رئیس سازمان انرژی اتمی

امیدواریم تا اواسط دی ماه تمام اقدامات ایران تمام شود/کارگروه مدرن سازی رآکتور اراک میان ایران و چین و آمریکا تشکیل شده است/می توانیم تا ۳۰۰ کیلو اورانیوم را در ایران نگه داریم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا صالحی همچنین ادامه داد: کارگروه مدرن سازی رآکتور اراک میان ایران و چین و آمریکا تشکیل شده است.حتی در صورت عدم حضور آمریکا و چین نیز به مدرن سازی رآکتور اراک خواهیم پرداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تابناک, علی اکبر صالحی در گفت وگوی ویژه خبری درباره سخنان امروز آمانو، مبنی بر اینکه هنوز نقاط خاکستری در پرونده ایران وجود دارد، اظهار داشت: مهم و ملاک قطعنامه است. مضمون سخنان آمانو در متن قطعنامه نیامده است. اظهارات امروز آمانو با متن قطعنامه تناقض ندارد.

بsalehi072207303805188773وی خاطرنشان کرد: قطعنامه شورای حکام ۱۳ ، ۱۴ بند دارد و کاملا گویای بسته شدن پی ام دی است و تأکید شده که پرونده های ایران تحت عنوان قدیمی آن بسته شده و به نام های جدید مطرح است.

رئیس سازمان انرژی اتمی تأکید کرد: مبنای کار آژانس باید مستند و علمی باشد و نمی تواند فرضی باشد. صالحی گفت: از این پس، فعالیت های هسته ای ایران بر پایه برجام خواهد بود.

وی ادامه داد: برچیدن سانتریفیوژهای غیر فعال را از قبل شروع کرده و مقدمات آن را انجام دادیم که اگر طبق برنامه پیش رویم، امیدواریم تا اواسط دی ماه همه اقداماتی که ایران باید انجام دهد، تمام شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: حدود یک سال است، طراحی ها را شروع کردیم و در برجام طرحی مفهومی را به عنوان قدم اول انجام دادیم؛ طراحی ها در مورد راکتور اراک است.

صالحی گفت: کارگروه ویژه ایران، چین و آمریکا برای مدرن‌سازی رآکتور اراک تشکیل شده است. حتی در صورت عدم حضور چین و آمریکا به مدرن‌سازی رآکتور اراک ادامه خواهیم داد.

رئیس سازمان انرژی اتمی در برنامه گفت‌وگوی شبکه ۲ اعلام کرد، امروز تماس تلفنی مفصلی با رؤسای سازمان انرژی اتمی درباره بازطراحی رآکتور اراک داشتم.

علی اکبر صالحی گفت: ۱۹۰ هزار سو برای تأمین سوخت نیروگاه اتمی بوشهر و اراک و تهران نیاز بوده است. ما باید در سال ۱۵، ۱۹۰ هزار سو داشته باشیم و ما این برنامه را تنظیم کرده و نوشته ایم و در شورای نظارت بر برجام و نیز در شورای عالی امنیت ملی بررسی می شود. ما می توانیم بالقوه تا حدود یک میلیون سو برسیم، چون در نطنز دو سالن داریم.

وی گفت که امروز تماس تلفنی مفصلی با رئیس سازمان انرژی اتمی چین و آمریکا درباره بازطراحی رآکتور اراک داشته است.

صالحی همچنین ادامه داد: کارگروه مدرن سازی رآکتور اراک میان ایران و چین و آمریکا تشکیل شده است.
حتی در صورت عدم حضور آمریکا و چین نیز به مدرن سازی رآکتور اراک خواهیم پرداخت.

صالحی اضافه کرد: به دنبال آن هستیم که چین و آمریکا فعالیت ما در اراک را تأیید کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: تا سال ۱۳ نخواهیم توانست به ۱۹۰ هزار سو برسیم، اما در سال ۱۵ در شرایط خوبی خواهیم بود. در سال ۱۵ می توانیم حداقل ۱۹۰ هزار سو و حداکثر یک میلیون سو داشته باشیم.

صالحی درباره برنامه تحقیق و توسعه و ادامه آن افزود: تحقیق و توسعه ما متوقف نبوده و هم اکنون نیز ادامه دارد. فقط پس از برجام محدودیتی را که پذیرفته ایم، این است که در ۱۰ سال آبشار ما بیش از ۳۰ عدد نشود. ما با همین آبشار ۳۰ عدد بیش از ۸۵ تا ۹۰ درصد مشخصات مورد نیاز ماشین را می توانیم به دست بیاوریم و پس از سال دهم می توانیم، آن ۱۵ درصد را تکمیل کنیم.

وی گفت: ما الان ۵۰۶۰ عدد ماشین داریم و هر کدام یک سو دارند و این ۵۰۶۰ تا سال دهم تولیدکننده می مانند و ما یکسری ماشین در بخش تحقیقات داریم که آنها با این تعداد حساب نمی شوند. تا ده سال این تعداد باقی می مانند و پس از ده سال با یک شیب افزایش می یابد. ما می توانیم تا ۳۰۰ کیلو اورانیوم را در ایران نگه داریم.

صالحی اضافه کرد: ما می توانیم، هر زمان به سرعت روتور سانتریفیوژها را تولید کنیم.

وی گفت: نقش معظم رهبری در حفط صنعت هسته ای و در مدیریت مذاکرات هسته ای فوق العاده و فرمایشات ایشان در نقشه راه ـ که منجر به بسته شدن پی ام دی شد ـ بسیار مؤثر بوده است و بر اساس نظریات مقام معظم رهبری در نقشه راه عمل شد.

tel final1

Share