در نشست مشترک مسئولان انزلی با مدیران میراث فرهنگی عنوان شد

لزوم صدور مجوز تخریب و یا ترمیم بناهای در حال تخریب مرکز شهر/به سیمای شهری توجه شود/آثار ملی ثبت شده انزلی افزایش می یابد

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا شهردار انزلی با بیان اینکه تا پایان امسال باید در خصوص ۴ پروژه تعیین تکلیف صورت گیرد گفت : میدان مرکزی شهر سرآمد همه ی اینها بوده و درخواست می کنم به بناها و سازه های بسیار قدیمی و زشت نزدیک مرکز شهر که هم اکنون در حال ریزش هستند مجوز ترمیم و یا تخریب داده شود.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  نشست فرماندار و شهردار انزلی با سه معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با هدف تعامل و رفع برخی معضلات برگزار شد.

می توان یک شعبه از تمام سوغاتی کشور را در انزلی ایجاد کرد/لزوم صدور مجوز تخریب و یا ترمیم بناهای در حال تخریب مرکز شهر

shaban_8911به گزارش خبرنگار دیارمیرزا از انزلی , رضا پورشعبان شهردار انزلی در ابتدای این جلسه با بیان اینکه ویژگی های شهر انزلی موجب می شود که هر سه بخش اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در انزلی کاملا فعال باشد اظهار کرد:این موضوع نشان می دهد که شهرستان پتانسیل بالایی دارد .
وی با بیان اینکه نمی توان به مانند ۱۰۰ سال گذشته شهری را مدیریت کرد اظهار داشت: سر و کار داشتن با همه ی ادارات محدودیت هایی را نیز ایجاد می کند که ما در تلاش هستیم که این محدودیت ها را به فرصت تبدیل کنیم.

شهردار انزلی افزود : بسیاری از صنایع دستی در شهرستان انزلی تولید می شود که با توجه به کالاهای وارداتی ار مرغوبیت بهتری برخوردار بوده و ارزان تر است بنابراین  باید با تعامل اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی کمکی به این قشر زحمتکش کرد.

وی با بیان اینکه می توان یک شعبه از تمام سوغاتی کشور را در انزلی ایجاد کرد, گفت: گیلان و خصوصا بندرانزلی بیشترین آمار مسافر را دارد و چه مشکلی دارد که علاوه بر سوغات گیلان ، سوغات استان های دیگر را عرضه کنیم که موجب اشتغال زایی و تولید درآمد خواهد شد.
پورشعبان در مورد اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: علاوه بر اینکه این نهاد می تواند نگاهی نظارتی داشته باشد می تواند به ما در برخی امور همچون بلوار و آلاچیق های آن کمک بسزایی انجام دهد.
شهردار انزلی با بیان اینکه تا پایان امسال باید در خصوص ۴ پروژه تعیین تکلیف صورت گیرد گفت : میدان مرکزی شهر سرآمد همه ی اینها بوده و درخواست دارم به بنا ها و سازه های بسیار قدیمی و زشت نزدیک مرکز شهر که هم اکنون در حال ریزش  هستند مجوز ترمیم و یا تخریب داده شود تا در عید امسال شاهد فضای بهتری برای پذیرش مهمان ها و همشهریان باشیم.

هر گاه کاری را شروع کردیم به مصوبات دیگر نهاد ها برخورد کردیم

abedinezad8853حجت الاسلام عابدی نژاد مشاور ارشد مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان در ابتدا با ابراز خرسندی از تلاش و کوشش های شهرداری بندرانزلی عنوان کرد: در صحبت های شهردار صداقت را مشاهده کرده و از تلاش ها و پیگیری های ایشان در حوزه کاری ما بسیار خشنود بوده و تشکر می کنم.

وی با بیان اینکه بندرانزلی قطب گردشگری گیلان است اظهار داشت : بیش از ۶۰ درصد مسافران پس از ورود به گیلان به بندرانزلی می آیند و لاهیجان ، گیسوم و آستارا به ترتیب در جایگاه های بعدی حضور دارند.

عابدی نژاد با بیان اینکه سازمان اختیاراتی داشته ولی این اختیارات محدود است خاطرنشان کرد: هر گاه کاری را شروع کردیم به مصوبات دیگر نهاد ها برخورد کردیم که کارها را کمی سخت کرده است.

وی با بیان اینکه با بانک ها تعامل خوبی پیدا کرده و استاندار در بخش گردشگری کمی رضایت پیدا کرده اند تصریح کرد: در برخی امور مجوز دادن بسیار راحت است ولی بعد از آن باید به چندین جا پاسخگو بود که در کل در تلاش هستیم که موجب حضور بیشتر مسافر در استان شده و نیز معضل اشتغال که بزرگترین دغدغه مسئولین نظام و اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی را کمی رفع کنیم.

به سیمای شهری توجه شود

safarnezad_8878عبدالصمد صفرنژاد فرماندار بندرانزلی با بیان اینکه کارها کند پیش می رود عنوان کرد: در صفحه ای سیاه یک نقطه به چشم نمی آید ولی در صفحه ای سفید یک نقطه کاملا به چشم آمده و به همین دلیل است که در قلب شهر زیبایی ها کمتر دیده می شود و زشتی ها بیشتر به چشم می آید.

وی با بیان اینکه نگاه اول باید گردشگری باشد اظهار داشت : رنگ بندی شهری باید بگونه ای باشد که برای شهرنشینان و مسافران نشاط آور باشد و در ساخت ساختمان ها باید به نما و سیمای شهری توجه شود تا به صنعت گردشگری آسیبی وارد نگردد.

فرماندار انزلی با بیان اینکه حرف تا عمل بسیار متفاوت و فاصله دارد خاطرنشان کرد: نگرش همکاری باید در عمل هم صورت پذیرد و کند بودن برخی امور به دلیل آن است که صورت جلسه و عمل متفاوت بوده است ولی استان علی الخصوص انزلی پتانسیل بالایی دارد.

نماینده عالی دولت در انزلی در مورد همکاری مردم و مسئولین در پروژه ها گفت: برخی پروژه ها تحولی در شهرستان ایجاد می کند و سود آن عاید همگان می شود پس همه باید کمک کنیم و با تعصب منطقه ای بیشتر عمل کرده تا همگان راضی باشند.

* آثار ملی ثبت شده انزلی افزایش می یابد

bagherian_8872محمد رضا باقریان معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از ثبت ۱۷ اثر تاریخی انزلی خبر داد و افزود: در آینده تعدادی دیگر از بناها به فهرست آثار ملی اضافه می شود.

وی در خصوص کاخ موزه انزلی و ویژگی های منحصر به فرد آن اظهار داشت : در فهرست آثار ملی کشور ساختمان کاخ موزه بندرانزلی به ثبت رسیده است که و دارای جایگاه ویژه ای برخوردار است  و پتانسیل برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی و دیگر نمایشگاه ها را دارد.

باقریان در خصوص مناره انزلی و محدودیت های اعمال شده توسط اداره میراث در خصوص ساخت و ساز در اطراف آن بیان داشت : با بررسی و مطالعاتی جدید در پی هم اندیشی و بازنگری برخی قوانین خواهیم بود تا بتوانیم برخی معضلات را رفع کنیم.

* انزلی نیاز به احداث بازارچه صنایع دستی دارد

shamohamadi_8855سلمان شاه محمدی  صنایع دستی را عنصری هویت ساز در همه جوامع خواند و افزود:اشتغال زا بودن صنایع دستی در شهرستان بندرانزلی بسیار محرز است و بیش از ۱۵۰۰ کارت شناسایی برای هنرمندان این رشته تا کنون صادر شده است که ۴۵۰ نفر تحت پوشش سازمان قرار گرفته اند و ۵ آموزشگاه و ۸ کارگاه صنایع دستی داریم.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در خصوص احداث بازارچه صنایع دستی و معضلات پیش رو عنوان کرد: بندرانزلی نیاز به احداث این بازارچه داشته و تا به امروز ۳ نقطه شهرداری معرفی کرده که هر ۳ نقطه دارای معضلاتی بود زیرا در اختیار دیگر دستگاه ها بود.

وی افزود : دو نقطه دیگر مورد توجه ما خواهد بود که شامل پارک جنگلی و زمین جنب مخابرات شهرستان است.

azarpoor_8913مدیریت استان نگاه ویژه ای به مقوله گردشگری دارند

حمیدرضا آذرپور از نگاه ویژه به شهرستان بندرانزلی خبر داد و اظهار کرد: سه معاون اداره کل در یک روز در شهرستانی حضور پیدا کردند که نشان می دهد مدیر کل نگاه ویژه ای به انزلی دارد.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان با بیان اینکه گردشگری صنعتی پاک است عنوان کرد: کشورهایی که دارای اقتصادی قوی هستند به بحث گردشگری نگاه ویژه ای دارند.

آذرپوردر خصوص عملکرد و نگاه مسئولین به بحث گردشگری بیان کرد: مدیریت استان و شهرستان نگاه ویژه ای به مقوله گردشگری داشته و در این خصوص عزم و اراده ویژه ای وجود داشته است.
وی افزود: انزلی شهر اولین ها است و برای همه گیلانی ها یک افتخار است و تمام شاخص های چشم نواز در گیلان وجود دارد و فقط بحث روش بهره برداری است که اکنون می تواند مهم باشد.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در خصوص خانه مسافرها متذکر شد : بیشترین واحد های اقامتی در شهر انزلی است که برخی بصورت غیرمجاز خانه مسافرهایی دارند که شهرستان انزلی اولین شهرستانی بود که با متخلفین برخورد کرد و یک الگو برای دیگر شهرستان ها شد.

وی در خصوص خانه مسافرها افزود: در آخرین مصوبه هیئت وزیران برخی مشکلات حل شد و خانه مسافران در زمره کوچک ترین واحد اقامتی قرار گرفتند.

IMG_8908 IMG_8914 IMG_8917
tel final1

Share