فاز دوم حمایت از خودروسازها به بهانه نوسازی ناوگان تاکسی/جعفرزاده:نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی،کار خوبی است اما دولت تنها به فکر پر کردن جیب مدیران خودروساز با پول مردم نباشد
به گزارش پایگاه اطلاع رسان دیارمیرزا جعفرزاده ایمن آبادی در این باره گفت: کمک کردن به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، کاری است که باید از مدتها پیش در کشور انجام میشد. هم اکنون بیش از ۶۰ هزار خودرو تاکسی پیکان در کشور وجود دارد که باید هر چه سریعتر جمع آوری شود
به گزارش پایگاه اطلاع رسان دیارمیرزا به نقل از تابناک ، هر زمان سخن از حمل و نقل عمومی به میان می آید، نخستین چیزی که به ذهن میرسد ـ آن هم به دلیل میزان مسافری که میتوانند جابجا کنند و اینکه آلودگی کمتری نسبت به دیگر وسیلههای نقلیه دارند ـ نوسازی، اصلاح و ساماندهی مترو و اتوبوس و پس از اینها تاکسیهاست.
به نقل از «تابناک»، از مدتها پیش، یکی از مهم ترین دغدغههای دولت برای ساماندهی این معضل، اجرای طرحهای مختلف برای توسعه حمل و نقل عمومی بوده، ولی در بیشتر موارد، به دلیل کمبود بودجه ـ به دلایل مختلف ـ از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کرده است.
تقریبا در هیچ یک از مراکز استانها، طرحهای مترو به پایان نرسیده و هنوز مردم شهرهای گوناگون چشم انتظار رسیدن واگنهای جدید مترو به ایستگاههای نیمه کاره هستند. البته در تهران نیز با وجود راه اندازی مترو، بسیاری از واگنها فرسوده شده و دولت توانایی نو کردن آنها را ندارد. وضعیت اتوبوسها هم اگر بدتر از مترو نباشد، بهتر از آن نیست.
با این حال، دولت امسال قصد کرده است برای حمل و نقل عمومی در کشور، کارهایی انجام دهد، ولی ترجیح دولت بر خلاف انتظار عمومی به جای توسعه حمل و نقل از طریق مترو و اتوبوس از نوسازی تاکسیهای فرسوده شروع شده و قرار است، یکی از خودروسازیهای کشور، زحمت این را بکشد.
بنا بر این گزارش، اما طرح نوسازی ناوگان و جایگزینی نود هزار دستگاه تاکسی فرسوده با اعطای وام ۲۰ میلیون تومانی از دوازدهم بهمن آغاز میشود. حمید پورمحمدی، معاون سازمان مدیریت و برنامهریزی در مراسم رونمایی از این طرح گفت: این طرح با هدف کاهش آلایندهها به ویژه در سطح کلان شهرها، رضایتمندی صاحبان تاکسی و رفاه عمومی همچنین صرفهجویی در سوخت مایع اجرا میشود.
وی افزود: هم اکنون ۶۰ هزار تاکسی در سطح کشور از نوع پیکان است و ۹۰ هزار تاکسی فرسوده وجود دارد که باید خودروهای نو جایگزین آنها شود.
پورمحمدی افزود: بر اساس طرح و توافق بین سازمان مدیریت و برنامهریزی و دستگاههای دیگر، قرار است با تأمین مالی که بخشی از آن از سوی بانکها و غیرتورمی انجام میشود، این دستگاههای فرسوده جایگزین شود.
همچنین قرار است سه بانک پارسیان، ملت و تجارت پرداخت وام مورد نیاز برای جایگزینی تاکسیهای فرسوده را تأمین کنند و برای هر دستگاه خودرو ۲۰ میلیون تومان وام در نظر گرفته شده است. برای این تسهیلات فقط یک ضامن و همچنین سفته لازم است. دوره بازپرداخت تسهیلات ۲۰ میلیونی وام خودروهای فرسوده ۴۸ ماهه و با سود ۱۶ درصد خواهد بود.
هر چند این اقدام دولت در نگاه اول به نظر جالب میرسد و گامی در راستای نوسازی حمل و نقل عمومی به شمار میرود، اتفاقات افتاده در روزهای گذشته و همچنین شروع طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی با تاکسیرانی، شبهه فاز دوم حمایت دولت از خودروسازها را پر رنگتر میکند.
این گزارش در ادامه می افزاید: دولت در روزهای گذشته و پس از قهر مردم از خودروسازیها و سیطره رکود بر بازار خودرو، با اقدامی عجیب، موفق شد خودروهای خاک خورده خودروسازها را بعد از ماهها از انبار این شرکتها بیرون آورده و به دست مصرف کننده برساند؛ گویا این اقدام دولت نیز نوع دیگری از این حمایتها برای فروش بیش از ۹۰ هزار خودرو به رانندگان تاکسی در سراسر کشور باشد!
غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در این باره گفت: کمک کردن به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، کاری است که باید از مدتها پیش در کشور انجام میشد. هم اکنون بیش از ۶۰ هزار خودرو تاکسی پیکان در کشور وجود دارد که باید هر چه سریعتر جمع آوری شود؛ بنابراین، این کار که دولت بتواند زمینهای فراهم کند تا رانندگان بتوانند وسیله نو تهیه کنند، کار بسیار خوبی است.
وی در ادامه اظهار داشت: اما اینکه دولت با این روش و پیش از هر اقدام دیگری در نوسازی حمل و نقل عمومی به فکر تعویض تاکسیها باشد، کمی شبهه برانگیز است، بیشتر میزان انتقال مسافران شهری توسط اتوبوس و در کلان شهرها با مترو انجام میگیرد، این کار که به بهانه کم کردن آلودگی هوا انجام میشود، دقیقا به همین دلیل متناقض به نظر میرسد.
وی گفت: هر زمان درباره خرید واگنهای جدید مترو یا تکمیل پروژههای ساخت مترو در شهرهای بزرگ از دولت پرسیده میشود، تنها بهانه در عدم تحقق این وعدهها، کمبود منابع مالی بوده است؛ اما اکنون میبینیم دولت توانسته است، هزاران میلیارد سرمایه را برای نوسازی تاکسیها هزینه کند.
این نماینده مجلس در پایان گفت: اینکه دولت میخواهد به این وسیله هم از خودروسازهای داخلی حمایت و هم تاکسیهای فرسوده را عوض کند، کار خوبی است، ولی این کار حداقل با تضمینهایی از سوی خودرو سازیها باید همراه شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: خودروسازیها حق دارند به رویه خود ادامه دهند و نگران آینده نباشند، چون دولت همواره پشت آنهاست و حمایتهای بیچون و چرایش، مانع از زمین خوردن آنها خواهد شد. این در حالی است که باید دولت کمترین زمانبندی برای ارتقای خودرو داخلی را نیز در نظر بگیرد و تنها به فکر پر کردن جیب مدیران این شرکتها با پول مردم نباشد.
دیدگاه