«فروشنده» اصغر فرهادی نامزد نهایی جایزه اسکار شد

پیش از این، «فروشنده» موفق به کسب جوایز زیادی از جمله جایزه بهترین فیلمنامه و بازیگر از جشنواره کن شده است. اصغر فرهادی پیشتر به خاطر فیلم «جدایی نادر از سیمین» برنده جایزه بهترین فیلمنامه و فیلم از اسکار شده بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تابناک، فیلم «فروشنده» تازه ترین اثر اصغر فرهادی به جمع پنج کاندیدای بهترین فیلم خارجی زبان اسکار راه یافت و نامزد نهایی این بخش شد.

«فروشنده» اثر اصغر فرهادی در لیست نهایی کاندیداهای بهترین فیلم خارجی زبان اسکار قرار گرفت تا شانس بردن جایزه اسکار برای این فیلم سینمایی به مراتب افزایش یابد و فرهادی در معرض دریافت دومین جایزه اسکار قرار گیرد؛ اتفاقی که اگر رخ دهد، فرهادی یکی از معدود کارگردان های تاریخ سینما خواهد بود که به چنین موفقیتی دست یافته است.

فرهادی با «فروشنده» موفق به کسب جوایز بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر مرد (شهاب حسینی) از جشنواره کن شد و نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب نیز بود که موفق به دریافت این جایزه نشد و به همین دلیل احتمال بردن جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان در اسکار ۲۰۱۷ برای فرهادی، بیش از پیش کاهش یافت و شانس اصلی احتمالاً «تونی اردمن» خواهد بود.

اصغر فرهادی پیشتر به خاطر فیلم «جدایی نادر از سیمین» برنده جایزه بهترین فیلمنامه و فیلم از اسکار شده بود اما از دریافت دومین گوی طلایی بازماند و جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان به فیلم «اِل» رسید. بر این اساس با توجه به عدم حضور «اِل» در میان نامزدهای اسکار، احتمال بردن جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان در اسکار ۲۰۱۷ برای فرهادی، بیش از پیش کاهش یافت و شانس اصلی احتمالاً «تونی اردمن» خواهد بود.

فرهادی در واکنش به این اتفاق نوشته است: «افتخار بزرگی‌ست که نام ایران را در جمع کشورهای سازنده بهترین فیلم‌های غیر انگلیسی زبان می‌بینم. آرزو می‌کردم این خبر خوشحال کننده را در روزهایی می‌شنیدم که مردم ایران غرق در اندوه حادثه تلخ فرو ریختن ساختمان پلاسکو و جان باختن تعدادی از هموطنان‌مان و همچنین قهرمانان بزرگوار و فروتن آتش‌نشانی نبودند. برای خانواده‌های این عزیزان از صمیم قلب آرزوی بردباری دارم. به همه همراهانم در ساخت فیلم «فروشنده» تبریک می‌گویم و به این بهانه یاد می‌کنم از دوست و همکار نازنینم یدالله نجفی که سال گذشته در چنین روزهایی ما را برای همیشه ترک کرد، روحش أرام.»

Share