جهان در انتظار توافق قرن:

توافق هسته ای قطعی شد/انتقال خبرنگاران به مرکز رسانه‌ای وین/اعلام برخی جزئیات توافقات به دست آمده/ تصویب قطعنامه شورای امنیت پیش از اعلام نظر کنگره آمریکا

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا اگرچه قرار بود مذاکرات ایران و ۱+۵ تا پایان روز جمعه ۹ جولای یعنی پایان ضرب الاجل کنگره برای بررسی یک ماهه توافق به پایان برسد اما فرایند مذاکرات نشان داد که با زیاده خواهی امریکایی ها در دقیقه نود امکان توافق وجود ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا اگرچه قرار بود مذاکرات ایران و ۱+۵ تا پایان روز جمعه ۹ جولای یعنی پایان ضرب الاجل کنگره برای بررسی یک ماهه توافق به پایان برسد اما فرایند مذاکرات نشان داد که با زیاده خواهی امریکایی ها در دقیقه نود امکان توافق وجود ندارد. با این حال پس از پایان ضرب الاجل دو طرف یک بار دیگر مذاکرات را چند روز تمدید کردند.

zarif۰۸-۴۴۱۹۸۰۴ در همین راستا مذاکرات تا روز دوشنبه (۲۲ تیرماه) بنابر اعلام وزارت خارجه آمریکا برای دادن زمان بیش‌تر به مذاکرات، تمدید شد. دیروز نیز دکتر ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در ادامه دیپلماسی بالکنی خطاب به خبرنگاران گفت امیدوارم تا دوشنبه به توافق برسیم اما دیگر تمدیدی در کار نخواهد بود.

دیروز یکی از روزهای پرخبر و حساس در وین بود. به نحوی که یک منبع آگاه محورهای احتمالی توافق ایران و ۱+۵، را بیان کرد.

محورهای برجام احتمالی بین ایران و ۱+۵ در زیر می آید:

اول:براساس برجام، همگی تحریم ها علیه ایران لغو گردیده و ایران از این پس یک کشور تحت تحریم شناخته نخواهد شد. بر اساس برجام صرفا یک سری محدودیت های موقت پیش بینی گردیده اند که آن ها هم مطابق فرمایشات مقام معظم رهبری پس از مدتی معقول و محدود رفع خواهند شد.

دوم: کلیه تحریم های اقتصادی، بانکی ومالی مطابق تأکیدات مقام معظم رهبری در روز اجرای برجام، بطور قطعی لغو خواهند گردید.

سوم: ایران از این پس تحت تحریم های تسلیحاتی نخواهد بود و طبق قطعنامه شورای قطعنامه که قرار است بعد از حصول به توافق صادرگردد، این تحریم ها لغو و بر اساس ضمیمه آن صرفا برخی محدودیت های موقت برای زمانی محدود اعمال می گردد.

چهارم: این برجام در واقع مجموعه ای از چندین توافق است که همگی آنها در چارچوب خطوط قرمز ایران و مقام معظم رهبری تعریف شده و برخی اقدامات موقت و محدود با دوره های زمانی متفاوت در آن پیش بینی شده است.

پنجم: قطعنامه شورای امنیت آخرین قطعنامه شورای امنیت در مورد برنامه هسته ای ایران خواهد بود و پرونده هسته ای ایران را از ذیل فصل هفت منشور ملل متحد خارج خواهد کرد. مدت زمان اجرای قطعنامه محدود بوده و در پایان این مدت ملغی خواهد گردید.

ششم: این برای اولین بار است که یک کشور ذیل تحریم های فصل هفتم موفق گردیده است با مذاکرات و دیپلماسی فعال توانسته است از این وضعیت خارج گردد.

در روزهای گذشته نیز پیام توئیتری ظریف که به طرف مقابل عنوان کرد نمی‌توانند در میانه راه مواضعشان را تغییر دهند و پس از آن بیانیه‌ای که کری قرائت کرد و گفت که اگر تصمیمات سختی اتخاد نشود حاضریم بازگردیم از دیگر رویدادهایی بود که وین در این مدت شاهدش بود.

«آخرین تحولات مذاکرات هسته ای»

۱۱:۱۵خبرگزاری انگلیسی رویترز به نقل از یک منبع دیپلماتیک ایرانی از توافق ایران و ۱+۵ بر سر برنامه هسته‌ای خبر داد.

۱۱:۰۵ خبرنگاران تا نیم ساعت دیگر به مرکز رسانه‌ای وین منتقل می شوند. محلی که قرار است ظریف و موگرینی بیانیه در خصوص جمع بندی مذاکرات را قرائت کنند. این مراسم پس از آخرین نشست وزرا در دفتر سازمان ملل برگزار خواهد شد.

۱۰:۳۵ کاترین سخنگوی موگرینی رسماً برگزاری نشست جامع در ساعت ۱۳ به وقت تهران و پس از آن نشست خبری در آستریا سنتر را تائید کرد.

۱۰:۲۹: اسپوتنیک گزارش داد که ایران و ۱+۵ همچنان در حال کار بر روی بیانیه پایانی مذاکرات هستند.

۰۹:۳۰: جلسه معاونان وزرای خارجه ایران و ۱+۵ تا چهار بامداد طول کشید.

 ۶:۵۰  خبرگزاری رویترز در ادامه انتشار مطلبی درباره برخی از توافقات هسته‌ای ایران و ۵+۱، مدعی شده است که یک بار بازدید آژانس از پارچین بخشی از توافق ایران و آژانس برای پاسخ دادن به موارد اصلی مطرح در پرونده ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران است. بنا به ادعای رویترز، ایران و آژانس همچنین بر سر مصاحبه آژانس با تعداد معدودی از دانشمندان ایرانی نیز به توافق رسیده‌اند و برداشته شدن برخی از تحریم‌های ایران به حل این مساله منوط شده است.

۵:۳۵  برخی رسانه‌ها از قطعی شدن برگزاری اجلاس نهایی وزرای ایران و ۵+۱ در ساعت ۱۳ به وقت تهران خبر می‌دهند. پیش از این، زمان قرائت بیانیه از سوی ظریف و موگرینی نیم ساعت پس از این جلسه اعلام شده بود.

۵:۲۵ تریتا پارسی در صفحه توئیتر خود نوشته که تنها در دو ساعت اخیر، پنج هزار نفر به تعداد دنبال‌کنندگان صفحه ظریف در توئیتر اضافه شده است. تعداد دنبال‌کنندگان توئیتر ظریف به ۲۹۲ هزار نفر رسیده است.

  ۵:۲۰ رویترز مدعی شده است که ایران به آژانس اجازه یک بار دسترسی دیگر به پارچین را خواهد داد.

در خبری دیگر آمده است که مجوز صادرات فرش و مواد غذایی ایران به آمریکا صادر خواهد شد و ایران هم امکان خرید هواپیمای مسافربری را خواهد داشت.

۵:۰۵  بنا به ادعای خبرگزاری رویترز، طبق توافق به دست آمده، بازرسان آژانس طبق یک مکانیزم مشورتی مشترک بین ایران و ۵+۱ به تاسیسات مشکوک به فعالیت هسته‌ای و از جمله تاسیسات نظامی دسترسی خواهند داشت. رویترز در ادامه به نقل از منابع خود مدعی شده است که در حالت ایده‌ال، قطعنامه شورای امنیت در تائید توافق هسته‌ای در ماه جاری میلادی به تصویب خواهد رسید و طرفین اقدامات خود را برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران و برداشتن تحریم‌ها در نیمه اول سال ۲۰۱۶ اجرایی خواهند کرد.

رویترز یادآور شده است که این زمان‌بندی ممکن است قطعی نباشد. نکته مهم این است که زمان اعلام شده از سوی رویترز برای تصویب قطعنامه شورای امنیت پیش از اعلام نظر کنگره آمریکا درباره توافق هسته‌ای است.

۰۴:۴۴ احتمالا ساعت ۱۰:۰۰ به وقت وین نشست جامع ایران و ۵+۱ در مقر سازمان ملل برگزار می‌شود. بیانیه مشترک را ظریف و موگرینی قرائت خواهند کرد، پس از آن وزرای خارجه کنفرانس مطبوعاتی خواهند داشت.

۰۴:۲۵ خبرنگاران روس از اعلام توافق در ساعت ۸:۳۰ به وقت گرینویچ خبر دادند.

۰۴:۲۵ فابیوس ۴۵ دقیقه دیگر برای خبرنگاران فرانسوی نشست توجیهی برگزار می‌کند

۰۴:۱۸ سی ان ان: توافق انجام شده و فقط کاغذهای توافق در حال آماده شدن است

۰۴:۱۱ لاوروف زمان خروج از هتل گفت می‌روم بخوابم

۰۴:۰۵ ظریف و کری  به همراه وزرای خارجه آلمان و انگلیس به گفت‌وگو نشستند. وزرای خارجه چین و روسیه هتل کوبورگ را ترک کردند.

/تابناک

Share