دیارمیرزا گزارش می‌دهد

بارش برف در گیلان و ثبت نمره منفی در کارنامه برخی مدیران

پیشرفته شدن وضعیت پیش بینی هوا و استفاده از تکنولوژی برای پیش بینی موید آن است که مقابله با بحران نسبت به گذشته آسان تر بوده و دیگر توجیهاتی نظیر غافلگیر شدن و… دیگر جواب نمی‎دهد.

 اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب و در دهه مبارک فجر در حالیکه همه‎ی مسئولان خود را برای افتتاح پروژه‌ها آماده کرده بودند کاهش دما و به مراتب آن بارش برف زمستانی آنچنان شهروندان رشتی، سیاهکلی و لاهیجانی را در بهت و حیرت فرو برد که شاید مدت ها زمان لازم باشد تا از شوک اتفاقات چندروز اخیر به راحتی بیرون بیاییم.

این مسئله که با بارش نیم متر برف، سیم های برق پاره شوند، تیربرق های بتنی بشکند و بیفتد و به مراتب آن برق چندین هزار مشترک قطع شود. جاده ها و معبار بسته تلفن های همراه به سختی و گاه گاه آنتن بدهد. مردم برخی شهرها حتی آب آشامیدنی هم برای خوردن نداشته باشند موضوعاتی نیست که به راحتی بتوان از کنار آن رد شد.

اینکه بعد از قطع آب و برق ملت مسئولان پشت سرهم تشکیل جلسه بدهند و در صدا و سیما حاضر شوند و بگویند که شبکه آبرسانی و برق رسانی دچار فرسودگی است، بودجه و امکانات لجستیکی کم بوده و… دردی از ملت دوا نخواهد کرد و ستاد مدیریت بحران در فرمانداری ها می بایست با تشکیل جلسه به موقع هماهنگی لازم بین دستگاه های اجرایی را فراهم می کردند تا هنگام بارش چند سانتیمیتر برف ناقابل که درگذشته بیشتر از آن هم باریده و بحرانی ایجاد نشده اینگونه دچار بحران نشویم.

پیشرفته شدن وضعیت پیش بینی هوا و استفاده از تکنولوژی برای پیش بینی موید آن است که مقابله با بحران نسبت به گذشته آسان تر بوده و دیگر توجیهاتی نظیر غافلگیر شدن و… دیگر جواب نمی‎دهد. از سوی دیگر پس از ۴ دهه از وقوع انقلاب دیگر دوران آزمون و خطای مدیران نیز گذشته است و در این زمان باید صرفا مدیران کاردان و شایسته در راس هرم مدیریتی باشند. بنابراین با بارش برف و فلج شدن زندگی مردم دو سوال اساسی در اذهان عمومی شکل گرفته است.

در ابتدا اینکه دستگاه های اجرایی نظیر ادارات برق، آب و نهادهایی چون شهرداری برای مقابله با برف تا چه میزان آماده بوده اند؟

سوال مهم دیگر این است که مدیران ارشد شرکت توزیع و برق منطقه ای گیلان تا چه میزان از بودجه سالانه خود را برای تعمیر، نگهداری، نوسازی و بهبود شبکه برق اختصاص داده اند؟

در سیستم مدیریتی که وظایف هر بخش تقسیم بندی شده و برای هر بخش نیز مدیر واحدی در نظر گرفته شده طبیعی است که فرمانداران، بخشداران و مدیران می بایست به فراخور جایگاه شغلی خود پاسخگو نیز باشند.

در فضای مجازی و در بین مردم ثابت قدم شهردار رشت که طی چند وقت اخیر همواره دست برتر را داشته اما این بار انتقادات زیادی به عملکرد مجموعه تحت مدیریت او وارد است بطوریکه این انتقادات جدی هم از سوی شهروندان و هم از سوی برخی مسئولان عنوان شده که اکثریت به اتفاق آن قابل قبول است. طبیعی است که از شهردار رشت انتظار رفع خاموشی نمی رود. اینکه ایشان در واکنش به انتقادات صورت گرفته علیه مدیریت شهری آمادگی خود را برای شهادت اعلام کند اگرچه خوب است اما وقتی شهروندان بعد از اینکه کوچه خود را رفت و روب کرده اما با خیابان اصلی بسته مواجه می شوند که در آن هیچ وسیله نقلیه عمومی در حال تردد نیست و تا چشم کار میکند درختان شکسته شده دیده شود دیگر برای شهید شدن هم دیر است. عزل دو مدیر میانی در شهرداری های مناطق هم اکنون چاره کار نیست اگرچه نشانگر این موضوع است که شهردار محترم رشت مسئولیت کم کاری در حوزه کاری خود را قبول کرده است.
اما به هر طرف که نگاه کنید ضعف مفرط مدیران راهداری و برق مشهود است. اینکه مدیران ارشد برق گیلان تاکنون زحمت عذرخواهی از فجایعی که به وجود آورده اند را به خود نداده اند جای تاسف دارد اما صحبت با پیمانکاران و نیروهای اجرایی توزیع برق گیلان که این روزها شبانه روز درحال امدادرسانی و رفع خاموشی هستند بیانگر این نکته است که از یک سو بودجه لازم برای شبکه فرسوده برق اختصاص پیدا نکرده و طرح های نوسازی همه در گیر و دار بروکراسی اداری بدون اینکه به نتیجه مطلوب برسد رها شده اند و از سوی دیگر از لحاظ امکانات لجستیکی و ماشین آلات نسبت به استان های همسایه در سطح پایین تری قرار داریم و همه این عوامل در کنار ناکارآمدی مدیران ارشد سبب شده که مردم این روزها با چنین اتفاقات تلخی مواجه شوند.

در حوزه راهداری نیز با تغییر ساختار و تفکیک این حوزه از راه و شهرسازی به نظر می رسد مشکلاتی نیز در این حوزه در کنار فرسودگی ماشین آلات وجود دارد که سبب تاخیر در بازگشایی راه های مواصلاتی را فراهم آورده است.

در پایان به نظر می رسد حداقل باید از استاندار به واسطه حضور به موقع در صحنه و مدیرعامل و پرسنل شرکت گاز گیلان که در این اوضاع توانسته اند شرایط لازم برای پایداری شبکه را فراهم آورند قدردانی کرد تا مشکلات مردم با قطع گاز دو چندان نشود.

Share