باهنر: جلیلی تشکیلات حقوقی راه نینداخته است

دلواپسی‌ها درخصوص مذاکرات نباید رنگ بی‌اعتمادی به خود بگیرد/ناطق کاندیدا نمی‌شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،نایب رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی نگرانی‌ها در مورد مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ گفت که دلواپسی‌ها نباید رنگ بی‌اعتمادی به خود بگیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،نایب رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی نگرانی‌ها در مورد مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ گفت که دلواپسی‌ها نباید رنگ بی‌اعتمادی به خود بگیرد.bahonar

محمدرضا باهنر در نشست خبری امروز (شنبه) خود که در باشگاه خبرنگاران جوان برگزار شد با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ در پاسخ به این سوال که آیا مجلس به موضوع مذاکرات ورود می‌کند گفت: مجلس از اول هم به مساله هسته‌ای ورود کرده و این موضوع را دنبال می‌کند، اما این ورود مجلس با ورود شورای عالی امنیت ملی و دولت متفاوت است. ما در ایران چیزی به نام وتو نداریم و اگر مجلس چیزی را تصویب کند کسی نمی‌تواند آن را وتو کند. به هر ترتیب مجلس در جریان امور قرار دارد اما نه جزئیات و ریز این مساله البته در هر دور مذاکره که انجام می‌شود تیم دیپلماسی به مجلس گزارش می‌دهد.

وی با بیان اینکه خط قرمزها در زمینه هسته‌ای خط قرمز نظام است ادامه داد: یک سری خطوط قرمز وجود دارد که در شورای عالی امنیت ملی تعریف می‌شود و مسئولین مذاکره کننده باید آن را رعایت کنند. مجلس هم پتانسیل قدرت حقوقی این آمادگی را دارد که هرجا ضرورت است، آن را تصویب کند اما چون فرایند تصویب و لغو قانون فرآیند طولانی و جامعی است تا جایی که ضرورت ندارد قانون تصویب نمی‌کنیم.

نایب رییس مجلس خاطرنشان کرد: من اطمینان دارم در نهایت به هر نقطه‌ای که در مذاکرات برسیم، مجلس، دولت و بقیه مقامات با هم یک تصمیم می‌گیرند؛ البته نظرات در مجلس متفاوت است؛ دلواپسی‌هایی وجود دارد که باید باشد، اما برخی اینقدر دلواپسی‌ها را غلیظ می‌کنند که به تیم مذاکره کننده شک و تردید می کنند و با واژه‌های خارج از عرف و تند از آن‌ها یاد می‌کنند. در حالی که ما به تیم مذاکره کننده اعتماد داریم و اگر دلواپسی هست به خاطر این است که دشمن مکار و غدار است و حتی پای امضای خودش هم نمی ایستد؛ لذا به تیم مذاکره کننده هشدار می‌دهیم که حواسش جمع باشد.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در ادامه نشست خبری خود با بیان اینکه خطوط قرمز نظام در مذاکرات هسته‌ای مشخص است تصریح کرد: وقتی رهبری می‌گوید اجازه بازدید مراکز هسته‌ای داده نمی‌شود تیم مذاکره کننده نه حق دارد و نه این کار را می‌کند یا اینکه گفته می شود تحریم‌ها باید یک جا لغو شود یک خط قرمز مشخص است، به هر حال مجلس مسائل را رصد می‌کند و هرجا قرار باشد اقدام به موقع انجام می‌دهد.

نایب رییس مجلس در پاسخ به سوالی در مورد مشاجره لفظی کریمی قدوسی با وزیر خارجه در مجلس که تصاویری از آن نیز منتشر شد اظهار کرد: این مسائل خیلی به درد مردم نمی‌خورد ما زمانی که قانون تصویب می‌کنیم هم بحث و جدل‌هایی می‌شود و برخی از نمایندگان ممکن است درگیری لفظی با یکدیگر پیدا کنند اما نهایتا یک چیز از مجلس بیرون می‌آید و آن هم قانون است که همه باید از آن تبعیت کنند.

باهنر یادآور شد: آنچه در مجلس رخ داد اتفاق بدی بود نباید برخی این‌قدر دلواپس باشند که احساس کنند مذاکره کنندگان خیانت می‌کنند یا مملکت را می‌فروشند، سیستم ما به گونه‌ای است که اگر هم کسی خدای نکرده بخواهد مملکت را بفروشد نمی‌تواند. این طور نیست که کسی بتواند یواشکی قراردادی امضا کند و بقیه از آن خبر نداشته باشند. اما نهایتا آنچه در مجلس رخ داد اتفاق خوبی نبود زیرا می‌شود تندترین نقد ها را با لطیف‌ترین واژه‌ها مطرح کرد.

وی در بخش دیگری از این نشست خبری با بیان اینکه در عین وجود خطوط قرمز اعتماد و دلواپسی توامان هم وجود دارد گفت: مثلا زمان جنگ حملات متعددی بود و ما بعضا از آن‌ها خبر داشتیم و در عین حالی که به فرماندهان جبهه صددرصد اعتماد داشتیم دلواپس بودیم بنابراین دلواپسی لزوما در مقابل اعتماد قرار نمی‌گیرد، می شود اعتماد داشت و دلواپس بود که دلیلش مکار بودن رقیب است اما گاهی دلواپسی بیشتر می شود و رنگ و بوی عدم اعتماد می‌گیرد، در حالی که نباید به تیم مذاکره کننده بی اعتماد بود آن‌ها نیاز به پشتیبانی و وحدت دارند که نهایتا سیاست‌های مذاکره یک جا جمع می شود و یک تصمیم واحد گرفته می‌شود.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با گرامیداشت ۱۵ خرداد سالروز امام خمینی (ره) اظهار کرد:‌امام ۱۵ سال عمرش را صرف تکوین انقلاب و ۱۰ سال عمرش را تحت تاسیس جمهوری اسلامی کرد.

باهنر با بیان اینکه اصولگرایان به دنبال وحدت و انسجام هستند افزود: ما نیاز به حزب فراگیر داریم که با هم رقابت کنند در حال حاضر جبهه‌ها با هم کار می‌کنند و گاهی رسانه‌ها جایگزین احزاب می‌شوند احزاب هم تابلوی تبلیغاتی دارند اما کارکرد حزبی ندارند.

وی با بیان اینکه جریانات سیاسی در انتخابات برای دستیابی به ائتلاف تلاش می‌کنند گفت: اصولگرایان هم به دنبال وحدت هستند و به نظر می‌رسد در این دور رقیب مشترک اصولگرایان اصلا‌ح طلبان باشند. در سال های پیش اصلاح‌طلبان یا امیدوار نبودند و یا منسجم نشده بودند یا نمی خواستند در انتخابات جدی حضور یابند لذا رقیب جدی نبودند. البته در مجلس هفتم فراکسیون قوی داشتند، در مجلس هشتم تعدادشان کم شد و در مجلس نهم خیلی کمتر شدند اما برای انتخابات آینده حتما وارد می‌شوند. ما هم دعوت می‌کنیم که آن‌ها وارد رقابت شوند.

نایب رییس مجلس با اشاره به رقابت اصولگرایان با یکدیگر در انتخابات گذشته تاکید کرد: ظرف ۴-۵ سال گذشته رقابت‌های جدی بین اصولگرایان وجود داشته که در برخی نیروها ذهنیت یا کدورت ایجاد کرده و باید این را پالایش کنیم و به سمت وحدت برویم. در حال حاضر تلاش‌هایی انجام می‌شود و جلساتی برگزار می‌شود که امید ما دستیابی به چشم انداز وحدت صددرصدی است. به ویژه اینکه انگیزه وحدت در گروه‌های اصولگرا وجود دارد.

 باهنر درباره تمایلش برای ورود ناطق نوری به عرصه انتخابات نیز گفت: مقصود من ورود ایشان به مجلس نیست چرا که خودشان گفتند این مساله منتفی است و اگر قرار بود وارد انتخابات شوم در انتخابات ریاست جمهوری حضور می یافتم البته ایشان از نظر قانونی و به لحاظ سن منعی ندارند. ما می‌گوییم ایشان وارد صحنه مدیریت سیاسی کشور شوند زیرا معتقدیم آقای ناطق نوری ظرفیت اصولگرایی است و نمی تواند اصلاح طلب باشد لذا مرتب از ایشان دعوت می‌کنیم اما ایشان می گوید که احساس تکلیف نمی‌کند.

 نایب رییس مجلس در بخش دیگری از این نشست خبری درباره انتخابات هیات رییسه مجلس گفت: من از وحدتی که در مجلس به وجود آمد تشکر می‌کنم که باعث شد رییس و نواب رییس مجلس امسال رقیبی نداشته باشند. همچنین از فراکسیون اصولگرایان و آقای حداد عادل که این فراکسیون را رهبری می کند تشکر می کنم که نهایت حمایت را از من داشتند.

 وی درباره احتمال کاندیداتوری نادران در انتخابات هیات رییسه مجلس گفت: شاید اگر ایشان کاندیدا می شد رای می آورد ولی با توجه به اینکه جمع بندی دو فراکسیون حمایت از من و آقای ابوترابی بود صرف نظر کرد و صبح روز انتخابات هیات رییسه در نامه‌ای از نامزدی برای نایب رییسی مجلس انصراف دارد البته در سال چهارم مجلس معمولا تغییرات هیات رییسه کمتر است زیرا عموما نمایندگان یکدیگر را می‌شناسند و کار با رقابت سبک‌تری انجام می‌شود.

 این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، درباره نظر مجمع درخصوص استانی شدن انتخابات نیز تاکید کرد: مجمع تشخیص مصلحت دو وظیفه دارد یکی زمانی است که بین مجلس و شورای نگهبان بر سر مساله ای اختلاف می شود و در آنجا موضوع به مجمع تشخیص واگذار می‌شود. وظیفه دوم نگارش سیاست‌های کلی نظام است که از سوی رهبری به مجمع واگذار می شود. در حال حاضر هم مجمع وارد بررسی سیاست‌های کلی انتخابات شده اما حدس من این است که این سیاست ‌ها به انتخابات این دوره نمی‌رسد.

 وی افزود: اما در طرح استانی شدن انتخابات که در مجلس مطرح است شور اول این طرح تصویب شده و شور دوم را که تقریبا نهایی شده باید به صحن علنی ارجاع شده تا ببینیم مجلس چه تصمیمی در این باره خواهد گرفت.

 دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین درباره تشکیل حزب رهروان ولایت گفت: من اطلاع دقیقی از این موضوع ندارم اما بحث‌هایی بود که تشکیلات حزبی به این نام ایجاد شود اما آقای لاریجانی گفتند که عضو این حزب نخواهند بود مخالفت من با این موضوع هم از باب مخالفت با حزب رهروان نبود. بلکه می‌گفتم یک فراکسیون در مجلس نباید حزب تشکیل دهد و حزب باید فراکسیون تشکیل دهد.

 وی درباره جریان منتسب به دولت و فعالیت این جریان در انتخابات آینده نیز اظهار کرد: بعضا خبرهایی بود که آقای جهانگیری در جلسه حزب کارگزاران شرکت کرده اشکالی ندارد که اعضای دولت عضو حزب باشند مثلا آقای نوبخت دبیرکل یک حزب است این منعی ندارد اما دولت به ما هو دولت حزب ندارد که بخواهد برای انتخابات لیست بدهد. اگرچه ممکن است لیستی توسط تشکل‌هایی منتشر شود که بگویند مورد حمایت رییس جمهور است.

 این نماینده اصولگرای مجلس با رد احتمال ائتلاف اصولگرایان و اصلاح طلبان در انتخابات آتی نیز خاطرنشان کرد: خود اصولگرایان هم شاید نتوانند ائتلاف صددرصدی داشته باشند. اصولگرایان و اصلاح طلبان هم می‌توانند با یکدیگر رقابت کنند یا حداکثر ممکن است سه لیست اصولگرا، اصلاح طلب و یک لیست تلفیقی بیرون بیاید.

 نایب رییس مجلس در پاسخ به سوالی درباره نقش روسیه در مذاکرات هسته‌ای تصریح کرد: اصولا روسیه و هر کشور دیگری طرفدار خودش است نه ایران یا کشورهای ۱+۵ . هرکدام از کشورها یک منافع ملی دارند مثلا روسیه در مسائل منطقه‌ای بعضا به ما نزدیک‌تر از اروپایی‌هاست اما اینکه بعضی‌ها تلاش می‌کنند ما برای نزدیک شدن به مراکز قدرت دست از اصول انقلاب برداریم این خط قرمز است. نظام جمهوری اسلامی تا زمانی که برقرار است با هیچ کشوری در برخی مواضع نمی تواند تعامل کند. مواضع ما با روسیه در منطقه هم بعضا نزدیک می‌شود و بعضا این طور نیست.

 دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین درباره نقش سعید جلیلی در انتخابات آینده گفت: آقای جلیلی شخصیت فعال سیاسی است و مواضعی دارد من نشنیده ام که ایشان تشکیلات حقوقی راه بیاندازد بلکه بیشتر به دنبال تبلیغ یک گفتمان است. احمدی نژادی ها هم از نظر من تعریف روشنی ندارند زیرا به چند طیف تقسیم می شوند. عده‌ای اکنون رقیب ایشان هستند عده‌ای از ایشان جدا شده‌اند و عده‌ای حمایت مشروط دارند اینها گروه‌های متنوعی هستند که بعضا اختلافشان با یکدیگر زیاد است اما بخش‌هایی از طیف‌های منتسب به احمدی‌نژاد و جلیلی جزء اصولگرایی هستند و در قالب وحدت نیز می‌گنجند.

 باهنر با اشاره به نقش جامعتین در هماهنگی جریانات اصولگرا اظهآر کرد: ما اینها را به عنوان یک مرجع خوب سیاسی قبول داریم و در سایه آنها کار می‌کنیم و توصیه می کنیم بقیه هم چنین محوریتی را بپذیرند.

 نایب رییس مجلس در پاسخ به سوالی درباره شفافیت هزینه‌های انتخاباتی نیز گفت: هر انتخاباتی که در کشور برگزار می شود یک سری هزینه‌های رسمی حکومتی دارد و یک سری هزینه ها از سوی نامزدها . اینکه هزینه‌های احزاب و نامزدها باید چقدر باشد و در چه جاهایی مجاز است موضوعی است که در سیاست های کلی انتخابات در مجمع در حال نگارش آن هستیم تا هم منابع درست باشد و هم هزینه کردها البته مقامات نظارتی مثل سازمان بازرسی، دیوان محاسبات و قوه قضاییه هم باید مواظبت کنند که این اتفاق نیفتد اگرچه بیشترین توصیه به خود نامزدهاست و خطر هیچ وقت منتفی نیست.

 باهنر در پاسخ به سوال دیگری درباره ترکیب جناح‌های سیاسی نیز گفت: اوایل انقلاب دو جریان قوی به نام خط امام و لیبرالیسم وجود داشت و بعد از جریان ۷ تیر و ترورها عملا خط امام حاکم شد و نظام روی ریل دقیق خود افتاد. نهایتا در سال ۷۳-۷۴ این ترکیب به دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا تبدیل شد و دوم خرداد ۷۶ با انتخاب آقای خاتمی به عنوان اولین دولت اصلاح طلب و بعد از آن مجلس ششم را شاهد بودیم.

 وی در پایان با بیان اینکه فتنه و انحراف دو خط قرمز اصلی برای فعالیت جریانات سیاسی درون نظام است تاکید کرد: در فضای انتخابات آینده سه نمونه قابل تصور است، یکی رقابت اصلاح طلبان و اصولگرایان ، دیگری رقابت اصلاح طلبان، اصولگرایان و جریان اعتدال و نهایتا رقابت اصلاح طلبان تندرو و کندرو و اصولگرایان تندرو و کندرو البته اعتدالیون هنوز نشو و نمو حقوقی حزب نکرده‌اند که جریانی از آن‌ها شکل بگیرند.
/ایسنا

Share