ادامه داد: روزی که به ایران آمدم و درباره کاهش مخاطب موسیقی ایرانی گفتم، اساتید ابراز ناراحتی کردند درحالی ۸۰ درصد آنها امروز به حرف من رسیده اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از گیل خبر، مراسم فرش قرمز و نشست خبری با حافظ ناظری در هتل کادوس رشت برگزار شد.

چنین مراسمی برای اولین بار بعد از تهران در رشت برگزار شده است و در روز های آینده مراسم خیریه، کنسرت «ناگفته در باران» ۱۸ و ۱۹ اردیبهشت در تالار گلستان و جشن امضای آلبوم در ۱۹ اردیبهشت برگزار خواهد شد.

ناظری پس از ابراز احساسات دربین طرفدارانش با آنها عکس یادگاری گرفت و بعد از آن در نشست خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

پسر استاد شهرام ناظری در ابتدای سخنان خود گفت به دلیل محدودیت ها ، این امکان وجود ندارد که آنگونه که شایسته است هنرمندان با مردم راحت تر و بهتر در ارتباط باشند .وی ادامه داد: افتخار می کنم که در کنار مردم باشم و تفاوتی بین خودم و آنها حس نمی کنم.

ناظری با اشاره به انتخابات تصریح کرد: نزدیک انتخابات زبان ها شروع به جنبش می کند و بزرگان کشور از هنرمندان استفاده تبلیغاتی می کنند تا رای بیاورند، این روزها در همین مورد به من پیام می دهند در حالی که شایسته است از قبل به فکر فرهنگ و هنر ومردم باشیم.

حافظ ناظری جامعه سالم را جامعه ای تعریف کرد که به همه نوع موسیقی احتیاج دارد و ادامه داد: روزی که به ایران آمدم و درباره کاهش مخاطب موسیقی ایرانی گفتم، اساتید ابراز ناراحتی کردند درحالی ۸۰ درصد آنها امروز به حرف من رسیده اند. شما می توانید مقایسه کنید؛ در شهر رشت که یکی از فرهنگ دوست ترین شهرهای ایران است در دو سال گذشته چه تعداد موسیقی کلاسیک و چه تعداد موسیقی پاپ برگزار شده است؟ متوجه خواهید شد برگزاری موسیقی کلاسیک انگشت شمار است در حالی که اصالت ما است و باعث شده جوانها از این نوع موسیقی دور شوند و طبق آماری که از روی خرید بلیط ها گرفته شده بالغ بر ۷۰ درصد جوان های زیر ۳۵ سال مخاطب کنسرت های ما بودند که ما از این اتفاق خرسندیم.

وی درباره موسیقی رپ ادامه داد: من همچون پدرم آزاد و رها بزرگ شدم. در ۹ سالگی موسیقی متالیکا و پینک فلوید گوش میدادم و این برای اساتید موسیقی عجیب بود که پسر استاد شهرام ناظری مخاطب چنین موسیقی هایی باشد اما پدرم اجازه داد مسیر خودم را طی کنم و با تمام ضعف ها و قوت ها هیچ گاه مقلد نبودم؛ به نظرم جامعه به همه نوع موسیقی احتیاج دارد و موسیقی رپ خوب است و موسیقی صدای خداست.

این آهنگساز و نوازنده درباره ساز «حافظ» که ساز ابداعی اوست واز نام شاعر بلند آوازه ی ایرانی حافظ شیرازی عنوان گرفته است موسیقی ایرانی را موسیقی تک صدایی دانست و اضافه کرد : ساز های ایرانی هم تک صدا هستند و من همیشه فکر می کردم که سازهای ما نیاز به تغییراتی دارند؛ مثلا ویلون در قرن نهم دو سیم داشت و به مروز زمان سیم های بیشتری به آن اضافه شد و اندازه آن کاسته شد . ساز «حافظ» می تواند مشکل کوک کردن ساز سه تار را در حدی رفع کند و علاوه بر ۴ سیم سه تار، دو سیم به آن اضافه شده است که باعث تولید صدای حجیم تر و بم تری می شود و همچنین قابلیت تولید چند صدایی و اجرای هارمونیک موسیقی را دارد.

ناظری پروژه موسیقی ناگفته را موسیقی عنوان کرد که شبیه هیچ موسیقی نیست و ابراز کرد: دوستانی که توانایی مادی دارند و برای چندین بار به کنسرت های ما آمده اند ، اذعان کرده اند که هر بار چیز جدیدی در موسیقی ما کشف می کنند و موسیقی ما به طور دائم در حال باز تولید است و پخته تر می شود.

حافظ ناظری در پایان گفت: فاجعه هنگامی اتفاق می افتد که به چیزی تقلبی عادت کنیم و اصل را نپذیریم. شنوایی ما در ۷۰ سال گذشته تغییر کرده .در گذشته چون موسیقی بر روی گرامافون ضبط می شد و فرصت دو دقیقه ای محدودی برای ثبت وجود داشت،آواز اصیل ایرانی در دور تندی خوانده می شد اما امروز آرام تر شده به طوری که خواننده یک ساعت در آمد می خواند و بعد یک نت بالا می رود. اصلی ترین خصلت موسیقی ایرانی آواز ماست و در آواز ایرانی تکنیکی به نام تحریر وجود دارد .من قطعات سی دی« ناگفته» را با تحریر خواندم و درگذشته حرکت روی تحریر بوده اما اکنون آواز ایرانی به شعر وابسته شده و حتی بهترین خواننده جوان سنتی ایران نیز به شعر تکیه کرده است و از تحریر استفاده نمی کند.

گفتنی است در این نشست سامان اکبرزاده تهیه کننده نشست  ابراز داشت: این کنسرت کاملا شخصی بوده و از طرف هیچ فرد و جریان سیاسی حمایت نمی شود.

Share