«نوغانداری در گیلان» در جشنواره بین المللی عکاسی ژاپن شایسته تقدیر شناخته شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مردم هند طی هزاران سال در نامیدن انواع پوشاک، طرز پوشش و شکل‌های متنوع آن از فرهنگ ایرانی تأثیر گرفتند که این امر در پوشش و تزئینات پوشاک هندی‌ها مشهود است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، نسیم کمپانی، پژوهشگر حوزه میراث هند در نشست «معرفی پوشاک هندی» با معرفی انواع پوشش، پوشاک، نحوه آرایش و تزئینات مربوط به آن در مناطق مختلف هند به تاثیر فرهنگ ایرانی و پارسی بر پوشاک هند پرداخت.

وی افزود: مردم هند واژه‌های متفاوتی برای نامیدن انواع پوشاک طی هزاران سال وضع کرده اند که بی تاثیر از فرهنگ ایرانی نبوده است.

به گفته وی، استفاده از طرز پوشش و شکل های متنوع آن همراه با استفاده از واژه ها از فرهنگ پارسی تاثیر پذیرفته است و این مهم را امروز نیز می توان در پوشش و تزئینات مربوط به آن دید.

در ادامه به نقش بسیار مهم پوشاک از گذشته تا به امروز در فرهنگ هند اشاره کرد و افزود: طرز پوشش افراد در کنار نوع و جنس پارچه، نوع تزئین، شکل آرایش و مقدار طلا نشان از طبقه بندی و سلسله مراتبی بودن نژادها و طبقه‌ها داشته است.

به گفته کمپانی نوع زندگی و اقلیم همیشه بر فرهنگ مردم هند از جمله پوشش آنها تاثیر گذار بوده است.

این پژوهشگر حوزه هند با تاکید بر پایبندی مردم هند به سنت ها و مذهب خود، ماندگاری نحوه پوشش هندی و اصیل بودن آن را ناشی از تاثیر سنت ها، رسوم و مذهب در زندگی این مردم دانست که آن را در برابر نفوذ غرب حفظ کرده است.

تقدیر از طرح پژوهشی پژوهشکده مردم شناسی در ژاپن

مجموعه ۸ قطعه ای از عکس های پژوهش مردم شناسی دانش «بومی ابریشم ایران» از سری پژوهش های پژوهشکده مردم شناسی در سال۹۵-۱۳۹۴ که توسط بابک صدیقی و به سفارش این پژوهشکده انجام شده بود، در جشنواره بین المللی عکاسی ژاپن شایسته تقدیر شناخته شد.

در این جشنواره سه هزار شرکت کننده از ۷۰ کشور رقابت داشتند و عکس‌های پروژه دانش بومی ابریشم ایران شامل عکاسی مردم شناسی روند ابریشم ایران از نوغانداری در گیلان، پیله کشی در خراسان، کلیاب کشی در کاشان، رنگرزی در قم و قالی بافی در تبریز، موفق شد لوح تقدیر جشنواره را به خود اختصاص دهد.

Share