در نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان فومن عنوان شد

اجرای طرح ملی کتاب خوان در گیلان/پویایی جامعه در پویایی کتابخانه‌های عمومی است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا امیر محمدپور پیش از ظهر امروز در نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان فومن درباره برگزاری طرح سراسری کتاب خوان در گیلان، اظهار کرد: طرح استانی کتاب خوان در ۲۵ مرداد ماه سال جاری برای نخستین بار در گیلان برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا امیر محمدپور پیش از ظهر امروز در نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان فومن درباره برگزاری طرح سراسری کتاب خوان در گیلان، اظهار کرد: طرح استانی کتاب خوان در ۲۵ مرداد ماه سال جاری برای نخستین بار در گیلان برگزار می‌شود.
photo_2015-07-28_16-21-34وی هدف از برگزاری این نشست ملی را ترویج فرهنگ کتابخوانی و ارائه کتاب‌های خوانده شده به دیگران دانست و افزود: علاقه‌مندان می‌توانند برای شرکت در این طرح به پایگاه اطلاع رسانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان مراجعه کنند.
این مسئول با قدردانی از تلاش حامیان کتاب و کتابخوانی، گفت: این طرح تاکنون در۳ استان کشور برگزار و با استقبال خوبی از سوی علاقمندان به امر کتابخوانی موجه شده است.
محمدپور با تاکید بر اینکه ۳۰ روز از آغاز طرح مذکور در کشور می‌گذرد، تصریح کرد: در طول برگزاری این طرح که به ابتکار نهاد کتابخانه های عمومی و با هدف به اشتراک گذاری کتابهای خوانده شده برگزار می شود، علاقمندان می توانند تا پایان روز یکشنبه ۱۱مردادماه با مراجعه به فراخوان ایجاد شده در پایگاه اطلاع رسانی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان به نشانی اینترنتیgilanpl.ir و تکمیل فرم ثبت نام در این طرح ثبت نام کنند.
وی همچنین با دعوت از علاقمندان به امر کتابخوانی، کتابخوانان، کتاب دوستان ، فرهیختگان و اصحاب رسانه جهت شرکت در این نشست ویژه کتاب خوانی گفت: گیلانیان در این روز کتابخوان بودن خود را به اثبات خواهند رساند.

شهرداریهای استان بدهی ۹ساله خود به کتابخانه های عمومی را پرداخت کنند

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به ماده۶ قانون تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور و الزام شهرداریها نسبت به پرداخت حداقل نیم درصد از درآمدهای خود به حساب کتابخانه های عمومی همان شهر گفت: علی رغم تاکید این قانون و تبصره الحاقی جدید مجلس شورای اسلامی در الزام شهرداریها به پرداخت این سهم، برخی از شهرداریهای شهرهای استان بیش از۹سال است که سهم نیم درصدی کتابخانه های عمومی را کامل پرداخت نمی کنند. وی خاطرنشان کرد: از میان شهرداریهای استان گیلان شهرداری رشت بیشترین مبلغ بدهکاری را به کتابخانه‌های عمومی استان گیلان دارد که با انعقاد تفاهم نامه ای مشترک در حال رفع مشکلات موجود هستیم.
مدیر کل کتابخانه‌های عمومی گیلان با اشاره به اینکه شهرداری‌ها مکلف به پرداخت مبلغ مذکور به شهرداری‌ها هستند خاطرنشان کرد: برای مطالبه طلب‌های خود با شهرداری رشت تفاهمنامه امضا شده است.

افتتاح کتابخانه ماکلوان در سال جاری

photo_2015-07-28_16-22-00وی از احداث کتابخانه عمومی در شهر جدید ماکلوان فومن خبر داد و گفت: این کتابخانه با همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر ماکلوان به‌زودی افتتاح می‌شود.
محمدپور به وجود ۱۰۰ کتابخانه در گیلان و ۴ کتابخانه در شهرستان فومن اشاره کرد و افزود: کتابخانه‌های عمومی فومن یک‌هزار و ۸۷۰ نفر و کتابخانه‌های عمومی استان به طور میانگین به ازای هر ۱۰۰ نفر گیلانی۱.۵ نفر عضو دارند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان نظر مقام معظم رهبری در پیشرفت کشور را ترویج فرهنگ کتابخوانی دانست و یادآور شد: بهترین تبلیغ کتابخوانی تبلیغ چهره به چهره است و طرح کتاب خوان بعنوان یکی از تاثیرگزارترین برنامه های ترویج فرهنگ مطالعه خواهد بود.
این مسئول از اجرای طرح‌های کتابخوانی و طرح فانوس برای دانش‌آموزان و مشتاقان کتاب خبر داد و گفت: علاقه‌مندان برای بهره‌مندی از طرح‌ها و مسابقات کشوری می‌توانند به سایت booki.ir مراجعه کنند.
وی همچنین از جانمایی سازه ایستگاه مطالعه در تامین اجتماعی فومن در اینده نزدیک خبرداد و ادامه این طرح را از برنامه های نهاد کتابخانه های عمومی برشمرد.
کتابخانه مرکزی رشت۱۴ سال است خاک می خورد
امیر محمدپور در پایان رتبه ۲۷ استان گیلان در شاخص فضای مطالعه را ارزنده مردمان فرهنگ ساز گیلان ندانست و بار دیگر بر ایجاد و احداث کتابخانه عمومی بیشتر و بهتر تاکید کرد و اظهار داشت: بر اساس همین نیاز کتابخانه مرکزی شهر رشت با هدف افزایش فضای مطالعه استان گیلان احداث شد اما متاسفانه با توجه به عدم تخصیص اعتبار کافی به مدت۱۴ سال خاک خورد و در نهایت در سفر اخیر رئیس جمهور و هیات دولت و با مصوبه فرهنگی این سفر، تکمیل این کتابخانه تا پایان سال۹۵ در دستور کار قزار گرفت.

فرماندار فومن: پویایی جامعه در پویایی کتابخانه های عمومی است

در این جلسه همچنین فرماندار شهرستان فومن موضوع کتابخوانی را امری روشن و جامعه را نیازمند توجه بیشتر به این امر دانست.
میر شمس مومنی زاده گفت: کتاب گنجینه ای از تجربیات گرانبهاست که در طول دوران های تاریخی و تجربیات انسانهای فرهیخته و با مکتوب شدن این تجربیات به نسلهای بعدی رسیده است. وی اعتلای کتاب را اعتلای جامعه، و پویای جامعه را در پویایی کتابخانه های عمومی دانست.
فرماندار شهرستان فومن همچنین با اذعان به مشکلات در حوزه کتابخانه های عمومی بر حل کامل این مشکلات با کمک شهرداریها و بخشداریهای شهرستان تاکید کرد.

امام جمعه فومن: کتابخانه عمومی آیت الله بهجت فومنی(ره) احیا شود

در ادامه این جلسه نیز امام جمعه شهرستان فومن با قدردانی از تلاشهای رئیس اداره کتابخانه های عمومی این شهرستان گفت: کتابخانه های عمومی گاهی بعنوان شناسنامه یک شهر معرفی می شوند اما متاسفانه در برخی موراد غفلت از کتاب موجب غفلت از کتابخانه ها می شود و این گنجینه عظیم گاهی مورد بی مهری فراوانی از سوی ما قرار می گیرد. حجت الاسلام سید محمد حسن صفوی همچنین خواستار احیای کتابخانه عمومی آیت الله بهجت فومنی(ره) شد.
معصومه تقدس نیاد، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان فومن نیز در این جلسه ضمن ارائه گزارش از وضعیت کتابخانه های عمومی این شهرستان خواستار توجه بیشتر به وضعیت کتابخانه های عمومی ماسوله، و حضرت آیت الله بهجت فومنی(ره) و نیز پروژه در حال احداث کتابخانه ماکلوان شد.

تقدیر مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان از شهرداران فومن و ماسوله

در پایان این جلسه مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان با اهدای لوح تقدیر از هوشنگ عباسقلی زاده، شهردار فومن و نیز علی خلیلی شهردار ماسوله به جهت حمایت از ترویج فرهنگ مطالعه در قالب پرداخت سهم نیم درصدی کتابخانه های عمومی قدردانی کرد.

 

uhxlause tu4x9qpq photo_2015-07-28_16-22-06 p512nlsx gbq78td9

Share