خصوصیسازی عمده در بخش دریایی;واگذاری راهوری در بنادر شمال و جنوب به بخش خصوصی
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا هادی حق شناس، مشاور مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی بر این باور است که در اولین گام تمامی عملیاتهایی که قابل واگذاری به بخش خصوصی بود به این بخش واگذار شد؛ این واگذاریها از لایروبی بنادر تا ساخت و ساز انبار و محوطه و سیلو در بنادر را شامل میشود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا هادی حق شناس، مشاور مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی بر این باور است که در اولین گام تمامی عملیاتهایی که قابل واگذاری به بخش خصوصی بود به این بخش واگذار شد؛ این واگذاریها از لایروبی بنادر تا ساخت و ساز انبار و محوطه و سیلو در بنادر را شامل میشود.
هادی حق شناس در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی دولت گفت: نکته مهم دیگر این است که تقریبا طی دو سه سال گذشته منابع یا آوردهای که بخش خصوصی در بنادر کشور سرمایهگذاری میکند، در مقابل منابعی که دولت از طریق سازمان بنادر در بنادر کشور سرمایهگذاری میکند، رشد دو تا سه برابری داشته است.
حقشناس میگوید: آنچه که در دولت تدبیر و امید در بخش دریایی اتفاق افتاده است، در حوزه بنادر شمالی و جنوبی و در ابعاد سخت افزاری و نرم افزاری بوده است، به عنوان مثال در بندر چابهار بخشی از طرح جامع این بندر تا پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید و ظرفیت بندر چابهار از دو و نیم میلیون تن فعلی به بیش از ۸ میلیون تن خواهد رسید. هندیها نیز به میزان ۸۵ میلیون دلار در خرید تجهیزات در این بندر مشارکت کردهاند. مشاور مدیرعامل سازمان بنادر در ادامه میگوید نکته مهمتر این است که در این بندر تفاهمنامهای با هندیها به امضا رسید که آنها را ملزم به سرمایهگذاری ۱۵۰ میلیون دلاری در زمینه سخت افزار و نرم افزار میکند.
وی همچنین افزود: اصل این موضوع به ترانزیت کالا از مسیر چابهار برای هند و کشورهای آسیای میانه اختصاص دارد که این موضوع را میتوان بزرگترین اتفاقی دانست که در طی دو سه سال گذشته رخ داده است، در واقع سفری که آقای «نارندرا مودی» نخست وزیر هند و رییس جمهور افغانستان با آقای روحانی در تهران داشتند منتج به این شد که منطقه چابهار به معنای واقعی یک بندر ترانزیتی برای کشورهای آسیای میانه شود.
مشاور مدیرعامل سازمان بنادر در ادامه به بندر شهید رجایی اشاره میکند و میگوید: در بندر رجایی ساخت حوضچه سوم شروع شد و خرید تجهیزات تخلیه کانتینر(گنتری کرین) نیز بعد از تحریمها و در دوره پسابرجام کلید خورده که در این زمینه سازمان بنادر توانست «ال سی» خرید این سخت افزار را باز کند. بر این اساس ظرفیت تخلیه بارگیری کانتینر در بندر شهید رجایی حداقل دو برابر خواهد شد.
حقشناس در ادامه با اشاره به کلنگزنی جزیره نگین بوشهر میگوید: در واقع ساخت این جزیره، بزرگترین مشارکت بخش خصوصی برای توسعه بنادر است که روبروی اسکلههای فعلی بندر بوشهر قرار دارد. کلنگزنی این مجموعه را آقای رییس جمهور انجام دادند و عملیات ساختش هم توسط بخش خصوصی انجام شد.
حقشناس به بندر امام خمینی و هم چنین بقیه بنادر اشاره کرده و میگوید: در بندر امام خمینی و همچنین بقیه بنادر جنوبی تقریبا در سه سال گذشته بیش از ۵۵ هزار میلیارد تومان قرارداد با بخش خصوصی منعقد شده است که این قراردادها یا در زمینه ساخت انبارهای مسقف، یا بارانداز و یا سیلوهای غلات و یا مخازن فراوردههای نفتی بوده است که دقیقا همین سرمایهگذاری را در بنادر شمالی داشتهایم.
یک اتفاق دیگر که رخ داده است این است که دولت توانسته، راهوری در بنادر شمال(آستارا، فریدونکنار) و جنوب را به بخش خصوصی واگذار کند که بزرگترین اتفاقی است که در بخش دریایی رخ داده است. نتیجه این اقدام، افزایش سهم و حضور بخش خصوصی در بنادر ایران است.
دیدگاه