رییس هیات کارشناسی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای

اگر قانون محدودیت صدور ویزا اجراء شود ایران عکس‌العمل جدی نشان می‌دهد/رفتارهای دولتمردان آمریکا تحت نظارت دقیق است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بعیدی نژاد گفت: اقدام اول در ایجاد محدودیت صدور ویزا برای اتباع برخی از کشورها برای سفر به عراق، سوریه، سودان و ایران است که چناچه که بخواهد به همان شکل که نوشته شده به اجرا درآید، نقض تعهدات آمریکا در تفاهم هسته‌ای خواهد بود و بی‌شک با عکس‌العمل جدی ایران مواجه خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ، رییس هیات کارشناسی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران تاکید کرد: اگر اقدام آمریکا در ایجاد محدودیت صدور ویزا برای اتباع برخی از کشورها برای سفر به چهار کشور از جمله ایران به همان شکل که نوشته شده، اجرا شود؛ نقض تعهدات آمریکا در تفاهم هسته‌ای است و بی‌شک با عکس‌العمل جدی ایران مواجه خواهد شد.

۱۴۳۸۶۰۰۹۸۲۹۷۰_Mona Hoobehfekr-3«حمید بعیدی‌نژاد» مدیرکل امور سیاسی و بین‌الملل وزارت خارجه عصر روز چهارشنبه در صفحه اینستاگرام خود نوشت: در روزهای اخیر سه اقدام و تصمیم اتخاذ شده از سوی کنگره آمریکا نگرانی‌هایی جدی در ایران برانگیخت و نشان داد که متاسفانه کنگره آمریکا همچنان به شدت تحت تاثیر و نفوذ لابی‌های صهیونیستی فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: اقدام اول در ایجاد محدودیت صدور ویزا برای اتباع برخی از کشورها برای سفر به عراق، سوریه، سودان و ایران است که چناچه که بخواهد به همان شکل که نوشته شده به اجرا درآید، نقض تعهدات آمریکا در تفاهم هسته‌ای خواهد بود و بی‌شک با عکس‌العمل جدی ایران مواجه خواهد شد.

بعیدی‌نژاد تصریح کرد: وزیر خارجه آمریکا در همین چارچوب به ایران تعهد داده است که قطعا دولت آمریکا از چنان اختیاراتی برخوردار است که این مصوبه کنگره را به نحوی اجراء کند که نفی‌کننده تعهدات آمریکا در برجام نباشد. اما دو اقدام دیگر کنگره از ماهیت متفاوتی برخوردار هستند؛ اقدام اول درج مصوبه‌ای در قانون بودجه آمریکاست که دولت را به پرداخت غرامت به هر یک از گروگان‌های آمریکایی در ایران از محل جریمه‌های بانکی اروپایی مکلف می‌کند. طبیعی است که این تصمیم یک تصمیم داخلی در آمریکاست و اینکه دولت آمریکا چگونه و در چه شرایطی می‌خواهد به گروگان‌ها غرامتی بدهد،‌ ارتباطی به ایران پیدا نمی‌کند. پرونده موضوع گروگان‌گیری سال‌ها پیش بر اساس بیانیه الجزایر حل و فصل نهایی شده است.

مدیرکل امور سیاسی و بین‌الملل وزارت خارجه ادامه داد: اما اقدام دوم کنگره، بیانیه و نه مصوبه از سوی ۲۲۶ نماینده مبنی بر توصیه به دیوان عالی آمریکا برای تایید پرداخت غرامت بازماندگان قربانیان حملات تروریستی از اموال بانک مرکزی ایران است. این بحث موضوعی قدیمی است که به انفجارهای سال ۱۹۸۳ در لبنان و انفجار سال ۱۹۹۶ در عربستان و تلاش رسانه‌های غربی برای وارد آوردن اتهامات بی‌اساس مبنی بر دست داشتن ایران در این انفجارها علیه نیروهای آمریکایی مربوط می‌شود. بعد از این انفجارها وکلای قربانیان با توجه به اتهامات بی‌اساس علیه ایران به تلاش‌های گسترده‌ای برای کسب غرامت از ایران دست زدند تا آنکه با پیشنهاد تصویب قانون ضد ایران در سال ۲۰۱۲ توسط دولت آمریکا زمینه‌ مساعدی برای اقدام علیه ایران به دست وکلای خانواده‌ها فراهم شد.

همزمان با اوج تنش‌ها و تحمیل تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران در کنگره در همان سال ۲۰۱۲ وکلای قربانیان توانستند رای از دادگاه بگیرند که با توجه به اتهام بی‌اساس دست داشتن ایران در این انفجارها، این غرامت‌ها از اموال بانک مرکزی ایران به مبلغ یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار نزد سی‌تی بانک نیویورک پرداخت شود. البته پیش از تصویب این قانون، اوباما برای جلوگیری از وخامت اوضاع و منع دست‌اندازی دادگاه به اموال بانک مرکزی، دستور توقیف اموال را صادر کرد. همزمان بانک مرکزی ایران به عنوان مصداق دخالت دادگاه در امور فراتر از صلاحیت خود، فرجام‌خواهی کرد که موضوع برای بررسی بیشتر به دیوان عالی آمریکا رفت.

بعیدی‌نژاد گفت:‌ در نامه اخیر خود، جمعی از نمایندگان کنگره آمریکا به دیوان عالی آمریکا توصیه کردند که رای قبلی دادگاه را تایید کند. این بیانیه هر چند به معنای اعمال فشار سیاسی علیه دیوان عالی آمریکاست اما واجد آثار حقوقی نیست و موضوع کماکان در دستور کار دیوان عالی است. بر این اساس هنوز اتفاق جدیدی نسبت به مصادره اموال کشورمان و پرداخت خانواده‌ها به وقوع نپیوسته است. اما جدا از ماهیت تقبیح‌آمیزی که این‌گونه اقدامات توسط کنگره آمریکا دربر دارد، عجیب؛ برخورد شتابزده برخی رسانه‌ها در ایران در گره زدن این دو اقدام اخیر در کنگره آمریکا به تفاهم هسته‌ای است. همان‌طور که بارها تاکید شده است مذاکرات هسته‌ای و برجام فقط به موضوع هسته‌ای محدود بوده است و نباید تصور نادرست را در جامعه ایجاد کرد که با تفاهم در خصوص برجام قرار بوده است تمامی رفتارهای خصومت‌آمیز آمریکا علیه ایران نیز پایان یابد و روابط دو کشور به حالت عادی در آید. خصومت‌های آمریکا نسبت به ایران حاصل ریشه‌های عمیق چند دهه دخالت آمریکا در امور ایران است و ایجاد خوش‌بینی غیرواقعی و ناشیانه برای حل این خصومت‌ها از یک طرف و مرتبط کردن این امور به اجرای برجام که فرصت حل بحث هسته‌ای ایران را هم از میان می‌برد، هیچ خدمتی به کشور و آرمان‌های استقلال‌خواهی مردم عزیزمان نمی‌کند.

رییس هیات کارشناسی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران تاکید کرد: نباید شک داشته باشیم که نمایندگان کنگره تحت اثر لابی صهیونیستی قطعا از هر تلاشی برای ایجاد مانع در برابر اجرای برجام دریغ نخواهند کرد و برخی نمایندگان کنگره حتی از هم‌اکنون طرح‌های مختلفی را در زمینه‌های مختلف در جهت وضع برخی تحریم‌ها یا محدودیت‌های جدید با هدف ایجاد بن‌بست در اجرای تفاهم هسته‌ای مبادرت می‌کنند. در همین چارچوب از رسانه‌ها انتظار می‌رود که برای جلوگیری از التهاب غیرلازم در میان مردم عزیزمان، هر اقدامی از سوی نهادهای حکومتی آمریکا را فوری و بدون ارزیابی دقیق به حساب نقض تفاهم هسته‌ای نگذارند. بدیهی است مقامات کشورمان به ویژه هیات عالی نظارت بر برجام تمامی رفتارهای دولتمردان آمریکا را تحت نظارت دقیق دارند و در برابر هر تصمیمی از سوی آمریکا که به نقض تعهدات آمریکا تحت برجام بینجامد، به طور جدی واکنش لازم را نشان خواهند داد.

tel final1

Share