عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای

تحریم‌ها از روز اجرای توافق لغو می شود/توافقی مطلوب است که حقوق ملت ایران در آن تأمین شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان گفت: تحریم‌های اقتصادی و مالی مرتبط با موضوع هسته ای علیه کشورمان از روز اجرای توافق لغو خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان گفت: تحریم‌های اقتصادی و مالی مرتبط با موضوع هسته ای علیه کشورمان از روز اجرای توافق لغو خواهد شد.

ERAGH25000721_PhotoAسیدعباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان با اشاره به نزدیک شدن به ۱۰ تیر با عنوان دقایق پایانی حدود دو سال مذاکره افزود: ما امشب به محل مذاکرات می‌رویم تا ۱۰ تیر در آنجا مستقر می‌شویم تا بتوانیم آخرین کارها را انجام دهیم و به قول معروف پرانتزهای داخل متن را که حاکی از اختلاف است کاهش دهیم.

وی گفت: احتمالاً تعدادی از اختلافات که مقداری کلیدی و اساسی‌تر است برای روزهای آخر می‌ماند تا وزرا ملحق شوند و در سطح آنان تصمیم گیری شود.

عراقچی افزود: ما ۱۰ تیر را برای پایان مذاکرات در نظر گرفته‌ایم اما این طور نیست که توافقی خوب و مطلوب را فدای این تاریخ کنیم اگر لازم باشد ممکن است چند روزی فراتر برود یا زودتر تمام شد اینها به نظر ما اصل قضیه نیست.

وی تأکید کرد: ما به تاریخ مشخصی پایبند نیستیم و یک تاریخ مشخص برای ما مقدس نیست آنچه برای ما ارزش دارد توافقی مطلوب است که حقوق ملت ایران در آن رعایت و خواسته‌های ما در آن تأمین شود اگر لازم باشد که بیشتر بمانیم این کار را حتماً خواهیم کرد.

معاون وزیر امور خارجه گفت: در دور گذشته که در وین بودیم پیشرفت نسبتاً خوب اما آهسته داشتیم این مسیر ادامه دارد تا به سرانجام برسیم تا اگر بشود اختلافات را نهایتاً حل و فصل کنیم و به آنچه مطلوب ماست برسیم.

عراقچی در پاسخ به این پرسش که آیا تحریم‌های اقتصادی علیه ما در روز توافق احتمالی لغو خواهد شد یا گام به گام خواهد بود اظهار داشت: ما در روزی که توافق صورت گیرد فرض کنیم دهم،‌ یازدهم یا دوازدهم تیر، آن روز توافق اجرایی هم نمی‌شود، یعنی توافق به دست می‌آید و ممکن است اعلام هم بشود که توافق شده است اما همان روز اجرا نمی‌شود.

وی گفت: علت این است که برخی مراحل فنی و حقوقی باید طی شود و مجالس و پارلمان‌های کشورهای طرف مذاکره اعم از کنگره امریکا، سازمان های اروپایی و مجلس شورای اسلامی ممکن است بخواهند مروری بر توافق داشته باشند.

عراقچی افزود: طبعاً این در اختیار نمایندگان مردم است و پس از اینکه این مرورها انجام شد باید مقدمات فنی از هر دو طرف صورت بگیرد و پس از طی این مقدمات به روزی برسیم که آماده اجرای توافق شویم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان گفت: در روز اجرای توافق تحریم‌های اقتصادی و مالی علیه ما همگی رفع خواهد شد یعنی روزی که توافق اجرا شود همان روز اعلام خواهد شد که همه تحریم‌های اقتصادی و مالی در همه حوزه هایی که در چارچوب هسته ای علیه ما وضع شده است لغو خواهد شد.

وی این تحریم‌ها شامل تحریم‌های نفتی، گاز، پتروشیمی، بانکی، مالی، بیمه،‌کشتیرانی، طلا و ریال را بخشی از فهرست‌های تحریم‌های مرتبط با هسته ای برشمرد که در روز اجرای توافق لغو خواهد شد.

عراقچی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا تا زمانی که تحریم‌ها علیه ما لغو نشده است ما هم تعهداتمان را اجرا نخواهیم کرد تأکید کرد: حتماً‌ همین طور است ما هم تعهداتمان را تا آن زمان اجرا نخواهیم کرد مگر مقدماتی که از نظر فنی برای اجرا شدن لازم باشد.

وی گفت: اینجا مشکلی به نام همزمانی وجود دارد که کماکان در حال بررسی آن هستیم و یکی از پرانتزهای بسیار مهمی که هنوز باز مانده همین نکته‌ای است که آنچه از ترتیبات یا مقدمات فنی باید آماده سازی کنیم در مقایسه با مقدماتی که آنان باید فراهم کنند مقداری زمان بیشتر می‌برد.

عراقچی افزود: اینکه چگونه می توان این دو را با هم همزمان کرد در حال بررسی است؛ پیشنهادها و ایده‌هایی وجود دارد و فکر می‌کنم که نهایتاً راه حل‌هایی که اطمینان بخش باشد برای هر دو طرف در این خصوص یافت شود تا اینگونه وقتی به روز اجرای توافق رسیدیم همه چیز در روالی معقول اجرا شود.

/مهر

Share