نامه اعتراضی علی مطهری به شورای نگهبان

به نظام جمهوری اسلامی اعتقاد دارم و پدرم از بنیان‌گذاران این نظام بوده/وفاداری اینجانب به قانون اساسی روشن است/رد صلاحیت اینجانب، نادرست بوده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به شورای نگهبان نسبت به رد صلاحیتش اعتراض کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به شورای نگهبان نسبت به رد صلاحیتش اعتراض کرد. MOTAHARI-b1

در این نامه که علی مطهری آن را در اختیار ایسنا گذاشته آمده است:

«شورای محترم نگهبان

با اهداء سلام،

اینجانب از طرف هیات مرکزی نظارت بر انتخابات به استناد بندهای ۱ و ۳ ماده ۲۸ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی رد صلاحیت شده‌ام. نکات ذیل را متذکر می‌شوم:

بند ۱ ماده ۲۸ به عنوان شرایط کاندیداهای مجلس به این شرح است: اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی.

این بند شامل چهار جزء است: اعتقاد به اسلام، التزام عملی به اسلام، اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی، التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی.

در مورد اعتقاد به اسلام، عرض می‌کنم خود اسلام و مسلمانی هر شخص به گفتن شهادتین است که همه ما گفته‌ایم. اما اعتقاد و ایمان یک شخص به اسلام یک امر قلبی است که بر هیچ فرد دیگری از جمله هیات مرکزی نظارت روشن نیست. بنابراین ادعای آن هیات باطل است.

در مورد التزام عملی به اسلام، به‌ عرض می‌رسانم کسی التزام عملی به اسلام ندارد که بر یک گناه کبیره مثلا شرب خمر اصرار داشته باشد. آیا من چنین آدمی هستم؟

درباره اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی، روشن است که اینجانب اعتقاد دارم و پدرم از بنیان‌گذاران این نظام بوده و در این راه به شهادت رسیده است، گرچه ممکن است برداشت من از «جمهوری اسلامی» با برداشت کسانی که به جمهوری بودن این نظام اعتقادی نداشته و برای مردم نقش چندانی قائل نیستند متفاوت باشد.

التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی نیز یعنی تابع قوانین این نظام بودن. روشن است که اینجانب همواره بر اجرای قانون اساسی و قوانین عادی تأکید داشته و با قانون‌شکنی‌ها مبارزه کرده‌ام.

اما بند ۳ ماده ۲۸ شامل دو جزء است: وفاداری به قانون اساسی و وفاداری به اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه.

وفاداری اینجانب به قانون اساسی روشن است و سؤال من و برخی نمایندگان دیگر مجلس هشتم از رییس‌جمهور وقت به خاطر زیرپا گذاشتن قانون اساسی بود.

همین طور است وفاداری اینجانب به اصل ولایت‌ مطلقه فقیه، منتها باید برداشت درستی از این اصل داشت. از نظر من، برخلاف نظر عده‌ای، ولایت فقیه با آزادی بیان منافات ندارد و اگر کسی در موضوعی نظر مخالف نظر ولی‌فقیه داشت آزاد است که نظر خود را ابراز کند، هم‌چنان که خود مقام رهبری در دیدار با دانشجویان فرمودند: این طور نیست که همه باید نظر من را تکرار کنند، هرکس نظر خودش را بگوید. و نیز فرمودند: از من انتقاد کنید، چه کسی گفته از من انتقاد نکنید؟!

عظمت و مترقی بودن اصل ولایت فقیه به همین است که مردم در میان نظرات مختلف، نظر ولی‌فقیه را انتخاب ‌کنند. عده‌ای کاسه داغ‌تر از آش شده‌اند و به ضرر اصل ولایت‌فقیه کار می‌کنند و نقش دوست نادان انقلاب را بازی می‌کنند.

بنابراین استناد هیات مرکزی نظارت به بندهای ۱ و ۳ ماده ۲۸ قانون انتخابات مجلس برای رد صلاحیت اینجانب، نادرست بوده است.

با تقدیم احترام

علی مطهری»

tel final1

Share