گزارش اختصاصی دیارمیرزا از نشست بررسی مشکلات حیران با حضور مدیران استانی و مقامات قضائی:

در منطقه حیران ،حیران هستیم/آمار کامل میزان تغییر کاربری‌ و ساخت و ساز غیرمجاز

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا شعبانپور گفت: تقاضا برای ساخت مسکن در مناطق خوش آب و هوا حتی توسط بومیان استان گیلان وجود دارد و بنابراین باید منطقه ای را برای آنها اختصاص دهیم.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،نشست بررسی مشکلات منطقه گردشگری حیران صبح امروز با حضور مسئولان استانی در دادگستری استان گیلان برگزار شد.

مردم فکر کرده اند تمامی اراضی گیلان به تاراج رفته است

photo_2015-08-20_15-54-23به گزارش خبرنگار دیارمیرزا علیرضا شعبان نژاد رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان در این نشست با بیان اینکه برخوردهای سیاسی و رسانه ای  صورت گرفته است ما را به نتیجه دلخواه نمی رساند گفت: مدیران باید تلاش کنند از این فضا خارج شویم زیرا تصمیم گیری در این فضا دشوار است.

وی اظهار کرد: گاهی در برنامه های رسانه ملی در خصوص موضوع حیران صحبت می شد مردم خارج استان تصور می کردند تمامی اراضی گیلان به تاراج رفته است و مسئولین استانی خواب بودند اما اینگونه نیست و خلاف های صورت گرفته را می توان در یک جو آرام مدیریت کرد.

شعبان نژاد با تأکید بر اینکه در منابع ملی نباید هیچگونه دست کاری صورت گیرد تصریح کرد: باید بگونه ای در مناطق درجه اول ورود کنیم که آسیبی به این مناطق وارد نشود و در مستثنیات نیز مدیریت شده عمل کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان در پایان گفت: باید بتوانیم تهدید منطقه حیران را به فرصت تبدیل کنیم و با تخلفات برخورد جدی کنیم.

بیش از دو هکتار از اراضی منطقه حیران به منابع طبیعی عودت داده شده است

DSC_0173داوود زارع مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری استان گیلان نیز در این نشست اظهار کرد: استان گیلان یک میلیون ۱۷ هزار هکتار جنگل و مرتع دارد و شهرستان آستارا در حدود ۴۰ هزار و ۱۰ هکتار اراضی ملی و مرتعی و جلگه ای دارد. و میزان مستثنیات موجود در آستارا چیزی در حدود پنج هزار و ۲۰۰ هکتار است.

وی گفت: به دلایلی در گذشته نقشه های منابع طبیعی از حوزه های سیاسی استان ها تبعیت نمی کرد و به همین دلیل حیران زیر نظر اردبیل بود.

زارع عنوان کرد: بر اساس قانون تفکیک مستثنیات از اراضی ملی برعهده جنگلدار وقت شهرستان است براین اساس جنگلدار با توجه به بازدید میدانی که از منطقه حیران می کند با توجه به سوابق ثبتی موجود متوجه این موضوع می شود که قسمت هایی از اراضی ماهیت مستثیات را ندارند و نسبت به این موضوع اعتراض می کند و نهایتاً در دو فقره که در مجموع بیش از دو هکتار بودند به منابع طبیعی عودت داده می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان افزود: در حدود ۵۹ فقره اعتراض به کمسیون ماده واحده براساس قانون تعیین تکلیف اراضی اختلافی داشتیم که از این تعداد ۴۱ فقره در کمیسیون و دادگاه بدوی و تجدید نظر مبنی بر ملی بودن صادر می شود و کل مجموعه ای که اعتراض شده بود ۹۵ هکتار بود که ۷۵ هکتار به نفع منابع طبیعی رأی صادر می شود و چیزی در حدود ۲۲ فقره با مساحتی نزدیک ۱۲ هکتار به عنوان مستثنیات براساس تشخیص اعضای کمیسیون و رأی قاضی کمیسیون ماده واحده و بدوی و تجدید نظر به عنوان مستثنیات در نظر گرفته می شود.

داوود زارع در رابطه با  فعالیت صورت گرفته توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان در منطقه حیران اظهار کرد: برای حفاظت و صیانت از منابع طبیعی در منطقه حیران دنبال حدود ۱۰۸ هکتار جنگل کاری صورت گرفته است که ۸۰ درصد این پروژه با موفقیت روبرو شد و همچنین در اقدامی دیگر مرز حایل بین مناطق طبیعی با مستثنیات را ایجاد کردیم.

وی همچنین اظهار کرد: حدود ۶.۳ هکتار زمین در منطقه به بحث گردشگردی در منطقه حیران اختصاص داده شده است که هم اکنون در حال بهره برداری است.

برای پیگیری موضوعات نیاز به زمان داریم/ مدیران نباید صرفاً به موضوعات تک بعدی نگاه کنند/نباید فضای استان را سیاه جلوه داد

sia47-6503641سیاوش پور رئیس کل دادگستری استان گیلان با بیان اینکه قطعاً دستگاه های نظارتی در خصوص اتفاقات منطقه حیران ورود خواهند کرد اظهار داشت: میزان و نوع تخلفات و اینکه چه کسانی تخلف کرده اند و با آنها چگونه برخورد خواهد شد نیاز به زمان دارد که در آینده نزدیک گزارش مستند و دقیقی ارائه خواهد شد.

وی اظهار داشت: در منطقه حیران از نظر اقلیمی بسیار خوش آب و هوا است و بخش زیادی از مستثنیات آن کشاورزی است و موقعیت منطقه گردشگری است.

سیاوش پور گفت: بنا به گفته مدیرکل منابع طبیعی استان گیلان از اراضی منابع طبیعی فقط دو هکتار مورد تجاوز قرار گرفته بود که طی بررسی ها به منابع طبیعی عودت داده شده است و فقط ۶.۳ هکتار به طرح گردشگری تحویل داده شده است و قرار است ۷ هکتار دیگر به بخش گردشگری اختصاص یابد که فعلاً این کار به صورت قطعی انجام نشده است.

وی عنوان کرد: مستثنیات هزار و ۲۰۰ هکتار است که در  ۱۶۰ هکتار آن ساخت و ساز شده است.

رئیس کل دادگستری استان گیلان گفت: گاهی اوقات هیجان زده در خصوص موارد ورود می کنیم که مشکلی را حل نمی کند ولی حساسیت یک حسن است که باید مدنظر قرار گیرد ولی باید به دقت و آرامش کار خود را دنبال کنیم.

سیاوش پور اظهار داشت: نباید فضای استان را سیاه جلوه داد زیرا معتقد هستم بخش قابل توجهی از استان بکر است.

وی ادامه داد: مدیران نباید صرفاً به موضوعات تک بعدی نگاه کنند و باید به توسعه استان نیز توجه کنند و اگر این طور نباشند برای استان مضر هستند. چه ایرادی دارد که زمانی توجیه اقصادی برای کشاورزی در بخشی وجود ندارد به گردشگری توجه شود؟ گردشگری با اشتغال همراه است.

سیاوش پور گفت: اگر در موارد تخلفی صورت گرفته است همه مقصر هستند و نباید هرکسی خود را مبرا بداند و باید سعی در رفع نقایص کنیم و در مواقعی که اشتباه کرده ایم از مردم عذرخواهی کنیم.

وی با بیان اینکه باید قبل از اینکه موضوعات به حساسیت برسد ورود کنیم و جلوی اقدامات منفی را بگیریم اظهار کرد: هم پوشانی سازمانی باید صورت گیرد برای مثال بعد از اینکه در یک سدی به نام شفارود که مصوب شده است و بودجه ملی فراهم شده و قرار داد منعقد شده است پروژه شروع می شود سپس می گویند که محل قرار گیری سد مناسب نیست.

مقام ارشد قضائی گیلان در پایان اظهار کرد: بعد صدور مجوز برای برداشت از منایع طبیعی نظارت ها صورت گیرد تا شاهد برداشت های بیش از حدنباشیم و هر کجا به بیت المال تعرض شده به علت عدم نظارت درست است.

۵۵ مورد تغییر کاربری غیر مجاز در منطقه حیران بین سال های ۸۲ الی ۸۹

۲۹۰۴۳۸۴-۴۴۵۶۶۷۳به گزارش خبرنگار دیارمیرزا سید محمد مهدی میرهاشمی مدیر امور اراضی استان گیلان در این نشست گفت: آمار سرشماری کشاورزی سال ۹۳ که آخرین آمار موجود است نشان می دهد که اراضی زراعی شهرستان آستارا حدود ۶ هزار و ۵۳۰ هکتار ،اراضی باغی آستارا ۹۶۲ هکتار ،مساحت اراضی مستثنیات این شهرستان هزار و ۲۰۰ هکتار می باشد که از این مقدار اراضی زراعی حیران حدود ۴۹۸ هکتار می باشد که نوع زراعت آن بیشتر گندم و ذرت می باشد ،اراضی باغی حیران ۱۷۳ هکتار می باشد که نوع باغات آن گردو و فندوق می باشد.

میرهاشمی اظهار داشت: در طول سال های ۱۳۸۵ تا کنون حدود ۱۰۴ مورد تقاضا در خصوص تغییر کاربری مجاز داشتیم که از این تعداد ۵۷ مورد موافقت صورت گرفته است که ۵ هزار ۳۱۵ متر مربع می باشد. و میزان ساخت و سازهای غیر مجاز در منطقه حیران از سال ۱۳۸۲ تا سال ۱۳۸۹ بدون طرح هادی ۵۵ مورد بوده است که ۱۰۷هزار ۷۴۸ متر مربع که از این تعداد ۲۳ مورد شکایت علیه متخلفین تغیر کاربری غیرمجاز صورت گرفته است که ۱۸ مورد توسط بخشداری وقت بدون طرح در کمیسیون بصورت غیرمجاز مجوز صادر شده بود که علیه بخشداران و مالکین طرح دعوا شده است. ۱۴ مورد طرح دعوا در محاکم قضایی که ۶ مورد قلع و قمع صورت ،۶مورد قرار منع تعقیب ،۲ مورد در تجدید نظر استان است.

مدیر امور اراضی استان گیلان افزود: از سال ۹۰ تا هم اکنون هیچگونه تغییر کاربری که هم اکنون پا برجا مانده باشد صورت نگرفته است و هرگونه تغییر کاربری که پابرجا است برای قبل از این مدت است.

میرهاشمی ادامه داد: یک گروه استانی برای تشخیص خانه هایی که بصورت غیرمجاز ساخته می شوند را تشکیل دادیم که تا به امروز ۲۰۷ واحد مسکونی مورد شناسایی قرار گرفته است و در صورت غیر مجاز بودن هر کدام پیگیری های لازم صورت می گیرد.

وی از نامه ارسالی به فرماندار آستارا مبنی بر ابطال پروانه های صادر شده توسط بخشداری خبر داد.

میرهاشمی در پایان گفت: سامانه ۱۳۱ جهت اطلاع رسانی مردم به سازمان تشکیل شده است که امیدواریم مردم با ما همکاری های لازم را انجام دهند.

۴۹ مورد ساخت و ساز غیر مجاز در داخل طرح هادی انجام پذیرفته است

محمد اکبرزاده مدیرکل بنیاد مسکن گیلان با بیان اینکه طرح هادی باید متناسب با نیازهای روستا صورت گیرد گفت: مساحت طرح هادی روستای حیران ۱۶۰ هکتار است و در محدود سفلی ،وسطی و علیا می باشد که ۷.۶  آن مسکونی ،۱۲۷ هکتار اراضی کشاورزی و باغی ،۱۵ هکتار شبکه معابر، ۵ هکتار گردشگری، ۲ هکتار ورزشی و ۳.۴ هکتار آموزشی و اداری و بهداشتی می باشند.

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان گفت: از سال ۸۲ تا ۹۴ تغییر کاربری وجود داشت اما از ۲۰ هکتار تقاضایی که شده بود فقط به ۳.۱ هکتار مجوز داده شد یک هکتار از کشاورزی و ۲.۱ از سایر کاربری ها است و در مجموع طی ۱۲ سال، سالی ۳ هزار متر مربع تغییر کاربری صورت گرفته است.

وی در پایان عنوان کرد: ۴۹ مورد ساخت و ساز غیر مجاز بوده است در داخل طرح هادی انجام پذیرفته است.

در منطقه حیران ،حیران هستیم

shabanpoorبه گزارش خبرنگار دیارمیرزا حجت شعبان پور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان گفت:  استان گیلان۷۰ منطقه گردشگری مصوب، یک شهرستان نمونه گردشگری و ۳۴ روستای هدف گردشگری دارد که همیشه به دلیل طبیعت بکر مورد ساخت و ساز قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: امروزه فقط به منطقه حیران توجه شده است در صورتی که هم اکنون اولسبلنگاه ماسال ،دیلمان ،سرولات ،اشکورات و کل گیلان چه در جلگه و جنگل و ارتفاعات همه مورد طمع است.

شعبان پور گفت: استاندار گیلان با تشکیل کمیته نظارتی برای مقابله با زمین خواری دستور به مبارزه بی‌امان با این پدیده را داده است.

معاون استاندار گیلان عنوان کرد: تقاضا برای ساخت مسکن در مناطق خوش آب و هوا وجود دارد حتی توسط بومیان استان گیلان وجود دارد و بنابراین باید منطقه ای را برای آنها اختصاص دهیم.

وی تصریح کرد: ارزان بودن زمین های روستایی گیلان و غیر اقتصادی شدن کشاورزی باعث خریداری زمین توسط افراد می شود.

حجت شعبان پور با تأکید بر اینکه در منطقه حیران ،حیران هستیم اظهار کرد: طرح هادی حیران ۱۶۰ هکتار می باشد که برخی می خواستند آنرا به ۲۶۰ هکتار افزایش دهند که افراد ذی نفوذ در حال اعمال نفوذ در این زمینه بودند که خوشبختانه جلوی آن گرفته شد و در حال کاهش زمین های طرح هادی هستیم.

وی ادامه داد: در حال مبارزه جدی با ساخت و ساز غیر مجاز هستیم که ۱۵۱ هکتار از زمین های استان گیلان قلع قمع شده که ۸۳ هکتار توسط راه و شهرسازی مورد قلع قمع‌ قرار گرفته است.

حجت شعبان پور گفت: ادارات تابعه ما مشکلات زیادی دارند برای مثال در بحث حقوقی بسیار ضعیف هستیم ولی کوتاه به هی وجه نمی آییم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان در پایان گفت: بنده دو خواسته دارم در ابتدا از رسانه ها درخواست می کنم که با توجه به شرح وظایف فعالیت ها را تمییز دهیم و گزارش به صورت کامل و درست ارائه شود و خواسته دوم بنده این است که مدیران اجرایی مانند سابق پیگیر باشند.

تعداد تغییر کاربری غیر مجاز در منطقه ۲۶ مورد بوده است

احمد عبادی سفیدآب دادستان آستارا اظهار کرد: تا سال ۸۸، ۳۷ فقره پرونده در خصوص زمین خواری مطرح شده است که در نهایت ۶۴ هکتار به نفع دولت رأی صادر شده است و ۷ هکتار غیرملی اعلام شده است.

عبادی افزود: از سال ۸۹ تا به حال ۲۴ فقره پرونده در هیأت مطرح شده که ۱۶ هکتار ملی اعلام شده است و ۸ هکتار نیز غیر ملی و مستثنیات اشخاص اعلام شده است.

دادستان آستارا ادامه داد: ۸۰ هکتار اراضی ملی و ۱۵ هکتار غیر ملی یا مستثنیات از سال ۸۸ تاکنون اعلام شده است که ۲۵ فقره پرونده تشکیل شده است که از این تعداد ۹.۵ هکتار به نفع منابع طبیعی رفع تصرف شده است و ۵ هکتار به صاحبان عودت داده شده و ۳ هکتار نیز در دست پیگیری است.

دادستان آستارا خبر داد: تعداد تغییر کاربری غیر مجاز در منطقه ۲۶ مورد بوده است.

وی عنوان کرد: در ارتباط با تغییر کاربری در مستثنایت خارج از طرح ۵۷ مورد درخواست پذیرفته شده و از سال۸۲ تا۸۶ مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان متولی بررسی درخواست ها بوده است.

احمد عبادی تصریح کرد: بین سال های ۸۲ تا ۹۰ ،ده فقره پرونده در خصوص تغییر کاربری غیرمجاز در دستگاه قضایی تشکیل شد که دو مورد موجب قلع و قمع و اجرا شده ،۸ مورد قرار منع تعقیب صادر شده است. و از سال ۹۰ تا کنون ۳۶ فقره پرونده در دادسرا تشکیل شده است که ۲۱ مورد در حال رسیدگی است ۲ مورد در دادگاه تجدید نظر در حال بررسی است و ۶ مورد قلع و قمع و ۶ مورد قرار منع تعقیب صورت گرفته است و یک مورد دستور قاضی صادر شده است.

دادستان آستارا ادامه داد: کوتاهی برخی از مسئولین وقت و عدم نظارت و مسامحه در انجام وظیفه موجب وضع کنونی شده است.

وی از تشکیل شعبه ویژه در دادگستری استارا به منظور پیگیری پرونده‌های زمین خواری خبر داد و افزود: مجازات مسئولین متخلف، انفصال از خدمت ،جریمه و در صورت تکرار حبس در نظر گرفته شده است.

واگذاری ۶.۳ هکتار از اراضی حیران به بخش خصوصی از مجاری قانونی بوده است

به گزارش خبرنگار دیارمیرزا رضا علیزاده مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان گیلان اظهار داشت: در سال ۱۳۹۱ شرکت گردشگری حیران با سرمایه گذاری ۲۹۳ میلیارد ریال موفق به اخذ مجوز تأسیس مجتمع گردشگری حیران می شود. که در قالب کمیته های تخصصی ۶.۳ هکتار به این سرمایه گذار واگذار می شود و تمام مجوزها از طریق مجاری قانونی بوده است.

وی درخصوص ۷ هکتار دیگری که قرار است به این سرمایه گذار نیز تحویل داده شود گفت: موضوع در حال پیگیری است و مسیر قانونی این پروژه در حال نهایی شدن است.

نام کمربندی انزلی در حال عجین شدن با نام تاریخ گیلان است

علی خاوری مدیرکل راه و شهرسازی گیلان با بیان اینکه حوزه کاری اداره کل شهرسازی استان گیلان تا آق چای است گفت: در نزاع هستیم که حیران را الحاق کنیم اما این کار تا به امروز صورت نگرفته است.

وی به محدودیت تامین مصالح در گیلان اشاره کرد و گفت:عدم وجود مصالح باعث عدم اجرای پروژها شده است برای مثال نام کمربندی انزلی در حال عجین شدن با نام تاریخ گیلان است.

خاوری اعلام کرد: علاقه مند به برداشتن شن و ماسه از بستر رودخانه ها و ضربه زدن به محیط زیست نیستیم ولی چاره ای نداریم و در بسیاری از موارد با استفاده از شیوه های نوین سعی در کاهش استفاده از منابع طبیعی را داریم.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان اظهار داشت: بابت درختان پروژه ها را متوقف می کنند اما این در صورتی است که اگر سطح آسفالت ها به حال خود رها شودند سطح آسفالت سبز می شود و باید برای فعالیت های عمرانی تحمل قطع چند درخت راداشته باشیم.

استقرار هیئت بلند پایه بازرسی برای پیگیری پرونده حیران

DSC_0176سیف الله مسرور مدیرکل بازرسی گیلان اظهار داشت: با توجه به اینکه بحث حیران بحث ملی شده است از صبح دیروز هیئتی بلند پایه متشکل از بهترین بازرسان برای پیگیری پرونده حیران مستقر شده است که بدون هرگونه پیش داوری و نگاه سیاسی به کار خود می پردازند و نگاهی که دارد صرفاً حقوقی و تخصصی است.

وی هدف حضور تیم بازرسی را بررسی اجرای مقررات و پیشگیری از تکرار آن در آینده و پیشنهاد لازم برای اصلاح سیاست ها وقوانین و پیگیری تخلفات گذشته دانست و افزود: هیئتی که در آستارا حضور دارد از سه قوه می باشد.

مدیرکل بازرسی گیلان تعداد مناطق مانند حیران کم نیست و مدیران به فکر این مناطق نیز باشند و باید از حیران درس بگیریم.

مسرور در پایان قاچاق چوب را یکی دیگر از مشکلات استان دانست و اعلام کرد: منابع طبیعی در حال تخریب است.

برخی از مسئولین با صحبت های خود مشکل را بیشتر می کنند

به گزارش خبرنگار دیارمیرزا قائم مقام اداره کل اطلاعات استان گیلان اظهار داشت: به نظر می رسد که موضوع بیش از حد بزرگ شده است و برای حل مشکلات باید این شرایط تعدیل شود.

وی گفت: برخی از مسئولین با صحبت های خود مشکل را بیشتر می کنند که باید از این کار جلوگیری شود.

سعادت خواستار بازنگری طرح هادی و توجیه مدیران در زمینه طرح هادی و تشکیل کمیته ای برای صدور مجوزها شد.

قائم مقام اداره کل اطلاعات استان گیلان برخورد قضایی مناسب و تشکیل کمیته ویژه پیگیری را از دیگر عوامل رفع مشکل دانست.

خبرنگار: صابر عاشری

 

Share