دو وظیفه اصلی وزارت رفاه؛ ترساندن از خشم ملت و تعمیر عرش خداست
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، میدری با بیان اینکه حمله به این وزارتخانه و معاونت رفاه نتایج بدی برای کشور بدنبال خواهد داشت یادآور شد: صدای رسمی فقر و عدالت در حکومت باید تقویت شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، امروز ۶ دیماه با همکاری معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، استانداری گیلان، اداره کل بهزیستی و اداره کل گردشگری این استان همایش توانمندسازی و فقرزدایی اجتماع محور در روستاها برگزار شد.
در این همایش از بزرگترین پروژه گردشگری روستایی کشور در رشت رونمایی شد. در این پروژه بیش از ۳۳۰۰ خانوار روستایی اطلاعات خود را برای جذب گردشگر ثبت نمودند که از طریق سامانه های بخش خصوصی اطلاعات آن در اختیار مسافران قرار داده می شود. در طول ده سال گذشته ۷۰۰ منزل برای جذب گردشگر ثبت نمودند اما با این همکاری در طول شش ماه ۳۳۰۰ منزل اطلاعات آنها ثبت گردید.
صدای رسمی فقر و عدالت در حکومت باید تقویت شود
احمد میدری معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این همایش گزارشی از وضعیت فقر و رفاه در کشور و جایگاه وزارت رفاه پرداخت و گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز بیشتر به نام وزارت رفاه شناخته می شود. در صورتی که دو وزارتخانه تعاون و کار قدمت بیشتری از وزارت رفاه داشته اند. این حاکمیت اسم رفاه دلائل مختلفی دارد. شاید مهمترین دلیل این است که وزارت رفاه نهاد رسمی برای تحقق عدالت اجتماعی ( گمشده بشر از جمله مردم ایران) است.
میدری گفت: وزارت رفاه پاسخی به آرمان های عدالت جویانه انقلاب اسلامی است که در قانون اساسی، و فرآمین امام راحل و مقام معظم رهبری بیش از هر امر دیگری حاکم است. براین اساس از وزیر محترم بهداشت و همه مسئولین انتظار می رود به تقویت نهاد مسئول فقرزدایی و عدالت اجتماعی همت کنند.
وی با بیان اینکه حمله به این وزارتخانه و معاونت رفاه نتایج بدی برای کشور بدنبال خواهد داشت یادآور شد: صدای رسمی فقر و عدالت در حکومت باید تقویت شود.
وزارت رفاه براساس بند ه ماده ۱۶ قانون ساختار و آیین نامه چتر ایمنی که در سال ۱۳۸۴ در اواخر دولت اصلاحات به تصویب رسید مسئول است هر ساله میزان فقر در کشور را به مسئولین اعلام کند. این امر در دولت آقای روحانی محقق شد و نه تنها به دولت بلکه به سایر مسئولین گزارش دادیم.
بیمه کردن ۱۱ میلیون نفر شتاب زده بود
معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی متذکر شد: حکومت ها در سراسر جهان به این نتیجه رسیدند که باید در درون حکومت یک نهاد رسمی فقر را در ابعاد مختلف تحلیل کند و واقعیت ها را عیان به گوش سیاست گذاران برساند. اولین قدم در این جهت گزارش فقر بهداشتی بود که جناب آقای دکتر ربیعی و اینجانب در آبانماه ۱۳۹۲ به رئیس جمهور و شورای مشاوران اقتصادی ارائه دادیم. در آن جلسه آقای دکتر قاضی زاده هاشمی وزیر محترم بهداشت حضور نداشتند. آنجا به رئیس جمهور عرض کردیم که می توان و در واقع باید برای جلوگیری از فقیر شدن مردم در اثر هزینه های درمان اقدامی نمود. برای اعضای محترم آن جلسه تعجب آور بود که وزارتخانه ای آمده است و برای افزایش بودجه یک بخش دیگر دفاع می کند. هفته بعد جناب آقای جهانگیری جلسه ای گذاشتند و موضوع را به طور جدی پیگیری کردند و چشمه بودجه طرح تحول سلامت در آن جلسه فوران کرد.
وی افزود: در مورد مشکلات پیش آمده در بخش سلامت منشا مشکل بسیار پیچیده است، عدم انتقال بخشی از بودجه بخش سلامت که قانونا وزارت بهداشت باید در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار می داد بخش مهمی از مشکل را تشکیل داده است. در سه سال گذشته بیش از ۶ هزار میلیارد تومان بودجه پزشک خانواده به وزارت بهداشت داده است اما سازمان های بیمه گر هزینه آن را پرداخت کرده اند. اگر همین یک انحراف بودجه ای صورت نگرفته بود مشکل بدهی بیمارستان ها و مراکز خدمات درمانی به این میزان نبود.
میدری در ادامه گفت: علاوه براین براساس قانون بودجه یک درصد از مالیات بر ارزش افزوده باید صرف هزینه های بخش سلامت شود. در سه سال گذشته ۳ هزار پانصد میلیارد تومان از این بودجه نزد وزارت بهداشت مانده است و سازمان بیمه سلامت طلبکار است. آمار و ارقام دقیق به تفکیک سال به مسئولین دولتی گفته شده است. اگر منابعی که در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته بود در جای خود هزینه شده بود این مشکلات برای طرح تحول پیش نمی آمد. بیمه کردن ۱۱ میلیون نفر شتاب زده بود اما می توان آن را اصلاح نمود و در طول چند ماه گذشته نیز در تمدید دفترچه ها بررسی بیشتری صورت گرفته است و به دولت اعلام کرده ایم در شش ماهه اول براساس پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان تعداد افراد را به ۷ میلیون کاهش می دهیم. اشتباهات هر دو وزارتخانه و سایر دستگاه های اجرایی باید مورد بررسی دقیق کارشناسی قرار گیرد. اما مسائل کنونی نمی تواند و نباید اصل وزارت رفاه را زیر سوال برد.
طبق آمار سال ۱۳۹۱ به طور متوسط باید ۳۶ سال درآمد یک خانواده پس انداز شود تا خانه دار شوند
وی با بیان اینکه در اولین جلسه شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی به رئیس جمهور وضعیت فقر مسکن را در ایران گزارش کردیم اظهار کرد: وزیر محترم مسکن نیز تشریف داشتند. در آنجا گفتیم که وضعیت فقر مسکن در ایران بدین ترتیب است که در سال ۱۳۸۴ به طور متوسط ۲۴ سال درآمد یک خانواده باید پس انداز شود تا بتواند صاحب خانه شود این نسبت در سال ۱۳۹۱ به ۳۶ سال رسیده است. در پی این آمار موضوع مسکن اجتماعی در دولت مطرح شد و دو وزارتخانه مسکن و وزارت رفاه طرح مسکن اجتماعی را پیگیری کردند که متاسفانه به علت محدودیت های بودجه ای این کار آغاز نشد اما تامین مسکن برای کلیه خانوارهای دو معلول با کمک بنیاد مستضعفان به اجرا درآمد.
معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه این وزارتخانه برای اولین بار با همکاری وزارت آموزش و پروش و سازمان برنامه میزان طرح سرشماری کودکان بازمانده از تحصیل را به عنوان یک شاخص فقر آموزشی در کشور آغاز کرده است اففزد: این بررسی تعداد ۱۲۵ هزار کودک ابتدایی که خارج از مدرسه هستند را مورد شناسایی قرار داده است. این سرشماری ابعاد فقر آموزش ابتدایی را بسیار روشن خواهد ساخت. سازمان برنامه پذیرفته است که بودجه بازگشت کلیه کودکانی که به علت فقر به مدرسه نمی روند را تامین کند و در سیاست های اقتصاد مقاومتی گذاشته است.
میدری در ادامه گفت: با جمع آوری و تجمیع آمار رسمی ۵۰ پایگاه اطلاعات ثبتی تصویر دقیقی از وضعیت فقر و رفاه مردم ایران بدست آمده است. تاکنون مرکز آمار ایران وضعیت فقر و رفاه را براساس نمونه گیری از ۵۰ هزار خانوار ایرانی تخمین زده است اما معاونت رفاه توانسته است وضعیت دارایی و درآمد ۲۳ میلیون خانوار را بدست آورد. این پایگاه اطلاعات تصویر همه مسائل را در ایران تغییر خواهد داد. جهش بزرگی در نقشه فقر و رفاه کشور صورت گرفته است مبنای اطلاعات و آمار از ۵۰ هزار نمونه به ۲۳ میلیون افزایش یافته است که سیاست گذاری در همه حوزه های اجتماعی، اقتصادی و حتی فرهنگی را تغییر می دهد.
گزارش فقر درآمدی و فقرِ دسترسی به زیرساخت ها برای اولین بار توسط یک نهاد رسمی تهیه شد
وی با بیان اینکه گزارش فقر غذایی در ایران و جهان را به مقام معظم رهبری و دولت ارائه شده اظهار کرد: در آن گزارش گفته شد که حداقل ۲۰۰ هزار کودک زیر شش سال به علت کمبود درآمد از فقر خوراکی رنج می برند و باید برنامه جامع خوراکی برای آن تهیه کرد تاکنون ۶۷ هزار نفر از این عزیزان تحت برنامه حمایت خوراکی نهادهای حمایتی کشور قرار گرفته اند. گزارش فقر درآمدی و فقرِ دسترسی به زیرساخت ها برای اولین بار توسط یک نهاد رسمی در ایران تهیه شده است و در هیات دولت ارائه گردید. در آن گزارش فقر قابلیتی ( فقر در دسترسی به شبکه زیرساختی مانند آب و برق و گاز، مراکز بهداشتی، جاده،و…) و فقر درآمدی به تفکیک هر استان ارائه گردید. آن برسی روشن ساخت که ایران خوشبختانه در کاهش فقر قابلیتی داشته ایم. اما نگرانی و مسئله اصلی فقر درآمدی است.
معنای وزارت رفاه بد فهمیده شده است
میدری با بیان اینکه برخی از انتقادها از وزارت رفاه به عدم شناخت از معنای وزارت رفاه مربوط است افزود: متاسفانه معنای وزارت رفاه بد فهمیده شده است. رفاه ترجمه Welfare است که هرچند معنای تحت الفظی آن در فارسی همین رفاه است اما معنای دقیق آن حمایت اجتماعی است. معادل عبارتی این کلمه well-being of people in need است یعنی زندگی بهتر برای مردم نیازمند است. وزارت رفاه مسئول رصد فقر، هماهنگی در دستگاه های اجرایی و ارزیابی سیاست های فقرزدایی است. اما برخ دیگر از انتقادها به علت گستردگی مشکلات معیشتی مردم است. این مشکلات را باید پذیرفت و همه دستگاه های اجرایی برای حل آن بسیجی وار کمک کنند.
دو وظیفه اصلی وزارت رفاه؛ ترساندن از خشم ملت و تعمیر عرش خدا
معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان گفت: حکومت مومنان باید فرمان مولای متقیان را سرمشق خود قرار دهد:«دل شکستگان تهیدست و مستمندان تیره بخت، همان هایی که پسر ابوطالب پیوسته به یاد ایشان است و همواره تیمار آنان می برد و غم آنان می خورد، آنها مرغان بی بال و پری هستند که در عین ناتوانی شراره آه را می توانند تا دامن الوهیت شعله ور سازند…مالکآنهاراخداوندبهدستتوایفرماندارسپردهو در حمایت قرار داده، مبادا که از پرسش آن دلهای دردمند غفلت کنی، مبادا که از تعمیر عرش خدا بی نصیب و محروم مانی… ای مالک از خشم ملت بترس که نمونه ای از خشم خداوند قهار است.» پرسش از دلهای دردمند و ترساندن از خشم ملت ( یا همان بلند کردن صدای محرومان) و تعمیر عرش خدا (حمایت از محرومان) دو وظیفه اصلی معاونت رفاه است. اگر در انجام این وظایف سنگین قصور کنیم همه در نزد خدا و مردم خجل هستیم.
دیدگاه