سحر اخوان کاظم زاده

جهانی از تفاوت ها با ادبیات چند فرهنگی ساده تر می شود

جهانی از تفاوت ها با ادبیات چند فرهنگی ساده تر می شود به مناسبت ۱۸ تیر / روز ملی ادبیات کودک و نوجوان تا همین چند سال پیش تصور می شد ،ادبیات چند فرهنگی، رسانه چند فرهنگی و هر چیزی با پسوند چند فرهنگی تنها در سرزمین های مهاجر پذیر کاربرد دارد، کشورهایی که به […]

جهانی از تفاوت ها با ادبیات چند فرهنگی ساده تر می شود

به مناسبت ۱۸ تیر / روز ملی ادبیات کودک و نوجوان

akhavan۱۹۲gg6تا همین چند سال پیش تصور می شد ،ادبیات چند فرهنگی، رسانه چند فرهنگی و هر چیزی با پسوند چند فرهنگی تنها در سرزمین های مهاجر پذیر کاربرد دارد، کشورهایی که به دلیل مهاجرت ها ، ساکنینی از اقصی نقاط کره زمین دارند، ساکنینی که هر کدام ملیت و زبان و فرهنگ و مذهب خود را دارند و هر گونه ابزار فرهنگی راهی مناسب برای برون رفت از بحران همزیستی فرهنگ های گوناگون در کنار یکدیگر در این نوع از سرزمین ها است.
اما در حال حاضر به دلیل توسعه تکنولوژیک ابزارهای ارتباطی و رسانه های گوناگون شاهد ادغام افراد از فرهنگ های گوناگون در کنار یکدیگر در قالب گروه های بزرگ و کوچک هستیم. کنار هم بودنی که اکثرا فیزیکی نیست اما برای تداوم ، اثربخش بودن ، همچنین برای دفع بحران های احتمالی نیاز دارد که افراد درگیر در آن توانایی زندگی در جامعه ای چند فرهنگی را داشته باشند. گاهی این جامعه چند فرهنگی می تواند به اندازه یک گروه با حضور افراد و هویت هایی از فرهنگ ها و قومیت های مختلف یک کشور واحد و گاهی چند کشور و سرزمین باشد که در کنار هم در رسانه های ارتباطی فراگیر و شبکه های اجتماعی به تجربه زندگی می پردازند.
افرادی که گاهی علیرغم هم ملیت بودن به دلیل زندگی در محیط و کشورهای گوناگون ، ادبیات، رفتار و زندگی متفاوتی بر گرفته از محیطی که در آن زندگی کرده اند دارند و حالا به واسطه ابزار تکنولوژیک می بایست با نحوه زندگی مسالمت آمیز با حفظ کرامت و اخلاق انسانی آشنا شوند تا بتوانند در این نوع از جامعه جدید با صلح و آرامش زندگی کنند. در واقع ادبیات چند فرهنگی در این نوع خود می خواهد زمینه ای برای بالابردن درک اجتماعی و فرهنگی نسل ها در پذیرش فرهنگ های متفاوت به عنوان موجودیتی مستقل با حفظ فرهنگ فردی کودک باشد و بتواند قابلیت های نعامل وی با جهان با حفظ استقلال کودک را پرورش دهد.
یکی از ابزار آموزش فرهنگی علیرغم توسعه دنیای دیجیتال ، کتاب ها هستند ، کتاب هایی که توانسته اند علاوه بر ماهیت قدیمی شان که به صورت مکتوب بوده اند حالا به صورت نسخه های الکترونیکی نیز در دسترس همگان ، خصوصا کودکان باشند. کتاب های چند فرهنگی بخشی از این ابزار آموزش فرهنگی هستند که می توانند کودک را چه به عنوان اقلیت در یک جامعه با فرهنگ عمومی آن جامعه با استفاده از ابزار داستان و رنگ آشنا کند و چه به عنوان کودکی از اکثریت جامعه می تواند احترام به اقلیت را برای داشتن جامعه ای در صلح و آرامش در وی پروش دهد.
وقتی کودکان در سنین کم خود را و نوع زندگی خود را در کتاب ها می خوانند یا پیش از آموزش خواندن آن را از زبان خانواده یا مربیان خود می شوند و با زندگی خود یا زندگی متفاوت کودکانی در فاصله های دور یا نزدیک آشنا می شوند ، مشتاق شده که بیشتر و بیشتر کتاب بخوانند. کتاب ها آینه های قدرتمند کودک برای دیدن خود و پنجره هایی وسیع برای دیدن دنیای اطراف و دیگران متفاوت هستند. آن ها نیاز دارند تا حق انتخاب بیشتری در این آیینه ها و پنجره ها داشته باشند و توسعه هر دو مستلزم تولید محتوای مناسب و سرمایه گذاری در این ژانر از کتاب های کودکان است.
کتاب های چند فرهنگی ، آن دسته از کتاب های هستند که علاوه بر ویژگی های تصویری و تصویرگری خاص خود از لحاظ محتوا در برگیرنده شخصیت یا شخصیت هایی با آداب و رسوم ، ایده ها و داستان ها و اطلاعات متنوعی در خصوص فرهنگ ، نژاد ، مذهب ، زبان و سنت های گوناگون بشری باشند ، کتاب هایی که تمامی افراد چه اقلیت ها و چه اکثریت یک جامعه با تمام اشتراکات و تفاوت هایشان در آن دیده شده باشند. این نوع از کتاب ها در برگیرنده جهان ما هستند و به کودکان این تفکر را می دهند تا بتواند با ارائه راه حل های جدید برای اتصال به یک جهان متنوع فرهنگی ، زندگی بهتری برای خود و صلحی پایدار برای جهان و اطرافیانش بسازند.
در این بین متولیان فرهنگی در رده ها و زمینه های گوناگون کاری حوزه کودکان که وظیفه تولید محتوا را دارند می بایست با استفاده از ابزار کتاب، ژانر ادبیات چند فرهنگی و تبیین تنوع فرهنگی در قالب ادبیات چند فرهنگی به گسترش دانش کودکان و نوجوانانی که قرار است در دنیایی متفاوت تر زندگی کرده کمک کنند و راه حل های ساده تری برای زندگی در صلح و آرامش به آن ها ارائه دهند.

سحر اخوان کاظم زاده
پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share