برگزاری همایش کشوری یادبود قربانیان حوادث جاده ای در گیلان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مرکز تحقیقات تروما جاده ای دانشگاه علوم پزشکی گیلان با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و استانداری گیلان اولین همایش کشوری یادبود قربانیان حوادث جاده ای را ، به منظور استقرار نخستین پایلوت سیستم ترومای ایران در گیلان، ۲۳ آبان ماه جاری در مجتمع فرهنگی – تفریحی زیباکنار برگزار می نماید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مرکز تحقیقات تروما جاده ای دانشگاه علوم پزشکی گیلان با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و استانداری گیلان  همایش کشوری یادبود قربانیان حوادث جاده ای را ، به منظور استقرار نخستین پایلوت سیستم ترومای ایران در گیلان، ۲۳ آبان ماه جاری در مجتمع فرهنگی – تفریحی زیباکنار برگزار می نماید.
unnamedگفتنی است ؛ سیستم تروما در واقع یک شبکه برنامه ریزی شده جامعه هماهنگ و مقرون به صرفه در پاسخ به آسیب در سطح کشوری و بومی می باشد که افزایش توانایی ارائه مراقبت و درمان حادثه دیدگان را شامل می شود. در این سیستم ارائه مراقبت در تمام مراحل ، جلوگیری از آسیب تا مراحل پیش بیمارستانی ،بیمارستان و ارائه خدمات توانبخشی برای افراد مصدوم سازمان دهی می شود بنابراین با توجه به مزایای فراوان ایجاد سیستم تروما و نیز ضرورت های قانونی مصوب در این زمینه ،مرکز تحقیقات ترومای جاده ای گیلان با مطالعه و بررسی گسترده سیستم های مختلف تروما در جهان و ارزیابی ساختارهای مربوطه و طی جلسات متعدد با حضور کارشناسان و متخصصان در زمینه های گوناگون اقدام به تدوین طرح ایجاد و توسعه سیستم تروما در کشور نمود .
شایان ذکر است ؛ سالانه نزدیک به ۸/۵ میلیون نفر در سراسر جهان در اثر یکی از انواع حوادث می میرند که حدود ۲۴/۱ میلیون مورد از این مرگ ها مربوط به حوادث ترافیکی است. حوادث ترافیکی در سال ۲۰۱۰ مسئول ۵۲/۲ درصد کل مرگ ها در جهان بوده است. در حالیکه بیش از ۹۰درصد از مرگ و میر در جاده ها در کشور های با درآمد پایین و متوسط رخ می دهد این کشور ها حدود نیمی از وسایل نقلیه جهان را دارا می باشند. متاسفانه در کشور ما حوادث ترافیکی پر تلفات ترین نوع حوادث می باشد به طوری که ۵/۲ درصد از کل حوادث جاده ای دنیا در ایران رخ می دهد.
در این خصوص از حوادث جاده ای می توان به عنوان یکی از پیامدهای عصر نوین نام برد که سلامت بشر امروز را به مخاطره انداخته و مقابله با این پدیده ،همکاری و هم اندیشی نخبگان سازمان های ذیربط را می طلبد از این رو وجود یک رویکرد سیستماتیک برای کاهش مرگ و میر و ناتوانی ناشی از صدمات، سبب به وجود آمدن سیستم تروما شده است.
در سال گذشته مرکز تحقیقات ترومای دانشگاه علوم پزشکی گیلان همزمان با نام گذاری سومین یکشنبه نوامبر هر سال از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد با عنوان روزجهانی یادبود قربانیان حوادث جاده ای اقدام به برپایی همایشی استانی نمود که در آن مهم ترین آسیب ها ، راهکارها و پیشنهادات برون رفت و کاهش ترومای جاده ای مورد بررسی قرار گرفت .

tel final1

Share