زوج‌ها در بیگانگی دنیای یکدیگر گم شده‌اند

طلاق عاطفی؛ جدی‌ترین مشکل جوانان ایرانی | وقتی چراغهای رابطه تاریکند

یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین معضلات اجتماعی در زندگی امروز زوج‌ها به ویژه زوج‌های جوان، پدیده طلاق عاطفی است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا طلاق عاطفی به سردی رابطه میان زن و شوهر گفته می‌شود که در این رابطه، ضعف ارتباط عاطفی زن و شوهر منجر می‌شود به سردی تمامی روابطی که یک زوج می‌توانند با هم داشته باشند، مانند رابطه روحی، جسمی، عاطفی و حتی گفتاری. وجود این مشکل در یک رابطه باعث بی‌مهری و کم شدن انرژی مثبت در خانواده می‌شود. زوج‌ها در بیگانگی دنیای یکدیگر گم شده‌اند و فقط برای هم حکم یک هم‌خانه که به هم عادت کرده‌اند را دارند. درک نکردن صحیح از رفتار و گفتار یکدیگر، نداشتن شناخت کافی از روحیات طرف مقابل و عاقبت بی‌علاقگی و سردی نسبت به شریک زندگی خود همه و همه ‌دست به دست هم می‌دهد تا یک طلاق عاطفی را در زندگی زوج‌ها به‌وجود آورد. خرداد سال گذشته یک متخصص علوم رفتاری با تاکید بر اینکه طلاق عاطفی در بین تحصیل کرده‌ها سه برابر خانواده‌های عادی است، گفت: جدایی عاطفی میان زن و شوهر به شکل زندگی در یک خانه بدون هیچ ارتباطی به غیر از مکالمات ضروری، طلاق عاطفی نامیده می‌شود. مجید ابهری اظهار کرد: ۷۰درصد از موارد طلاق عاطفی به صورت روابط فراخانوادگی و فرازناشویی ادامه می‌یابد که خطر جدی برای پاکی خانواده و صداقت اجتماعی دارد و ۳۰ درصد از موارد به جدایی و طلاق تن می‌دهند. این رفتارشناس و آسیب‌شناس اجتماعی بهترین روش برای پیشگیری از طلاق عاطفی و مشکلات ناشی از آن را مراجعه به مشاوره‌های خانوادگی و کمک گرفتن از افراد با تجربه دانست و گفت: پیش از طلاق عاطفی، طلاق روانی یعنی دلخوری و ناراحتی‌های مختلف زوج‌ها از یکدیگر به دلایل مختلف اتفاق می‌افتد. ابهری افزود: کاهش توقعات، تغییر سبک زندگی به الگوی اسلامی-ایرانی، گفت‌وگو و تبادل نظر از جمله کارآمدترین روش‌های پیشگیری از طلاق عاطفی است. به گزارش ایسنا، او با تاکید بر اینکه غرور کاذب و عدم قبول نظریات منطقی زن و شوهر در میان افراد تحصیل کرده از علل افزایش طلاق عاطفی است، افزود: عدم پذیرش راهنمایی و کمک بزرگ‌ترها از جانب افراد تحصیل کرده، عدم اعتقاد به مشاوره، اشتغال زوج‌ها، مشکلات جنسی و اختلافات مالی ریشه‌های اصلی رفتاری در بروز طلاق عاطفی است.

زمان وقوع طلاق عاطفی

«دختران و پسرانی که پیش از ازدواج دارای دوستان دختر یا پسر هستند، پس از ازدواج به علت آنکه همواره همسر و روابط خود را با دوران مجردی مقایسه می‌کنند، دچار نارضایتی‌های متعدد در زندگی زناشویی می‌شوند.» این اظهار نظر خرداد سال گذشته توسط یک جامعه شناس انجام شد. امان‌ا… قرایی مقدم در ارتباط با مشکلات زندگی زناشویی و روند صعودی طلاق‌های عاطفی و درنتیجه افزایش طلاق‌های قطعی در کشور، گفت: زمانی که زوج‌ها در زمینه بروز احساسات و ارضای نیازهای جنسی از یکدیگر فاصله گیرند، طلاق عاطفی آغاز شده و این طلاق عاطفی نیز سرآغاز طلاق قطعی است. قرایی مقدم تصریح کرد: طلاق عاطفی قاعدتا باید در ازدواج‌های اجباری رخ دهد، اما در حال حاضر به علت عدم شناخت صحیح قشر تحصیل کرده پیش از ازدواج، وجود روابط متعدد پیش از ازدواج توسط هریک از زوج‌ها، تاثیرات رسانه‌های بیگانه که همواره موجب ترویج بی بند و باری‌های فرهنگی و جنسی در جامعه شده‌اند، باعث از بین رفتن تعهد آنان نسبت به یکدیگر شده و در نتیجه روابط فرا ازدواجی را نیز افزایش می‌دهد. او همچنین در مورد نقش عمده ناتوانی جنسی در ایجاد طلاق‌های عاطفی گفت: یکی از عوامل عمده طلاق عاطفی درحال حاضر ناتوانی‌های جنسی است، زیرا جامعه در حال شتاب بوده و فردی که تمام روز در حال کار و فعالیت است قدرت جنسی لازم برای بقای رابطه خود را از دست می‌دهد. به گزارش ایسنا، قرایی مقدم در ادامه با تاکید براینکه طلاق‌های عاطفی به طور نمایان در خانواده‌ها ظاهر نمی‌شود، گفت: نباید انتظار ظهور عینی طلاق عاطفی را در روابط زوج‌ها داشته باشیم، بلکه باید بدانیم در هر کجا که ارزش‌ها و هنجارها فروریخت و افراد دچار فروریختگی‌های متعدد فرهنگی و… شدند، طلاق عاطفی رخ خواهد داد.

طلاق عاطفی؛ جدی‌ترین مشکل جوانان ایرانی

امروز پدیده طلاق عاطفی ریشه اصلی بیشتر آسیب‌های فردی و اجتماعی در جامعه بوده و زندگی‌های زوج‌های جوان را تحت تاثیر قرار داده است. یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین معضلات اجتماعی در زندگی امروز زوج‌ها به ویژه زوج‌های جوان، پدیده طلاق عاطفی است. اعضای یک خانواده با وجود اینکه در کنار همدیگر زندگی می‌کنند، اما ارتباط، تعاملات کلامی و فیزیکی آنها بسیار پایین است و افراد از یکدیگر دور هستند و این ریشه اصلی شکل‌گیری بحران‌های زندگی‌های زوج‌هاست و باید این پدیده به‌طور اساسی و کارشناسانه بررسی شود و برای رفع آن چاره‌سازی کرد. طلاق عاطفی به معنای جدایی روحی و معنوی زوج‌ها از یکدیگر است؛ در این شرایط، تعهد زوج‌ها نسبت به یکدیگر از بین می‌رود. بیشترین طلاق عاطفی در سه تا چهار سال اول ازدواج اتفاق می‌افتد و سردی رابطه میان زن و شوهر سبب تضعیف ارتباط عاطفی میان زوج‌ها می‌شود که در این صورت زوج‌ها با یکدیگر بیگانه می‌شوند و تنها حکم یک هم‌خانه را پیدا می‌کنند و از لحاظ روحی و جسمی خط و مرزهایی را برای یکدیگر تعیین می‌کنند که این امر به‌طور قطع موجب کم‌رنگ شدن علایق، مسئولیت و در نهایت طلاق شناسنامه‌ای می‌شود. شهریور امسال معاون اجتماعی فرمانده انتظامی گیلان گفت: طلاق عاطفی یکی از مشکلات مهم امروز جامعه است. به گفته محمدرضا جعفری‌ خیرخواه، نیمی از افرادی که جرایمی در جامعه انجام می‌دهند جزو فرزندان طلاق هستند. او ادامه داد: طلاق عاطفی در شناسنامه افراد ثبت نمی‌شود، اما به صورت کامل نسبت به یکدیگر بی‌اعتنا هستند. او تعامل سازمان‌های اجتماعی با پلیس در زمینه مذکور را ضروری خواند و گفت: در بحث مشاوره قبل از ازدواج باید حتما فرهنگ‌سازی شود، اما به دلایلی خانواده‌ها تمایلی به مشاوره ندارند که یکی از آنها هزینه بالای خدمات مشاوره است. او با اشاره به اینکه مردم از حضور در مراکز مشاوره به دلایل حرف و حدیث‌های دیگران واهمه دارند، یادآور شد: برای برطرف شدن این دیدگاه‌ها باید فرهنگ‌سازی انجام شود. او پیشگیری اجتماعی را موجب برطرف شدن بسیاری از مشکلات دانست و خاطرنشان کرد: پیشگیری بسیار موثرتر از اقدام‌های سلبی است. معاون اجتماعی فرمانده انتظامی گیلان گفت: رویکرد پلیس به سمت پیشگیری از وقوع جرم بوده که این امر می‌تواند گام موثری در کاهش جرایم باشد. به گزارش فارس، جعفری ‌خیرخواه تبادل اطلاعات در بین دستگاه‌ها را حائز اهمیت خواند و خاطرنشان کرد: سازمان‌های متولی در چنین مباحثی باید همکاری‌های بیشتری داشته باشند.

افزایش طلاق عاطفی با استفاده نادرست از شبکه‌های مجازی

آبان امسال سرپرست مجتمع قضائی خانواده زنجان عنوان کرد: از بین رفتن حریم خصوصی افراد، افزایش طلاق عاطفی و واقعی، ترویج خشونت، بد پوششی، تنوع طلبی در ارتباط و گرایش به تجمل گرایی را می‌توان از مهم‌ترین تبعات استفاده ناصحیح از شبکه‌های مجازی برشمرد. قادر احمدی با اشاره به ضرورت کنترل شبکه‌های مجازی توسط خانواده و مسئولان، بیان کرد: از جمله آسیب‌های زیادی که استفاده بدون نظارت از این شبکه‌ها دارد می‌توان به گسترش بی بند و باری، افزایش بی حیایی در جامعه، بی اعتنایی به مسائل شرعی و خیانت زوج‌ها اشاره کرد. او با اشاره به ضرورت کنترل شبکه‌های مجازی توسط خانواده و مسئولان، گفت: از جمله آسیب‌های زیادی که استفاده بدون نظارت از این شبکه‌ها دارد می‌توان به گسترش بی بند و باری، افزایش بی حیایی در جامعه، بی اعتنایی به مسائل شرعی و خیانت زوج‌ها اشاره کرد. سرپرست مجتمع قضائی خانواده زنجان با اشاره به راهکارهای مقابله با تبعات شبکه‌های مجازی، اظهار کرد: از جمله این راهکارها می‌شود به آگاه سازی مناسب اقشار مختلف جامعه، ترویج فرهنگ اسلامی، مساله عفاف و حجاب به وسیله رسانه‌ها و دولت اشاره کرد. به گزارش ایرنا، آمارها نشان می‌دهد استفاده بی ضابطه از شبکه‌های مجازی و مشکلات زیادی که به واسطه استفاده از این شبکه‌ها در کشور به وجود آمده، با رشد روز افزونی در حال تهدید بنیان خانواده‌های ایرانی است.

Share