رودخانههای رشت به ۶ ناحیه تقسیم شدند/مذاکره با سرمایهگذاران برای احداث تراموا در رشت
عاشوری به فرصت های سرمایه گذاری مدنظر شهرداری رشت اشاره کرد و رفع آلایندگی های رودخانه ها و آزادسازی حرائم، راه اندازی تراموا، باغ هنر و طبیعت لاکان، باغ تالار زربافی، آزادسازی اراضی و گردشگری سلامت و تالاب عینک را از اولویت های شهرداری دانست.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نشست نماینده شرکت مترو پل ترکیه در دفتر سرمایه گذاری شهرداری رشت برگزار شد.
در این نشست بابایی نماینده شرکت متروپل ترکیه، متین عاشوری مدیر دفتر سرمایه گذاری شهرداری رشت و دکتر مختار جباری مشاور عالی شهردار رشت حضور داشتند.
در ابتدای این جلسه عاشوری به فرصت های سرمایه گذاری مدنظر شهرداری رشت اشاره کرد و رفع آلایندگی های رودخانه ها و آزادسازی حرائم، راه اندازی تراموا، باغ هنر و طبیعت لاکان، باغ تالار زربافی، آزادسازی اراضی و گردشگری سلامت و تالاب عینک را از اولویت های شهرداری دانست.
مدیر دفتر سرمایه گذاری شهرداری رشت با بیان اینکه رودخانه در تمام شهرهای دنیا فرصت است اما در رشت تبدیل به تهدید شده است افزود : موارد آلایندگی رودخانه ها شناسایی و در دستور کار سال گذشته و سال جاری شهرداری رشت قرار گرفته اند. در خصوص آزادسازی حرائم نیز ۵۰ درصد آزادسازی صورت گرفته است و ادامه فرایند آزاد سازی در اولویت کارهای شهرداری قرار گرفته است. هرکدام از این دو رودخانه به ۶ ناحیه تقسیم شده اند و و در نیمی از این نواحی نیاز به تعریف کاربری های ارزش افزا وجود دارد تا تراز مالی پروژه مثبت شود. این یکی از پروژه های کلان ما به شمار میرود و نیاز به سرمایه گذاری خارجی در این حوزه وجود دارد.
عاشوری در ادامه باغ هنر و طبیعت لاکان را یکی دیگر از فرصت های سرمایه گذاری برشمرد و گفت: شهرداری رشت موافقت های استانی در این خصوص را گرفته است. در سطح منطقه ای باغ لاکان به متراژ تقریبی ۴۵۰ تا ۴۷۰ هکتار که از اراضی جنگلی جنوب شهر به شمار می رود و با توجه به اینکه منابع طبیعی، اراضی جنگلی در محدوده شهری را در اختیار شهرداری ها قرار می دهد شهرداری رشت این اراضی در اختیار شهرداری رشت قرار خواهد گرفت که ۷۰ درصد کاملا حفاظت شده، ۲۰ درصد مداخله غیر مستقیم و دسترسی ها و کاربری های سبک است و ۱۰ درصد آن امکان سرمایه گذاری وجود دارد. سرمایه گذاری در این حوزه ها عملا در تخصص کشورهای اروپایی است و طرح بسته ای ارائه نخواهد شد و در مرحله دریافت نظرات و ایده ها قرار دارد. سود تجمعی در مطالعات اولیه منفی است اما با توجه به اینکه بخشی از زیرساخت ها و هزینه های اولیه را شهرداری تقبل خواهد کرد در مجموع برای سرمایه گذار توجیه اقتصادی خواهد داشت.
مدیر دفتر سرمایه گذاری شهرداری رشت با اعلام اینکه حمل و نقل انبوه بر را در دستور کار قرار داده ایم تصریح کرد : مطالعات اولیه تراموا در قالب ۴ فاز با برنامه زمان بندی در قالب مطالعات فرصت صورت گرفته است.
وی ادامه داد : تراموا کالایی عمومی است و معمولا کالاهای عمومی سوداوری بالایی ندارند. ما ۴ ایستگاه TOD را برای بحث تراموا در نظر گرفته ایم که بتوانند تراز مالی پروژه را مثبت کنند. فاز اول این پروژه ۱۷۵۰ کیلومتر، فاز دوم ۶۵۰۰ کیلومتر، فاز سوم ۶۷۰ کیلومتر و فاز چهارم ۲۱۰۰ کیلومتر است و در مجموع براوردی در حدود ۱۳۵۰ میلیارد تومان شده و در خصوص خط ۵۶۰ میلیارد تومان است. رقم مجموع با در نظر گرفتن تملک در قسمت کوچکی از محدوده تراموا، حذف پارک حاشیه ای و اصلاح هندسی و سایر موارد دیده شده است. این پروژه مصوبه شورای شهر و سایر مصوبه های لازم را دارد و در مرحله مذاکره با سرمایه گذاران است.
متین عاشوری حال تالاب عینک رشت را همانند حال رودخانه های شهر ناخوش دانست و اظهار کرد : در حوزه گردشگری و سلامت، رشت تالابی با پهنه آبی ۳۰ هکتار در داخل محدوده شهری دارد. در ایده ای که ما برای تالاب عینک در نظر گرفته ایم، از تجربیات کشورهای مختلف استفاده کرده ایم و پیشنهاد را به سمت پهنه آبی برده ایم. پهنه آبی عینک یک فرصت گردشگری محسوب می شود و سه کپسول برای آن در نظر گرفتیم. یک کپسول رستوران، یک کپسول برای اقامت و یک کپسول را با رویکرد موزه در نظر گرفته ایم.
مدیر دفتر سرمایه گذاری شهرداری رشت باغ تالار زربافی در محدوده شهر با متراژ تقریبی ۶ هکتار را از دیگر فرصت های سرمایه گذاری دانست و گفت : ۲۵۰۰۰ متر زمین های مجاور محدوده از سوی شهرداری برای مجموعه هتل، باغ تالار و رستوران در نظر گرفته شده است و هزینه ساخت چیزی در حدود ۴۰۰ میلیارد تومان براورد شده است و IRR آن کمی بیش از ۶۰ درصد خواهد بود.
عاشوری همچنین اشاره ای به مبحث بازگشایی مسیر داشت و تاکید کرد: امتیازاتی مثل ساخت مجتمع های تجاری در آن محدوده در اختیار سرمایه گذار قرار خواهد گرفت و در حال حاضر پس از بررسی های صورت گرفته مسیری به طول ۱۱ کیلومتر و عرض ۹۰ متر در دستور کار شهرداری قرار گرفته است و با توجه به اینکه در بیش از نیمی از این مسیر طرح تفصیلی ابلاغ نشده است امکان بررسی پیشنهاد های ویژه نیز وجود دارد.
بابایی نماینده متروپل ترکیه نیز به بیان پیشینه ای از شرکت متروپل پرداخت و گفت : برخی از این فرصت های سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران خارجی چشم نواز است و جذابیت دارد.
وی با بیان اینکه شرکت متروپل با شهرداری های دیگری در ایران از جمله ارومیه و تبریز نیز قراردادهایی منعقد کرده و همکاری داشته است افزود : ما آمادگی انجام این پروژه ها را داریم. سرمایه گذار تنها در نقش مجری ورود می کند و حق فروش یا واگذاری به غیر نخواهد داشت وشهرداری دارای اختیارات بیشتری خواهد بود.
بابایی با بیان اینکه برخی شهرداری ها وام هایی با درصد سود بالا دریافت می کنند گفت : سوددهی پروژه های اینچنینی زمانبر خواهد بود و به همین دلیل شهرداری ها اگر وام با درصد بالا دریافت کنند در بازپرداخت آن دچار مشکل می شوند.
مختارجباری مشاور عالی شهردار رشت نیز در ادامه بر موضوع گردشگری و سلامت تاکید کرد و گفت : رشت پس از تهران رتبه دوم را از لحاظ تعداد پزشک متخصص داراست و با توجه به اینکه در حاشیه خزر در این حوزه ضعف هایی وجود دارد پتانسیل ها و فرصت هایی برای مطالعات دهکده سلامت وجود دارد و فرصت گردشگری سلامتی سلامت برای ما فراهم است. ضمن آنکه گیلان ازلحاظ هزینه درمانی به مراتب پایین تر از کشورهای حاشیه خزر است.
در پایان تفاهم نامه همکاری در زمینه علاقمندی ها و تبادل اطلاعات و تصمیم گیری در خصوص پروژه ها به امضا رسید.
عاشوری در این جلسه پروژه های قابل طرح را در دو گروه خرد و کلان تقسیم کرد و از میان آنها مبحث تراموا وساماندهی رودخانه ها را از اولویت های اصلی شهرداری برشمرد و این دو پروژه را به همراه باغ هنر و طبیعت لاکان به عنوان پروژه های کلان قابل طرح اعلام کرد.
دیدگاه