در نشست هم اندیشی معاونان شهرداری با شهرداران مناطق و مدیران نواحی عنوان شد

تشکیل شورای فرهنگی اجتماعی محله در رشت

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا قانع به اجرای طرح محله محوری در ۶ کلانشهر کشور اشاره کرد و گفت:در رشت «شورای فرهنگی اجتماعی محله» تشکیل می شود.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا با توجه به افتتاح ۵ سرای محله طی روزهای آینده توسط شهرداری رشت نشست هم اندیشی معاونان شهرداری با شهرداران مناطق و مدیران نواحی برگزار شد.

شورای فرهنگی اجتماعی محله تشکیل می شود

ghaneبه گزارش خبرنگار دیارمیرزا از رشت ,علیرضا قانع مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت با تشریح طرح محله محوری به مقدمات اجرایی این طرح اشاره کرد و گفت:با حضور میدانی در محلات و شرکت در محافل انس با قرآن در ماه مبارک رمضان افراد تاثیرگذار هر محله مشخص شده اند.
وی به اجرای طرح محله محوری در ۶ کلانشهر کشور اشاره کرد و گفت:در رشت «شورای فرهنگی اجتماعی محله» تشکیل می شود.
علیرضا قانع تمرکززدایی , گسترش فعالیت های اجتماعی فرهنگی و ورزشی , توسعه مشارکت شهروندان در تصمیم سازی , توسعه ورزش , گردشگری , ترویج ارزشهای ملی و محلی و هویت بخشی را از اهداف اجرای این طرح عنوان کرد و افزود:در «شورای فرهنگی اجتماعی محله» به مشکلات با توجه به اولویتشان بودجه اختصاص داده می شود.

وی به افتتاح ۵ سرای محله در فاز اول این طرح و در چهاردم مرداد ماه سال جاری اشاره کرد و یادآور شد: در «شورای فرهنگی اجتماعی محله» مسائل و مشکلات اولویت بندی شده و راهکار حل مشکلات ارائه می گردد.با ایجاد این شورا شاهد رشد مشارکت زنان فعال محله , جوانان و نوجوان و هم افزایی مردم و مسئولین خواهیم بود.
قانع به واگذاری فضاهای فرهنگی و ورزشی به سرای محلات اشاره کرد و گفت:برخی تقسیم رشت به ۵۵ محله را عملی نمی دانند درحالیکه هم اکنون در تهران به بیش از ۳۷۰ سرای محله وجود دارد.
مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت اعضای سرای محله را متشکل از نماینده کاسبان , بانوان خانه دار , ائمه جماعت , کلانتری , مدارس , تشکل های مردمی دانست و گفت:شهردار هر ناحیه رئیس «شورای فرهنگی اجتماعی محله» خواهد بود و دبیری آن برعهده کارشناس فرهنگی اجتماعی محله است و جلسات ماهی یک بار با حضور اعضا برگزار خواهد شد.

وی به افزایش اعضای این شورا در فازهای بعدی و با توجه به ضرورت اشاره کرد و گفت:در مرحله بعدی جوانان فرهیخته محل , پیشکسوت شاخص , جوان فعال محله و نماینده اکثریت قالب شهروندان به عضویت این شورا در می آیند.

علیرضا قانع حداقل سن عضویت را ۲۰ سال دانست و گفت:اعضای شورا باید سابقه دو سال سکونت در محل و حداقل دارای مدرک دیپلم باشند.
وی از واگذاری بیش از ۷۰ درصد برنامه های سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت و برگزاری آنها در محلات اشاره کرد و یادآور شد:به ۲۲ انجمن فعال در سازمان اعلام شده است که باید آمادگی فعالیت و حضور در محلات را داشته باشند.
علیرضا قانع ترویج فرهنگ کتابخوانی با همکاری اداره کل کتابخانه های عمومی گیلان را از دیگر برنامه های اجرایی در محلات دانست.

گل احضار:وظایف محوله باید کاملا شفاف و غیر قابل تفسیر باشند

gol0665مریم گل احضار شهردار منطقه ۲ رشت در این نشست بر تناسب وظایف محوله با پتانسیل موجود در شهرداری نواحی تاکید کرد و یادآور شد:هم اکنون با فقر نیروی انسانی کارآمد و همچنین کمبود امکانات لجستیکی در شهرداری نواحی رو به رو هستیم.
وی با تاکید بر اینه سیاست شهرداری در فاز اول اجرای طرح سرای محله باید تشویقی باشد نه تضعیفی تصریح کرد:از معاونت های شهرداری می خواهم از زیرمجموعه های خود حمایت لازم را بعمل آورند.

گل احضار بر ضرورت تدوین دستورالعمل و شفاف سازی وظایف تاکید کرد و گفت:وظایف محوله باید کاملا شفاف و غیر قابل تفسیر باشند.

شهردار منطقه ۲ رشت به ۱۶ مورد افزایش وظایف شهرداری ناحیه علاوه بر وظایف قبلی آنها اشاره کرد و گفت:شهرداران مناطق خواستار واگذاری اجرائیات به مناطق هستند.

گل احضار تدوین بودجه بر اساس ناحیه , کادر انسانی کارآمد , فرهنگ درون و برون سازمانی محله محور را از عوامل لازم برای موفقیت طرح محله محوری دانست.

 علیزاده:محله محوری نیازمند «ناحیه باوری» است

علیزاده شهردار منطقه ۳ رشت نیز بر لزوم تقویت جایگاه روسای نواحی تاکید کرد و گفت:شهرداری نواحی از ظرفیت بالایی برخوردارند و جایگاه آنها در عمل باید تقویت شود.
وی در ادامه افزود:با اجرای طرح محله محوری هر یک از روسای نواحی به شهرداری کارکشته و قوی تبدیل خواهند شد.

علیزاده اجرای موفق طرح محله محوری را نیازمند «ناحیه باوری» دانست و گفت:باید به روسای نواحی باور داشته باشیم و امکانات لازم را برای آنها فراهم نماییم.

ثابت قدم:باید کار کنیم و به موازات آن امکانات افزایش یابد

ثابت قدم شهردار رشت در این نشست با اشاره جوانگرایی صورت گرفته در شهرداری رشت گفت:هم اکنون شهرداری نسبت به ۳ سال پیش حدود ۱۵ سال جوانتر شده و اگر مدیریت شهری جوان,پویا و علمی باشد قابلیت ها بهتر نمایان خواهد شد.

وی بر اهمیت کار در شهرداری تاکید کرد و گفت:نباید بگذاریم با توجه به جوانگرایی صورت گرفته برخی از این موضوع سواستفاده کرده و تنش ایجاد نمایند.

ثابت قدم با بیان اینکه شهرداری نواحی نباید امانی باشد گفت:«ناحیه باوری» اصل درستی است و با برون سپاری کارها باید شاهد تغییرات محسوسی باشیم.

شهردار رشت در پایان گفت:نمی توانیم بگوییم چون امکانات نیست پس نباید کار کنیم,باید همزمان کار کنیم و به موازات آن امکانات نیز فراهم شوند.

Share